Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Voimansiirto (kytkin, vaihteisto ja peräkeskustelut) => Aiheen aloitti: Joona.S - 24.04.2011, 22:47:54
-
Elikkästä jotta missä rajoissa menee kartaanien kumilaippojen tehon kestot ja onko sen tilalle helposti sovitettavissa vahvempaa palikkaa.Itellä on kohtuu suuri epäluottamus kumiin voimansiirto laitteissa ja omassa 745 turpossa kun sattuu olemaan tuo kuminivel m46 perässä, eli loppuuko ennen momentin siirtokyky tuosta laatikosta vaiko tuosta kumilerssistä?
-
Luulisin et laatikko romahtaa ennen ku kardaani? ???
-
paukku tod näkösesti se m46:nen ennenku se kumi, JOS on ehjä. eikös m5 bemmissäki ole juurikin kumilersti välissä ja onkai ne kasassa pysyny.
-
Elikkästä jotta missä rajoissa menee kartaanien kumilaippojen tehon kestot ja onko sen tilalle helposti sovitettavissa vahvempaa palikkaa.Itellä on kohtuu suuri epäluottamus kumiin voimansiirto laitteissa ja omassa 745 turpossa kun sattuu olemaan tuo kuminivel m46 perässä, eli loppuuko ennen momentin siirtokyky tuosta laatikosta vaiko tuosta kumilerssistä?
Hyvä sellanen Hardyn kiekko siellä välissä on olla. Ei aiheuta ratasmurskaa niin helpolla. Vähän edes säälii askia/perää kovalla sintterillä.
http://suomi.schmiedmann.com/5_sarja/E34/Varaosat_-_moottori_ja_voimansiirto/vaihteisto_ja_voimansiirto/sivu6.htm#paging
Tuolta saa samalla jaolla olevaa Hardyn kiekkoa, on n. 5-6mm paksumpi kuin alkuperäinen. Itse koitan aluksi Volvon vakiokiekolla.
-
Onkohan hardyn kiekolla oleellista osuutta resonansseihin tai niiden vaimentamiseen? Nyt nimittäin jostain tulee juuri matkavauhdissa, noin 3200 rpm paikkeilla hirveä resonanssi, jonka alkuperää en ole saanut selville. Kytkimenä on jousittamaton sintteri, ja kardaani pelkillä ristikoilla, joten olisiko suotavaa olla kumia jossain välissä? Resonanssi voi toki aiheutua jostain muustakin, mutta tämä nyt tuli mieleen. Ääni kuuluu vähän joka puolelta, joten vaikeaa paikallistaa lähdettä.
-
Onkohan hardyn kiekolla oleellista osuutta resonansseihin tai niiden vaimentamiseen? Nyt nimittäin jostain tulee juuri matkavauhdissa, noin 3200 rpm paikkeilla hirveä resonanssi, jonka alkuperää en ole saanut selville. Kytkimenä on jousittamaton sintteri, ja kardaani pelkillä ristikoilla, joten olisiko suotavaa olla kumia jossain välissä? Resonanssi voi toki aiheutua jostain muustakin, mutta tämä nyt tuli mieleen. Ääni kuuluu vähän joka puolelta, joten vaikeaa paikallistaa lähdettä.
Itse veikkaan kytkinlevyä tämän resonanssin lähteeksi. Itsellä alkoi auto ääntämään moottorijarrutuksissa kun kytkimeksi tuli jäykkä asetelma jousittamattomalla sintterilevyllä. Itsellä on kanssa kardaani pelkillä ristikoilla ilman ylimääräisiä kumiosia. :D Eli, heti laatikon perässä on ristikko josta kardaani jatkuu tukilaakerille, takapätkässä on luonnollisesti molemmissa päissä ristikot.
-
Itse veikkaan kytkinlevyä tämän resonanssin lähteeksi. Itsellä alkoi auto ääntämään moottorijarrutuksissa kun kytkimeksi tuli jäykkä asetelma jousittamattomalla sintterilevyllä. Itsellä on kanssa kardaani pelkillä ristikoilla ilman ylimääräisiä kumiosia. :D Eli, heti laatikon perässä on ristikko josta kardaani jatkuu tukilaakerille, takapätkässä on luonnollisesti molemmissa päissä ristikot.
Mulla tulee kanssa kauhea resonanssi moottorijarrussa ja tyhjäkäynnillä vaihteisto rallattaa. Levynä 940 turbon jäykkä massalevy. Laatikko m90 ja kardaanissa e34 m5 bemarin kuminivel.
Myös kaverin bemarissa tuli resonanssiongelmat heti kun laittoi jäykän sintterilevyn.
Nyt tiedän miksi m90 askin kanssa käytetään alunperin kaksoismassavauhtipyörää :D
Hyvä sellanen Hardyn kiekko siellä välissä on olla. Ei aiheuta ratasmurskaa niin helpolla. Vähän edes säälii askia/perää kovalla sintterillä.
http://suomi.schmiedmann.com/5_sarja/E34/Varaosat_-_moottori_ja_voimansiirto/vaihteisto_ja_voimansiirto/sivu6.htm#paging
Tuolta saa samalla jaolla olevaa Hardyn kiekkoa, on n. 5-6mm paksumpi kuin alkuperäinen. Itse koitan aluksi Volvon vakiokiekolla.
Kannattaako säästää kuminivelessä? Paska lentää kun kiekko antautuu.
Ostin laakkoselta uuden alkuperäisen bmw:n kumin ja maksoi muistaakseni 90e kun vähän mourusi alennusta.
Mä luulen että ne mitkä on hajonnu on ollu kaikki jotain 300tkm ajettuja orkkskumeja.
-
Paska lentää kun kiekko antautuu.
