Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Voimansiirto (kytkin, vaihteisto ja peräkeskustelut) => Aiheen aloitti: sitkuura - 05.06.2014, 01:20:12
-
Elikkäs pitäs nyt saada varmuus tuosta koneen/laatikon linjauksesta koriin, eli pitääkö kyseisen paketin olla pituus suunnassa vaaterissa ( jakopää ja kardaanin laippa samassa korossa) vai voiko se olla taaksepäin laskeva (kardaanin laippa jakopäätä alempana). Tuleeko tuosta taksepäin laskevasta asennuksesta jotain ääniä/tärinöitä/jurinota taikka onko muuta huomioitavaa?
Ei tuossa rojektikorissa ole vara oikein enään enempää laskea konetta alaspäin ja tuo vaateriin saanti vaatis kardaanitunnelin noston. Laatikonpäätä laskemalla n.35mm pitäs kardaanin mahtua... voisin myöhemmin laittaa vielä pari kuvaa selvennykseks...
-
jos oon oikeen ymmärtäny nii jos kartaanin laippa on liikaa vinossa, nii se rasittaa ristikko niveliä.
-
tuossa on vielä nuo kuvat asian selvittämiseks... tuosta ekan kuvan tilanteesta sain konetta vielä 2-3cm alemmaks, mutta selviääpähän ongelma paremmin....
(http://i1155.photobucket.com/albums/p551/sitkuura/Celeste%202000%20GT/Tekniikkamuutokset/th_IMG_7825_zpsfbc305e9.jpg) (http://s1155.photobucket.com/user/sitkuura/media/Celeste%202000%20GT/Tekniikkamuutokset/IMG_7825_zpsfbc305e9.jpg.html)(http://i1155.photobucket.com/albums/p551/sitkuura/Celeste%202000%20GT/Tekniikkamuutokset/th_IMG_7936_zpscbf6d31f.jpg) (http://s1155.photobucket.com/user/sitkuura/media/Celeste%202000%20GT/Tekniikkamuutokset/IMG_7936_zpscbf6d31f.jpg.html)(http://i1155.photobucket.com/albums/p551/sitkuura/Celeste%202000%20GT/Tekniikkamuutokset/th_IMG_7937_zps34e402f7.jpg) (http://s1155.photobucket.com/user/sitkuura/media/Celeste%202000%20GT/Tekniikkamuutokset/IMG_7937_zps34e402f7.jpg.html) klikkailemalla isoksi...
Konetta ei ainakaan saa kovin paljoa saa laskettua, öljypohjan ja palkin väli on ~15mm mista tiiviste ottaa vielä sen 2-3mm pois. kumitynyt on 25-30mm paksut teollisuustyynyt...
-
Ei haittaa mitään vaikka on hivenen takakenossa.
-
pistetään sit noin... mites kardaanin linjauksen kans, perä on joku 0,5 astetta toiseen suuntaan ns."ennakkoa" kun vetopäällä tukivarren kumit kuitenkin antaa vähän jälkeä... onko odotettavissa jurinoita/tärinöitä yms. laipat on siis karkeesti näin / \
-
Jatketaan samaan:
B230FK / M90
Täysin vakiona muuten paitsi 1bar ahdoilla ravistaa hampaat irti 4 ja 5 vaihteella kaasupohjassa.
Tämä siis 80kmh -> Loppuu kun koneessa 3000-3500rpm kierroksia.
Eli tärisee lähinnä isolla vaihteella, isolla kuormalla pienillä kierroksilla.
Tärinä on aivan järkyttävää, ihan kun laatikko sorvais koria vasten...
Tämän jälkeen nostettu tehoja, jotenka tulee herkemmin. Mutta samoilla kierroksilla ja kuormilla.
Vaihdettu KAIKKI kardaanista, prikkoja tungettu joka väliin 0-2cm verran, linjaus ei siis(?) vaikuta ääneen...
Tukikumit laatikosta ja koneesta. Taka-akselisto puslitettu uudestaan.
