Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Torpedo - 08.06.2014, 00:11:00

Otsikko: S80 käsijarru/seisontajarru säätö?
Kirjoitti: Torpedo - 08.06.2014, 00:11:00
Menee seisontajarrun poljin lattiaan asti ennen kuin alkaa pitämään mäessä.
Tuntuu myös, että ottaa epätasaisesti tai vain toinen puoli pitää.

Miten tuollaista mekaanista seisontajarrua voi säätää? Auton alta vai itse polkimen mekanismista?
Onko näissä uusikoppaisissa sama homma kuin vanhemmissa, eli seisontajarrut on rummuilla eikä levyillä?

Autohan on S80 D5 2007
Otsikko: Vs: S80 käsijarru/seisontajarru säätö?
Kirjoitti: virkpe - 08.06.2014, 11:27:02
Auton alta voi kiristää vaijeria. Toinen säätö tehdään kun repsikan puolen renkaan pultti pois ja kääntää niin että pultinreikä on alimmassa kohdassa.
Tämän jälkeen ruuvimeisselillä pystyy kiristämään jarrukenkiä lähemmäs rumpua.
Toki saatat joutua aukaisemaan rummut koska mekanismi saattaa olla ruosteessa, ja kiristäminen ei tämän vuoksi onnistu ennen korjausta.
http://www.skruvat.fi/Saatosarja-kasijarru-P87318.aspx <- kuva osasta jota tasapää ruuvimeisselillä pitää pyörittää pultin reiästä.
Eli auton takapää ylös. kiristät vaijeria sen verran että jarru alkaa ottamaan kiinni. jos toinen puoli ottaa ensin kiinni, niin silloin pitää joko repsikan puolen paloja loitontaa tai lähentää rumpuihin. Vielä tämän jälkeen pitää vaijeria tarvittaessa kiristää lisää.
Tosiaan saatat joutua aukaisemaan rummut jotta saat ne herkistettyä, mm.koska kuvan osan kierteet saattavat olla ruosteessa.
Omassa laitoin sen verran tiukalle vaijerin että ne aavistuksen laahasi, jolloin sain jarrut pitämään.
Otsikko: Vs: S80 käsijarru/seisontajarru säätö?
Kirjoitti: 0yxxy0 - 09.06.2014, 05:55:24
Eikös säätö tehdä ensin nimenomaan rummunsisältä ja siten vaijerista vain ylimäääränen löysä pois. Jos vaijerilla kiristetty niin ensin siihen löysää, näin saadaan vivustoille mahdollisimman pitkä liikerata.
Otsikko: Vs: S80 käsijarru/seisontajarru säätö?
Kirjoitti: virkpe - 09.06.2014, 15:31:52
Eikös säätö tehdä ensin nimenomaan rummunsisältä ja siten vaijerista vain ylimäääränen löysä pois. Jos vaijerilla kiristetty niin ensin siihen löysää, näin saadaan vivustoille mahdollisimman pitkä liikerata.
Rummun sisältä nimenomaan, mutta ruuvimeisselillä pääsee pultinreiästä kääntämään säätöä vähän kerrassa, ettei jarrulevy/rumpua tarvitse irrottaa. Toisaalta jos säätö on liian "tiukassa" ei rumpua saa paikoilleen.
Säätö on ainoastaan toisella puolen, jonka vuoksi ensin vaijerilla kiristys ja sen jälkeen säätö, jotta jarrut saadaan pitämään yhtä paljon.
Laitoin uudet kengät, ja vaijeria piti kiristää(reilusti) jotta jarrut sai yleensäkään pitämään, nyt  tuntuu että liikerata on turhankin suuri.
Jotain tein oikein kun katsastuksessa ero jarruilla oli 0%.
Otsikko: Vs: S80 käsijarru/seisontajarru säätö?
Kirjoitti: Ronksu - 28.09.2018, 19:47:31
Auton alta voi kiristää vaijeria. Toinen säätö tehdään kun repsikan puolen renkaan pultti pois ja kääntää niin että pultinreikä on alimmassa kohdassa.
Tämän jälkeen ruuvimeisselillä pystyy kiristämään jarrukenkiä lähemmäs rumpua.
Toki saatat joutua aukaisemaan rummut koska mekanismi saattaa olla ruosteessa, ja kiristäminen ei tämän vuoksi onnistu ennen korjausta.
http://www.skruvat.fi/Saatosarja-kasijarru-P87318.aspx <- kuva osasta jota tasapää ruuvimeisselillä pitää pyörittää pultin reiästä.
Eli auton takapää ylös. kiristät vaijeria sen verran että jarru alkaa ottamaan kiinni. jos toinen puoli ottaa ensin kiinni, niin silloin pitää joko repsikan puolen paloja loitontaa tai lähentää rumpuihin. Vielä tämän jälkeen pitää vaijeria tarvittaessa kiristää lisää.
Tosiaan saatat joutua aukaisemaan rummut jotta saat ne herkistettyä, mm.koska kuvan osan kierteet saattavat olla ruosteessa.
Omassa laitoin sen verran tiukalle vaijerin että ne aavistuksen laahasi, jolloin sain jarrut pitämään.

