Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Derox - 26.05.2014, 14:10:27
-
Elikkäs omistan Volvo S70 mallisen auton (2.4l 20V bensavapari, manuaali) vuosimallia 2000. Ajettu n.250tkm. Viikko sitten käytin autoa konttorilla ja hylkäsy tuli :( Päästöistä CO-arvo oli liian korkea. Nyt olen lukenut auton vikakoodit VIDA-ohjelmalla ja tälläisiä koodeja tuli:
-ECM-2110 Etummainen lambdasond, lämmitys- liian suuri signaali
-ECM-532D Vikamerkkivalopyyntö kaasuläppäyksiköstä- Signaali virheellinen
-ECM-9300 Kytkinpolkimen anturi-Liian pieni signaali
Tuo lambdavika varmasti selittää päästöt, vaan nuo kaksi muuta vikaa vaikuttaa oudolta. Kytkinpolkimen anturin mittasin, jännite ja resistanssi oli ok eli sen pitäisi pelata vaan vikakoodi ei nollaudu. Lambdan mittaukseen en ohjetta löytäny vaan ei ainakaan ohmimittari antanu anturilta lukemia...
Kaasuläppä on käynyt korjauksessa joka sisälsi:
Puhdistus
Asentotunnistimen vaihto kärjettömään versioon
Läpän ohjain-elektroniikan tarkistus ja huolto
Suojakannen uusiminen
Joten kaasuläppäkotelonkin voisi olettaa olevan kunnossa. Voisiko vika olla moottorin ohjausboxissa, vai pitääkö vaan rueta vaihtelemaan lambdaa ja kytkinpolkimen anturia,mitä ootte mieltä?
Auto siis pelaa ajussa hyvin ja tyhjäkäyntikin on ok. ETS- ja moottorin vikavalot vaan palaa.
-
Jos lambda-anturi on alkuperäinen, on se todennäköisesti tiensä päässä - orkkisosa (siniseltä tai netistä) putkeen ja se ongelma on hoidettu. Vastus- tai jännitemittarilla sitä ei imho kannata lähteä mittaamaan - käsittääkseni ECU tarraa liian laiskaankin pulssiin (alhainen jännitteen nousunopeus) vikana vaikka jänniteväli olisi oikea.
Heitän villin veikkauksen että kaasuläppäkotelon vikakoodipyyntö on lopulta lambda-johdannainen.
Olisi kiva kuulla tuosta läpän korjauksesta enemmän, kustannukset, tekijä ym. Noita kun on aiemmin pidetty paukkulankavirityksinä ja esimerkiksi softan sovittamista ei-orkkisosalle hiukkasen vaativana.
-
Melkein kaikki vikakoodit suostuivat nyt nollautumaan. Lambdan koodikaan ei tullut enää takaisin sen jälkeen kun käytin lambdan liitintä auki...Lopullisen varmuuden saa ensi viikolla kun käytän autoa pajalla mistä olisi tarkoitus saada päästölappu. Aktiivisiksi koodeiksi jäi enää kytkinpolkimen asento ja kaasuläppäkotelo. Kaasuläppä kävi huollossa rovaniemellä sercap oy:llä (http://www.sercap.fi/product/46/etm---magneti-marelli) vielä en ole autolla päässyt paljo ajelemaan kun ei ole leimaa, mutta korjaus vaikuttaa onnistuneen. Kierrokset ei humppaa yms. ainut on tuo vikakoodi jota ei saa nollattua...
-
Kokeiles tuota:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=36960.msg655847#msg655847
-
Tällä hetkellä ei ole tuota vidaa käytettävissä, mutta pitää kokeilla...Lambda on vaihettu vaan moottorin vikavalo ja ets palaa vieläkin :idiot2:
-
ETS-valo sammui kun irroitin kytkinpolkimen asentotunnistimen ja puhdistin sen...Ilmeisesti oli siinä pientä kosketushäikkää. Noh nyt ei pala mikään vikavalo enää ja tuo kaasuläppäkotelon korjauski näytti onnistuneen, mitään ongelmia ei ajussa ole ollut.
-
Noin yleisesti, jos vikavalon saa sammumaan ja ei muutaman kilometrin ajolla syty uudelleen niin onko kaikki oikein.
Syttyi ajossa se moottorielektroniikan vikavalo. Testerissä koodit P1670 ja P1672 eli toinen ajoneston ja toinen nokka-akselin ajoituksen (?) koodi.
-
Mulla sytty toi 1672 Alastaron ajojen jälkeen.
Eilen nollasin ja ajoin 25km ja sytty uudelleen. Tai oletan että on se koodi, en ole vielä lukenut.
Täytyy katsoa ja jos on se niin lainaan 960:stä anturia testiin.
Kyllä noita vikakoodeja voi syttyä ja kuittauksen jälkeen kaikki on normaalia, ilman uutta häiriöä.
-
OK liki satakilsaa mennyt eikä vielä ole syttynyt uudelleen. Varmaan kun aamulla lähden niin palaa taas iloisesti ;)
EDIT: !50 kilsaa ja taas palaa iloisesti
-
Tänään aamulla akku tyhjä (eilen jäi varoitusvilkut päälle ja aamulla huomasin että akun napa oli löysällä)
Uusi akku ja tänään 150km ajoa eikä vikavalo syttynyt.
Elikkä voi olla vaihtelevasta/alhaisesta jännitteestäkin johtuvaa.