Kova vauhtis, dieselin levyllä jne
Vasen takapyörän laakeri vaihdettu (kolkottaa oudosti tasakaasulla, hävisi hetkeksi. Taas laakeri väljä... Tai "pari millii" joka suuntaan heiluu rengas)
Hitsattu jopa kardaanin etuosa yhteen (vulkanoitu toisiinsa kaksi eri paksusta putkea).
Mikään ei poista tuota outoa "kaksoismassa pohjaa" tärinää vaihdelaatikon seudulta!
-
Jatketaan samaan:
B230FK / M90
Täysin vakiona muuten paitsi 1bar ahdoilla ravistaa hampaat irti 4 ja 5 vaihteella kaasupohjassa.
Tämä siis 80kmh -> Loppuu kun koneessa 3000-3500rpm kierroksia.
....
Mikään ei poista tuota outoa "kaksoismassa pohjaa" tärinää vaihdelaatikon seudulta!
Kardaanin ristikot oikeassa "vaiheessa" toisiinsa nähden?
Mites kardaanin tasapainotus?
-
Kampura ja pinioni akseli eivät saisi olla missään tilanteessa samassa linjassa
Jokaisella ristinivelellä pitäisi olla kokoajan vähän töitä
American Joe on näitä kokeita tehnyt jo kymmeniä vuosia
Käyttäkää verkkohakukoneita
-
Kampura ja pinioni akseli eivät saisi olla missään tilanteessa samassa linjassa
Jokaisella ristinivelellä pitäisi olla kokoajan vähän töitä
American Joe on näitä kokeita tehnyt jo kymmeniä vuosia
Käyttäkää verkkohakukoneita
Tässä kuule käytetty ihan kaikki google keinot läpi. :D
Kardaania ei ole tasapainotettu, tosin eipä se täristä yhtään, pois lukien täyskaasu. (sais toisen kardaanin lainaks niin pääsis viemään painotukseen)
Ristikot ihan samalla tavalla kun alkuperäisessäkin täysin vakiossa. Vaihdoin vaan nivelet jne uusiin.
Tuntuu kun joku pohjaisi ja kovin, mutta esim mitään jälkiä ei ole. Eikä "liuku" pohjaa.
Autoa "madallettu" puoli kierrosta kuomajousista. Teki samaa vakionakin.
Mystistä... Liekkö vaihdelaatikossa sitten oikeasti jotain? Luulisi ettei vakionakaan (paitsi ahdot nostettu) niin kuuluisi täristää/pohjata oudosti? Auto oli täysin vakio ja orkkis, ja takimmaisessa nivelessä oli silloin pieni välys. Eipä auttanut sen vaihto...
Ainoat tekemättömät on(?): Hardy kiekko orkkis (näyttää ja tuntuu ehjältä) ja tasapainotus (tähän en usko koska ei kai se tehtaalta lähtien oo ollu vispilä)
Todella mystistä :(
-
Tässä kuule käytetty ihan kaikki google keinot läpi. :D
Kardaania ei ole tasapainotettu, tosin eipä se täristä yhtään, pois lukien täyskaasu. (sais toisen kardaanin lainaks niin pääsis viemään painotukseen)
Ristikot ihan samalla tavalla kun alkuperäisessäkin täysin vakiossa. Vaihdoin vaan nivelet jne uusiin.
Tuntuu kun joku pohjaisi ja kovin, mutta esim mitään jälkiä ei ole. Eikä "liuku" pohjaa.
Autoa "madallettu" puoli kierrosta kuomajousista. Teki samaa vakionakin.
Mystistä... Liekkö vaihdelaatikossa sitten oikeasti jotain? Luulisi ettei vakionakaan (paitsi ahdot nostettu) niin kuuluisi täristää/pohjata oudosti? Auto oli täysin vakio ja orkkis, ja takimmaisessa nivelessä oli silloin pieni välys. Eipä auttanut sen vaihto...
