Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: junnuh - 22.05.2014, 16:33:27
-
Eli Aijemminkin olen tänne kyselyjä laittanut tämän Volvon tiimoilta...nyt vuoden seissy ja alko into taas nousta rassailuun. eli alunperin oli ongelmana päästöt eli liian rikkaalla pyörii eikä tahdo oikein kahta pyttyä huolia mukaan edes lämpimänä tyhjäkäynnillä mutta kun kierrosluku nousee 3000 yli toimii hyvin muuteen "ruppasee" töpöttää ym lieveilmiöitä...nyt vaihtelin nakutuksen tunnistimen, imm, nakutuksen tunnistimen vieressä olevan anturin, lambda anturi,virranjakajan pyörijöinee, tulpanjohdot, tulpat...siinä taisikin olla kaikki noitten noitten nakutuksentunnistimen ja sen viereisen anturin jälkeen käynti tasoittui mutta vielä herjaa chekengine valoa ja vikakoodi 121 eli MAP anturi tai MAF eli ilmamääräanturissa olisi häikkää...missä tämä MAP sijaitsee? oisko jollain laittaa kuvaa tai hyvä selostus kiitos etukäteen :)
-
Ilmamassamittarin johon vikakoodi viittaa löydät ilmasuodatin kotelon kyljestä.
(http://ecx.images-amazon.com/images/I/21XaYm7tPpL.jpg)
-
eikös samaan vikakoodiin kuulu ole myös tuo Map anturi ja se lähinnä on kateissa. IMM.n vaihdoin jo aijemmin ja siinäkin oli se lanka poikki mikä ilmeisesti mittaa ilman virtausta?
1-2-1 MAP-anturi (imusarjan alipaineanturi) tai MAF-anturi (ilmamäärämittari). Tämä on Suora kopio vikakoodeista.
-
eikös samaan vikakoodiin kuulu ole myös tuo Map anturi ja se lähinnä on kateissa. IMM.n vaihdoin jo aijemmin ja siinäkin oli se lanka poikki mikä ilmeisesti mittaa ilman virtausta?
1-2-1 MAP-anturi (imusarjan alipaineanturi) tai MAF-anturi (ilmamäärämittari). Tämä on Suora kopio vikakoodeista.
Niin sen pitäisikin....LH:ssa ei ole MAP-anturia. Renixistä en ole 100%-varma, kun en ole sellaisen kanssa tapellut.
-
Jos löysit autostasi kuvan ilmamassamittarin niin Map anturia siellä ei silloin ole (sinulla on siis LH2.4 moottorin ohjaus)
Toinen moottorinohjaus systeemi mitä noissa on ollut on renix ja siinä on map anturi ja ilmanlämpötila-anturi.
-
eikös samaan vikakoodiin kuulu ole myös tuo Map anturi ja se lähinnä on kateissa. IMM.n vaihdoin jo aijemmin ja siinäkin oli se lanka poikki mikä ilmeisesti mittaa ilman virtausta?
1-2-1 MAP-anturi (imusarjan alipaineanturi) tai MAF-anturi (ilmamäärämittari). Tämä on Suora kopio vikakoodeista.
Jompi kumpi sieltä löytyy, muttei molempia.
MAP tai MAF anturi, antaa saman vikakoodin, jos autossa on MAF (IMMu), niin silloin siellä ei varmasti ole MAPpia.
Eli vikakoodit ovat yhteiset, oli siellä mikä tahansa moottorin ohjaus. Eli vikakoodit ovat volvon koodeja.
Tarkasta se IMMun liitin ja mittaa antaako se tyhjäkäynnillä n. 2,3V jännitteen pinnistä 3. Jos antaa, niin johtosarja on hapantunut.
Eikä se IMMun liitinkään ole aina niin syytön, kuin luulisi.
