Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Takavetoiset => Aiheen aloitti: FenixOmena - 06.06.2014, 23:26:24
-
Eli ois 242 volvo 83 vm mihin laitettu b230e
Ollu laturin kanssa ongelmia jo kolmas laturi menossa ja taas sippas.
jännitteen säädin vaihdettu ja maadotukset katsottu. Johdot tehty laturille uudestaan.
Eli volttimittari näyttää 12 aika tasan. Laittaa valot päälle ni putoo pikkasen muttakun laittaa valot pois nii palautuu kahteentoista volttiin. Ei vaan lata tarpeeks. On kokeiltu nyt toista akkuakin. Mikä noita latureita polttaa ja miksi ei lataa!!?
toimii aina kuukauden tai pari kun vaihtaa laturin mut sit sippaa.
-
Saako se herätteen mittaristolta? ???
-
Jos saa herätteen kuten orkkis, pistä suurin mahdollinen polttimo mikä siihen kantaan sopii. Pikku Boschit joskus temppuilee jos latauksen merkkivalon poltin on liian hentoinen koska magnetointivirta lsturille tulee latauksen merkkivalon kautta. Toki nykypäivän varaosilla on tuolla tavalla kuolevia lataussäätimiä pari liian monta tullut vastaan.
-
Kyllä se boschilainen laturi on käynnistymisen jälkeen omavarainen, eli siellä on oma pikkutasuri magnetointivirtaa varten.
Heräte tulee latauksen merkkivalolta! :hello:
-
Kyllä se boschilainen laturi on käynnistymisen jälkeen omavarainen, eli siellä on oma pikkutasuri magnetointivirtaa varten.
Heräte tulee latauksen merkkivalolta! :hello:
Missä se pikkutasuri sijaitsee? Säädinvammaiselta aloittajan oireet vaikuttaa jos todellakin uusi laturi on kyseessä.
-
Jos mittari ei näytä ku 12v nii eihä se lataa oikeen ollenkaa sillo, pitäs lähempänä 14v olla ku 12v auto käynnis.
-
Jos mittari ei näytä ku 12v nii eihä se lataa oikeen ollenkaa sillo, pitäs lähempänä 14v olla ku 12v auto käynnis.
Jep
Auton käydessä pitäs näyttää joku 13.8V ja muutenkin akun jännite pitäs olla aina yli 12V
Tyhmällä päällä vosiin veikata et se purkaa akkua sen herätejohdon kautta koska tähän laitteseen on vaihdettu moottori vissiin?
Laturissa ei vika ole.
-
Missä se pikkutasuri sijaitsee? Säädinvammaiselta aloittajan oireet vaikuttaa jos todellakin uusi laturi on kyseessä.
Tai siis kolmen diodin nippu. Vollen laturista en tiedä sen sijaintia, koska en ole moista avannut.
Yksi vaihtoehto on se, että piuhasatsi on mätä.
Kannattaa lukaista tämä ja soveltaa sitä ongelmaiseen autoon.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=22195.0
-
Tai siis kolmen diodin nippu. Vollen laturista en tiedä sen sijaintia, koska en ole moista avannut.
Yksi vaihtoehto on se, että piuhasatsi on mätä.
Kannattaa lukaista tämä ja soveltaa sitä ongelmaiseen autoon.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=22195.0
Se on niin simppeli juttu et jännitteensäädin on kahel ruuvil kii laturin persiis ja maksaa motonetis alle 10e. Kädettömältä kaverlta menee puol tuntii ja kädellisiseltä 10 min kun vaihtaa koko palikan.
-
Johtonippu laturille vaihdettu. Jännitteen säädin vaihdettu. Eli ei oo niissä. Pitää katsoa se herätepiuha homma vaikka hyppyjohdolla. Siinä menee se 3min ku vaihtaa jännitteensäätimen.
-
-ota varmasti hyvä akku
-kytke se auton oman akun rinnalle
-tee muutaman watin lampulla varustettu hyppyjohto välille laturin heräte - hyvän akun plussa (irrota muut mahdolliset piuhat laturin herätteestä )
-auto seis => pitäs tämän hyppyjohdon lampun palaa, niinkuin laturin valo tuppaa tekemään kun kone ei käy
-Käynnistä auto => hyppyjohdon lampun ( " laturin merkkivalon") pitäis sammua ja auton ladata luokkaa 14v
-jos jännite on alhainen niin irrota akkukaapeli AUTON akun miinusnavasta ( eli käyttöön jää vain se hyvä akku) =>jos jännite nousee => auton akku paska
-jos em. toimenpide ei muuta jännitettä niin laturi on kaputt tai jossain on pirunmoinen oikonen
Sit tarviikin joko viedä laturi autosähkärille penkitettäväksi tai ruvettava etsimään virtäsyöppöä vaikka pihtiampeerimittarilla ja sulakkeita nyppimällä