Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: alepos - 08.06.2014, 23:05:38
-
Tervehdys,
Pitkään oli kuskin puolen takaoven sähkölasissa sellaista ongelmaa, että jos sen nosti aivan ylös, aukesi se jonkin verran takaisinpäin (aivan kuin välissä olisi jotain). Tämä ei vielä haitannut paljoa käyttöäni, kun lasin sai varovasti kytkimestä nypyttäen kiinni.
Nyt oven ongelmat lisääntyivät: ovi ei mene enää lukkoon kaukosäätimestä ja lasinnostin ei reagoi lainkaan. Lukitusongelman takia täytyy nyt toimenpiteisiin ryhtyä. Ensitöikseni paikallistin sulaketaulun, ohjekijan mukaan siellä on tuollainen:
81. Takaoven syöttö, vasen puoli............................................ ......... 20 A
Sulake oli ehjä, vaihdoin varmuuden vuoksi, ei muutosta. Mitäs kannattaisi seuraavaksi tehdä? Onko tuolla ovessa joku "aivolaatikko", joka voisi olla rikki?
-
Veikkaus ovienjohtosarjat, tais ihan tyyppivika olla. Jos oikein muistan Volvolandia ajoilta, niin joskus näitä vaihettu ihan ilmaiseksikkin johoinkin S40/V50 autoihin, eli siis vuosia vuosia sitten. Itsellä oli sama vika, uusittiin kaikkien ovienjohtosarjat sit samalla, tosin ei enään ilmaisena itselläkään onnistunut. Ja itsellä ei tosiaan pelannut lasi,valot, eikä lukitus kuskinpuolen takaovessa ollenkaan.
Voi kokeillaa irroittaa ne ja puhdistella liittimet josko auttaisi?
-
Mulla toimii lasi, mutta sähkölukko ei. Toivottavasti ei oo johdoissa mitään vikaa :-\
Uus lukkoyksikkö odottanut kohta puol vuotta kontissa, että lomakausi alkaa ja pääsee kimppuun.
Jos kaipaat purkuohjeita niin voin töiden jälkeen tänne kirjoitella. Pari kertaa ovi on jo purettu..
-
Ahaa, ai näissä on ollut tuollaista kipua. Muistatko yhtään Pietilä, että paljonko tuli hintaa ovien johtosarjojen vaihdolle?
Jos mir0k viitsit, niin kirjoita ihmeessä! Sain pahvin irti ja putsastin contact cleanerilla liittimen, ei muutosta toimintaan. Mutta sitä sinkittyä peltiä en saa irti, jotta näkisi enemmän. Jos tuohon osaat antaa opastusta.
Onko muuten ovien johtosarjojen toinen pää konehuoneessa vai kakkoskuskin jalkatilan sulakerasiassa (vai missä?).
-
Jos en ihan väärin muista niin saman puolen etuoven liitinongelma saattaa heijastua takaoveen myös eli etuoven liitin kannattaa myös tarkistaa ja puhdistaa. Puhdistuksen lisäksi voisi yrittää tsekata että kaikki liittimen kontaktit ovat paikoillaan eli eivät ole painuneet vinoon tai sisään tms. Käsittääkseni kaikki ovien ongelmat ja johtosarjojen vaihdot ovat johtuneet juurikin liittimistä eli johtosarjoissa ei ole ollut muunlaisia vikoja.
Edit: Tarkistin kytkentäkaaviosta ja takaoven toimintoja käskyttävä LIN-väylä nimenomaan lähtee saman puolen etuovesta. Jos LIN ei pelaa, mikään takaoven toiminto ei myöskään pelitä. Etuovelle ohjauskäskyt tulevat CEM:iltä CANia pitkin.
-
Jos en ihan väärin muista niin saman puolen etuoven liitinongelma saattaa heijastua takaoveen myös eli etuoven liitin kannattaa myös tarkistaa ja puhdistaa. Puhdistuksen lisäksi voisi yrittää tsekata että kaikki liittimen kontaktit ovat paikoillaan eli eivät ole painuneet vinoon tai sisään tms. Käsittääkseni kaikki ovien ongelmat ja johtosarjojen vaihdot ovat johtuneet juurikin liittimistä eli johtosarjoissa ei ole ollut muunlaisia vikoja.
