Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: S.M.R - 24.04.2011, 14:43:54

Otsikko: 940 lämppärin kennossa vuoto?
Kirjoitti: S.M.R - 24.04.2011, 14:43:54
Jep eli tälläistä tällä kertaa.
Aloitin auton täydellisen sisustan purun tulevan hifi-projektin takia. Auton sisätilat tullaan vaimentamaan kauttaaltaan. Pohjan purussa tulikin yllätyksenä, kun volvo näköjään työntänyt alustan täyteen lumppuvillaa. Ja mikä parasta, se oli kuskin puolelta litomärkä. Pahat aavistukset lähtivät liikenteeseen ja jatkoin auton purkua sekä mattojen kuivattelua.

Maistoin sitten nestettä ja kyllähän tuo makiaa oli. Mutta, mistäpä sitä tulee? Lämppärin hanan kiersin talouspaperiin ja testilenkille, eipä tullut paperiin kosteutta. Nukutun yön jälkeen autolle ja prkl, lattian vanu/kumi matto kuskin jalkatilan vasemmasta reunasta märkä...

Lämppärin kennoa yritin sivusta katsella eikä ainakaan näkyviä vuotoja löytyny, toisaalta muuten kennon alapuolella pölyä mutta yhdessä kohdassa ei.. liekkö siitä tiputellut ja päässyt vanu/kumimaton alle ja sieltä kuskin jalkatilaan valunu?

Autohan on muuten sisältä purettu mutta kojelautaan ei ole koskettu.

Pitäisikö kenno purkaa esille ja näkeekö siitä ihan silmämääräisesti että onko vuotoja?
Tullut landian ja vrcfn kennon vaihtojutut luettua ja suoraan sanottuna ei ihan hirveästi kiinnostaisi ottaa kennoa esille..  :-\

Tässä vielä ne tärkeimmät eli auto on karvalakki lämmityksellä, ei ilmastointia eikä valmiuksia. Hana vajjeri käyttöne. Lämppärin kennosta putket kuskin suuntaan, ylempi suora ja alempi osoittaa aavistuksen ylöspäin..

Miten tuon kennon vaihto eroaa ilmastoidun kennon vaihdosta?

Ensi viikolla pitäisi äänieristely aloittaa ja asialla vähän kiire, nopeiden vastausten toivossa laitoin tälle puolelle, enkä tolle erilliselle lämppäripuolelle. Konkarit vissiin enempi tällä puolel..

Vastauksista kiitäen.
Otsikko: Vs: 940 lämppärin kennossa vuoto?
Kirjoitti: TVS - 24.04.2011, 17:35:07
Voi olla kenno tai sen letku, kyseessä siis vaijerilämppäri jos kerta hana on jalkotilassa. Testata voit käyttämättä konetta, eli se pitkä ohut syyläriltä paisarille menevä letku irti paisarin päästä, 1/4" sarjan jatko tulpaksi letkun päähän, pieni pätkä samanpaksuista letkua kiinni paisarin nippaan ja paineilmapistooli letkun toiseen päähän ja pistät sinne sevverta painetta kun paisarin korkki siellä katsoo tarpeellisena pitää. Nyt järjestelmä on kivasti paineistettu, ja voit tutkia, mistä vettä tulee. Suositan kokeilemaan lämmitysvivun kääntelyä täysin kylmän ja noin puolivälin välillä eestaas, ja samalla tiirailet kraanaa. Mulla vuoti kraana aina kun vipuun koski, mutta vuotoa ei esiintynyt jos säätönupin antoi olla samassa asennossa koko ajan.
Otsikko: Vs: 940 lämppärin kennossa vuoto?
Kirjoitti: S.M.R - 25.04.2011, 00:19:43
Kiitoksia vastauksesta tvs.

Antoi vähän yrittämisen ideaa.
Taidan huomena autoa sen vertaa kasata, notta käyntiin lähtee. Pitää käännellä sitä lämppärin vipua ja toivoa, että vuoto löytyisi hanasta. 
Kennon vaihto nimittäin pelottaa jo niiden "yläpuolella olevien ruuvien" takia, mitä museon puolella kovasti toitotettu. Ei todellakaan innostaisi työntää ruuvaria olemattomaan väliin..
Tietenkin käyttöauton ja harrasteauton yhdistelmä niin pitäähän se kuntoon laittaa.