-
Ok. kiitos tiedosta pitääpä mittailla. Heh ei liian tiuhaan tule käytyä täälläkään,kun sivusto herjaa että 60 vrk ylittyny ed.käyntikerrasta.
-
Paljonkos siitä 3 pinnistä pitäs tulla voltteja 9v pinnassa näkyy pyörivän,kun mittasin.
-
Paljonkos siitä 3 pinnistä pitäs tulla voltteja 9v pinnassa näkyy pyörivän,kun mittasin.
FAQ-kamaa....
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=24583.0
-
eliikä immun ostoon ja muistaakseni uusi on suht kallis tai kallis ja kallis,kun sen kuiten tarvii...jälleen hajottamokierrosta tekemään netissä ;)
-
eliikä immun ostoon ja muistaakseni uusi on suht kallis tai kallis ja kallis,kun sen kuiten tarvii...jälleen hajottamokierrosta tekemään netissä ;)
Foorumin markkinapaikkakaan ei saata olla huono vaihtoehto. ;)
-
eliikä immun ostoon ja muistaakseni uusi on suht kallis tai kallis ja kallis,kun sen kuiten tarvii...jälleen hajottamokierrosta tekemään netissä ;)
Vajaan satasen osa!
http://alvadi.ee/fi/varaosat/volvo/740-760-7-940-960-9-1990/ilmamassamittari/?page=2#!page%3D1cmon%3D0%26cyear%3D0%26fs_80%3D0%26fs_12%3D0%26fs_8%3D0%26fs_4%3D0
Katsot vain, kumpi se on (0280212016 tai 0280213012) ja tilaat sen mukaan.
Joten käytetystä ei kannata kummoisesti maksaa! :hello:
-
Vajaan satasen osa!
http://alvadi.ee/fi/varaosat/volvo/740-760-7-940-960-9-1990/ilmamassamittari/?page=2#!page%3D1cmon%3D0%26cyear%3D0%26fs_80%3D0%26fs_12%3D0%26fs_8%3D0%26fs_4%3D0
Katsot vain, kumpi se on (0280212016 tai 0280213012) ja tilaat sen mukaan.
Joten käytetystä ei kannata kummoisesti maksaa! :hello:
Jättäisin itse suosiolla ne vajaan satasen tarvikeimmut sinne kaupan hyllyyn.
-
Jättäisin itse suosiolla ne vajaan satasen tarvikeimmut sinne kaupan hyllyyn.
Totta. 70€ (posteineen) oleva "Fefe" (-012) immu on helvetisti parempi kuin lankamalliset.
-
Totta. 70€ (posteineen) oleva "Fefe" (-012) immu on helvetisti parempi kuin lankamalliset.
Eikös se ole kohtalaisen hidas verrattuna normi lankamalliseen. Ainoa heikkous langallisessa taitaa olla se lanka väärinkäytettynä, mutta itsellänikin alkuperäinen kesti 350tkm joten en kovin heikosta osasta siltikään puhuis.
Sekä tietenkin hinta, mutta sehän nyt koskeekin vain köyhiä ;)
Edit: sekä jos tuommoisen IMM:n työntää autoon suoriltaan, niin taitaapi generoida vielä vikakoodin kaupanpäälle.
-
Jättäisin itse suosiolla ne vajaan satasen tarvikeimmut sinne kaupan hyllyyn.
Itselläni ei ole ollut ongelmia tuollaisella. Kuten ei muutamalla kaverillakaan.
Eikös se ole kohtalaisen hidas verrattuna normi lankamalliseen. Ainoa heikkous langallisessa taitaa olla se lanka väärinkäytettynä, mutta itsellänikin alkuperäinen kesti 350tkm joten en kovin heikosta osasta siltikään puhuis.
Sekä tietenkin hinta, mutta sehän nyt koskeekin vain köyhiä ;)
Edit: sekä jos tuommoisen IMM:n työntää autoon suoriltaan, niin taitaapi generoida vielä vikakoodin kaupanpäälle.
