Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Tommi_K - 29.05.2014, 22:07:06

Otsikko: AW50-42-LE automaattivaihteiston kunnostus ja parannus.
Kirjoitti: Tommi_K - 29.05.2014, 22:07:06
Moro!

Löysin aiheesta hieman keskustelua, mutta kun yritin laittaa siihen ketjuun vastausta, tuli viesti: ketjuun ei ole vastattu yli 60 päivään, pitäisikö sinun aloittaa uusi ketju. Tai jotain sinnepäin.

Joten, onko arvon foorumilaisilla ehdottaa korjauspajoja, jotka huoltaisivat ehjän, 300 000 km ajetun vaihteiston ja samalla siihen rakennettaisiin lisää väännönkestoa. Normilaatikko sietää sen 300Nm, mutta jos haluaisin modifikaation isommalle väännölle?

Vastauksistanne kiittäen,

Tommi

P.S.

Aina parempi, jos korjauspaja olisi Tampereen alueella.
Otsikko: Vs: AW50-42-LE automaattivaihteiston kunnostus ja parannus.
Kirjoitti: Matti Virtanen - 29.05.2014, 22:12:33
Suosittelen ottamaan yhteyttä: http://www.siekkinen.net/ (http://www.siekkinen.net/)
Otsikko: Vs: AW50-42-LE automaattivaihteiston kunnostus ja parannus.
Kirjoitti: Tommi_K - 30.05.2014, 16:42:09
Kiitos!

Otanpa heti yhteyttä.
Otsikko: Vs: AW50-42-LE automaattivaihteiston kunnostus ja parannus.
Kirjoitti: Tommi_K - 05.06.2014, 17:11:51
Kiitos Matti Virtanen!

Olipas todella lupsakka ote tuossa huollossa ja vaikka näyttääkin siltä, että rahaa joutuu pulittamaan reippaasti, niin en usko pettyväni laatuun. Juuri tällaisia pajoja tarvitaan!!! Tuli kyllä tarkat selvitykset, mitä tullaan tekemään ja sain maksimihinta-arvion ja vielä sen, että "ei se nyt varmaan oikeasti noin paljoa tule maksamaan". Mielelläni maksan enemmän laadusta, kuin halvasta hinnasta ja ongelmista... Toki kohtuuden rajoissa.

Tommi
Otsikko: Vs: AW50-42-LE automaattivaihteiston kunnostus ja parannus.
Kirjoitti: Tommi_K - 05.06.2014, 17:14:17
Mistähän löytyisi puolue, joka ajaisi auton korjaamiskustannukset kotitalousvähennyksen piiriin.  :2funny:

Tommi
Otsikko: Vs: AW50-42-LE automaattivaihteiston kunnostus ja parannus.
Kirjoitti: o_j - 05.06.2014, 18:10:58
Kiitos Matti Virtanen!

Olipas todella lupsakka ote tuossa huollossa ja vaikka näyttääkin siltä, että rahaa joutuu pulittamaan reippaasti, niin en usko pettyväni laatuun. Juuri tällaisia pajoja tarvitaan!!! Tuli kyllä tarkat selvitykset, mitä tullaan tekemään ja sain maksimihinta-arvion ja vielä sen, että "ei se nyt varmaan oikeasti noin paljoa tule maksamaan". Mielelläni maksan enemmän laadusta, kuin halvasta hinnasta ja ongelmista... Toki kohtuuden rajoissa.

Tommi

Kerro nyt ihmeessä meille muillekin mitä laatikolle suunniteltiin tehtävän ja millaisin kustannuksin. :)
Otsikko: Vs: AW50-42-LE automaattivaihteiston kunnostus ja parannus.
Kirjoitti: Tommi_K - 07.06.2014, 16:27:58
Turbiinia vahvennetaan ja sitten tietysti jonkinlainen perusremontti, laakerit, solenoideihin taisi tulla ainakin jousien vaihto yms. Ihan kaikkea en ehtinyt kirjaamaan ylös. 2500 euroa oli kattohinta, todellinen hinta ilmeisesti satasia vähemmän. Tärkeää hinnan muodostuksessa on toki se, että aihio on mahdollisimman hyvässä kunnossa. Mitään rattaita tai akseleita ei mielestäni muuteta.

Ilmoitin haluavani väännönkeston tuonne 400 - 450Nm kieppeille. Varmaan sitten maksaa enemmän, jos väännönkestoa tuosta kasvatetaan.

Mainitessani ko. laatikon väännönkeston olevan 300 Nm, hän totesi sen kestävän käytännössä enemmän, jotain 340-350 Nm - muistaakseni.

ALV 0% hinta taitaa olla 2000, sillä ALV:n kera se on 2480. Kiitos valtio.

Tommi

Otsikko: Vs: AW50-42-LE automaattivaihteiston kunnostus ja parannus.
Kirjoitti: Justus - 07.06.2014, 22:09:18
Mainitessani ko. laatikon väännönkeston olevan 300 Nm, hän totesi sen kestävän käytännössä enemmän, jotain 340-350 Nm - muistaakseni.

