Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: ojala - 22.05.2014, 16:05:11

Otsikko: V50 ilmastointipulma
Kirjoitti: ojala - 22.05.2014, 16:05:11
Ilmastointi ei pelaa kunnolla. Kompura lähtee käyntiin ja kävin vianorilla jotta tekivät täyttöhuollon. Noin puolet kylmäaineista oli jäljellä, laittoivat samalla öljyä ja väriainetta. Edelleen lykkää lämmintä.. Edellisestä ilmastointihuollosta ei tietoa. Pystyykö kotimekaanikko tekemään tuolle mitään.. Potilas -04 v50 2.4i bensai
Otsikko: Vs: V50 ilmastointipulma
Kirjoitti: (Miksu) - 22.05.2014, 21:04:24
Hankala tuohon oikein antaa mitään neuvoja.
Kylmeneekö ilmastoinnin putket konehuoneessa, kun kompura käy?

Vika voi olla mahdollisesti siellä lämmityslaitteen lämmönsäätöjärjestelmässä, melkeimpä testeriä tarvii sitten pakostakin niiden tutkimiseen.
Otsikko: Vs: V50 ilmastointipulma
Kirjoitti: ojala - 23.05.2014, 10:38:32
pitää käydä tutkimassa. hain uuden raitisilmasuodattimen ja samalla putsaan sen kennon. ehtoosta oon viisaampi, ehkä  ::)
Otsikko: Vs: V50 ilmastointipulma
Kirjoitti: ojala - 23.05.2014, 20:20:34
Ilta meni tallia siivotessa joten en vielä vaihtanu suodatinta. Putket kylmeni muutamassa sekunnissa reilusti joten seuraavaksi auto nosturille ja kaasupoljin pois ja uusi suodatin tilalle ??? Vai viittaakos oireet magneettikytkimeen vai mikä se ny olikaan..
Otsikko: Vs: V50 ilmastointipulma
Kirjoitti: (Miksu) - 23.05.2014, 21:38:29
Jos kompura pyörii (se keskiosa hihnapyörän ulkokehän mukana) niin magneettikytkimessä se vika ei ole.

Koska putkissa tapahtuu lämpötilamuutosta, niin pitäisi sitten sisääntulevan ilmankin kylmetä, mutta kun näin ei tapahdu, niin vika on todennäköisimmin sielä lämpötilaläppien ohjauksessa.

Jos koitat säädellä lämpötilaa kuumalle ja kylmälle, niin tapahtuuko lämpötilassa mitään muutosta?
Otsikko: Vs: V50 ilmastointipulma
Kirjoitti: ojala - 24.05.2014, 01:22:56
Huoltomiehen mukaan kompura pyörii ja huomaa myös äänestä, tulee kuormitusta kun kytkee ilmastoinnin päälle. Silti puhaltaa kylmimmillään kädenlämpöistä, ihan kuin ei olisi ilmastointi käytössä. En saanut raitisilmasuodatinta vaihdettua kun hukkasin sopivan jatkovarren, jäi kaasupoljin irroittamatta.  Huomenna motonettiin..
Otsikko: Vs: V50 ilmastointipulma
Kirjoitti: ojala - 24.05.2014, 01:59:14
Kylmänä auto käyntiin, konehuoneesta kuului naksahdus oikealta edesä 10-15 sekunnin välein. Saman äänen sai aikaan ilmastoinnin katkaisijasta. Vähän lämmenneenä ei enään naksahtelua itsestään eikä katkaisimesta, selvä humina alkoi aina kun kytki ilmastoinnin päälle. Kuumaa tulee normaalisti, kylmää +8 celssiusta kunnes auto vähän lämpeni, sitten nousi lähelle +20 celssiusta. Mittasin sisä/ulkolämpömittarilla siten että anturi puhaltimen ritilän väliin.  :(
Otsikko: Vs: V50 ilmastointipulma
Kirjoitti: VolvoVilho - 24.05.2014, 06:11:14
Eli jos auton laittaa kylmänä käyntiin ni ilmastointi puhaltaa kylmää? Ja sitten kun lämpiää ni ei puhalla? Jos näin on ni veikkaisin että kompuran magneetti kytkimen ilmaväli on kasvanut liian isoksi(kulunut). Kun moottori lämpiää ja kompura lämpiää ni se rako kasvaa entisestään jolloin se ei jaksa ns. vetää sitä kompuraa päälle. oliskohan ollu kylmänä sen ilmavälin ohje arvo ainaki v70, s60 ja s80 ni jotai 0,8mm eli rakotulkki hommia.
Ja sen pystyy iha ''nyrkki'' pajakin tai vaikka ite korjaamaa :) Magnetti kytkin irti ja välistä simmilevyjä eli välyksen säätö rikkoja vaan oikea määrä pois. Yleensä siellä on 3kpl eripaksusia rikkoja joita vähentämällä välys säätyy ja taas toimii :)
Otsikko: Vs: V50 ilmastointipulma
Kirjoitti: ojala - 24.05.2014, 08:38:42
Ainakin kylmä ilma rupes mittarin mukaan lämpiämään autonkin lämmetessä. Vissiiin alakautta tehtävä, onneksi on nosturi..
Otsikko: Vs: V50 ilmastointipulma
Kirjoitti: (Miksu) - 24.05.2014, 10:43:48
Joo, tuolla kuvauksella se tosiaan viittaa siihen magneettikytkimen välykseen, jos kompura lakkaa pyörimistä jonkinajan kuluttua.