Hitaampi kyllä, muttei liian hidas. Reaktio-nopeus tuolla "fefe" IMMulla on hitaampi kuin orkkislankamallilla, mutta silti se on alle 10ms nopeudella. Orkkis reagoi jossain 1-2ms nopeudella (luvattu alle 5ms).
Lanka menee poikki ahtimen sakatessa yms. väärinkäyttötilanteissa.
Tuo "fefe"-malli generoi vikakoodin 3-2-2 (langan puhtaaksipoltto ei toimi). Tuo vikakoodi ei sytytä vikavaloa, joten ei haittaa menoa mitenkään.
-
Itselläni ahdin sakkasi 245:ssa aika rankastikkin eikä ikinä lanka tykännyt siitä kyttyrää. Ahdin kyllä taisi ottaa itseensä. Sekä 945:ssa en ikinä ole saanut kyllä semmoista tilannetta aikaseksi että lankaa saisi poikki, toki kovasti hölmöilemällä sekin varmana onnistuisi.
Mutta ylivoimaisesti helpoimmalla pääsee kun laittaa oikean osan tilalle.
-
No niin jatketaampas aiheella edelleen Imm.n sain "lainaksi",kun investoin 740 sedanin 16v 2.3 koneella vm 90 automatti vaihteistolla.pelleistään lähes virheetön ja alustassakaan ei moittimista eli ei koskaan ole hisiä näytetty ko.autolle (on minun seuraava projekti ruiskun ohjaus pimeenä). Eli imm paikoilleen ja kaikki häiriö/varoitusvalot hävis kojetaulusta jopa chek engine :) mutta ei sittenkään päästöjä kohdilleen katsastus konttorilla :-[ Moottori käy kylläkin tasaisemmin eli ei riuhdo konetta ,kun imm on nyt oletettavasti kunnossa mutta edelleen "töpöttää" pakarin päästä kuunneltuna aivan kun joku pytty ei saisi kuitenkaan täysijä iskuja tai saa väärään aikaa sytyn. Laitan nuo päästöarvot vielä tänne,josko joku osais tulkata niistä mistä vikaa pitäisi etsiä.
päästöt katsastuksessa:
Tyhjäkäynnillä korotetuilla kierroksilla
CO% 1.70 viitearvo 0,5 2,25 viitearvo 0,3
CO2 6,20 10,00
HCppm 1508 viite arvo 100 810 viitearvo 100
O2 9,60 viitearvo 5 4,7
Lambda 1,133
Eli tuo lambda arvo korotetuilla kierroksilla liian iso siihen ei ollut viitettä laittanut insinööri. Katsatus mies epäili,että tulpat huonot mutta uudella satsilla tulppia,tulpanjohtoja ja virranjakajan kanella ja pyörijällä ei käynti merkittävästi muuttunut. mitähän tuosta osais vielä tarkistaa? virranjakajan akselissa melkoiseti päittäisvälystä kylläkin on. mites tuo jakaja,kun on säädettävä tai kiinnityksessä on mahdollista kääntää jakajaa n. 5cm urassa onko sillä merkitystä ja niitä kiinnitysuriahan on kahdet. joku väitti,että ei tarvii niistä välittää,kun kuulema säätää ajoituksen automaattisesti. liekkö näin? ja miksi siihen olisi säätövara tehty,jos kerta jakajan pohja saa olla missä asennossa tahansa?
-
Onko puristuspaineet mitattu?
-
Juu on. kaikissa tasasesti 10 kiloo. Mut pitänee vielä toi lambda vaihtaa tai tsekata ainakin . se siis pyörii lähinnä niin,kun"ryyppy" oisjääny päälle...siis autossa :) kohta kai se joutaa kuskillakin ryyppy päälle,kun ei pyöri auto kunnolla :D Jostain se sen informaation nyt ottaa että syöttää soppaa enemmän mitä kerkee polttaa puhtaasti.
