Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Stobe - 09.06.2014, 19:02:19
-
Elikkäs viimeaikoina on ruvennut joku aiheuttamaan edessä selkeästi havaittavaa, ja erittäin nopeataajuuksista tärinää jarruttaessa vähän kovemmista vauhdeista (<-80kmh).
Tärinä alkaa jossain 40kmh korvilla ja kovenee jarrutuksen loppua kohti eli mitä kovemmin poljinta painaa niin tärrää enemmän. :buck2:
Ratti ei vatkaa jarruttaessa eli viittaisi ilmeisesti jarrupala/satula osastolle?
Ehdotelkaas mitä tuolle ruvetaan tekemään tai jos on omakohtaisia kokemuksia niin kertokaa ihmeessä O0
-
jarrulevyt ovat kierot todennäköisesti
-
Löisimpä vetoa, että jarrujen liukutapit ovat jumissa. Avaus, putsaus ja kunnon rasvaus.
-
Voisin melkein väittää että levyt ei ole kierot koska ei vatkaa rattia yhtään jarruttaessa. Kerran semmosella autolla ajanu missä oli juuri vaihdetut laikat kierot niin vispas rattia niin maan perusteellisesti.
Jarrua on poljettu kyllä reilusti että ei käyttämättömyyttään pitäis jumitella, pitää kattoa missä kunnossa palat ja levyt on ja sen mukaan sitten vaihdella, mutta ainakin ton herkistelyoperaation teen kohan sais joku päivä itestään sen verran irti 8)
-
nojoo voi ne palatkin siellä takellella :) helppo putsata satulat että taas liikkuvat
-
Tulipa tuossa päästettyä nuo satulat irti ja putsattua kaikki liikkuvat osat ja voideltuna takasin paikoilleen, jokunen päivä menikin ilman tuota prkl täristämistä mutta nyt on taas ruvennut tärräämään jarruttaessa :buck2:
Onkohan nyt kuitenkin niin että nuo levyt on kierot ja se aiheuttaa tuon? Satuloissa mäntä liikkui hyvin ilman takertelua ja paloissa sekä levyissä pintaa vielä reilusti.
-
Tulipa tuossa päästettyä nuo satulat irti ja putsattua kaikki liikkuvat osat ja voideltuna takasin paikoilleen, jokunen päivä menikin ilman tuota prkl täristämistä mutta nyt on taas ruvennut tärräämään jarruttaessa :buck2:
Onkohan nyt kuitenkin niin että nuo levyt on kierot ja se aiheuttaa tuon? Satuloissa mäntä liikkui hyvin ilman takertelua ja paloissa sekä levyissä pintaa vielä reilusti.
kyllähän se niin vaan on.
-
Se vaan ihmetyttää että kovassa vauhdissa ei tärrää vaan jarrutuksen lopussa. Ilmeisesti sen verran pientä heittoa että tulee vasta silloin esiin kun pala puristuu kovemmin levyä vasten.
No eikait se auta kun laittaa kättä taskuun ja hakea uudet kilkkeet eteen niin loppuu ihmettely :facepalm:
Mitäs levyjä olette käyttäneet ettei tarvis heti olla vaihtamassa saman vaivan vuoksi?
-
Brembon levyjä on käytetty ja hyvin skulaa. :pomo:
-
Bremboille ääni täältäkin
-
Viikolla tuli raapastua uudet kilkkeet paikalleen ja sisäänajon jälkeen ensimmäinen kunnon jarrutus niin eikö p*****e tärinä jatkunut ihan entiseen malliin! >:(
Nyt kaivattais niitä vinkkejä mikä ihme tuon aiheuttaa kun ei ole enää levyistä kiinni tuo homma.
-
Seuraavana tulee mieleen pyöränlaakeri...
-
Seuraavana tulee mieleen pyöränlaakeri...
Luulis sen tärräävän aina kun jarruttaa muttakun se vaihtelee jarrutuksen tehosta riippuen :idiot2:
-
Vinkkejä mitä ruveta tutkimaan seuraavaksi? Anyone? V:>
-
Eräässä toisessa automerkissä aiheuttaa samanlaisen tärinän kun jostain kohtaa etupäätä on pusla loppu/väljä.. voisko volvoissa olla tuollasta?
-
Onko nyt varma että jarrusatulat toimivat liukkaasti? Millä rasvasit liukutapit?