Sinällään mielenkiintoista, kun syksyyn mennessä tulee autolle 1.5v ikää omissa käsissä ja auton hinta+harrastepalikat= 10 000€.  :D  :2funny:

Mutta sytyttää kyllä joka aamu huomattavasti enemmän kuin uuden karheet muovipulkat, joita alkuun koeajossa oli..
Nyt takaisin raudan ääreen..  :pomo:
Otsikko: Vs: 940 lämppärin kennossa vuoto?
Kirjoitti: seiskanelonen - 25.04.2011, 00:51:42
Vahvistan TVS kommentin. Sama ilmiö peruslämppärissä myös allekirjoittaneella. Vuoto on tosin niin vähäistä(mutta todettu) että ei nyt kesäaikaan heti viitsi ryhtyä suurempan korjaus/purkuprojektiin. Totuushan on kumminkin että vuodot ei ainakaan ilmettyään pienene.
Otsikko: Vs: 940 lämppärin kennossa vuoto?
Kirjoitti: KalleKyy - 28.04.2011, 19:12:21
Vaijerilämppäriin olen kennon vaihdon tehnyt niin sanotusti pitkän kaavan mukaan, eli koko lämppäri irti (koko siusta ensin), kaksi päivää siihen meni. Valitettavasti kaikkia yksityiskohtia en muista, mutta väitän, että kotelo on suunniteltu niin, että kennon saa vedettyä pois paikaltaan kuskin jalkatilan kautta purkamatta koko autoa.
Kenno itsessään on vinosti tulipeltiin nähden, mutta esim. päätypalan ruuvit, jotka pitävät kennon paikallaan, ovat tulipellin suuntaisesti. Kun kotelon pääty on avattu ja letkut ja hana pois tieltä, vedetään kennoa pari senttiä ulos, jonka jälkeen sen saa käännettyä tulipellin suuntaisesti ja vedettyä pois.

Ja kojelaudan keskisuuttimet kun ottaa pois, pääsee näkemään suoraan kennolle, kyllä siellä kotelon pohjalla näkyy nestettä, jos kenno vuotaa kunnolla.

Meillähän oli vuoto sekä kennossa, että hanassa ja puolen vuoden päästä taas uudestaan motonetin uudessa hanassa, joka vaihtui vielä orkkikseen.
Otsikko: Vs: 940 lämppärin kennossa vuoto?
Kirjoitti: jen - 28.04.2011, 20:11:27
ja voi myös olla vanhojavuotoja mitkä joku jo korjannut,jättänyt vaan lattian kuivaamatta,mutta jos nestettä häviää niin sieltähän ne sitten löytyy.
Otsikko: Vs: 940 lämppärin kennossa vuoto?
Kirjoitti: sfrhkki - 04.05.2011, 15:50:22
vähä näyttää munkin volvossa taas vuotavan -  hana.
motonetissa oli ja on myynnissä sellaisia messinkirungolla olevia yleispallohanoja lämppäreihin.
itse ajattelin viritellä sellaisen tämän vuotavan originaalin tilalle...
saas nähdä onnistuuko....
moottoritilaan olen jo laittanut pallohanavesijohtosulun kesäaikaa varten. ei lämpiä kenno tippaakaan sen kun vääntää kiinni....

-sfr-
Otsikko: Vs: 940 lämppärin kennossa vuoto?
Kirjoitti: TOK - 04.05.2011, 16:59:57
Mites aloittajalla, onko märkyyden syy selvinnyt?

Vähän kummalta kyllä kuulostaa että kuskin jalkatilan vasen laita kastuisi kennovuodon takia. Enempi ehkä se oikea puoli? Vasenta laitaa vois kastella vuotava reumaluukku tai tuulilasin vuoto / kattoluukulta A-tolppaan tuleva vedenpoisto. Tai ihan lattiassa oleva reikä ja märkä sää --> roiskuu sisään kun ajaa.

