Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Fanders - 30.05.2014, 00:17:30
-
Olen vaihtamassa sekä ulompi että sisempi raidetangonpää.
Ulomman kanssa ei ole ongelmia, ei poisottaminen eikä takaisinlaitto.
Mutta miten sisemmän kanssa. Näen ja ymmärrän miten se on kiinni. Miten sen saa kiristettyä paikalleen, kun se on pyöreä eikä saa millään lenkillä otetta että saisi kiinni? Isolla pihdillä kyllä saa, mutta onko se tarkoitus sillä tavalla kiinnittää? Jos käyttää kierrelukitetta, miten sen saa sitten pois? Onko kiristettävä käsin? Eikö ole vaara että se löystyy ajossa, jos ei ole kunnolla kiinni? Olen katsonut kahdesta korjaamokäsikirjasta, mutta ei niissä mainita siitä, eikä myöskään ole tietoa kiristysmomentista. En myöskään ole vielä yrittänyt irroittaa sitä, mutta kun katsoo uuttaa osaa niin pistää miettimään miten saisi kiinni.
Mitä neuvoksi?
-
Isoilla putkitongeilla vaihdoin omaani ja uuden laitoin pienen lukitetipan kanssa paikalleen ja hyvin ne on paikallaan pysynyt.
-
Minäkin juuri vaihdoin omastani. Putkitongeilla kiinni, yritin sitten saada pistepuikolla jonkinlaista lukitusta aikaan, alkuperäisen lukituksen tapaan.
-
Isoilla putkitongeilla vaihdoin omaani ja uuden laitoin pienen lukitetipan kanssa paikalleen ja hyvin ne on paikallaan pysynyt.
näin itsekkin tein ja paikallaan pysyny.
-
Raidetangon sisäpään poisottaminen ei onnistu. Hammastangon päässä (joka on kohti raidetankoa) on pieni ura, johon raidetangon puolelta on tuurnalla isketty pieni lukituspala, niin ettei raidetangon pää pysty kiertämään pois. Samalla se lukitsee raidetangon ettei se vahingossa pääse aukeamaan. Tämä on tietysti hammastangon yläpuolella, jonne on mahdotonta päästä käsiksi. Jos se olisi alapuolella, se olisi helppo poistaa. Uskon että raidetanko oli kiinni ohjausvaihteessa kun se tehtaalla kiinnitettiin autoon, muuten sitä ei olisi saatu lyötyä kiinni.
Väännänkö väkisin auki, vai laskenko koko ohjausvaihteen alas? Onko miten iso työ laskea ohjausvaihde alas?
Yritin lisätä kuvan, mutta se ei onnistunut, siitä olisi parhaiten nähnyt miten se on tehty.
-
Mulla oli tuo sama rakenne. Löin tuota lukitusta hiukan rikki terävän meisselin ja vasaran kanssa, jonka jälkeen tuo kyllä irtosi isoilla putkitongeilla.
Ihan yhtä hyvää lukitusta en saanut aikaiseksi uuteen raidetangon päähän kun oli ahdasta.
-
Mulle tuli samanlaiseen autoon tänään hylky leimassa kun oli noi sisäpäät väljät,pelkääjän puolta kokeilin irti niin tongilla lähti.hieman ihmettelin kun ei ollu mitään lukkoa/lukitetta.ehkä vaihdettu joskus?