Isoveli aikanaan kasasi oman autonsa liukukiilat ilman rasvaa. Kaksi päivää ja vesisadetta myöhemmin alkoi tärinä.
-
Liukutappeihin tuli ihan kuparitahnaa, ei auttanut se aikaisempikaan putsaus+rasvaus.
Kuinka sulavasti sen männän nyt pitäisi oikein liikkua kun nyttenkin sen sai puristettua pihdeillä ihan normaalivoimin kasaan ilman takerteluja :idiot2:
-
"Tärrää jarrutettaessa, ja etenkin kun vauhti hidastuu, mutta ei tunnu ratissa. 850 1996 malli Volvo."
Jos kerran vaihdoit levyt ja tärinä ei kadonnut, niin vaihdoitko varmasti oikeaan autoon? Tai vaihdoitko vahingossa etupäähän, vaikka se ei rattia tärrännyt?
Kahdesti olen joutunut vaimon tasan samanlaiseen Volvoon vaihtamaan levyt taakse. 60 tkm kohdalla ja 220.000 tkm kohdalla. Ja kummallakin kerralla tuo tärinä hävisi.
-
Heitetäänpä sellanen ajatus ku renkaat, ei tuossa oikeen muuta taida olla jäljellä?
Entises kasipätkäs kului eturenkaat aivan selvälle pykälälle sisäreunasta väärien rengaskulmien takia. Aiheutti "jurrutusta" selkeimmillään noin 80:n paikkeilla ja voimistui selvästi jarrutettaessa, kun painoa siirtyi etupyörille. Tuon takia vaihdettiin muun muassa pyöränlaakerit ja jarrulevyt, ennen ku vian varsinainen aiheuttaja selvisi.
Tarkistamisen arvoinen asia ehkä tässä kohtaa.
-
Tulipa tässä vaihdeltua nuo levyt ja palat taakse ja ainakin näin sisäänajon aikaisten varovaisten jarruttelujen perusteella tärinä tuntuis olevan tipotiessään ::)
Jonkin verran oli jo reunusta tullut vaikka noin 4v sitten levyt olikin vaihdettu uusiin, ihan hyvä että tuli aukastua nuo takajarrut sillä kummaltakin puolelta irtosi toisesta käsijarrukengästä pinta kokonaan kun vähän sormella tökkäs :idiot2:
Kässäri enää pientä hienosäätöä vailla, sitten ei toivottavasti tarvis ihan vähään aikaan roplata noita jarruja.
-
Hyvä, että vika löytyi. Ja usko riitti.
Vihjaisit, että käsijarruissa on vielä säätämistä uusien kenkien vaihdon jälkeen.
Siinä sopii eppäillä jo samalla sitä, että et kasannut sitä linkkusysteemiä siinä kenkien alaosassa oikein. Ja että nimenomaan se auton takapäänpuoleinen linkun laita ei ole oikeassa paikassa, jos et saanut jarruja säädettyä.
Käsijarrun säätäminenhän on tuossa Volvossa äärettömän helppo, mutta vaatii sen, että jarrukenkiä levittävä linkku on oikein asennettu, mikä onkin helposti mennyt väärin.
Itse vaihdoin viimekuussa.
-
Ei jaksanut enää perehtyä niin kovasti siihen säätämiseen kun oli saanut sen jarrusatulan nylppääntyneen pultin auki kauhean taistelun jälkeen ja kasattua uudet vermeet paikalleen :buck2:
Sen verran kyllä kokeilin että kun sitä säätöratasta pyörittää tarpeeksi niin vetää kyllä pyörän jumiin, että luulisin linkkujen olevan oikein kasattu.
-
Säätöhän menee niin että takapyörät ilmassa säätää pyörien päästä niitä rullia niin että juuri hälppää kiinni rumpuun. Sitten kahvan päästä sillä ruuvilla niin että kahva nousee muutamia naksauksia (5-6?)
-
Kyllä sillä säätörattaalla saa jarrut kiinni vaikka olisi väärin kasattu. Mutta sitten kun löysää muutamia napsuja, niin ei enää kahvasta vetämällä saakaan pyörää lukkoon. Näin se köyttöytyy, kun se alapuolella oleva vaijerin pään linkku ei ole oikeassa kohdassa. Kokemusta on; ja kauan meni ihmetellessä, vaikka en mikään töppö olekaan noissa hommissa. Vieläkin ihmettelen, että miten se pystyi olemaan siinä huonosti. :idiot2: