Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Suttu - 26.04.2011, 21:52:23

Otsikko: 850 2.5 20V -> ECT signal missing, miten anturiin käsiksi? *korjattu*
Kirjoitti: Suttu - 26.04.2011, 21:52:23
Moro,
tollainen bugi vaivaa kasiviiskymppistä, ongelma ilmenee lämpimällä koneella startatessa. Jäähdytysnesteen anturin signaali katoilee, ja tämä aiheuttaa auton moottorin käynnille ikäviä oireita, koska moottorinohjaus luulee että motti on kylmä. Vika näkyy myös siinä että lämpömittari putoaa nollille. Tietenkin myös kunnollinen käynti häviää vian ilmaantuessa, ja nenä kertoo että nyt on seos törkeän rikkaalla.

Sen verran googlaamalla löysin että ECT-anturi sijaitsee termostaatin alla, mutta miten siihen pääsee käsiksi? Tinakone kun on minulle ihan vieras käsite. Jos vinokone olisi kyseessä niin ongelma olisi jo korjattu :P

edit: "There - I fixed it". Termostaattikotelo oli hippasen tiukassa, meni kaksi torx-avainta paskaksi ennen kuin kävin ostamassa ammattilaistyökalun jolla nitkuttelemalla sain 2,5 tunnissa pultit auki. Olivat hiukan jumissa :)
Anturi vaihdettu, ja lisäksi sytkätulpat -> vitoskone käy taas niiiiiiiiin kauniisti  S*
Ostajalle ei auto kelvannut, joten yhteinen matka jatkuu.
Otsikko: Vs: 850 2.5 20V -> ECT signal missing, miten anturiin käsiksi?
Kirjoitti: d6r - 26.04.2011, 22:45:15
Eipä tuo erityisen vaikeasti saavutettava ole, termostaattikotelon kannen irrotus riittänee.

(http://www.lakesidedp.com/volvo/Thermostat/06_cover_removed.jpg)
Otsikko: Vs: 850 2.5 20V -> ECT signal missing, miten anturiin käsiksi?
Kirjoitti: TVS - 26.04.2011, 23:51:07
Ja luultavasti tarvii suutintukin irrotuksen siihen termarikopan taempaan torxiin käsiks pääsemiseks(tai sitten on tosi näppärän mallinen vääntökärki), ja 850:ssä ei vissiin ole suuttimissa niitä lukkoklipsuja(ainakin mun -94 ei moisia omannu), jotenka varaudu kevyeen bensanlutraamiseen. Mutta tuon vois mun mielestä mahtua avoleukasella irrottaan mitään purkamattakin, eri asia on että lähteekö semmosella jos tuo on napannu äreeseen kii.
Otsikko: Vs: 850 2.5 20V -> ECT signal missing, miten anturiin käsiksi?
Kirjoitti: Suttu - 27.04.2011, 10:08:30
Eipä tuo erityisen vaikeasti saavutettava ole, termostaattikotelon kannen irrotus riittänee.

(http://www.lakesidedp.com/volvo/Thermostat/06_cover_removed.jpg)

Lainaan kuvaakin törkeästi omaan viestiini koska kysäri liittyy siihen; ECT-anturi taitaa olla tuo kuvassa näkyvä "pultinkanta" josta lähtee kaksi johdinta eteenpäin..?
Otsikko: Vs: 850 2.5 20V -> ECT signal missing, miten anturiin käsiksi?
Kirjoitti: C70 - 27.04.2011, 11:03:44
Se on se lämpöanturi tosiaan, ja näissä on vain yksi anturi. Kannattaa tarkistaa se liitin. Se kun on semmonen huonon mallinen holkkiliitin.   :) Toinen asia, tuleeko kajuuttaan lämmintä jne. Viallinen termostaatti tekee kans temppunsa ja silloin mitari seilaa ylös alas miten sattuu.
Otsikko: Vs: 850 2.5 20V -> ECT signal missing, miten anturiin käsiksi?
Kirjoitti: hevonen - 27.04.2011, 13:05:35
Se on se lämpöanturi tosiaan, ja näissä on vain yksi anturi. Kannattaa tarkistaa se liitin. Se kun on semmonen huonon mallinen holkkiliitin.   :)
Omissa tuo herja on poistunut putsaamalla tuo liitin. On siitä anturista ehkä n. 10cm päässä johdossa. Vähän ikävä paikka mutta mikäpä ei olis kun puhutaan näistä tinaihmeistä.
Kato nyt se, ennen kuin revit turhaan sen termarikotelon auki. :buck2:
Otsikko: Vs: 850 2.5 20V -> ECT signal missing, miten anturiin käsiksi?
Kirjoitti: Suttu - 27.04.2011, 17:55:42
Omissa tuo herja on poistunut putsaamalla tuo liitin. On siitä anturista ehkä n. 10cm päässä johdossa. Vähän ikävä paikka mutta mikäpä ei olis kun puhutaan näistä tinaihmeistä.
Kato nyt se, ennen kuin revit turhaan sen termarikotelon auki. :buck2:

Juu, tällainen oli tarkoitus. Aina pitää etsiä muut konstit ennen kuin rupean purkamaan paikkoja. Mielessä jo kävi ajaa koko auto paalaimeen, mutta korjataas ny tämä kuitenkin ensin. Onneksi on kesä likellä eikä Volvolle kerry kauheasti enää kilsoja niin ei o kiirettä ropailla :)