Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: raimoj2 - 03.06.2014, 15:42:50
-
Eläkeläinen tarvitsisi taas apuanne. 850 -97 scannattu absivalon satunnaisen palamisen vuoksi. Ilmoitus oikea taka-anturi. Miten voin mitata anturin ? Paljonko ohmia pitäisi löytyä ? Jos vielä olisi kuva anturista. Missähän mahtaa olla liitin ?
Kaikkia vinkkejä otan kiitollisena vastaa.
-
Onko farmarimalli? Jos on, niin ensimmäinen liitos löytyy, kun kallistat takapenkin eteenpäin ja sen takana olevaa 20 cm leveää tavaratilan pohjalevyn kaistaletta nostat ylöspäin. Apumiehen puoleisesta ovesta menet. Siihen pistokkeeseen tulee kummankin takapyörän piuhat. Mittaa vastukset. Toinen on ehkä ääretön. Pitäisi olla noin 1.000 yksikköä ohmeina.
Jos vastus on toisessa noin 1.000 ohm ja toisessa ääretön, eli johto poikki anturissa, niin asua on selvä. Mutta jis vastukset näyttävät samaa suurin piirtein, niin testaa samassa paikassa vielä anturin antama jännite pyörän pyöriessä.
Jännitteen saat testattua yleismittarilla. Nosta tunkilla pyörä ilmasn ja pyydä kaveria pylrittämään pyörää käsin reippaasti. Mittaa vaihtovirtaa niistä pistokkeen navoista. 5 mV pitäisi löytyä kovasti pyöritettäessä. Jos viisari ei värähdäkään, niin anturi on rikki. Toinen antureista on 99% varmuudella kuitenkin ehjä, joten saat vertailulukemat siitä.
Huom; lämpötila vaikuttaa anturin vastuslukemaan huomattavasti - jopa yli 100 ohm verra.
-
(https://farm5.staticflickr.com/4141/4867646523_1736bef28c.jpg)
-
(https://farm5.staticflickr.com/4122/4867645787_3996961e17.jpg)
-
Ok, kiitoksia hyvästä vastauksesta. Autoni on sedan.
-
Varmaan takakontin kautta sama paikka.
-
Mulla näytti testeri vikaa oikeassa etupyörässä, otin anturin irti, oli selvä vika -anturin päässä ura. Katkaisin johdon pyöräkotelossa, -ja juotin johdot kutistemuovin kanssa. Asia ok. En edes etsinyt liittimiä!
-
Takana uuden anturin johto kannattaa vetää vanhan johdon avulla. Sen uuden johdon liittimen voi ensin napsaista pois, koskapa se liitin ei oikein sovi siellä kulkemaan tankin välistä, ahtaasta raosta. Sitten liittää sen vanhaan johtimeen pistokkeen luona.
Tai voi sen liitoksen tehdä sinne pyöränkin lähelle, mutta se on tehtävä hyvin, eikä millään abiko-liittimillä. ;))
-
Selvennykseksi, olen sähkäri -siksi johdon jatkaminen on aina helppoa! Sytkäripoltin, juotoslanka, -ja kutistemuovilajitelma aina mukana.