Edit: Tarkistin kytkentäkaaviosta ja takaoven toimintoja käskyttävä LIN-väylä nimenomaan lähtee saman puolen etuovesta. Jos LIN ei pelaa, mikään takaoven toiminto ei myöskään pelitä. Etuovelle ohjauskäskyt tulevat CEM:iltä CANia pitkin.
Kiitoksia, tämä oli arvokasta tietoa! Teenpä melkein niin seuraavaksi, että irroitan kuskin oven pahvin töiden jälkeen ja yritän puhdistella niitäkin liitoksia. Putsaan samalla vielä tuon takaoven liitoksen paremmin, pahvi on vielä irti.
Kuskin ovessa ei ole itsessään ollut sähköissä muita ongelmia, paitsi ovikaiutin pätkii satunnaisesti.
-
Kiitoksia, tämä oli arvokasta tietoa! Teenpä melkein niin seuraavaksi, että irroitan kuskin oven pahvin töiden jälkeen ja yritän puhdistella niitäkin liitoksia. Putsaan samalla vielä tuon takaoven liitoksen paremmin, pahvi on vielä irti.
Kuskin ovessa ei ole itsessään ollut sähköissä muita ongelmia, paitsi ovikaiutin pätkii satunnaisesti.
No niin, tuli käsiteltyä molempien ovien liittimet CRC Oxide Cleanilla liitimiä hartaasti liitintä edestakas nytkyttäen ja suojaten Contact Protectilla. Kaikki pinnit ja johtojen vastakappaleet tuntuivat olevan asianmukaisesti paikallaan. Tuli testattua myös liittimien ja johtonippujen heiluttelua samalla kauko-ohjainta naputtaen, mutta en saanut takaovelle mitään sähköistä elämää aikaiseksi >:( En tiedä mitä tässä seuraavaksi kokeilisi. Mahtaakohan mikään testeri kertoa tämäntyyppisestä viasta mitään?
-
Ahaa, ai näissä on ollut tuollaista kipua. Muistatko yhtään Pietilä, että paljonko tuli hintaa ovien johtosarjojen vaihdolle?
Jos oikein muistan, niin vikojen etsintöjen, lukkopesän kanssa ja siis kaikki ovien johtosarjat, niin tonnin pintaan se kipusi. Voin tuon teitenkin tarkastaakkin, sen verran vuosia on aikaa.
Olethan myös puhdistanut ne johdot siitä kun oven aukaisee ja mikä tulee autosta oveen, siinä muovi putkessa. Johon ei siis tarvitse eden ovi pahveja purkaa. Itse olin siinä käsityksissä, että niihin tulisi likaa/kosteutta mikä sit sekoittaa nuo. Voin myös olla ihan väärässä.
-
Siihen takaoveen ei tarvitse oikeastaan kuin tulla sähköt ja se yksi LIN-johto niin pitäisi toimia.
Siitä sulakkeelta F81 tulee oranssi-sininen johto takaovelle liittimen nastaan 9 ja jatkaa siitä ovimodulille mustana johtona modulin liittimelle nastaan 18. Siinä pitäisi näkyä akkujännite. Maa löytyy oven liittimen nastasta 10; myöskin musta johto. Ovimodulilla maa tulee liittimen nastaan 9.
LIN-johto tulee etuoven modulilta etuoven liittimelle nastaan 8 ja jatkuu siitä johtosarjassa valko-vihreänä takaoven liittimen nastaan 1. Siitä sitten takaoven modulille nastaan 6.
Näköjään kaikki ovimodulien ja oven liittimien väliset johdot ovat mustia mutta liittimien nastoista löytää oikeat signaalit. En ole itse kokeillut mutta jos käytössä on oskilloskooppi, LIN-väylässä pitäisi näkyä dataa kun kaukosäädintä tai lasien nappeja painelee. Yleismittarin vaihtovirta-alueella tai min/max -toiminnollakin pitäisi näkyä jotain. Selvitin vähän ja lepotilassa väylällä pitäisi olla lähes akkujännite ja datasiirrossa jännite käy lähellä nollaa mutta ei ihan nollassa.