-
Tai siis autosi käy laihalla. Eli lambda-arvo on suurempi kuin 1.
Samasta syystä häkäpäästöt kasvavat kun laihempi seos ei pala kunnolla.
Samasta syystä myös HC päästöt ovat koholle.
Etsisin ilmavuotoa jostakin letkusta tms.
Jos IMMu on olllut viallinen sopeutumatkin ovat päin prinkkalaa, joten nollaa LH ihan ensitöikseen.
-
Riittääkö pelkkä akunkengän irroitus vai vaatiiko vikakoodinlukijan kautta tehdyn nollauksen?
-
Kenkä irti js "starttaa" hetki
-
Kohta kai se on purettu taas koko auto :) Elikkäs kolmosen sylinteri ei saa oikein inspiraatiota. virtaa tulee ja ruiskunsuuttimia olen vaihdellut toisesta vastaavasta ja ei se oikein tunnu toimivan. Kierroksilla tuntuis toimivan paremmin mutta kierrokset,kun laskee alkaa "töpöttely"... eilettäin,kun otin virranjakajan irti nokka akselin päätä myöden samalla kopasin olikohan se se yläkulokohdan tunnistin mikä on kytkinkopan päällä heti moottorin takana? se jäi käteen eli oli murtunu kiinnike tai mikä "teline" liekkään kuitenkin se mikä pitää sen tunnistimen paikoillaa. siitä oli juuresta alkaen kaikki pinta eristee kuoriutuneet pois tai se oli kuorittu mutta jokatapauksessa aika epäilyttävälle näytti. onkohan nyt niin,että jos kiinnikkeen haluaa vaihtaa uuteen on moottori irroitettava kokonaa,kun hassusti moottoripuoleiset pultit vastaa kytkinpoppaan eikä niitä näyttäs saavan ilman motin irrotusta avattua.???
-
Pienempi vaiva ottaa laatikko irti kuin siirrellä konetta. Ykk-anturin johdon päälimmäinen kerros kuoriutuu anturin päästä usein, eli ei mitään poikkeuksellista siinä.
-
Laatikkoa luultavasti voi raottaa suhtkoht mitään irrottamati sevverta että pultit saa ujutettua välistä. Ite tein kasitappiseen vastaavan shoun kun motroniccikoneesta ei anturit lähteny ihan kauhean sovinnolla irti, painoin vingulla sitä reikää vaan pultinkannan kohdalta isommaks ja ruuvasin telineen irti :D.
-
Vinku hommelia meinasin itsekkin...on sen verran jo tullu tuota kulkinetta rassattua että ei viiti enää laatikoita irrotella...kohta jos ei rupee toimimaan on 16v kansi myynnissä ja kaikki muukin mitä tuosta irti saa....on kai siinä eberhartterit sun muut vempaimet mutta jos ei kone pyöri,kun kolmella alkaa mielenkiinto hiipua paalaus tasolle :)
-
Miten tuossa kotterossa,kun on hydrauliset venttiilin nostimet niin pitääkö se tapin mikä vastaa venttiilinpäähän ja tavallan säättää sen venttiilin aukeamisen olla liikkumaton vai niin,kun minulla tuossa se heiluu edestakaisin kun ravistaa nostin elementtiä? Joku epäiliet siellä pitäis olla esipaine ja se ei sais "hölskyä" kun sitä heiluttelee?? ikinä en ole noitte hydnostimien kanssa pelannu niin ihan hepreaa... toinen kyssäri samaan aiheeseen onko se purettavissa vai prässäty niin,kun silmään näyttäs?
