Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: Topelius - 22.05.2014, 17:17:02
-
Yhtäkkiä ilmastointi kesken ajon lakkasi toimimasta. Nesteet vaihdettu viimeksi viime kesänä. Mitään vuotoa ei ainakaan näy, mutta yhtään kylmää ei autosta enään tule. Miten tuon kompuran toimivuuden saisi tarkistettua?
-
Kylmäaine saattaa olla karannut, vaikka ei vuotoja näkyisikään. Kannattaa tarkastuttaa paineet ja jos ovat ok, niin sitten saattaisi olla kyse TÄSTÄ (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=163.0)
-
Kylmäaine saattaa olla karannut, vaikka ei vuotoja näkyisikään. Kannattaa tarkastuttaa paineet ja jos ovat ok, niin sitten saattaisi olla kyse TÄSTÄ (http://)
En saanut tuota linkkiä toimimaan??
-
Hauskaa, kun tuo ilma on melkein lämpöisempää kuin pihalla??
-
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=163.0 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=163.0)
Kulumamies tarkoitti varmaan tätä.
-
En saanut tuota linkkiä toimimaan??
No nyt pitäisi toimia. Kyse siis magneettikytkimen liiallisesta välyksestä ja sen korjaamisesta.
-
Mites tuon saa testattua että ilmastointilaiteessa on tavaraa?
Täällä ei kyllä kuulu naksetta että kompura lähtisi päälle, mutta välillä auton moottorista kuulee että se yrittää jotain tehdä kun kierrokset tippuu.
-
Mitään vikakoodeja ei autoon kyllä tule mistään :-(
-
Mites tuon saa testattua että ilmastointilaiteessa on tavaraa? Täällä ei kyllä kuulu naksetta että kompura lähtisi päälle, mutta välillä auton moottorista kuulee että se yrittää jotain tehdä kun kierrokset tippuu.
Ilmastoinnin kytkeytyessä kierrokset laskevat hieman. Tavaranmäärän saat selville ihan perus ilmastointihuollon yhetydessä. Maksaa 50-100€.
-
Ilmastoinnin kytkeytyessä kierrokset laskevat hieman. Tavaranmäärän saat selville ihan perus ilmastointihuollon yhteydessä. Maksaa 50-100€.
-
Nyt kun auto seisoi 30min varjossa, niin ilmastointi alkoi taas toimimaan ja tulee kyllä todella kylmää ilmaa. Olisiko se tuo välysvika silloin?
Auto kävi hetken ja taas lopetti toiminnan.
-
Onkos tämä ihan samanlainen tässä v70:ssä kuin tuossa ohjeessa?
-
Joo sama systeemi on. Tilaa on vaihtelevasti, mutta riittävästi ;)
-
Välys piennenetty ja edelleen sama ongelma. Toimii kylmänä, mutta kun auto ja sää alkaa lämpeämään, niin ilmastointikin lakkaa. Tuo magneettiventtiili ei näköjään lähde pyörimään.
Mitäs seuraavaksi?
-
Jos järjestelmä, tarkemmin paisuntaventtiili, menee jäähän? Siihen auttaisi kuivaimen vaihto ja uudet kylmäaineet pitkällä alipaineajalla höystettynä :)
-
Toimiiko jäähdyttimen puhallin sielä keulalla?
Pitäisi pyöriä kokoaika, silloin, kun ilmastointi on kytkettynä.
-
Toimiiko jäähdyttimen puhallin sielä keulalla?
Pitäisi pyöriä kokoaika, silloin, kun ilmastointi on kytkettynä.
Ei muuten ole pyörinyt, saakos sitä mitenkään testattua?
-
Ei muuten ole pyörinyt, saakos sitä mitenkään testattua?
Muistaakseni sille tulee moottorinohjausyksiköltä ohjaus, + jonkin sulakkeen kautta ja suoraan maadoitus.
Se n. 10x20cm mötikkä flekrin rungossa on sen flektin ohjain.
-
Kannattaa antaa suoraa virtaa sille magneettiventtiilille jos kompura toimii niin sitten kokeilee paineventtiilin toimivuutta. Paineventtiili on kuivaimen päällä, siitä liitin irti ja johdoilla navat yhteen jos rupee kompura pöyrimään ni paineventtiili rikki. Nuin itseltäni selvitin vian ku ei tuo shimmaus auttanu.
-
Paineventtiili on kuivaimen päällä, siitä liitin irti ja johdoilla navat yhteen jos rupee kompura pöyrimään ni paineventtiili rikki. Nuin itseltäni selvitin vian ku ei tuo shimmaus auttanu.
Minkä näköinen osa tuo on? Vois reissussa tuota kyllä kokeilla. Tuo puhallin ei kyllä lähde missään välissä päälle. Kylmää tulee aina vaihtelevasti. Välillä toimii pitempään ja välillä taas ei oikein yhtään.
