Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: harryjo - 01.06.2014, 13:16:52

Otsikko: 940 GLE -91 check engine mittaristossa ja 232 ja 413 koodit
Kirjoitti: harryjo - 01.06.2014, 13:16:52
Toi valo palaa kaiken aikaa. Olisiko hyviä ehdotuksia? Auto toimii lähes moitteettomasti.
Otsikko: Vs: 940 GLE -91 check engine mittaristossa
Kirjoitti: sekokupu - 01.06.2014, 15:20:26
Toi valo palaa kaiken aikaa. Olisiko hyviä ehdotuksia? Auto toimii ihan moitteettomasti.

Vikakoodien lukemisella aloittaisin. Paitsi jos kyseessä on (joissain markkina-alueilla esiintynyt) huoltomuistutin.
Otsikko: Vs: 940 GLE -91 check engine mittaristossa
Kirjoitti: harryjo - 01.06.2014, 17:42:56
kuis sen sais kuitattua jos huoltoa vinkuu? iliman huoltoa....se on tehty sen mitä tollanen kaipaa.
Otsikko: Vs: 940 GLE -91 check engine mittaristossa
Kirjoitti: Taavi.H - 01.06.2014, 18:02:01
kuis sen sais kuitattua jos huoltoa vinkuu? iliman huoltoa....se on tehty sen mitä tollanen kaipaa.

Aloita nyt kuitenkin niillä vikakoodeilla

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149.0

 
Otsikko: Vs: 940 GLE -91 check engine mittaristossa
Kirjoitti: tarmo - 01.06.2014, 21:30:18
Siinä huoltovalossa lukee service ja sen teoriassa saa kuitattua mittaristosta nappia painamalla joka löytyy kumitulpan alta .
Otsikko: Vs: 940 GLE -91 check engine mittaristossa
Kirjoitti: harryjo - 01.06.2014, 22:17:09
Juu ei ole service. Täytyy tsekkailla noi vikakoodit nin katsellaan sit paaliin vai ei... :P
Otsikko: Vs: 940 GLE -91 check engine mittaristossa
Kirjoitti: harryjo - 04.06.2014, 20:33:43
Vaikeuksien kautta koodit luettu. kakkosesta 232 ja 121 ja sit kuutosesta 413. Ja siis check engine palaa edelleen mut auto toimii. ja mainittakoon nyt viel tässä kohtaa et putkessa on vuoto jossain etupäässä mut sitä en ole viel katsonut missä.



Komponenttien aktivointi (tila 3):

* Toimi kuten tilassa 2, mutta paina näppäintä 2 kerran sijasta 3 kertaa
* VAROITUS! Koska suuttimet ovat toiminnassa 5-10 sekuntia, polttoainetta pääsee sylintereihin ja seuraavassa käynnistyksessä mahdollisesti kuumaan katalysaattoriin, räjähtäen sen sisällä! Bensapumpun virransyöttö on siis syytä katkaista ennen testin aloittamista!
* Ohjausyksikkö alkaa aktivoida oheislaitteita seuraavassa järjestyksessä:
* Suuttimet
* Tyhjäkäyntiventtiili
* Hiilisäiliön venttiili
* Ilmastoinnin kytkin
* Päärele

* (Lisä)rele
* Vesipumppu
* Testi toistetaan automaattisesti 2 kertaa, jolloin se päättyy itsestään.

Tämän autoni teki 3 kertaa ja lopetti mut vain noi kolme eka kohtaa. vespumppuahan pyörittää remmi niin milläpä se sitä kokeiliskaan? mut ilmastointi ei mitään tahi päärele tahi lisäreleet.


"Komponenttien testaaminen (tila 2):

* Kytke virta ja liitä pistoke 2. töpseliin kuten edellä
* Paina näppäintä 1-3 sekuntia, päästä näppäin 1-2 sekunniksi ja paina uudelleen 1-3 sekuntia.
* Ledi alkaa vilkkua yhtäjaksoisesti, jolloin ollaan diagnostiikkatilassa 2.
* Tässä tilassa voit testata vauhtipyörän anturin, automaattivaihteiston vaihteenvalitsimen asennontunnistimen sekä B18U-koneen tyhjäkäyntimoottorin sisällä olevan kytkimen toiminnan.
* Kun ohjausyksikkö saa signaalin kyseiseltä laitteelta, se välkyttää kyseisen
laitteen koodin vahvistukseksi."

