Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: jag rullar - 02.06.2014, 22:14:02

Otsikko: v70 vm 2000 etummainen lambda?
Kirjoitti: jag rullar - 02.06.2014, 22:14:02
Moottori B5244s, sytytti moottori vikavalon. Antoi vika koodin: P0130,  o2 sensor circuit bank1 sensor1.
Eiku tilaamaan motonetistä uutta anturia. kävin tiskillä ja oli vanha kampe mallina.
 Möivät mulle Denson anturin tyyppiä DOX1419 ( motonet koodi28-3959).
  Anturi paikoliieen ja harmiksi nyt antaa edelleen O2-vikakoodia ynnä muita päästöihin liittyvää. Möivätkö mulle väärän anturin?
Tietääkö joku mikä on alkuperäisen/ oikean anturin Denson tai Volvon koodi?
Otsikko: Vs: v70 vm 2000 etummainen lambda?
Kirjoitti: (Miksu) - 02.06.2014, 22:30:41
Moottori B5244s, sytytti moottori vikavalon. Antoi vika koodin: P0130,  o2 sensor circuit bank1 sensor1.
Eiku tilaamaan motonetistä uutta anturia. kävin tiskillä ja oli vanha kampe mallina.
 Möivät mulle Denson anturin tyyppiä DOX1419 ( motonet koodi28-3959).
  Anturi paikoliieen ja harmiksi nyt antaa edelleen O2-vikakoodia ynnä muita päästöihin liittyvää. Möivätkö mulle väärän anturin?
Tietääkö joku mikä on alkuperäisen/ oikean anturin Denson tai Volvon koodi?

Kyllä tuo dox1419 on käypäinen.
Lukikos siinä vanhassa alkuperäisessä joku denson numero?

Onhan vikamahdollisuuksia toki lukemattomia muitakin, kuin lambda..  lambda-parka on vain mitannut liian suuria tai pieniä arvoja ja sitten sitä syytellään vikakoodissa siitä, vaikka se vaan mittasi oikein :(

http://www.obd-codes.com/p0130
Otsikko: Vs: v70 vm 2000 etummainen lambda?
Kirjoitti: jag rullar - 03.06.2014, 19:19:03
Vanhassa on stanssattu no:100 uudessa no:311. lisäksi kaapeli on huomattavasti pitempi. Mittasin vanhasta lämmitysvastuksen, resistanssin oli ääretön (mustat johdot). Uuden resistanssi 1,2 Ohmia. Tällä perusteella vanha on viallinen. Jostain syystä Volle hylkii tuota motonetin osaa?
Otsikko: Vs: v70 vm 2000 etummainen lambda?
Kirjoitti: hessua - 03.06.2014, 21:37:52
Eipä olisi ensimmäinen kerta kun motonet myy väärän osan. Omalla kokemuksella ne tarjoaa noin neljänneksellä ostokerroista väärää osaa, vaikka oikeatakin löytyy. Eli itse pitää kyllä olla perillä että sieltä uskaltaa ostaa.