-
Minkä näköinen osa tuo on? Vois reissussa tuota kyllä kokeilla. Tuo puhallin ei kyllä lähde missään välissä päälle. Kylmää tulee aina vaihtelevasti. Välillä toimii pitempään ja välillä taas ei oikein yhtään.
Painemittarilla mittaus kylmäainejärjestelmästä, niin selviäsi se, että johtuuko tuo ongelma siitä, että flekti ei pyöri, eli nouseeko korkeapainepuolen paine liian korkealle.
-
Painemittarilla mittaus kylmäainejärjestelmästä, niin selviäsi se, että johtuuko tuo ongelma siitä, että flekti ei pyöri, eli nouseeko korkeapainepuolen paine liian korkealle.
Eipä tuo flekti pyöri meidän autossa, mutta ilmastointi kyllä työntää kylmää kabiiniin.
-
Eipä tuo flekti pyöri meidän autossa, mutta ilmastointi kyllä työntää kylmää kabiiniin.
Jos se toimii vaikka flekti ei, niin sitten lauhduttimen jäähdytyskyky riittää siihen, että se voi toimia, eli lauhduttimen rivat ei oo kokonaan tukossa.
-
Välys piennenetty ja edelleen sama ongelma. Toimii kylmänä, mutta kun auto ja sää alkaa lämpeämään, niin ilmastointikin lakkaa. Tuo magneettiventtiili ei näköjään lähde pyörimään.
Mitäs seuraavaksi?
tarkoitatko magneettiventtiilillä kompuran päässä pyörivää osaa?jos tarkoitat niin vaikuttais aika selvältä magneettikytkin vialta,menettää voimansa ajansaatossa ja toimii hetken kylmänä mutta ei kuumana.näitä on tullu vaihdettua tän ongelman takia jonniin verran.
pieni tsäänssi ois et 2 napainen paine kytkin ois viallinen jonka voit testata motti käynnissä silloin kun vika päällä yhdistämällä liittimen naaras nastat yhteen.silloin pitäis kompuran lähteä heti pyörimään.
-
No nyt tuo flekti lähti yhtäkkiä toimimaan ainakin väliaikaisesti ja ilmastointi pelaa?? Onko vika siis vielä mahdollista tuossa painekytkimessä? Missä tuo painekytkin on?
Tässä autossa oli jo 07vm magneettiventtiili jonka välystä pienennin jo tuossa ennemmin.
-
Tarkoittanet magneetikytkintä. :hello:
-
Tarkoittanet magneetikytkintä. :hello:
Joo juurikin näin. Pahoittelut väärästä termistä :-)
-
Missä tuo painekytkin oikein on? En ole ainakaan sitä vielä missään nähnyt?
-
Ilmeisesti tämä osa kuitenkin?
http://www.skruvat.fi/Tryckswitch-klimatanlaggning-P61881.aspx
-
Ilmeisesti tämä osa kuitenkin?
http://www.skruvat.fi/Tryckswitch-klimatanlaggning-P61881.aspx
Epäilen.
1- ja 2-korisissa V70 malleissa ei ole samanlaista anturia, vaikka tuo osa näyttäisi muka molempiin sopivankin.
Paineanturi on kuivaimen päällä, kuten tässä jo aiemmin mainittiinkin ja sen esiin saaminen vaatii puskurin irroittamisen. "jari2407" varmasti osaa neuvoa testaamisessa, jos on kerran niin tehnyt. Paineanturin kaikki kolme johtoa menevät suoraan moottorin ohjainyksikköön ja signaali on ilmeisesti jotain jännitettä 0-5 voltin välillä. En tiedä miten sen voi ohittaa hyppyjohdolla.
Vanhemmissa on paineanturin lisäksi erillinen on/off tyyppinen painekytkin, joka on helppo ohittaa hyppyjohdolla.
-
Ompas kivassa paikassa. Tuo on vaan niin typerää, kun vika ilmestyy aina silloin tällöin. Ei viitsisi ajella ilman puskuria.
-
Epäilen.
1- ja 2-korisissa V70 malleissa ei ole samanlaista anturia, vaikka tuo osa näyttäisi muka molempiin sopivankin.
Paineanturi on kuivaimen päällä, kuten tässä jo aiemmin mainittiinkin ja sen esiin saaminen vaatii puskurin irroittamisen. "jari2407" varmasti osaa neuvoa testaamisessa, jos on kerran niin tehnyt. Paineanturin kaikki kolme johtoa menevät suoraan moottorin ohjainyksikköön ja signaali on ilmeisesti jotain jännitettä 0-5 voltin välillä. En tiedä miten sen voi ohittaa hyppyjohdolla.
Vanhemmissa on paineanturin lisäksi erillinen on/off tyyppinen painekytkin, joka on helppo ohittaa hyppyjohdolla.
Joo puskuri pois jos on sumarit paikallaan. Ja kun en ole sähkömies niin otin vaa johdosta u lenkin ja kokeilin napoja yhteen niitähän on kolme, kaksi kytkemällä yhteen lähti kompura käyntiin kylmää puhaltaen, heti kun otti hypyn pois niin kompura pysähtyi. Siitä sitten soitto volvolle ja anturi tilaten.
