Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: espmurpe - 02.06.2014, 10:28:36

Otsikko: V70 drivE vm -09, vakionopeudensäädin nypyttää
Kirjoitti: espmurpe - 02.06.2014, 10:28:36
Moi!

Ajoittain vakionopeudensäädin nypyttää: tasamaalla ajettaessa homma pelittää ihan OK, mutta kun tullaan pieneenkin ylämäkeen, niin cruise pitää ensin vedon päällä, höllää sitten pariksi sekunniksi ja alkaa sitten taas vetää. Tätä tapahtuu useimmiten noin 90:n vauhdissa, mutta ajettaessa myös yli sataa. Mikähän voisi olla syynä?
Otsikko: Vs: V70 drivE vm -09, vakionopeudensäädin nypyttää
Kirjoitti: D5GT - 02.06.2014, 12:02:40
Ensimmäisenä tulee mieleen, että moottorin / vaihteiston tuennassa on joku palikka antautunut ja päästää koneen heilahtamaan kun veto mäessä tulee päälle?

Ominaisuutena näissä kaikissa lienee se reagoinnin hitaus. Ylämäkeen mentäessä vauhti putoaa ja sitten mäen päällä kaasun nosto tulee vähän myöhässä sillä seurauksella, että sopivassa mäessä ensin nopeus laskee -10 km/h ja alamäkeen lähdetään vähän asetusta kovemmalla vauhdilla, jota kerätään lisää alamäkeen rullatessa. Mitään vedon katkeamisia en ole huomannut - tosin mulla on eri moottori, mutta suht samasta puusta nämä varmaan on veistetty.

EDIT: Tarkennetaan, siis oikeasti mäkisellä tiellä - normimaantiellä menee suht. tasaisesti, ilman että vauhdin muutoksia huomaa...
Otsikko: Vs: V70 drivE vm -09, vakionopeudensäädin nypyttää
Kirjoitti: dometic - 02.06.2014, 12:23:32
Ettei vaihteisto tiputtais lukitusta pois ja päälle?
Otsikko: Vs: V70 drivE vm -09, vakionopeudensäädin nypyttää
Kirjoitti: D5GT - 02.06.2014, 12:28:13
2009 taisi Driveä saada vain manuaalina?
Otsikko: Vs: V70 drivE vm -09, vakionopeudensäädin nypyttää
Kirjoitti: rasanttu - 02.06.2014, 13:38:28
En ole kyllä huomannut moista omassani. Tasaisesti pitää nopeuden ylä ja alamäistä huolimatta. Automaatti tuli ohjelmaan vasta 2012 ja siinäkin kone on uudempi D2.

Nypytys viittaisi kyllä johonkin moottorinohjauksen häiriöön. Oikea kirjoitusasu on muuten DRIVe ;)
Otsikko: Vs: V70 drivE vm -09, vakionopeudensäädin nypyttää
Kirjoitti: volvotdi - 02.06.2014, 18:24:29
Ja se automaattikin on mallia kaksoiskytkin eli ei päästele irti. D2-moottori on sama 1.6D 116hp kuin DRIVe:n 1.6D 109hp. Mutta juu syy voi olla juuri tuo D5GT:n mainitsema hitaus jos ei ole siihen tottunut. Onko se vasta tullut tuollaiseksi? 5-vaihteella 90 vauhdissa kierroksia on vähän, jolloin turbo ei herää ihan hetkessä, kokeile ajaa ilman vakkaria samaa vauhtia ja siitä kiihdytys, tekeekö saman? Tekeekö aina?
Otsikko: Vs: V70 drivE vm -09, vakionopeudensäädin nypyttää
Kirjoitti: rasanttu - 03.06.2014, 14:46:57
Ja se automaattikin on mallia kaksoiskytkin eli ei päästele irti. D2-moottori on sama 1.6D 116hp kuin DRIVe:n 1.6D 109hp. Mutta juu syy voi olla juuri tuo D5GT:n mainitsema hitaus jos ei ole siihen tottunut. Onko se vasta tullut tuollaiseksi? 5-vaihteella 90 vauhdissa kierroksia on vähän, jolloin turbo ei herää ihan hetkessä, kokeile ajaa ilman vakkaria samaa vauhtia ja siitä kiihdytys, tekeekö saman? Tekeekö aina?

Eri moottoreita ja eri luonteen omaavia ovat DRIVe (D4164T) ja D2 (D4162T) . DRIVe koneessa on 16 venttiiliä tuossa D2 on 8. Jälkimmäinen on EURO5 vaatimukset täyttävä. Ei omien kokemusten perusteella ehjänä kumpikaan noista koneista tee kysyjän kuvailemia oireita ellei ajeta liian isolla vaihteella. Vitosta ei kannata juuri käyttää alle 100km/h nopeuksissa.
Otsikko: Vs: V70 drivE vm -09, vakionopeudensäädin nypyttää
Kirjoitti: volvotdi - 03.06.2014, 14:56:23
En tarkoittanutkaan sitä varsinaisessa merkityksessä "täysin sama moottori", koska myös muita eroja on mitä mainitsit, kuten ecu on Continental kun vanhassa Bosch, uudessa korkeampi ruiskutuspaine, eri suuttimet, eri turbo, eri dpf, jne jne vaan pointtina oli käytännössä sama moottori eli minä en ainakaan ole huomannut ajossa mitään eroa ja tuostahan oli kysymys ei nus nus eroista.