Tuossa mallissa se magneettikytkimen välyksen säätö on tosi helppo, ei ole mitään runkopalkkeja edessä, kuten vanhemmissa V70, S60 ym ym. malleissa, vaan se on siinä tosi hyvin esillä, kun alakautta työskentelee..
Ehkä moottorin alamuovi ja oikea sisälokasuoja pois, niin mitään ei ole enää edessä.
Otsikko: Vs: V50 ilmastointipulma
Kirjoitti: ojala - 24.05.2014, 11:19:46
Ok, otan iltapäivällä auki ja koitan säätää tuota, ilmoottelen sit tuloksista  :)
Otsikko: Vs: V50 ilmastointipulma
Kirjoitti: (Miksu) - 24.05.2014, 13:51:02
Ok, otan iltapäivällä auki ja koitan säätää tuota, ilmoottelen sit tuloksista  :)

Välykseksi n. 0.3mm

Onhan tuo ongelma helppo myös todeta ennen remontin aloitusta.
Katso kompuran päätylaippaa, jos se ei pyöri, niin kompura ei kytkeydy.
Jos välys on lähempänä milliä kuin puolta niin todennäköisesti liian suuri välys on syyllinen.
Otsikko: Vs: V50 ilmastointipulma
Kirjoitti: ojala - 24.05.2014, 17:27:19
millin rakotulkki upposi kuin kusi lumeen. eikä keskiosa pyöriny ilmastointi kytkettynä.. käytössä oli 5*20mm pultit jotka meni pohjaan, pitää koittaa löytää pidempiä. keskellä oli 10mm pultti. se varmaan pitää avata mutta keskiosa pyörii mukana. kaffitauko ja rakennekuvien ihmettelyä..

edit: pihdeillä vaan kiinni ja keskipultin kimppuun..

Päivitystä.. Että osaa olla tiukassa, pulttikin katkesi. Ulospäin tuli max 2mm  >:(
Otsikko: Vs: V50 ilmastointipulma
Kirjoitti: ojala - 24.05.2014, 23:42:58
Ei menny kuin strömssöössä. Sain lopulta toimimaan mutta se magneettikytkin sai vähän pipiä kun pari ruuvia katkesi kierteille. Silti tuli max 2mm ulos.  Siitä tuli melkoinen urakka mutta nyt puhaltaa kylmää. Helteitä odotellaan loppukesä jotta saa testattua  :D