Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: aspire - 31.05.2014, 11:53:43
-
Eli mites järkevimmin 69 amazonin öljypohjan saa irti? Etupalkkia alas vai konetta ylöspäin? Vai saako ilman näitä alas? Onko pohjan tiivisteitä eri laatuisia vai passaako ihan motonet tuote?
-
Sanoisin että vaatii molempia jollei poista etupalkkia kokonaan.
Eipä ole tiivareissa kovinkaan laatueroja. Normaalisti nurkkiin olen laittanut hieman liimaa päätylaipan ja lohkon saumakohtiin, muuten ilman. Mutta jos ei luota pelkkään tiivisteeseen, niin kevyen kerroksen siihen voi levittää molemmin puolin. Ennen asennusta kannattaa naputella öljypohjan pultinreikien ympärykset suoriksi. Ne ovat kuitenkin painuneet ja painuvatkin vähän kiristäessä. Eikä kiristysmomenttikaan ole kovin suuri.
-
Korkkitiivisteen kanssa kannattaa olla tosiaan aika maltillinen sen momentin kanssa, yllättävän "löysälle" se vedetään. Liian piukkaan vedettynä vuotaa varmasti...
Samahan pätee venakopan tiivisteeseen...
E: Taitaa sinne ö-pohjaan saada muutakin kuin korkkia...?
-
Käy sama tiiviste kuin vinokoneeseenkin. Ei tarvitse korkkia laittaa jollei välttämättä halua. Jos korkista tehdyn saa nykypäivänä vielä tilattua edes? Mutta eipä niitä tarvitse juuri tiukemmalle laittaa.
-
Amazonissa etupää helmoista vähän ilmaan, virittää lankun poikittain koneen päälle (tai katosta vinssi tms.) ja kone siihen riipuksiin, moottorin tukikumit löysälle ja etupalkin pultit pari kierrettä vaille irti että palkki laskee vähän. Sen verran tulee pelivaraa että öljypohjan saa pois.
-
140 painettu ohje kuului että 100mm pidemmät pultit samalla kierteella kuin etupalkin kiinnitys paikalleen, ja moottori pitää irroittaa&tukea ylös korvakoista koska ne korvakot on etupalkissa. Peltipohjalle ja korkkitiivarille taisi momentti olla luokkaa 50Nm, eli aika kevyen hellä rannevääntö...
-
Huopatiivisteet heitetty mettään ja tilalla on stefat molemmin puolin kampuraa. Enää on yksi vanhanaikainen tiiviste koneessa, nimittäin tuo venakopantiiviste. Onko siihen saatavilla jotain kumista?
Onhan se vaan eessuntaassun ruuvvailtu peltikoppa ja joku korkkitiiviste.. Veikkaan, että tehtaalta tullessaan jo vähän mehinyt.
-
vanhoilta autonasentajilta kuultua, että keittää vedessä tai liottaa öljyssä jonkin aikaa korkkitiivistettä ennen asennusta niin ei pitäisi tiivisteen vuotaa ja muistaa kohtuu kiristyksen ja jälkikiristyksen jos korkki elää :D
-
En ole viime aikoina laittanut öljypohjaan ollenkaan tiivistettä, vaan pelkkää silikonia. Tiiveys on ollut 100% :)
Onko öljypohjaan ollut ikinä saatavana korkkitiivistettä? Venakoppaan kyllä, mutta öljypohjaan en ole moista tavannut.
-
Peltipohjalle ja korkkitiivarille taisi momentti olla luokkaa 50Nm, eli aika kevyen hellä rannevääntö...
50Nm on kyllä aika paljon ???
Onko öljypohjaan ollut ikinä saatavana korkkitiivistettä? Venakoppaan kyllä, mutta öljypohjaan en ole moista tavannut.
Kyllä mulla ainakin oli tuossa toisessa koneessa selvä korkki siellä välissä.
On tosin ollut nipussa XX vuotta, eli ei mikään ihan tuore tiiviste...
-
50Nm on kyllä aika paljon ???
Ylittyy pultin sallittukin jo noin kaksinkertaisesti. 140 korjausoppaassa on 8-11Nm nyt kun se sai aikaiseksi avata.
-
Kaikkien ylistämä Motonet myy ö-pohjan tiivaria korkkisena hintaan 4,90€
-
Ylittyy pultin sallittukin jo noin kaksinkertaisesti. 140 korjausoppaassa on 8-11Nm nyt kun se sai aikaiseksi avata.
Katohan, muisti pätkii. Mistähän tuo tuli oikein...
-
Olen juurikin tiivistämässä aman öljypohjaa ja totesin, että taidan tiputtaa koko etukelkan pois.
Ilmeisesti ei tarvitse irroittaa muuta kuin raidepää, vakaaja sekä jarruletkut, että saa tippumaan alas?
-
Peltipohjalle ja korkkitiivarille taisi momentti olla luokkaa 50Nm, eli aika kevyen hellä rannevääntö...
On voimaa ranteissa Kojontilla. :D
-
Huonosta muistista ravistettuna tuli tuollainen luku, onneksi viisaammat ehätti hätiin :-[