Tuostahan ajetaan läpi T5 ja R koneessa jo vakionakin 330Nm.
On sillä jotkut ajelleet yli 400Nm väännöillälkin, mutta  tiedä häntä sitten, että kauanko kestää.
Otsikko: Vs: AW50-42-LE automaattivaihteiston kunnostus ja parannus.
Kirjoitti: Jarham - 08.06.2014, 02:20:15
Kestää hyvin 400 nm... Mutta mulla joku 450nm ja kestäny jo yli 10 v.. tosin ongelmia jo on
Otsikko: Vs: AW50-42-LE automaattivaihteiston kunnostus ja parannus.
Kirjoitti: Tommi_K - 08.06.2014, 14:22:30
Minulla on skannattuna R:n esite ja siinä mainitaan: automaatti 300 Nm ja manuaali 350 Nm. Tokihan siinä täytyy olla suunnittelumitoitus jonkin verran ylöspäin.
Otsikko: Vs: AW50-42-LE automaattivaihteiston kunnostus ja parannus.
Kirjoitti: Tommi_K - 08.06.2014, 16:27:43
Jarham,

Millä tavalla olet nostanut väännön autossasi? Minkälaisia ongelmia laatikossa nyt on? Paljonko on tehoa?

Tommi
Otsikko: Vs: AW50-42-LE automaattivaihteiston kunnostus ja parannus.
Kirjoitti: Tommi_K - 08.06.2014, 16:36:13
Sitten hieman laajennetaan aihetta. Onko olemassa yrityksiä, jotka myy vahvennettuja vetoakseleja ja -niveliä? Minulla alkaa kohta olemaan vetonivelet luonnollisen tiensä päässä, johtuen kilometreistä, mutta haluaisin ehkä vaihtaa järeämmän voimansiirron tuolle alueelle, jos saisin sen vaihdelaatikkoparannuksen teetettyä. Vai kestääkö vakiot (no niin, valitse nyt näistä: Motonet, Skandix, Skruvat ja sitten se Sininen tiski)?



Otsikko: Vs: AW50-42-LE automaattivaihteiston kunnostus ja parannus.
Kirjoitti: Justus - 09.06.2014, 11:58:20
Minulla on skannattuna R:n esite ja siinä mainitaan: automaatti 300 Nm ja manuaali 350 Nm. Tokihan siinä täytyy olla suunnittelumitoitus jonkin verran ylöspäin.

Mikä vuosimalli oli kyseessä?

Esim. -99 mallisissa T5 ja R:ssä jossa tuo AW50-42LE  toosa vielä on löytyy 330Nm automaatti malleissa.
About 2001 paikkeillahan tuo vaihtui 5 vaihteiseksi ja laatikkotyyppi on silloin AW50-50, josta ei nyt ollut kyse.
Otsikko: Vs: AW50-42-LE automaattivaihteiston kunnostus ja parannus.
Kirjoitti: Tommi_K - 09.06.2014, 16:16:30
Esite painettu vuonna 1996. Okei, eli vääntöä on nostettu V70R:ssä, mikäli tulkitsin oikein.
Otsikko: Vs: AW50-42-LE automaattivaihteiston kunnostus ja parannus.
Kirjoitti: sjos - 10.06.2014, 21:09:44
Lastutuksissa väänöt rajatteu sinne 400-420nm, alkaa olemaan jo aikatakaraja tuo 420, mut sen ne on kestänyt.

Vahvistettuahan saa, lisäämällä yhden kitkalevyn, silloin kestää n.500nm vääntöä.

Tuo AW50-50 on sitten ongelmallisempi ja paljon arvokkaampi tapaus  :-\
Otsikko: Vs: AW50-42-LE automaattivaihteiston kunnostus ja parannus.
Kirjoitti: Jarham - 10.06.2014, 21:35:38
Vääntöä kasvatettu t19 ahtimen tm racing custom ohjelman ja putkiston avulla.. maksimiväännöt tulee vasta aika korkeilla kierroksilla.. Tarkemmin en vääntöhuippukohtaa osaa kertoa koska edellinen omistaja ko kinnerin penkitti ja lappu jäi sille edelliselle omistajalle.

On tullut onnistuttua polttamaan nuo öljyt siihen pisteeseen että hyvä kun eteenpäin pääsi. Ihme kyllä elpyi huuhtelemalla.

Aikaisemmilla öljyillä oli ennen sitä ajettu joku 10 tkm. Nyt on  10 tkm ajettu uusintahuuhtelun jälkeen ja kokolailla punaiset on öljyt
Otsikko: Vs: AW50-42-LE automaattivaihteiston kunnostus ja parannus.
Kirjoitti: Jarham - 10.06.2014, 21:37:52
Ja ongelmina ... Vaihde ei mene aina 3 vaihtaessa 2 päälle ja täristää veto päällä
Otsikko: Vs: AW50-42-LE automaattivaihteiston kunnostus ja parannus.
Kirjoitti: Jarham - 10.06.2014, 21:43:56
Vahvistettuja vetoakseleita / niveliä en ainakaan ite löytänyt mistään kun ittelle uusia akseleita kattelin..  Suomessa vieläpä pirun kalliit muutenkin.. Saksasta saa molemmille puolille 300 e kieppeillä akselit nivelineen.
Otsikko: Vs: AW50-42-LE automaattivaihteiston kunnostus ja parannus.
Kirjoitti: makkemeisselimies - 13.12.2014, 05:15:26
Kysytäämpäs täällä; on 850glt 2,5 20v jossa ei pakki mene päälle, vaan pakki päälläkin vetää eteenpäin! Hankin jo varaosa-autonkin, missä ehjä loota. Mutta mistähän tuon alkuperäsen lootan vika johtunee?
Otsikko: Vs: AW50-42-LE automaattivaihteiston kunnostus ja parannus.
Kirjoitti: seiskakymppitdi - 13.12.2014, 07:40:50
Luultavasti pakkipanta poikki/irti.
Otsikko: Vs: AW50-42-LE automaattivaihteiston kunnostus ja parannus.
Kirjoitti: C70 - 13.12.2014, 20:37:59
Luultavasti pakkipanta poikki/irti.

Ei vaikuta