Mutta, vaijerihanallisesta lämppäristä saa kuin saakin kennon vaihdettua kuskin jalkatilan kautta purkamatta koko kojelaudan alustaa päreiksi. Ainakin 740 -89:ssä onnistui meillä. Ei ole mukava homma siltikään, mutta paljon vähemmän ruuvaamista.
Otsikko: Vs: 940 lämppärin kennossa vuoto?
Kirjoitti: sfrhkki - 05.05.2011, 10:25:48
 :)
Märkyyden tutkiminen onkin todella kiWaa!
::)
Otsikko: Vs: 940 lämppärin kennossa vuoto?
Kirjoitti: S.M.R - 05.05.2011, 13:30:30
Auto tosiaan kokonaan purettuna eikä sisällä ole juuri muuta kuin ratti ja käsijarrukahva.
No kattopahvin olen jo takaisin saanut, tuli 4mm silent coattia ja 8mm noise isolatoria silent coatilta+alkuperäinen kattopahvi paikalleen. Loppu katon notkuminen. (hifikäyttöä ajatellen)

Ja kori tosiaan paljas ja läpikäyty> ei missään edes alkavaa ruostetta, reijistä puhumattakaan. Sama koskee alustaa.  8)

Pitää auto vaimennella loppuun asti lattiaa myöten ja saada auto asennusten jälkeen tulille, tämä tapahtuu aikasintaan 2 viikon päästä. Kunhan hifit eka paikallaan.
Pitää sitten seurailla tuleeko lattialle nestettä lisää vai ei. Voisihan tuo aine olla peräisin jo edellisenkin omistajan korjailuista. Asiaa katsellaan viisaammin silmin kunhan auton saa taas tulille.

Muistatko TOK tuosta kennonvaihdosta enempää? Kennohan näkyy kuskin puolen jalkatilasta ihan hyvin. Eli miten työvaiheet?

Nesteet pihalle, sitten?
Otsikko: Vs: 940 lämppärin kennossa vuoto?
Kirjoitti: TOK - 05.05.2011, 19:40:14
Ja kori tosiaan paljas ja läpikäyty> ei missään edes alkavaa ruostetta, reijistä puhumattakaan. Sama koskee alustaa.  8)

 :P  Yhtään en oo kateellinen, en yhtään  :'(   Oma projekti on kans paljas kori ja sitä on käyty läpi (ärräpäitten kera) mutta siinä ei juuri muuta oo kuin reikää  :buck2:

Muistatko TOK tuosta kennonvaihdosta enempää? Kennohan näkyy kuskin puolen jalkatilasta ihan hyvin. Eli miten työvaiheet?

Tämä koskee sitten vain ilmastoimattomia, ilmastoidussa on erilainen lämppärin jakoboksi ja kennoa ei saa jalkatilan kautta ulos.

Konehuoneen puolelta irrotetaan rintapellistä kennolle menevät letkut. Ne ovat ihan päällekkäin ja selkeästi näkösällä.

Sitten kuskin jalkatilasta ratin alapuolinen "jalkatilan katto" -paneeli pois. Se on ruuveilla kiinni ratin puoleisesta reunasta.

Nyt käydään mukavasti selin makuulle kuskinoven kynnyksen päälle pää jalkatilassa ja irrotetaan rintapellin läpivientinä toimivasta vaijerihanasta lämmönsäätövaijeri. Sekä avataan letkuklemmarit joko rintapellin läpivienneistä tai kennon päästä, kummasta tuntuu paremmin lähtevän.

Nyt pystyy vaihtamaan lämppärin hanan jos haluaa.

Kenno on varmaan jotenkin kiinni lämppärin kotelossa mutta en muista miten. Jotenkin kohtuu helposti(?) se siitä kuitenkin lähtee ja sitten se tarvii vaan vetää ulos. Polkimien ja rintapellin kanssa on vähän tiukkaa mutta se mahtuu kyllä sieltä ainakin 740:ssä. Jos ei muuten tunnu sopivan niin poljintelineen ja/tai kaasupolkimen voi ruuvailla pois tieltä.

