Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: hessua - 24.04.2011, 20:57:28
-
Eli s80 2.9 vm 99 vikavalot alkoivat palamaan tässä yksi päivä.
Ensin syttyi luistoneston ja ABSin valot, paloivat kunnes sammutin auton ja käynnistin uudestaan.
Nyt tänään syttyi käsijarrun valo ja näyttöön tuli teksti "jarruvika huolla heti" Tämä ilmoitus oli vain noin minuutin kunnes katosi itsestään. Sitten myös tänään syttyi ensin abs ja luistoneston vikavalo, näyttöön tuli ilmoitus "abs huolla heti" ja sen jälkeen syttyi vielä "lambda valo" ja näyttöön tuli teksti "pakokaasuja, huolla heti" Ja nämä luistoeston ja ABSin valot paloivat tänään enemmän tai vähemmän säännöllisesti. Yleensä aina sammuivat kuitenkin hetkeksi kun käynnisti auton uudelleen.
Tällä hetkellä ei taas pala mikään vikavalo.
Mikähän tällaisen valoshown oikein voisi aiheuttaa? Hyviä veikkauksia?
Edit: Muokkasin hieman otsikkoa T: (Miksu)
-
Auton vuosimallin ja moottorityypin perusteella heittäisin villin veikkauksen, että jarruviat johtuvat ABS-ohjausyksikön huonoista tinauksista, joiden korjaamisesta täältä löytyy paljon apua. Moottorijärjestelmän vian veikkaisin johtuvan viallisesta kaasuläppäkotelosta.
Näihin molempiin saat selkeämmän vastauksen, kun käyt luetuttamassa vikakoodit jossain pajalla ja laitat ne myös tänne näkösälle, niin tulee paljon viisaampia vastauksia ilman veikkauksia :)
-
Veikkaisin mittariston kosketushäiriötä, tai sitten alhaista akun jännitettä. Mittaristoviat muistaakseni aiheuttaneet kyseisenlaisia häiriö ilmoituksia :pomo: Autossa tuskin oikeasti mitään noista vioista on ilmennyt, tai onko vikakoodeja luettu?
-
Joo pitääpä luetuttaa vikakoodit jossain.
Akku on ihan uusi, ehkä kuukausi sitten ostettu joten tuskin siitä johtuu.
Mulla tuli myös heti mieleen se abs boksi kun muistelin joskus lukeneeni jostain juttua siitä.
Voisiko joku laittaa linkin siihen keskusteluketjuun?
-
No enpä nyt jostakin syystä sitä löytänyt, mutta kannattaa olla yhteydessä jp_olliin. Häneltä löytyy kunnon neuvot sekä palvelu noihin probleemiin. Hän valaisi myös minua kun avun tarvetta oli :hello:
-
Volvoista vielä toistaiseksi kokemuksia vähän, mutta edellisessä Bemarissa virtalukon pohja oli rikki ja erinäisiä vikavaloja syttyi tauluun ilman syytä. Oli muitakin sähkövikoja mm. ratin säätimet eivät toimineet ja sähköt katosivat kokonaan kun matkustajan puolen meikkipeilin meni avaamaan. Uskomatonta mutta totta. Näiden kokemusten perusteella virtalukon pohja voisi kanssa olla yksi vikakohde.
-
Tänään taas ajettu Volvolla 150km. Reilu 2h meni tuossa reissussa ja ei niin mitään vikaa!
Jotenki tuntuu että nuo vikavalot alkoi vilkkumaan kun kelit lämpeni/kuivui. Nyt tänä aamuna oli aika kylmä ja vikavalot pysyivät poissa. En tiedä, voi olla myös sattumaa.
Edelliselle kirjoittajalle: Volvo toimi kyllä normaalisti kun vikavalot paloivat. Ainoastaan cruise ei toiminut kun ABSin valo syttyi, mutta lienee tarkoituskin niin?
-
Tervehdys! Itsellä samanlainen auto ja viime talvena oireili samoin ja lisänä kello sekoili eikä pysynyt ajassaan. Vika löytyi ABS boksin juotoksista. Ihmettelin erillaisia vikakoodeja ja esimerkiksi pakokaasuja ilmoituseen syynä oli boksiin tulevan nopeus signaalin puuttuminen. Eli vaikka satasen vauhdissa järjestelmä mittaili päästöjä ja vertasi nopeuteen joka oli mukamas 0 km/h, joten tietokoneet tuli siihen tulokseen että päästöissä vikaa. Että veikkaisin jottahan boksi juotettavaksi.
-
Oma volvo ilmoitteli joskus moottorijärjestelmän huoltoa. Myös akkujännitettä talvikeleillä. Auto kävi ja toimi kuitenkin aivan normaalisti.
9v ikäinen alkuperäisakku vaihtoon, jonka jälkeen ei ole herjannut muuta kuin tankkaustarvetta. :D
Nuo ilmoitukset voivat johtua epätasaisesta jännitevirrasta.
-
Eli tänään sain yhden vikakoodin ulos: P1550, joka viitannee johonkin nopeussensoriin tms?
Eli itse alan uskoa siihen ABS boksiin, samankaltainen tapaus vaikuttaisi olevan kuin petrik:illä.
Nyt kun vielä saisi tietoonsa missä se abs boksi on niin voisi ruveta tarkastelemaan miten sen saisi sahattua auki?
-
Joo eli löysinkin netistä videon tuosta boksin irrotuksesta ja muitakin ohjeita.
-
Eli eikun kolvia käteen ja kaikki kontaktit huolella uusiks :pomo:
-
Elikkä nyt on boksi tinattu uudelleen ja vikavalot katosivat!!!!
Siellä oli kaksi tinausta suorastaan irti ja ainakin neljässä selkeä kylmäjuotos. Tulipahan vahvisteltua yksin tein kaikki. Yhteensä vajaa pari tuntia vei tuo homma. Suurin homma oli boksin avaamisessa kun piti varoa sahaamasta sisälmyksiä.
Eli KIITOS Volvoihmiset jotka olette viitsineet laittaa kokemuksianne nettiin!!!