Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: olli - 11.06.2014, 08:06:53

Otsikko: Turbon pakopesän lämpösuojat
Kirjoitti: olli - 11.06.2014, 08:06:53
Kysymys koskee siis näitä turbiinipuolen päälle tulevia lämpösuojia.

Onko niistä hyötyä vai haittaa?

Toisaalta konehuone voi pysyä viileämpänä ja ainakin teoriassa pakokaasujen lämpö tulee hyödynnettyä tehokkaammin, mutta voiko liika lämpö tehdä hallaa laakeroinnille?

Olen nähnyt kuvia, joissa turbon laakeri on leikannut kiinni ja syyksi on arveltu lämpösuojaa.

Mahtaako tästä olla mitään oikeaa tietoa?
Otsikko: Vs: Turbon pakopesän lämpösuojat
Kirjoitti: Sute - 12.06.2014, 16:48:44
Kysymys koskee siis näitä turbiinipuolen päälle tulevia lämpösuojia.

Onko niistä hyötyä vai haittaa?

Toisaalta konehuone voi pysyä viileämpänä ja ainakin teoriassa pakokaasujen lämpö tulee hyödynnettyä tehokkaammin, mutta voiko liika lämpö tehdä hallaa laakeroinnille?

Olen nähnyt kuvia, joissa turbon laakeri on leikannut kiinni ja syyksi on arveltu lämpösuojaa.

Mahtaako tästä olla mitään oikeaa tietoa?

Mulla meni laakerit HX50:sestä ihan muusiksi ja keskiö muuttu siniseksi, kun kävi niin kuumana tuollaisella myssyllä. Jos ahtimessa olisi ollut vesijäähy ei välttämättä olisi ollut ongelmaa. Ahdin tosin vielä hyvin kuumassa paikassa.