Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: veeaa - 27.05.2014, 11:35:16
-
Yritin vaihtaa polttoainesuodattimen Volvoon se kun Haynesin ohjeen mukaan etuvetoiseen on helppoakin.
Mutta onko kukaan tehnyt sitä nelivetoiseen, jossa oikean takapyörän edessä olevan suodattimen kannen eteen tulee etuvetoisesta poiketen vetoakseli.
Tutkin pitkään mistä kautta suodatinkannen saisi pois tai edes käännettyä niin, että suodatinpatruunan saisi ulos ja toki kannen tiivistekin pitäisi pystyä vaihtamaan. Harkitsin myös ahtaasta raosta väkivallan käyttöä, mutta kai se uusi pitäisi ehjänä saada sisään kuitenkin.
Vetoakselia tuskin on ajateltu irroitettavaksi suodattimen vaihdon takia.
-
-
-
Mielenkiintoiselta kuulostava juttu. Voisiko joku laittaa tähän ketjuun kuvan tai kaksi suodattimesta auton alla.
-
Kun ottaa sen 18mm kannalla olevan vedenerotuspropun irti, niin se tuo tarvittavan lisätilan, että kannen saa käännettyä pois edestä ja sitten on vielä hieman ahdas väli saada se suodatin pois sieltä, mutta sen kuitenkin saa.
Sen jälkeen saa sen kannen pois, joskin sekin on vähän ahdas :D
Vai mitenkähän tuo oli, pientä taiteilua se aina on, mutta aina sen on vaihdettua saanut.
Pitää vain puhdistaa paikat hyvin ennen purkua, että ei ropise kuraa suodatinkoteloon asennettaessa.
-
-
-
Kiitos Miksu, tuon ilmausmutterin poistohan jäi kokeilematta ja hyvä neuvo on myös tuon suodatinkotelon pesu, kun sitä kantta todella pienessä tilassa pyörittää.
Volvo insseille on aikanaan tullut neliveto yllätyksenä ja pyytämättä ja jälkeenpäin on todettu, että ai tuo suodatin jäi tonne akselin taakse mutta tuurilla ja ilmausruuvi poistamalla...
-
-
-
Bandevolvolle tiedoksi, kun kysyit: Haynesin korjausopas mainitsee tuon, että tankin on oltava alle puolessa, kun suodatinta vaihtaa. Itse avasin suodatinkotelon tankin ollessa noin puolessa ja auton perä ylhällä. Naftaa liritti, mutta vain vähän ja hitaasti.
-
Vielä polttoainesuodattimen vaihdosta:
Volvo D5 (5sylinteriset) osaavat ilmata polttoainejärjestelmän automaattisesti suodattimen vaihdon jälkeen, mutta luin muilta foorumeilta, että 2,0 litrainen jäi pihaan, kun pa-suodatin oli vaihdettu, koska järjestelmä on ilmattava, siis jos autosi on tuollainen kannattanee varmistaa ennen kuin itse ryhtyy hommaan.
-
Vielä polttoainesuodattimen vaihdosta:
Volvo D5 (5sylinteriset) osaavat ilmata polttoainejärjestelmän automaattisesti suodattimen vaihdon jälkeen, mutta luin muilta foorumeilta, että 2,0 litrainen jäi pihaan, kun pa-suodatin oli vaihdettu, koska järjestelmä on ilmattava, siis jos autosi on tuollainen kannattanee varmistaa ennen kuin itse ryhtyy hommaan.
Joo.
Noissa pikkumoottoreissa ei ole sähköistä siirtopumppua, joten vaatii erityistoimia, että sen saa sitten käyntiin.
Niissähän ei ole ns. käsipumppua pa-letkun välissä, joita monessa autossa ainakin ennenaikaan paljon oli (ja joissain merkeissä nykyäänkin vielä)
-
Tuli pa-suodatin vaihdettua, kiitos Miksun uskon vahvistuksen. Suodatin todellakin, vedenpoistomutterin poistamisen jälkeen, sopii sen verran kääntymään, että sen saa ulos, kun tarpeeksi kauan pyörittelee, mutta ahdasta on kaikesta huolimatta, ja kun on uuden patruunan pesään saanut painettua menee kansi suodattimen pohjaa hipoen (mutta ilman voimaa kuitenkin) vetoakselin ja kallistuksen vakaajan tangon välistä paikoilleen.
-
-
-
Yritin vaihtaa pa. suodatinta nyt kun tankki on vähissä. Vaan eipä lähtenyt auki. Tosin ei ollut ihan oikeaa avainta, hylsy mahtuu, muttei väännin. Jakoavaimella ei myöskään onnistu ei saa voimaa. Siinä lienee 32mm mutka lenkkiavain paras? Tuntuu olevan tosi tiukassa, onko vaaraa että pettää jostain muualta?
Hyödyllinen paikka tämä foorumi, ilman tätä ketjua en olisi löytänyt koko suodatinta. Etsin sitä aluksi paljon edempää suojamuovien alta. Mutta ei ollut samassa kohtaa kuin vanhemmissa esim. 2004 D5.
Kuulin kerran eräältä Volvo asentajalta että on hyvä täyttää patruunakotelo esim. Forte diesel lisäaineella, tekee hyvää pumpulle ja suuttimille. Liekö tuossa perää?
Omassa oli kanssa todella kiereän tuntuinen tuo muovinen kotelo.
Ilmeisestin tuo muovikierre tekee jotain, kun ei se muistaakseni 15Nm kireämmällä ole ::)
Toki jos oikea avain on käytössä, niin sitten ei ole "ongelmia" avauksen kanssa.
-
-
-
Mielenkiintoinen tuo uuden tiivisteen liika pituus ?. Kenen valmistama suodatin ? Itse kun poistin Volvo-huollossa laitetun MANN:n (made in Germany) valmistaman suodattimen ja laitoin MAHLE:n (made in Germany) valmistaman tilalle (täsmälleen saman näköinen kun MANN) niin mukana ollut tiiviste oli kyllä juuri oikeanmittainen ja sopiva ?
-
-
-
Vanha ketju, mutta sama asia. Polttoainesuodattimen kotelo on kauttaaltaan märkä.
Onko näissä sama vika että vastus poltaa suodatin kotelon puhki?