-
joo se ongelma piilee siinä oven ja korin välisessä kumituubissa jonka sisältä löytyy liitin,ne hapettuu piloille lähinnä etuovissa..
-
Kiitos uusista tiedoista kaikille!
En malttanut olla käymättä tutkimassa tuota oven letkun liitintä, otin etuoven kumin korin päästä irti, kuskin oven liitin ei ollut kovin raikkaan näköinen:
https://onedrive.live.com/redir?resid=6A1B60A896EA45D7!1773&authkey=!AC3XiJoUgJcxLJ8&v=3&ithint=photo%2c.jpg (https://onedrive.live.com/redir?resid=6A1B60A896EA45D7!1773&authkey=!AC3XiJoUgJcxLJ8&v=3&ithint=photo%2c.jpg)
Koitin sitä nopeasti noilla kontaktisuihkeilla putsailla ja vähän mattopuukon terällä pinnejä raaputtelin. Lopputulos oli se, että kuskinkin ovesta hävisi sähköt :D No, luulen että liitin on siinä kunnossa, että lisäpuhdistus on paikallaan ja siellä jäi joku vielä tärkeämpi pinni nyt ilman kontaktia, josta johtuen tilanne huononi. Akunkenkäkin oli irti, niin ei pitäisi semmoista vahinkoa olla tullut irroittelusta ja putsailusta. Onkos työväline-ehdotuksia liittimen kunnolliseen puhdistamiseen?
Jaa juu, se kuskin ovikaiutin alkoi sentään nyt pelittämään.
-
Huh, tuo näyttää aika pahalta. Toivottavasti kontaktit eivät ole kokonaan syöpyneet pois naaraspuolelta. Urospuolen kontaktit on paljon helpompi putsata. Varmaan itse käyttäisin jotain kontaktisprayta ja raaputtelisin varovasti töhnät pois liitinpiikeistä jos ei lähde puhdistusaineella ja pumpulipuikolla. Joku kertakäyttökynsiviila tms. voisi tehota mutta koko ajan pitää varoa ettei hio pintaa kokonaan rikki.
Naaraspuoletkin saa putsattua jos keksii keinon millä kontaktit saa yksi kerrallaan ulos muovikuoresta. Noissa liittimissä on yleensä joku ovela lukitusmekanismi jonka vapauttamalla pinni(t) tulevat ulos. Jos naarasliitin on ihan toivoton tapaus, etsisin romikselta auton josta voi napata joko ehjän johtosarjan tai pelkän liittimen 10 cm johdoilla. Sitten vaan syöpynyt liitin sivarilla pois ja parempikuntoinen tilalle juottamalla ja eristys siististi kutistesukalla.
-
... ja ikävä kyllä, paha se olikin, nyt kun juuri päivänvalosta tutkimasta pääsin: 2 pinniä kadonnut/poikki tuosta auton pään urosliittimestä:
https://onedrive.live.com/redir?resid=6A1B60A896EA45D7!1781&authkey=!ANCaAo5JqRks8X4&v=3&ithint=photo%2c.jpg (https://onedrive.live.com/redir?resid=6A1B60A896EA45D7!1781&authkey=!ANCaAo5JqRks8X4&v=3&ithint=photo%2c.jpg)
Voi voi. Pitäisiköhän kysellä Volvo-huollosta hintaa johtosatsien vaihdolle. Tuohon auton päähän nimittäin on aika hankala päästä purkuautosta pätkittyä liitin/johto-pakettia juottamaan. Oveen menisikin helposti. Osaatko Risto H sanoa, että minne kaikkialle tuo oven haitarikumiin tulevan johtonipun toinen pää menee autossa? Takaovelle ainakin? Voi olla kinkkinen vaihdettava itse.