Mut jos sulla on auto purettuna paljaalle korille niin eikös sulla ole se lämppärikin kourassa jo valmiiksi? Helpompi se on vaihtaa/tarkistaa ennenkuin kokoaa auton.  :D
Otsikko: Vs: 940 lämppärin kennossa vuoto?
Kirjoitti: S.M.R - 06.05.2011, 20:04:08
TOKille tuhannet kiitokset! Tekstisi voi nousta arvoon arvaamattomaan. :)

Juu siis paljas ja paljas.. Voimansiirtoon ei tietenkään ole koskettu, mutta koko auton verhoilut poistettu. Eli peräkontti on pelkällä pellillä, ja auton sisältä muuten pelkällä pellillä, mutta juurikin "keskikonsolin" jätin paikalleen, koska sen purkamiselle ei tarvetta. Mankan ja johdotukset saa sivukautta nätisti ilman sen konsolin purkua. Muuten tosiaan paljas auto.

Ja auton kunto selittynee sillä, että ollut ekat 12v kiirunassa, tullut vasta viime vuona tänne itä-suomeen. Tänä kesänä auto menee ruostesuojaukseen, pidetään auto kunnossa ainakin seuraavat 20v.  :D Vulvanihan on vasta murrosiän alkutaipaletta aloittamassa, ikää siis himpun yli 13v.

Minkäs näköistä rojektia TOK sulla työn alla? Mitä autolle tarkoitus tehdä  ja miten päässy ruostuun? Vai onko autosi 740 ennen vm87? Eihän volvot muutoin juuri ruostu.

Mutta joo kennoa tutkaillaan kunhan auto tulille ja kiitokset sulle vielä kerran.

Autosta tulee projektikuvia kunhan projekti kokonaan tehty.. (hifin osalta)

EDIT:
Sen verran vielä selvyyttä tuohon minun auton korin läpikäymiseen, että se on siis läpiä katsottu ja mistään ei alkavaa ruostetta löydy. Autolle ei siis ole ikinä mitään paikkoja tahi peltejä hitsailtu. Vain hyvää hoitoa korille.  8)
Otsikko: Vs: 940 lämppärin kennossa vuoto?
Kirjoitti: TOK - 06.05.2011, 22:01:11
Juu siis paljas ja paljas.. Voimansiirtoon ei tietenkään ole koskettu, mutta koko auton verhoilut poistettu. Eli peräkontti on pelkällä pellillä, ja auton sisältä muuten pelkällä pellillä, mutta juurikin "keskikonsolin" jätin paikalleen, koska sen purkamiselle ei tarvetta. Mankan ja johdotukset saa sivukautta nätisti ilman sen konsolin purkua. Muuten tosiaan paljas auto.

Ok! Mulla on ehkä vähän keskimääräistä korkeampi rima käsitteelle "paljas kori" kun omassa projektissa ei ole kiinni muuta kuin tuulilasi ja sen yläpuolinen sisäverhoilulista (liimasivat senkin kiinni tuulilasiliimalla lasinvaihdossa >:( ). Maalitkin on puhallettu pois  :D

Minkäs näköistä rojektia TOK sulla työn alla? Mitä autolle tarkoitus tehdä  ja miten päässy ruostuun? Vai onko autosi 740 ennen vm87? Eihän volvot muutoin juuri ruostu.

No niinpä just, 1985 valmistettu eli sinkkiä ei ollut vielä keksitty  :(  Ja on siis 760 farkku, yksi ensimmäisistä. Se on pyörinyt jossain Ruotsissa ensin ja sitten eteläisessä Suomessa, suolakylpyä tainnut saada ihan perusteellisesti. Vekotin rakennetaan täydellisesti uudestaan, pikkusen jotain parannusta sinnetänne mitä tehdas ei ole muistanut asentaa eli ruosteenestopohjamaalista aloitetaan ja jotain muutakin pientä siihen päälle, torsenlukkoa ja tehdasuus kone ja mitä nyt mieleen tulee. On sillle projektipäiväkirjan alkukin tuolla projektiosiossa mutta ei ole sinne tullut päivitystä vielä tälle uudelle foorumille, ensin ei ollut tallilla tilaa ja nyt ko ois talli ni ei oo kerinny.

Sen verran vielä selvyyttä tuohon minun auton korin läpikäymiseen, että se on siis läpiä katsottu ja mistään ei alkavaa ruostetta löydy. Autolle ei siis ole ikinä mitään paikkoja tahi peltejä hitsailtu. Vain hyvää hoitoa korille.  8)

S*

Mulla pitää puolet korin osista vaihtaa uusiin...
Otsikko: Vs: 940 lämppärin kennossa vuoto?
Kirjoitti: Slerbahuuli - 08.10.2012, 17:00:47
Kuinka märäksi se matto tässä "vuodossa" meni? Itsellä niin märkä, että tulee painaessa sormen ympärille pieni lammikko. Tuntuu epärealistiselta, että vuotaisi kenno noin paljon... :o tai siis hana...