Topiccia lainaten toivottavasti joku tämän huomaa. Mistä kohtaa auton alta voi kiristää vaijeria ja miten?
Otsikko: Vs: S80 käsijarru/seisontajarru säätö?
Kirjoitti: virkpe - 28.09.2018, 20:09:06
Taka-akselin lähelle tulee vaijerin pää tämä liittyy rumpuihin meneviin vaijereihin. Siinä on kaksi 10mm mutteria. lukitus mutteri löysälle ja toista mutteria kääntämällä vaijeri kiristyy. Takapään  nostaa kokonaan ilmaan että takarenkaat pyörii vapaasti, pystyy samalla seuraamaan ettei kiristä vaijeria liikaa.

Otsikko: Vs: S80 käsijarru/seisontajarru säätö?
Kirjoitti: Ronksu - 28.09.2018, 21:32:30
Taka-akselin lähelle tulee vaijerin pää tämä liittyy rumpuihin meneviin vaijereihin. Siinä on kaksi 10mm mutteria. lukitus mutteri löysälle ja toista mutteria kääntämällä vaijeri kiristyy. Takapään  nostaa kokonaan ilmaan että takarenkaat pyörii vapaasti, pystyy samalla seuraamaan ettei kiristä vaijeria liikaa.

Niinpä näyttää olevan. Näyttää olevan vaijerit niin löystyneet että ei edes palauta kenkiä enään takaisin ja poljin on täysin löysä..
Otsikko: Vs: S80 käsijarru/seisontajarru säätö?
Kirjoitti: virkpe - 29.09.2018, 19:31:23
Myöhemmin minä laitoin molemmille puolin tämän säätö osan Jarrukenkäsäätö (https://www.motonet.fi/fi/tuote/222003/jarrukenkasaato-volvo80-70-ii) eli Motonetistä vastaava mitä skruvat myy
Jos vaijeri jää löysälle olisikohan kengät loppu ja jumittaa ruosteen takia?
Otsikko: Vs: S80 käsijarru/seisontajarru säätö?
Kirjoitti: Ronksu - 07.10.2018, 15:38:42
Myöhemmin minä laitoin molemmille puolin tämän säätö osan Jarrukenkäsäätö (https://www.motonet.fi/fi/tuote/222003/jarrukenkasaato-volvo80-70-ii) eli Motonetistä vastaava mitä skruvat myy
Jos vaijeri jää löysälle olisikohan kengät loppu ja jumittaa ruosteen takia?

Uudet palat on eikä ruostetta näkyvissä. Laitan suosiolla vaan uudet vaijerit.