Toisaalta mielenrauhaa tuo nyt se, että melko varmasti on tiedossa missä se vika on! :buck2:
-
Jos virallisen korjauksen hinta-arvio on kohtuuton, niin tämän ikäiseen autoon pieniä patenttejakin kyllä voi tehdä. Kävi vaan mielessä, kun tuota kolariautosta liittimen ottamista jo ehdotettiinkin, että nyt kun molemmat liitinpuoliskot ovat vaihtokunnossa, ei liene tarpeen käyttää tuon saman mallin liittimiä. Nykyään kun on paremmin kosteussuojattuja liitinpareja ajoneuvokäyttöön. Olisiko ihan hullu ajatus pistää muutaman sentin johdonpätkät esim. allaolevan tyyppisiin, ja sitten juottaa ne kutistesukilla eristäen ovesta ja pilarista tuleviin johtoihin?
(http://static1.motonet.fi/img/4/487412/150/487412.jpg) (http://static1.motonet.fi/img/4/487411/150/487411.jpg)
Johtoja on 10kpl, eri vahvuisia, joten liittimen malli ja virransieto olisi valittava sen mukaan.
-
En ehtinyt selvittää minne kaikkialle se rungon puoleinen johtosarja menee mutta luultavasti sen vaihto on oikeasti iso homma. Taitaa kiertää koko auton vasemman puolen CEM:iltä taakse asti...
Liittimen vaihto on varmasti paljon pienitöisempi juttu jos kolvi vaan pysyy kädessä.
-
Voisko tästä olla apua http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=43468.msg770585;topicseen#msg770585
Tiedä sitten sopiiko nuo numerot juuri sun autoon, mut kai ne tiskillä kaivelee numerot... Googlen kuvahaku auttanee noiden numeroiden kanssa.. :)
-
Jos virallisen korjauksen hinta-arvio on kohtuuton, niin tämän ikäiseen autoon pieniä patenttejakin kyllä voi tehdä.
Tosta ylempänä olevasta kuvasta voi päätellä, että pieniä patentteja onkin jo tehty, koska tuo ei ole OE-liitin
OE-liitinhän on kutakuinkin tämän näköinen
(http://media.skandix.de/pimg/1045392.jpg)
Kierretyt johtimet, etenkin can-väyläjohtimet pitää sitten olla kierrettyjä, maksimissaan muutama sentti kiertämättömänä, muuten voi tulla selittämättömiä ongelmia.
Tosin, se muutama senttikin on liikaa, jos sattuu juuri sille kohtaa jokin enemmän virtaa kuljettava johto..
Tuo ovihan on tosi simppeli irroittaa.
Liitin irti, rajoittimen ruuvi korista irti ja 2 ruuvia saranasta irti, nosta ovi pois.
Kaveri on hyvä oven nostossa, että saa nostettua sen sen verran tasaisesti, että ei osu pellit mihinkään... sama takaisin laitettaessa.
ja sopiva laskupaikka ovelle valmiiksi jo ennen irroitusta, muuten tarvii kolmannenkin kaverin, joka tekee sen paikan, kun kaksi kannattelee ovea :)
Eiku yhtäkkiä tuli sellanen mielikuva, niinkuin olisin jossain nähnyt ennenkin samanlaisen oviliittimen....
-
Ok, taas tuli uutta tietoa, eli aitoja Volvolaisia korjaussatsejakin on olemassa, eikä koko johtosarjaa tarvitse vaihtaa.
Kävin paikallisella virallisella Volvo-pajalla/tiskillä kyselemässä ja korjaussarja löytyi hyllystä (tosin noilla edellisessä viestissäkin olevilla erinäköisillä liittimillä). Yhteishinta taisi olla karvan alle 80€.
-
Tosta ylempänä olevasta kuvasta voi päätellä, että pieniä patentteja onkin jo tehty, koska tuo ei ole OE-liitin
OE-liitinhän on kutakuinkin tämän näköinen
(http://media.skandix.de/pimg/1045392.jpg)
Kierretyt johtimet, etenkin can-väyläjohtimet pitää sitten olla kierrettyjä, maksimissaan muutama sentti kiertämättömänä, muuten voi tulla selittämättömiä ongelmia.