Sisällä ei kuitenkaan haise ollenkaan lykooli, matto tuoksahtaa lievästi. Kennossa ei myöskään lorise ja lämpöä tulee sisälle. Kuitenkin vain kuskin lattia noin märkä, niin pakko miettiä sitä hanaakin...
Otsikko: Vs: 940 lämppärin kennossa vuoto?
Kirjoitti: KalleKyy - 08.10.2012, 17:15:28
Kyllähän sitä nestettä tulee lattialle juuri niin paljon, kun sitä mahdollisesti vuosien aikana on paisariin lisätty, tai kunnes pinta saavuttaa oven reunan ja valuu yli ;D
Tutulta kuulostaa tuo pesusieniefekti ja lähes varmuudella sitä märkää löytyy takajalkatilasta asti oli kysessä sitten sadevesi tai glykoli tai niiden sekoitus. Jos lämppärin kenno vuotaa vähänkään, niin sen huomaa kyllä huurtumisena jo ennen, kuin vesi tulee matoille asti.
Hanan vuotoa ei tosiaan välttämättä huomaakaan, ennenkuin painelee mattoja kunnolla tai kurkkaa alle. Hanan pääsee myös nääkemään, kun poistaa jalkatilan ylämuovin, ns. potkumuovin ja jos ei märkää juuri silloin näy, niin todennäköisesti valkoisia vuotojälkiä kuitenkin.

Meillä 940 on aiheuttanut päänvaivaa lämppärin osalta jo useaan otteeseen, kolmas hana ja kolmas kenno menossa alkuperäiset mukaan laskettuna. Enää en edes odota osien kestävän, odotan vaan, kuinka kauan ne kestää :facepalm:  Kuskin jalkatilan vaahtomuovi-eristeet on jo ensimmäisen tulvan jälkeen vaihdettu umpisolumuovisiin, jotka imevät vähemmän vettä itseensä.
Otsikko: Vs: 940 lämppärin kennossa vuoto?
Kirjoitti: Slerbahuuli - 08.10.2012, 17:32:16
Noniin.
Ikkunat huurtuu normaalisti mutta klykoli ei aähaise pätkääkään. Raikkaalle haisee (takaikkunat rasvaiset, että voi siitäkin huurre johtua).
Osat (potkumuovi, kennon päätymuovi) ovat varmaan torxeilla kiinni? Mites tuommoinen mätänetin hana? Olikos siinä se aukeamattomuusongelma...?
Otsikko: Vs: 940 lämppärin kennossa vuoto?
Kirjoitti: perttu - 08.10.2012, 18:19:40
Aivan samoja ovat joka varaosaliikkeessä.Mätänetin hanat on jumittaneet ja vuotaneet ainakin minulla :(.Tarvike on tarvike ja valmistusmaa varmaan china tai vinkuintia :nohnoh.Samaan autoon kun on useamman vaihtanut niin omistajien pyynnöstä usein on laitettu palloventtiileitä. :idiot2:
Otsikko: Vs: 940 lämppärin kennossa vuoto?
Kirjoitti: Slerbahuuli - 08.10.2012, 19:00:49
Joo, eli ihan aikuisten oikeasti kannattaa laittaa se 80€:n Sinisen hana? Ai perskeles... Vai olikos tuo noin 80€ sen alipainehanan hinta? Itsellä vaijerilla siellä kennon kupeessa.
Eipä auta valittaa, halpa se on silti. :D Onkos noita Sinisen hintoja jossain päin internettiä ylhäällä?

Käsittääkseni 740:n kenno on sama? Kun tuli tuossa mieleen, että takasivuikkunat ja takakontin ikkunat eivät kovin heleposti pysy kirkkaina (tosin voivat olla likaisetkin) ja tässä olisi saatavilla käytettyjä ehjiä (?) 740:n kennoja kohtuu helposti ja verrattain halavalla... :D Vaihtelee sitten joskus uuden jos tarvii (olikos kennoissa eroja vrt tarvike - Sininen?).

