Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Paksu24 - 13.06.2014, 17:20:55
-
Ilmastointilaite kyykähti jokin aika sitten. Kyseessä on siis V50 -08 ja D5. Ongelmaa tutkittiin ja jostain syystä paineet nousee liian korkeaksi, lähemmäs 30bar ja ampuu kaiken kylmäaineen paisuntaventtiilistä pihalle. Autosalvassa vaihdettiin ensin kuristin eli paineen säädin ja paineanturi. Kun se ei tuottanut tulosta niin seuraavalla arvauksella vaihtoivat kuivaimen. Siitäkään ei ollut apua. Aiemmin oli jo testattu kompressori ja sehän toimii. Seuraavaksi arvailivat lauhduttimen voivan olla tukossa. Onko kukaan törmännyt vastaavaan paineennousu ongelmaan?? Voiko syynä olla tuo lauhdutin. Ajattelin sellaisen ainakin tilata ja vaihdattaa. Netistä löytyy noin 130€ hintaan. Onkohan tuossa volvon kompressorissa millainen tuuletin / kierrätysmekanismi. Ihme ettei merkkikorjaamo kykene vikaa paikantamaan vai lieneekö halusta kiinni...
-
Aika oudolta kuulostaa. Ongelmaan en osaa auttaa mutta veisin auton erikoistuneelle ilmastointikorjaamolle, ihan jo hinnankin takia ja eiköhän Autosalpa ole tehnyt riittävästi (vaihtanut ehjiä osia). En tiedä missä päin asustelet mutta Kotkassa on ainakin yksi "indie" ilmastointiukko joka huhujen mukaan korjaa ilmastoinnin kuin ilmastoinnin.
edit. Paineethan nousee jos jäähdytys ei toimi, eli esim. lahdutin on tukossa/likainen. Sen verran kuitenkin tiedän kylmäkoneista että taskusta löytyy kylmäasentajan/työnjohtajan paperit :)
-
edit. Paineethan nousee jos jäähdytys ei toimi, eli esim. lahdutin on tukossa/likainen.
Juuri noin ja sen flektin on toimittava ilmastoinnin ollessa käynnissä, muuten ei kunnolla paikallaan ollessa jäähdy ja paine nousee arvoon arvaamattomaan.
-
Aika lähellähän tuo kotka on kun Kouvolassa asustellaan. Aiemmin olen selvinnyt Volvojen ilmastoinnin korjauksissa neulaventtiilin vaihdolla. Täytyy tarkastaa tuo flektin toimivuus. Sulakkeita katselin päivällä ja yritin päästä tarkastelemaan miltä tuo lauhdutin näyttää päällisin puolin, mutta on niin hyvin paketoitu tuonne muovien ja letkujen sisään, ettei oikein näkynyt mitään. Aika paljon oli lamellit lytyssä alaosassa. Välillä tosiaan puhalsi sisälle lähes kuumaa ilmaa. Tuskin tuolla järjestelmässä oikein enää muita paikkoja voi olla tukossa kun tuo lauhdutin. Onkohan noissa netissä myytävissä paljon laatueroja verrattuna orginaaliin. Alkuperäinen näyttää maksavan Bilian verkkokaupassa 480-600€.
-
Aika lähellähän tuo kotka on kun Kouvolassa asustellaan.
No kysele tuolta http://ilmastointihuolto.net/ En ole itse autoja tuolla käyttänyt mutta moni kaveri on kehunut.
-
Ok. Täytyy kysäistä. Kiitoksia!
-
Ja vika oli toimimaton flekti. Autosalvassa vaihtoivat turhaan osia. Hiukan ihmetyttää ettei ammattilaiset vikaa löytäneet... Oikea ilmastointiasentaja sanoi heti ettei vika voi olla oikein muualla kuin jäähdytyksessä. Jos törmäätte vastaavaan paineennousu ongelmaan niin kannattaa tarkastaa tuon tuulettimen toiminta. Säästää rahaa ja hermoja. Kiitoksia vaan vinkistä. Vien jatkossakin ilmastointihuoleni tuonne Pernoon liikkeeseen.
-
Ja vika oli toimimaton flekti. Autosalvassa vaihtoivat turhaan osia. Hiukan ihmetyttää ettei ammattilaiset vikaa löytäneet... Oikea ilmastointiasentaja sanoi heti ettei vika voi olla oikein muualla kuin jäähdytyksessä. Jos törmäätte vastaavaan paineennousu ongelmaan niin kannattaa tarkastaa tuon tuulettimen toiminta. Säästää rahaa ja hermoja. Kiitoksia vaan vinkistä. Vien jatkossakin ilmastointihuoleni tuonne Pernoon liikkeeseen.
Hyvä että tuli kuntoon.