Tosin, se muutama senttikin on liikaa, jos sattuu juuri sille kohtaa jokin enemmän virtaa kuljettava johto..
Tuo ovihan on tosi simppeli irroittaa.
Liitin irti, rajoittimen ruuvi korista irti ja 2 ruuvia saranasta irti, nosta ovi pois.
Kaveri on hyvä oven nostossa, että saa nostettua sen sen verran tasaisesti, että ei osu pellit mihinkään... sama takaisin laitettaessa.
ja sopiva laskupaikka ovelle valmiiksi jo ennen irroitusta, muuten tarvii kolmannenkin kaverin, joka tekee sen paikan, kun kaksi kannattelee ovea :)
Eiku yhtäkkiä tuli sellanen mielikuva, niinkuin olisin jossain nähnyt ennenkin samanlaisen oviliittimen....
Sellainen tuli mieleen, että kun noissa korjaussarjoissa on aika pitkät johdot, niin mihinköhän kohtaan liitos on tarkoitus tehdä? Oven puolen kaapelissa varmaan oven sisään, mutta entäs tuossa pilarin puolessa? Itse johtojahan tulee vaan muutama hassu sentti ovesta ulos. Tehdäänkö liitokset jonnekin esim. kuskin jalkatilaan (korjaussarjaa oikeaoppisesti käytettäessä)?
(http://s19.carcdn.gr/4613/4613492_0_b.jpg)
-
(http://s19.carcdn.gr/4613/4613492_0_b.jpg)
Onko tää nyt siis semmonen uus parempi liitinmalli? Mikä on kaikissa facelifteissäkin?
-
Onko tää nyt siis semmonen uus parempi liitinmalli? Mikä on kaikissa facelifteissäkin?
Ainakin Volvoliikkeen tietokone oli sitä mieltä, että se on ajoneuvoihin vm. 2007 eteenpäin. Minun '05:een ei korjaussatsia edes löytynyt. Haitarikumi irtoaa tässä uudessa liittimen mukana.
Edit: Paikallinen Volvo-spesialisti tiesi kertoa äsken puhelimessa, että MY2004 oli tuollainen kohtisuoraan tuleva liitin kuin minullakin (jossa letku ja liitin irttoitetaan eri vaiheessa) (vaikka onkin rekisteröity 2005), sitten se korvautui ilmeisesti tuolla kulmamallisella, jossa johdot töröttää 90 astetta pinneihin nähden. Molemmissa kuulemma on vikoja ollut.
Ja auton pään liitokset tehdään tuossa johtomallin korjaussarjassa kuulemma kuskin jalkatilassa, verhoilujen alta löytynee.
Hän sanoi myös, että tuohon vanhan malliseen olisi korjaussarjana parempia sisuskaluja Volvo-varaosana. Mistäköhän tuollaisen varaosanumeron saisi, tulisi tarpeeseen?
-
Nyt on viat korjattu,kiitoksia vian paikallistamisessa auttaneille!
Koska tähän malliin ei sitten oikeaa liittimen korjaussarjaa Volvon varaosamyyjien avulla löytynyt, niin noudatin Tami Tammisen KISS-prinsiippiä, eli yksinkertaistin rakennetta. Johdot juotettu yhteen ja kutistetukkaa päälle. :)
-
Tuosta ikkunan pomppaamisesta alaspäin suljettaessa niin ikkunan kiinnitys sotkettu eli ikkuna ei ole enää samassa paikassa siinä kiskossa mihin se tulee kiinni. Kun ovipahvi on pois niin kumiläppien allahan on ikkunan kiinnitys,10mm kannalla olevat pultit. Pultteja ei oteta pois vaan löysätään siis ja siirretään sitä kiskoa ikkunaan nähden. Kun pultit on löysässä ikkunakisko liikkuu esim meisselillä liikuttaen,oikea kohta on kokolailla sen säätöreiän keskellä. Paskarajaa voi tähystää myös ikkunasta kohdistuksen helpottamiseksi.
t. jokusen ikkunan säätänyt