Mutta, voi tosiaan heittää tuota koodia syystä jos toisestakin. Onko sulla myös pa kulutus noussut? Yleensä nousee reilusti jos lambda ei toimi.
Otsikko: Vs: v70 vm 2000 etummainen lambda?
Kirjoitti: jag rullar - 04.06.2014, 16:55:32
Joo, vanhasta löytyi volvon numerosarja: 9202309 sekä denso 3310 japan.
Otsikko: Vs: v70 vm 2000 etummainen lambda?
Kirjoitti: jag rullar - 04.06.2014, 17:24:26
No nyt on haettu Wetteriltä uusi lambda reilut 300€ ja paikoilleen. Vikakoodien nollaus ja moottorin vikavalo syttyi n. 5sek käynnistyksestä. Uusi luenta ilmoitti koodit p0443 (evaportative emission control valve circuit) missähän tämmöinen venttiili siaitsee?? lisäksi koodit p1671, p0141, p0505. kurkkasin öljytikkuun ja näytti että pinta olisi vähän noussut. Ilmeisesti syöttää reippaasti bensaa?
Otsikko: Vs: v70 vm 2000 etummainen lambda?
Kirjoitti: jag rullar - 05.06.2014, 21:12:09
Kerrompa tässä lopullisen syyn vikakoodeihin. Elikkä lambda anturin vastuksen rikkooduttua poltti samalla koko päästö järjestelmän sulakkeen, sulake on main fuse boxissa no5 ja sen arvo on 20A. On se jännä että diagnostiikka kertoo vikoja eri antureille mutta ei ymmarrä mitään sulakevikojen päälle!! On se hienoa tuo tekniikka.
Otsikko: Vs: v70 vm 2000 etummainen lambda?
Kirjoitti: hessua - 05.06.2014, 21:21:27
Hyvä että vika selvisi! Nytkö toimii eikä anna mitään vikakoodia?
Otsikko: Vs: v70 vm 2000 etummainen lambda?
Kirjoitti: jag rullar - 05.06.2014, 21:58:35
Pelaa kuin enkeli, ei vikakoodeja. Mulla on myytävänä nyt tuo denso- lambda. Kun ostin hätäännyksissäni tuon volvon alkuperäisen joka on paikoillaan.
Otsikko: Vs: v70 vm 2000 etummainen lambda?
Kirjoitti: (Miksu) - 05.06.2014, 22:11:50
Hyvä, että vika löytyi, tuo jonkinasteisen haasteen, kun samassa piirissä on kaksi vikaa.

Volvon omana koodina tuo vikakoodi on paljon selkeämpi ja se kertoo vain viasta lambdan lämmitysvastuksen piirissä, jolloin vianetsintä on yleensä tosi helppoa, kun johtoja on 2kpl, niiden varrella sulake ja lambda sekä jokunen liitin.

Ohjausyksiköthän tekee antureille ja toimilaitteille diagnoosin niiden johtojen päistä, joilla se on ohjainlaitteeseen kytketty ja sulake on luonnolisesti osa tätä johtoa.
Jos johdon katkoksesta (esim. palanut sulake) haluaisi tarkemman vikapaikan selville, pitäisi anturin/tomilaitteen johtojen lisäksi kytkeä vielä lisäksi jokaiselle sulakkeelle kytkeä kaksi johtoa (tietyissä tapauksissa yksi riittäisi) pelkästään sen sulakkeen diagnoosia varten.
Kuulostaa älyttömältä, kun suhteuttaa sen siihen, että miten pieneen osaan virtapiiriä se vikavalon syttyminen saadaan rajoitettua jo olemassa olevilla keinoilla.

Onneksi nykyisissä autoissa on jo lähes kokonaan päästy eroon mokomista sulakkeista, eikä näinollen niiden tarkistamisesta tarvitse huolehtia ollenkaan.

Otsikko: Vs: v70 vm 2000 etummainen lambda?
Kirjoitti: volvo981 - 02.07.2014, 11:26:41
Onko tuo etummaisten lambdojen sulake sulaketaulussa konehuoneessa vai jossain piuhan välissä moottorin uumenissa?
Otsikko: Vs: v70 vm 2000 etummainen lambda?
Kirjoitti: tepska - 18.09.2014, 18:10:11
Jatketaas tähän topikkiin. omassa s80 vm2001 2.4 vapari volvossa syttyi juurikin vikavalo ja antoi koodin P0032- powertrain h02s heater controll circuit high (bank1 sensor1)

Sain nollattua elm327+kännykkä yhdistelmällä. seuraavana päivänä syttyi taas. nyt mittailin sitä lambdan lämmitystä liittimistä liittimien ollessa irti  niin siitä tuli aluksi 0.7Mohmia ja puhdistus spraytä ruikittuani 341ohmia. jännitettä tuli toiseen päähän jatkuvasti n. 9v normaalia?

Onko tuo vastuksen resistanssi säätyvä? paljon pitäisi olla kylmänä n.15 asteisessa ulkoilmassa.

meneekö vastuksen lämmityksen piuhat suoraan eculle? jos nii voisi sieltä mittailla ohmisesti?