-
Alkaa vihdoin auveta mikä mättää eli kun kävi se totaali rikkoontuminen kannessa jakoremmin "hampaitten" murruttua samalla venttiilin nostime/painimet rikkoontu ja näin ollen ei kolmosen nostiin toimi,kun kierroksilla. tilaukseen laitoin uudet painimet koko kanteen koska ei hirvittävän kalliita olleet (7€/kpl) jos ei tällä toimenpiteellä korjaannu niin sitten lienee syytä levittää koko kone uudelleen ja tutkailla mikä mättää :) mutta kiitos taas kaikille,jotka ovat päätään vaivanneet ja mahdollisia syitä pohtineet. laitan raporttia,kun nostimet paikoillaan.
-
Juu ei... elikkäs ei tule leimaa ei happee saa edelleen liikaa. Miten näissä 16v keksinnöissä voiko vaihtaa tavan 8v kanne ja kuinka paljon se vaikuttaa päästöihin? Lohkohan lienee kuitenkin sama,kummassakin moottorissa? sais ainakin peltoauton jos ei muuta :D
-
Periaatteessa 8v kansi sopii puottijaon yms. Puolesta, mutta jakopään kanssa tulee niin paljon säätämistä että tuskin maksaa vaivaa. Saat kannesta pelkästään sen verran rahaa myydessä että voit ostaa ehjän kasiventtiilisen auton.
-
Juu ei... elikkäs ei tule leimaa ei happee saa edelleen liikaa. Miten näissä 16v keksinnöissä voiko vaihtaa tavan 8v kanne ja kuinka paljon se vaikuttaa päästöihin? Lohkohan lienee kuitenkin sama,kummassakin moottorissa? sais ainakin peltoauton jos ei muuta :D
Mä voin tuoda sulle peltoauton vaihdossa missä olis vielä leimaakin ja vikalista haettu :D
-
tyhmä kysymys, vaan ootko nyt tutkinu ettei oo imupuolella vuotoja missään? imusarjan tiiviste jos vähänkää vuotaa niin sillon se ei taatusti pelaa.
-
Juu kylläpä sitä starttibilottia on suhuuteltu ympäriinsä eikä mitään vaikutusta käyntiin eli ei toden näköisemmin imuilmavuotoja. tää näyttää kyllä ijäisyys projektilta tää minun Volvo proggis :D van periks en anna :)
-
No niin projekti jatkuu. Eli nyt otin jälleen Volvon työnalle ja imusarjan otin poikkee ja kas siellä olikin metalliputki mikä lähtee keskeltä imusarjan "pohjaa" eli imusarjan alta ja etenee moottorin kylkeä myöden oikealle katsottuna imusarjasta eli virranjakajan suuntaan kiinnittyen telineeseen ja jatkuen siitä eteen päin mutta putki olikin ruostunut puhki ilmeisesti syylärin nestettä oli valunut putken päälle ja rauta oli ruostunut puhki. Minne saakka putki jatkuu ja onko se ylipäätään kuinka tarpeellinen koska siitähän se sen ilman repii tyhjäkäynnillä. Putkeen on kiinnitetty alipaineventtiili ja siinä näyttää olevan myös joku anturikin. Ja 2 alipaine letkua keltainen ja valkea. Laitan kuvan ko laitoksesta siia jos osaan laittaa.
(https://s18.postimg.org/9kp6rrs1x/IMG_20170330_140152.jpg) (https://postimg.org/image/9kp6rrs1x/)
-
eiköhän tuo ole egr:n putki, eli pakosarjasta löytyy toinen pää.
-
EGR siinä on kyseessä.
Jotta toimimattomuus/poisto ei aiheuta ongelmia, vaatii kapistus ilman EGR:ää olevan sytkä lastun.
-
Ok eli kilttisti etsimään loppu putki mikä menee säätimeltä pakosarjaan . Tosiaa siitä se on ne ilmat vetäny kun puhalsin ja imasin niin suora reitti tuntuu ilmalla olevan. Sikäli jännä että ei eetteriin reagoinu millään muotoa kun suihkutin sitä ilmavuotojen huomaamiseksi.