Erittäin hauskoja nämä tehosteet btw... :D ja erittäin avuliaan ja kohteliaan oloista väkeä täällä. O0
Otsikko: Vs: 940 lämppärin kennossa vuoto?
Kirjoitti: hevonen - 08.10.2012, 19:13:53
Kriittinen kysymys: Onko sulla ilmastointi?
Onko siis alipaine,vai tavallinen hana. Jos ei ilmastoitu, tavallinen hana ja siitä motonetin mallista voin kyllä tarvittaessa kertoa tarinan... ;)

Joo, näköjään ilman kylmästöintiä.
Motonetin hanan saa toimimaan kun tekee asentaessa pienet jutut. Se tarvikehana on liian ohut, ei siis yletä ne hanan käyttövipstaakit siihen vaan lupsahtaa yli.
Saa korjattua kun poraa kennotelineeseen reiän ja vetää vaikka nipparilla sen hanan sinne eteenpäin, niin säätöhomma pelaa kun vivut pysyy koloissaan... teetti kyllä töitä että siinä mielessä pitäisin perusteltuna ostaa orkkishana. Säästää n. 2 litraa hikeä ja naapureitten ei tarvii viedä pikkumuksuja kuuloetäisyyden ulkopuolelle asennuksen ajaksi... ELK
Otsikko: Vs: 940 lämppärin kennossa vuoto?
Kirjoitti: Slerbahuuli - 08.10.2012, 19:26:56
Kriittinen kysymys: Onko sulla ilmastointi?
Onko siis alipaine,vai tavallinen hana. Jos ei ilmastoitu, tavallinen hana ja siitä motonetin mallista voin kyllä tarvittaessa kertoa tarinan... ;)

Joo, näköjään ilman kylmästöintiä.
Motonetin hanan saa toimimaan kun tekee asentaessa pienet jutut. Se tarvikehana on liian ohut, ei siis yletä ne hanan käyttövipstaakit siihen vaan lupsahtaa yli.
Saa korjattua kun poraa kennotelineeseen reiän ja vetää vaikka nipparilla sen hanan sinne eteenpäin, niin säätöhomma pelaa kun vivut pysyy koloissaan... teetti kyllä töitä että siinä mielessä pitäisin perusteltuna ostaa orkkishana. Säästää n. 2 litraa hikeä ja naapureitten ei tarvii viedä pikkumuksuja kuuloetäisyyden ulkopuolelle asennuksen ajaksi... ELK

Täällä ei saa avata edes konepeltiä ilman valitusta... :idiot2:
Hmm, vaikea hahmottaa. Mutta pitänee käyä (huomenna ehkä) kysymässä se originelli osan hinta. Mätänetistä tullut niin paljon väärää paskaa, etten sieltä haje enään mitään muuta ku yhden kuitin verran tavaraa... >:(
Otsikko: Vs: 940 lämppärin kennossa vuoto?
Kirjoitti: Acke - 08.10.2012, 19:31:34
Sinisen vaijerihana on noin 80€, ollut paikallaan reilun vuoden ja toimii hyvin. Aika paljon tyhjää säätövaraa vaan ollakseen "oikea" volvo varaosa.
Nissens kenno ollut reilu pari vuotta ja ainakin toistaiseski toimii. Nimimerkillä mikan tais taas olla ongelmia Nissensin kennon kanssa, tais kestää just pari vuotta...
Otsikko: Vs: 940 lämppärin kennossa vuoto?
Kirjoitti: KalleKyy - 08.10.2012, 21:01:40
Täällä hajosi kanssa Nissensin kenno parin vuoden sisään, en tosin voi olla varma, oliko se tiivis alun alkaenkaan ::)
Motonetin vaijerimamallin hana oli sitä mallia, joka ei auennut kunnolla, mutta suurempi ongelma oli se, että se myös alkoi vuotaa puolen vuoden jälkeen.
Nyt siis paikallaan uusi sinisen hana ja käytetty alkuperäiskenno. Se nissensin kenno oon lisäksi alkuperäistä ohuempi ja siksi tehottomampi ja hinnaltaa jotain aivan järkyttävää verrattuna esim. joihinkin volkkarin kennoihin, joita saa 30-40 eurolla. Volvon kenno siis 150e :-X
Otsikko: Vs: 940 lämppärin kennossa vuoto?
Kirjoitti: Slerbahuuli - 08.10.2012, 21:53:32
Niin, joku fiksu joka on varaosapuljussa töissä voisi ottaa vanhan 700/900 sarjan kennon ja kattoo mikä halpa on samanlainen... :D
Otsikko: Vs: 940 lämppärin kennossa vuoto?
Kirjoitti: sfrhkki - 09.10.2012, 10:34:10
Näistä varaosakennoista tulee melkoisen erikoinen haju. Sellainen muovin ja alumiinin sekoitus. Alkuperäisestä, kennokorjaajan korjattavissa olevasta, ei tullu katkua.
Katku ei ole hälvennyt, vaikka on ollut paikoillaan jo yli 3000 km. Aina kun lämpö alkaa kiertää, pelmahtaa haju aluksi.  :-\
Taidan heittää sen alkuperäisen paikalleen takasin. Hommahan on "vaijerimallissa" helppo.
Eikä muuten vuoda hana, kun sitä ei enään ole.
On vain pallohana konehuoneen puolella.