Mulla ilmastointi toimi milloin sattuu ja kuinka kauan sattuu.. ei väliä oliko moottori kylmä tai kuuma.
Shimmauksella ei tosiaan ollu vaikutusta.. auto sama kuin otsikossa.
-
Muutaman kerran ollu sellasta vikaa, ei tosin volvoissa.. Että paisunta venttiilii(ennen höyrystintä) on viallinen..
Eli jos laskee tavaraa ns. liikaa läpi liian nopeesti ni menee höyrystimen kenno jäähän.. :idiot2:
Tai sit sisällä oleva kellertävä muovi laatikko jossa on lämppärin kenno ja tuo höyrystin ni sen laatikon poisto vesi putki voi olla tukossa mikä voi kans aiheuttaa jäätymisen ja se loota on oikeesti nii tiivis et ku miulta meni lämppärin kenno hajalle ni siellä oli 2l nestettä kopan sisällä eikä valunu mihinkää pois, ni kyllä siellä iha vesikin kestää...
Ite epäilen tuota painetunnistin vikaa jos toimii vaa vähä aikaa.. ku jos tuo antura on paskana ei tod.näk. toimi ollenkaa yhtää.
-
Mistäs tuon paineanturin sais halvimmillaan?
-
Eikös paineanturi ole tuossa? En saanut ainakaan ilmastointia heräämään kun kokeilin yhdistellä napoja. Magneettikytkimelle ei tullut virtaakaan missään vaiheessa. Nyt ilmastointi on lopettanut toimintansa kokonaan [emoji25]
(http://img.tapatalk.com/d/14/06/29/4a3utaga.jpg)
-
Juu tuo mulle vaihdettiin. Pari vuotta sitten ei saanu ku volvolta tilaamalla satkulla.... lähteekö kompura pyörimään jos annat sille suoraan virtaa?
-
Juu tuo mulle vaihdettiin. Pari vuotta sitten ei saanu ku volvolta tilaamalla satkulla.... lähteekö kompura pyörimään jos annat sille suoraan virtaa?
Sitä en muuten kokeillut, mutta se on toiminut vielä vähän aikaa sitten jotenkin...
-
Kokeileppas. Sillä suoralla virralla pitäs magneettikytkin toimia jos ei ni sit se varmaan rikki. Kokeilitko siitä paineanturin liittimestä varmasti kaikki vaihtoehdot?
-
Nyt kun kelit taas hieman viilenivät niin ilmastointi pelaa. Kokeilin yhdistää noita johtoja anturin päästä, mutta mikään yhdistelmä ei toiminut. Kun johto oli kiinni venttiilissä, niim heti taas alkoi kompura toimimaan. Ihme homma kyllå tämä.
-
(http://img.tapatalk.com/d/14/06/30/u2yqusam.jpg)
Tähän liittimeen tulee oikeanpuoleiseen napaan 5volttia. Eri yhditelmillä en kyllä saa kompuraa käyntiin, mutta suoraan kompuraan kun antaa virtaa niin se pyörii.
Kuinkas nopeaa tuota vettä pitäisi auton alkaa tulemaan ja mistä kohtaa? Ilmastointi toimi nyt sen 10min, jonka aikana ei yhtään piha ainakaan kastunut?
-
(http://img.tapatalk.com/d/14/06/30/e5uhe6ar.jpg)
Tuolla yhdistelmällä alkaa auton flekti pyöriä, mutta ei kompura.
-
Mites jos tuon paineanturin vaihtaa? Onnistuuko se niin vaan?
-
Mitenkäs moottoritilan sulakerasian sulakkeet 8 ja 11, sekä rele FMI1
-
Mitenkäs moottoritilan sulakerasian sulakkeet 8 ja 11, sekä rele FMI1
Sulakkeet ok, mutta miten tuon releen voi tarkistaa?
-
Mites jos tuon paineanturin vaihtaa? Onnistuuko se niin vaan?
Järjestelmän joutuu tyhjäämään. Eli ilmastoinnin huolto ja täyttö samalla
-
Nyt on varattu aika carcomille, niim saavat katsoa mikä siinä oikein mättää. Hauska kyllä kuulla vettä mikä vika siinä on.
-
Miksi kun tulee lämmin, niin ilmastointi ei toimi enää yhtään. Viileällä se toimii jotenkuten.
Voiskohan viimeisin ilmastointihuolto mennyt jotenkin väärin kun se tehtiin noin 20 minuutissa?
-
Perhana, vika ilmeisesti ccm-yksikössä. Olin jo aivan varma, että vika olisi korjaantunut.
Pystyykö jos jostain sais tuon paneelin, niin sitä vaihtamaan suoraan?
-
Nyt uudella paneelilla pelaa ilmastointi ☺
-
Nyt uudella paneelilla pelaa ilmastointi ☺
O0
-
Täälä täysin samat oireet?? Mimmonen oli ccm yksikön panelin vaihto ja kustannukset??