Ainoat tekemättömät on(?): Hardy kiekko orkkis (näyttää ja tuntuu ehjältä) ja tasapainotus (tähän en usko koska ei kai se tehtaalta lähtien oo ollu vispilä)
Todella mystistä :(
vaikka se hardy näyttää hyvältä niin voi sekin joustaa ja hakkuuttaa.
-
Kaverilla on vuotta vanhempi "FK" kartano ja tekee aivan samaa. Nelosella ja vitosella tärrää samoilla kierrosalueilla kuin sulla. Siintäkin ollaan koetettu etsiä vikaa, mutta ei ole löytynyt. Jos saat omastasi pois, niin huuda. :(
-
Liityn seurueeseen.
180tkm ajettu 940 fk 0,8 ahdoilla ja tekee tismalleen samaa.
-
Perän kulma viturallaan, korjaamiseksi pitäisi perän ylätuki muuttaa säädettäväksi, tai nostaa/laskea laatikon takapäätä. Kartaanin etupätkä ja perän laippa pitäis olla samassa kulmassa.
http://www2.dana.com/pdf/J3311-1-DSSP.pdf (http://www2.dana.com/pdf/J3311-1-DSSP.pdf)
(https://lh3.googleusercontent.com/_HyKXZv5NViY/Tc6sHQWjw_I/AAAAAAABBHY/nEFa1Ojn6yk/driveline%20angle.JPG)
-
nyt tuli hyvät ohjeet, ei vaan itelle sattunu oikeet sanat kuukkeliin :-[ kiitos...
-
Koitin tota, nostin askia 4mm ja ei mitään vaikutusta. :-\
-
Nyt jos samanoireisia on jo kolme niin onks kaikissa m90?
Ja vika ilmenee lähinnä 4- ja 5-vaihteella?
Voiko se olla jonkinlainen "ominaisuus" ( omituisuus) jollekin kombolle? Johtuu laatikon sisuskaluista?
Tai sit joku simppeli tyyliin joku nivel kuitenkin jumittaa. ( en epäile kenenkään taitoja mut äkkiäkö neula karkaa kupin pohjalle tai se jumiva nivel jää huomaamatta kun ei kieputellu irrallaan jokasuuntaan tms.) done that been there myself...
-
Omassa toki myös tuo M90.
Tehnyt likimain samaa koko välin 95-181 tkm kun toi on itellä ollut.
Alunperin epäilin 2-massa vauhtista, mutta sittemmin tullut huomattua ettei se silltäkää tunnu...
-
Mulla teki samaa -97 940 B230FT. Muuten vakio auto, mut lastu ja 1bar ahtoja. Vitosella kun täyskaasua anto, niin tuntu et taka-akseli irtoo.
-
Nostellaampa vanhaa topikkia vähä. Ittellä tilanne jossa b230+m90+1030 tulossa uuteen koriin jossa tilanpuutteen takia moottori/laatikko yhistelmä ei osu ihan keskelle koria. Eli kone jää noin 10mm eri linjaan perän kanssa. (tilanne b: http://jniolon.clubfte.com/drivelinephasing/phasing1a.jpg) Onko kokemusta aiheuttaako tällanen kuinka helposti ylimääräisiä tärinöitä? Lisäksi kardaania joutuu lyhentämään, jotenka kumpaa kankea kannattais pätkästä? Lähinnä mietin kumpi pätkä on herkempi tärinöille, vai onko tällä mitään väliä?
-
Ei pitäs aiheuttaa tärinää, kun tekee niin, että sivusiirto tapahtuu takapätkällä eli perän ja tukilaakerin välillä. Etupätkästä mää oon kardaaneita lyhennellyt, lähinnä siksi, että muuten tukilaakeria ei olisi saanut järkevästi koriin kiinni ja takapätkä olisi tullut lyhyt ja jyrkkään kulmaan.
-
Kokeiliko kukaan oireen havainneista sitä Hardyn vaihtamista Volvon omaan tai e34 M5 Bemarin kiekkoon ?