Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: ässäarpa - 26.05.2014, 11:47:45

Otsikko: mitsubitsu 12b vs. 13c
Kirjoitti: ässäarpa - 26.05.2014, 11:47:45
Onko jollain varmaa tietoa missä volvossa näitä 12b ahtistimia käytetty?  Tuo 12b on hyvä päivitys 13c:een tilalle.

Tässä muutamia vertauskuvia.

Kompurakotelot, vasen siis 12b, oikea 13c
(http://i841.photobucket.com/albums/zz334/assaarpa/WP_000494_zps19a995ac.jpg)

12b imusiipi on muutaman millin isompi kuin 13c
(http://i841.photobucket.com/albums/zz334/assaarpa/WP_000496_zps979043f1.jpg)

12b pakosiipi on 3-4mm isompi kuin 13c
(http://i841.photobucket.com/albums/zz334/assaarpa/WP_000483_zps8f5c94a8.jpg)


Onko jollain 15g ahtistimen mittoja?
Otsikko: Vs: mitsubitsu 12b vs. 13c
Kirjoitti: Juke-Maza - 26.05.2014, 12:58:34
Noita TD05-12B ahtimia on ollut ainakin 740 ja 760 turboissa.
Tuo 12B on TD05-12B kun taas 13C on TD04H-13C eli eri sarjan ahdin.
15G on sitten TD04HL-15G eli isommalla pakosiivellä kuin 13C
15G imusiipi 43.38mm / 55.69mm
HL pakosiipi  52mm / 45.6 mm

Mitäs mittoja tuo TD05-12B antoi?
Otsikko: Vs: mitsubitsu 12b vs. 13c
Kirjoitti: ässäarpa - 26.05.2014, 13:04:06
Eipä tullut kuvaa muista mitoista otettua, niin en muista mutta tässä nyt se yksi ainut.

(http://i841.photobucket.com/albums/zz334/assaarpa/WP_000495_zps567a5408.jpg)
Otsikko: Vs: mitsubitsu 12b vs. 13c
Kirjoitti: Pohjola - 26.05.2014, 13:16:07
http://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineTurboIdentification.htm
Otsikko: Vs: mitsubitsu 12b vs. 13c
Kirjoitti: JuHaU - 26.05.2014, 14:32:30
Onko jollain varmaa tietoa missä näitä 12b ahtistimia käytetty?

Saab 900S - matalapaineturbossa ainakin. Noiden 740 ja 760 lisäksi.
Otsikko: Vs: mitsubitsu 12b vs. 13c
Kirjoitti: ässäarpa - 29.07.2014, 23:05:09
http://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineTurboIdentification.htm

Mulla tossa 12Beessä on erillainen pakopesä, ei passaa FK mallin pakosarjaan, vanhaan halkosarjaan käy.
Otsikko: Vs: mitsubitsu 12b vs. 13c
Kirjoitti: puppet - 01.08.2014, 18:30:22
Mulla ois vm. 1989 B230Ft ilman turboa tallissa, pitäsköhän siinä olla toi vai 13c  :o

''This Mitsubishi TD05 is on a 1987 B230FT and was used in 1987-1989 model years. Note the wastegate is bolted to the exhaust manifold from the back side. This turbo is a factory rebuilt turbo. The original owners of the car didn't change oil very often, sometimes up to 12,xxx miles between changes. This turbo will put out more boost than the later Mitsubishi TD04, and the people who want lots of boost often use it. It has an integral CBV, as all the Mitsubishi turbos used on the 700/900 series do. ''