Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: harald - 29.05.2014, 15:54:38

Otsikko: S60 103kw 2001 Mangneti Marellin kaasuläppä ja sen oikea toimivuus.
Kirjoitti: harald - 29.05.2014, 15:54:38
piti tarkistaa tuo läppäkotelo kun kaasupolkimen tuntuma moottorin käyntikierroksiin nähden
tuntui jotenkin oudolle varsinkin matalilla kierroksilla esim liikkeellelähdössä,pienellä kaasun painalluksella ei tapahtunut kierrosten nousua juuri ollenkaan kuitenkin liikkeelle piti lähteä
ja painaa hieman lisää kaasua,niin sitten jo kierrokset nousi liikaa ja liikkeelle lähtö oli ilman
kytkimen luistattamista epämukavaa.

näin se tarkistus+putsaus meni:
irroitin imuputken kotelosta ja kurkkasin näyttääkö puhtaalle, ja kyllä näytti puhtaalle
no sitten irroitin kotelon imusarjasta ja mitä sieltä takapuolelta löytyikään,siellä oli öljy ym
töhnää vaikka millä mitalla,ja siinä syy miksi kaasuläppä jumitteli,putsailin ensin imusarjan puoleisen aukon jossa oli melkoisen paljon öljytöhnää.
kaasuläppäkotelon putsasin melkeinpä uittamalla sen crc bräkliineriin ja käyttämällä sopivan kokoista pensseliä + nukkaamatonta rättiä
aikaa tuohon hommaan meni 30 min
no sitten koeajolle ja kylläpä oli mukava yllätys kun moottori reagoi pienimpäänkin kaasupolkimen painallukseen niinkuin pitääkin!
nyt on kiva ajella ja vaimokin taas pystyy tuolla ajelemaan ilman "kenguru bensaa" :-)

,,,mietityttää tuon kaasuläppäkotelon rikkoutumisen syy,että hajoaako se kun mekaanisesta syystä kun kaasuläppä alkaa jumittaa jolloin kotelon sisällä oleva "piirturi" jumittuu ja tavallaan
polttaa kontaktipinnan jumituspaikasta rikki ?

lisäys:
ko autolla aj 174tkm

Tämä Magneti Marellin kaasuläppäkotelon toimintaperiaate on sama kuin 90 luvun ilmamassamittareissa.







Otsikko: Vs: S60 103kw 2001 Mangneti Marellin kaasuläppä ja sen oikea toimivuus.
Kirjoitti: iisakki889 - 29.05.2014, 19:17:21
Itellä kanssa samoja ongelmia 2.4t -01 s60. Onkohan tuo kuinka suuri töinen homma putsata turbo koneesta? Imusarjan tiivistekkö kannatti uusia siinä samalla kun eikös sen joutunut irrottamaan?
Otsikko: Vs: S60 103kw 2001 Mangneti Marellin kaasuläppä ja sen oikea toimivuus.
Kirjoitti: harald - 29.05.2014, 19:45:59
Itellä kanssa samoja ongelmia 2.4t -01 s60. Onkohan tuo kuinka suuri töinen homma putsata turbo koneesta? Imusarjan tiivistekkö kannatti uusia siinä samalla kun eikös sen joutunut irrottamaan?

moi
Turbo koneista minulla ei ol,e kokemuksia,mutta tässä  meikäläisen kärryssä
tuo kaasuläppäkotelo on helppo puhdistaa eikä tarvitse imusarjaa irroitta ym,mutta
kannttaa tarkistaa,että kaasuläpän tiiviste on ehjä,ettei tule imuvuotoja.
Otsikko: Vs: S60 103kw 2001 Mangneti Marellin kaasuläppä ja sen oikea toimivuus.
Kirjoitti: iisakki889 - 29.05.2014, 21:00:37
Juu, sitä just arvelin että kun sen Imusarjan irrottaa nii samallahan sen uuden tiivisteen vaihtaa. Sattusko kenelläkään olemaan siihen tarkempia ohjeita?
Otsikko: Vs: S60 103kw 2001 Mangneti Marellin kaasuläppä ja sen oikea toimivuus.
Kirjoitti: jp_olli - 29.05.2014, 22:03:03
Kaasuläppä menee rikki, koska liukupotikan liu´ussa on "kynnet" vastuskalvoa vasten ja liuku kuluttaa kalvolla olevan vastuspinnan "raapimalla" puhki ja asentietieto alkaa pätkiä. Asento, jossa kaasuläppä eniten kulkee kuluu eniten, ei sen ihmeempää.

Meiltä saa korjausta ja asentotunnistinta ETM:n TI-korjaukseen.

TI-korjauksessa ei tosin mahdollisia piileviä vikoja saa kuntoon, vaan vaatii ammattiapua. Ennen kuin joku kysyy mitä piilevät viat ovat, vastaan (ystävällisesti) että jokainen saa tutkia itse. Asian selvittäminen on vienyt "muutaman" tunnin tehokasta työaikaa. :)
Otsikko: Vs: S60 103kw 2001 Mangneti Marellin kaasuläppä ja sen oikea toimivuus.
Kirjoitti: iisakki889 - 29.05.2014, 22:08:22
Mutta eikös kyse voi olla myös läpän jumimisella/takertelulla niinkuin topicin aloittajalla on vissiin ollu kun puhdistus auttoi?
Otsikko: Vs: S60 103kw 2001 Mangneti Marellin kaasuläppä ja sen oikea toimivuus.
Kirjoitti: jp_olli - 30.05.2014, 08:13:41
Voihan se jumitella. Sitä töhkää kertyy ajan saatossa joskus aika reilusti, en ollut eilen ihan terävimmilläni luetun ymmärtämisen kanssa. Tietääpähän kun tuollainen tulee vastaan, että marginaalitapauksiakin löytyy. :)
Otsikko: Vs: S60 103kw 2001 Mangneti Marellin kaasuläppä ja sen oikea toimivuus.
Kirjoitti: roilo - 30.05.2014, 08:18:16
Itellä kanssa samoja ongelmia 2.4t -01 s60. Onkohan tuo kuinka suuri töinen homma putsata turbo koneesta? Imusarjan tiivistekkö kannatti uusia siinä samalla kun eikös sen joutunut irrottamaan?


Muistelen jonkun sanoneen, että läpän saisi turbossakin alakautta irti ilman imusarjan irroitusta, sitä en osaa sanoa onko tuo yhtään helpompaa kuin imusarjan irroitus. Ahdasta ainakin on ja vaatinee vähintään hyvän pääsyn auton alle.

Vaparissahan läppä on ns. tarjottimella eikä tarvita kuin läppärungn irroitus.