Tämä ei oikein tuottanut mitään. Valo vain välkkyi tiheään tahtiin minuutteja.

Jos nollaus ei onnistunut, niin luithan myös pinnin 6 (EZK) vikakoodit koska molemmat purkit polttavat samaa vikavaloa.

Ensin lue kaikki vikakoodit, eli niin kauan, kunnes se ensimmäinen tulee uudelleen ja vasta tämän jälkeen voit nollata vikakoodit.  Mittaa se sekuntimäärä kuudeksi, niin se nollaus onnistuu kyllä. Ja katso aika vaikka kellosta, sillä ihmisen sisäinen kello edistää  usein tässä hommassa.

Lyhyesti:
Lue vikakoodit (kaikki)
Paina nappulaa se 6 sek ja odota, että ledi syttyy palamaan jatkuvasti (n. 5 sek sisällä), jonka jälkeen uusi 6 sek painallus.  Tämän jälkeen lue vikakoodit, jolloin pitäisi tulla 1-1-1
Jos et lukenut EZK:n koodeja, niin pinni 2 (LH) pitäisi silti näyttää 1-1-1, vaikka lamdba-valo palaisikin. Tällöin lambda-valo palaa EZK:n toimestakin.

PS. tämä on FAQ, joten nämä kyssärit kuuluvat oikeammin tuonne korjaamon puolelle, joten jääköön tämä tähän täällä ja jatkot linkin mukaisessa topicissa.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?board=104.0

Tämän jälkeen nollaus onnistui.


Mitä varten noi loput paikat on sit siellä testaus boxissa?
Otsikko: Vs: 940 GLE -91 pikku vikaa?
Kirjoitti: harryjo - 05.06.2014, 20:09:21
Pari uutta temppua: sulake ja rele osastolle menin tutustuu ja laatikon keppi piti sit taakse ykköselle vetää niin sieltä selvittyäni mitään vikaa löytymättä niin eipä raato enää startannut. Akunkenkä "resetti" ei auttanut mut vikakoodit luettuani ja mitään löytämättä nollasin ja jo hörähti. Normaalia?
ja sit kun homma näytti olevan hanskas niin eipä ollutkaan. Ajovalot hävis. Rele kyssäri: tuottaako valorele taakse valot ja parkit eteen mut ajovalot jäis pimeäksi?
Otsikko: Vs: 940 GLE -91 check engine mittaristossa
Kirjoitti: s73 - 05.06.2014, 20:15:43
Maajohto irti akun läheltä tai sulake palanut ajovaloilta. ???
E: onko automaattia tai ajonestoa?
Otsikko: Vs: 940 GLE -91 check engine mittaristossa
Kirjoitti: harryjo - 05.06.2014, 20:26:26
Maajohto irti akun läheltä tai sulake palanut ajovaloilta. ???
E: onko automaattia tai ajonestoa?
joku uskoakseni maajohto lisävaloille tai mihin lie oli miinusnavas kii. Automaatti on ja joku hälyytinhän siin on mut ajonestosta ei tietoa.
Otsikko: Vs: 940 GLE -91 check engine mittaristossa
Kirjoitti: s73 - 05.06.2014, 20:35:06
joku uskoakseni maajohto lisävaloille tai mihin lie oli miinusnavas kii. Automaatti on ja joku hälyytinhän siin on mut ajonestosta ei tietoa.
En tarkoittanut akun kenkää, siinä ajovalon vieressä on paikka maadotukselle, tutki se onko kaikki johdot kiinni.
Otsikko: Vs: 940 GLE -91 check engine mittaristossa
Kirjoitti: harryjo - 06.06.2014, 20:50:34
Kiinni näyttäis olevan piuhat ja rele vaihdettu eikä mitään. Ajovalolle ei tuu virtaa. Sulakkeet mittarin kans tsekattu. Takavalot palaa ihan normaalisti ja oikea parkki sekä pitkien väläytys toimii mut ei jää päälle. Takasumari palaa mut edessä ei. Mittariston yms sisällä toimii.

