Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Tommi_82 - 03.06.2014, 17:53:59
-
Potilaana olisi siis vm 2004 S60, 2.4litrainen bensakone, manuaalilaatikolla. Mittarissa 220tkm, täydellisellä huoltokirjalla.
Ongelmana olen huomannut nyt noin viikon ajalta konehuoneesta kuuluvaa, suht vaimeaa vihellystä, aivan kuin laturin hihna luistaisi ihan vähän (aluksi tuota hihnaksi epäilinkin mutta ei siis kuulu siitä)
Nyt olen saanut sen verran paikallistetuksi että laatikon suunnalta tuo kuuluu, käytettävällä vaihteella, tai ajo- tai kierrosnopeudella ei ole merkitystä, ja vihellys ilmenee myös vaihteen ollessa vapaalla.
Nyt huomasin myös sellaisen piirteen, että vihellys loppuu välittömästi kun painaa vähänkin kytkintä, ihan muutaman millin painaminen riittää, eli käytännössä riittää kun laskee jalan kytkinpolkimelle. Ja tuolla tavalla vihellys siis loppuu aina ja välittömästi, mutta jatkuu taas kun ottaa jalan kytkimeltä. Muuten kytkin ja vaihteisto tuntuu ihan normaalille.
Välillä vihellys myös loppuu omia aikojaan, mutta palaa ennemmin tai myöhemmin takaisin...
Mistähän päin tuota lähtisi selvittelemään? Omaan mieleeni ei äkkiseltään tule muuta kuin painelaakeri, mutta kertokaa viisaammat jos olisi jotain muuta vaihtoehtoa?
-
Kyllähän tuo painelaakerilta kuulostaisi. Ei paha homma hinnaltaan mutta työ onki sit eri asia. Samalla kannattaa kytkinremontti tehdä jos lähtee vaihtamaan.
-
Painelaakeri pyörii vain silloin kun kytkin irroittaa eli poljin on painettuna, eikö? Eli joku muu ääntää kuin painelaakeri.
-
Vielä sen verran päivitystä tilanteeseen että aamulla töihin lähdettäessä ei viheltänyt, muutaman kilometrin jälkeen alkoi taas vihellys. Sama homma töistä lähdettäessä, aluksi ei mitään mutta muutama kilsa ja taas alkaa vislaus, eli voi olla että alkaa vislaamaan vasta kun lämpenee vähän...
Koitin töiden jälkeen kuulostella konehuonetta, mutta ei siitä ottanut selvää mistäpäin tuo nyt kuuluu, vaihdelaatikon puolelta joka tapauksessa.
-
Ja vielä päivitystä asiaan...
Kävin Volvon huollossa utelemassa asiaa, huoltoneuvoja oli sitä mieltä ettei se oikein mikään muu voi olla kuin painelaakeri, tosin samaan hengenvetoon sanoi että jos kyseessä olisi oma auto niin pelkän vihellyksen takia ei asialle alkaisi tekemään mitään.
Ja täydellisen kytkin rempan hinnan kuultuani olin ihan samaa mieltä :D
Täytyy nyt toivoa ettei tuo meteli ainakaan enää pahene...
-
Mulla Mondeossa vihelsi myöskin kytkimestä jokin, oletettiin että painelaakeri oli syyllinen.
Kun oli pakkasta niin vihellys kuului aina kun kytkin oli ylhäällä, oli auto paikallaan tai liikkeessä. Kun kytkimen painoi pohjaan ääni katosi. Tämä ääni kuului kaksi talvea ja lopulta alkoi kuulua jo nollakelissäkin. Ajoon ei vaikuttanut joten en tehnyt asialle mitään.
Myin auton eteenpäin joten vika jäi selvittämättä
-
Ei hätiä mitiä, sitten kun kytkintä painaessa alkaa kuulumaan rohina, sillon pittää varmaan ryhtyä toimenpitteisiin :)
-
Kappas kummaa, vihellys hävisi ihan itsekseen :D kuukauden päivät ja jotain 1500-2000km ajan vihelteli käytännössä koko ajan, ja nyt viikko sitten loppui ihan itsekseen eikä ole takaisin tullut. Toivotaan ettei tule ongelmia jatkossa...
-
Jos se olikin kuski, mikä sattu viheltelemään ;)
-
Jos se olikin kuski, mikä sattu viheltelemään ;)
Varsinainen viheltäjä... :P