-sfr-
Otsikko: Vs: 940 lämppärin kennossa vuoto?
Kirjoitti: Slerbahuuli - 09.10.2012, 17:23:29
Noni, potkusuoja irroitettu ja kiinnitetty. Siellähän on tilaa vaikka pienille nyyttikesteille! ;D

Harmi kun en tajunnut ottaa kuvaa. Siinä hanan alapuolella/alla on semmoinen harmaa metallinen levy. Se harmaa levy oli ihan kellertävänvihreän kuivuneen töhnän peitossa. Se oli siis aivan kuiva, myös lattialämmityksen muovit, kennon alaiset eristematot ym. kaikki siellä lähellä oleva oli aivan kuivaa! Pölyäkin oli vähän, sekin kuivaa   
Siinä sitten mietiskelin, että olikohan joskus hana vuotanut? Jäänyt sitten kuvaamatta se matto. Matto maistuu kyllä vahvasti lykolille...

Mutta en saanut pisaraakaan vuotamaan vaikka lämppäriä samalla kääntelin päälle/pois. Että jos sieltä mukamas vielä vuotaa, niin tuolla vauhdilla menee se 10 vuotta kastella matto.

Toisaalta tuli mieleen yksi vaihtoehto: onko kenelläkään hana vuotanut tulipellin läpiviennistä? Sitä kun ei päässyt näkemään. Tällöin valuisi peltiä pitkin lattialle, eikä päällepäin näkyviä vuotoja olisi.

Jatkan vedenkulutuksen tarkkailua, häviääkö vaiko eikö. Jostain se lykolinmakuinen vesi on siihen mattoon ainakin joskus tullut. Takatilat kuitenkin kuivat! :)
Voiha viteo kun ei tullut asiaa tarkastettua ostettaessa..
Otsikko: Vs: 940 lämppärin kennossa vuoto?
Kirjoitti: KalleKyy - 09.10.2012, 17:32:47
Mulla oli 740:n jalkatila (beige sisusta) ihan vihreä väriltään, mutta kun tarkemmin tutkin, niin hana ja kenno oli kunnossa, varmaan joskus vuotaneet ja samat kuivat jäljet löytyi. Märkää lattialla siellä kuitenkin oli, mutta päättelin sen olevan suurimmalta osin pelkkää vettä ja vanhaa glykolia. Raitisilmaluukku jalkatilassa oli pois paikaltaan ja lisäksi jaloissa oli kulkenut lapiotolkulla lunta/räntää/vettä sisään, joten mattojen kuivauksella ja vaahtomuovien poistamisella selvisin, sekä luukun tiivistämisellä. Otin äänieristeet pois ja ajoin rälläkän teräsharjalla kumimaton alapinnasta märät vaahtomuovit pois ;D
Otsikko: Vs: 940 lämppärin kennossa vuoto?
Kirjoitti: Slerbahuuli - 09.10.2012, 17:39:13
Niin, matot lähdössä irti parin viikon päästä...
....Pelottaa vaan että kattoluukku edelleen vuotaa. Mutta pelkkä kuskinlattia on märkä, joka viittaisi vuotavaan/vuotaneeseen kennoon.