Oikein hyvä idea olis nyt aika kova sana...
Otsikko: Vs: 940 GLE -91 check engine mittaristossa ja valo ongelmia
Kirjoitti: mikan - 06.06.2014, 22:46:26
Kurkkaa se valorele, sillä siinä voi olla huono kohtakti.
Otsikko: Vs: 940 GLE -91 check engine mittaristossa ja valo ongelmia
Kirjoitti: harryjo - 08.06.2014, 20:52:20
Kurkkasin joo ja vika löytyi. Tää releen pohjaksko sitä nyt vois sanoo vaurioitunut ja keskimmäinen liitin ei mennyt poteroonsa. Elikkä yks vika vähemmän. Check engine vielä palaa. Riittääkö toi katin jälkeises liitokses oleva vuoto aiheuttaan?
Mielenkiintoinen seikka et etu pätkä vanha jollei jopa alkuperäinen ja tosta liitoksesta taakse uutta niin puhki.
Otsikko: Vs: 940 GLE -91 check engine mittaristossa ja valo ongelmia
Kirjoitti: Acke - 08.06.2014, 21:54:57
Check engine vielä palaa. Riittääkö toi katin jälkeises liitokses oleva vuoto aiheuttaan?
Vuodot lamdan jälkeen eivät vaikuta valon palamiseen, eli ei. Tarvikeputket ovat laadultaan kuraa...
121 viittaa ilmamassamittariin, kannattaa tarkistaa kunto. 232 voi myös johtua IMM ongelmista.
Ohjeet (https://www.brickboard.com/FAQ/700-900/EngineFuelinjection.htm#TechnicalNotesonAMMCalibration) IMM tarkistukseen. Lanka pitää tietenkin olla ehjä ja puhdas.
Otsikko: Vs: 940 GLE -91 check engine mittaristossa ja 232 ja 413 koodit
Kirjoitti: harryjo - 10.06.2014, 19:59:38
121 ei ole uusinut mut noi kaks muuta tulevat takaisin. ja check engine ei suostu sammumaan. EGR?
Otsikko: Vs: 940 GLE -91 check engine mittaristossa ja 232 ja 413 koodit
Kirjoitti: harryjo - 10.06.2014, 20:23:44
Sen verran tuli opittua uutta et vikakoodit piti nollata sekä 2 että 6 röörillä niin myös check engine valo sammui mittaristosta. Mut käynnistyksen jälkeen melko nopeasti syttyi sit uudelleen ja en tsekannut mut luulen et uusi samat koodit. Eli nyt sit: katti ja toi egr uusintaan vai mitä?
Otsikko: Vs: 940 GLE -91 check engine mittaristossa ja 232 ja 413 koodit
Kirjoitti: mikan - 10.06.2014, 20:56:33
Sen verran tuli opittua uutta et vikakoodit piti nollata sekä 2 että 6 röörillä niin myös check engine valo sammui mittaristosta. Mut käynnistyksen jälkeen melko nopeasti syttyi sit uudelleen ja en tsekannut mut luulen et uusi samat koodit. Eli nyt sit: katti ja toi egr uusintaan vai mitä?

Katalysaattorilla ei ole mitään tekemistä noiden vikakoodien kanssa.

Vikakoodi 4-1-3 kertoo siitä, ettei EZK saa signaalia EGR:n lämpötila-anturilta, joten joko anturi tai piuhoitus on rikki.

Vikakoodi 2-3-2 johtuu todennäköisesti vuotamasta putkesta, kun sinulla sellainen kertomasi mukaan on. Jos vuoto on ennen katalysaattoria, niin se imee helposti sieltä ilmaa ja kuvittelee koneen käyvän laihalla ja paksuntaa soppia aika huolella vuodosta riippuen ja kehittelee samalla vikakoodin 2-3-2.

Vikavalo syttyy tuosta EZK voimin (pinni 6) myöskin, vaikka myös 2-3-2 sytyttää LH:n puolelta vikavalon (pinni 2).
Otsikko: Vs: 940 GLE -91 check engine mittaristossa ja 232 ja 413 koodit
Kirjoitti: harryjo - 10.06.2014, 21:31:33
Joo, ajatuskatko...lambdastahan tuos listas puhuttiin. Putkivuoto on het katin jälkeen liitoksessa. Täytyy vissiin se tilkitä gungummilla aluks ja katsoo paraneeko ja sit vaihtaa tonne egr osastolle.
Sairaskertomus jatkuu jahka saan jotain taas aikaan...leima lähenee et vissiin pakko ;-)