Mitäs tällä mahdat tarkoittaa? Jos kumi on aivan ehjän oloinen ja yhtä jäykän tuntuinen käteen kun BMW:n vastaava, eikä murtumia ole, koitan kuitenkin ensin alkuperäisellä kumikiekolla (ei tosin 300tkm ajetulla).
-
Mulla tulee kanssa kauhea resonanssi moottorijarrussa ja tyhjäkäynnillä vaihteisto rallattaa. Levynä 940 turbon jäykkä massalevy. Laatikko m90 ja kardaanissa e34 m5 bemarin kuminivel.
Myös kaverin bemarissa tuli resonanssiongelmat heti kun laittoi jäykän sintterilevyn.
Nyt tiedän miksi m90 askin kanssa käytetään alunperin kaksoismassavauhtipyörää :D
Kai siinä kaksoismassapyörässä sitten joku taika on. :P Ei siinä, minä ainakin pärjään sen äänen kanssa kun ei tuo 242:nen mikään matka-auto ole eikä siitä semmoista yritetä tehdäkkään.
-
Kai siinä kaksoismassapyörässä sitten joku taika on. :P Ei siinä, minä ainakin pärjään sen äänen kanssa kun ei tuo 242:nen mikään matka-auto ole eikä siitä semmoista yritetä tehdäkkään.
"The flywheels used with these gearboxes are dual mass versions (petrol engines) to eliminate the noise that 3-axle (3-shift) gearboxes can make in neutral."
Mulla ollut auto ajossa uudella kokoonpanolla vasta muutamia viikkoja ja ääni ei häiritse juuri lainkaa enää.
-
Mulla tulee kanssa kauhea resonanssi moottorijarrussa ja tyhjäkäynnillä vaihteisto rallattaa. Levynä 940 turbon jäykkä massalevy. Laatikko m90 ja kardaanissa e34 m5 bemarin kuminivel.
Myös kaverin bemarissa tuli resonanssiongelmat heti kun laittoi jäykän sintterilevyn.
Nyt tiedän miksi m90 askin kanssa käytetään alunperin kaksoismassavauhtipyörää :D
Itsellä kans kokemusta tästä rallattamisesta ja resonanssista moottorijarrutuksessa parista autosta, kova vauhtipyörä + jousittamaton levy. :) Onko kellään tietoa mikä siellä laatikossa auheuttaa tämän "metelin"? Olisiko esim jousitetulla levyllä vaikutusta tilanteeseen? Osa on ilmeisesti tehny jatkonhylsyn siihen pääakseliin, että yltää silmälaakerille asti, mutta tilanne ilmeisesti vain pahenee sillä.
-
Osa on ilmeisesti tehny jatkonhylsyn siihen pääakseliin, että yltää silmälaakerille asti, mutta tilanne ilmeisesti vain pahenee sillä.
Mulla on 242:ssa juurikin tuo silmälaakeri paikoillaan ja voi olla että se vaan pahentaa asiaa. Seuraavaksi se kyllä jää pois kun moottori vaihtuu...
-
Jostain kun sais M90 kardaanin niin sais sen laitettua alle.. Ei onnistunu M47 kardaanin pidennys parilla sentillä. Tärrää niin paljon, että ajokelvoton on.. (auto on 940 ja nykyinen M47 on 740:stä..) Ja mulla oli myös M47 laatikko tota ennen, mutta kardaani oli pari senttiä liian lyhyt ja näinhän tässä kävi.. M90 laatikko olis reservissä, mutta ei kardaania siihen :(
-
Itsellä -92 940 b230ft jonka jatkona on m47. Onko tuossa rättinivelessä jakona Kardaanin kuminivel 96/12MM?? Eli sama kuin bmw e34 m5 3,6/3,8l??? Schmiedmannilta tuotenumero: 26112226527
-
Itsellä -92 940 b230ft jonka jatkona on m47. Onko tuossa rättinivelessä jakona Kardaanin kuminivel 96/12MM?? Eli sama kuin bmw e34 m5 3,6/3,8l??? Schmiedmannilta tuotenumero: 26112226527
M5:en alkuperäinen kiekko on käsittääkseni n. 5mm paksumpi kun "pikkukoneisten" bemareitten ja Volvon.
Tarvikeosista en tiedä.
-
M5 ainakin orggisosa on paksumpi kun volvolainen, mulla on semmonen seiskassa kii ja karpaasin kasaanpuristumavara on aivan olematon.
-
M5 tarvikekiekko + 500hp + yksi kesä =
(http://www1.garaget.org/gallery/images/46/45398/45398-bfa4a582a9de94ecaf0690cdd28c1b05_large.jpg)
Sama kombinaatio mutta laakkoselta haettu kumi, njeta problemia. Kuin uusi kesän jälkeen. Joten siinä hieman osviittaa kestoista :P
-
Poikkeaa nyt vähän alkup aiheesta, mutta pitääkö ristikot etu/taka olla 90ast toisiinsa nähden 'ristissä' pyöriäkseen tasaisesti? http://youtu.be/gmV4qwLfOMY Ei ilmeisesti. Jos siis tuollainen booreistaan irrotettu kaksiosainen kardaani tallin nurkasta pitää saada takas käyttöön :idiot2:
-
Kai siinä kaksoismassapyörässä sitten joku taika on. :P Ei siinä, minä ainakin pärjään sen äänen kanssa kun ei tuo 242:nen mikään matka-auto ole eikä siitä semmoista yritetä tehdäkkään.
Siinä mitää taikaa ole, paska se on, jos pikkuseki voimaa meinas ottaa.. Itsekkin heivasin vakiorojut pellolle resonoinnin pelossa, mutta mitään tärinöitä tms. en havainnut.
850tbo jousitettu levy (240mm)