Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: raimsshi - 13.06.2014, 22:50:55

Otsikko: V70 2,4 20v -98 imuvuotoa vai mitä?
Kirjoitti: raimsshi - 13.06.2014, 22:50:55
Otsikon mukaisessa V70:ssä oireena seuraavat:

- kierrokset laskee erityisesti 2000 rpm vaihdettaessa hitaasti
- moottorijarrutuksessa kulutus ei mene nollaan koskaan ajotietokoneen mukaan & moottorijarrutus heikon tuntuinen
- veto tuntuu nihkeältä ja "vaihtelevalta" pienillä kierroksilla (alle 3000 rpm)

Korjattu seuraavaa:

- korvattu uudella letkulla imusarjan alla menevä, imusarjan päädystä lähtevä alipaineletku mikä menee lähelle imuputkea haarakappaleeseen mistä lähtee myös huohotinputki ilmeisesti huohotinpöntölle. tämän letkun uusiminen hävitti höyryämisen öljytikun reiästä sekä vikakoodit (4 kpl: sytytyshäiriöt ja rikas seos)
- puhdistettu kaasuläppäkoteloa
- puhdistettu (yritetty) tyhjäkäyntiventtiiliä bräkliinillä & paineilmalla
- tarkastettu kaasuvaijeri, ettei kanna
- tutkittu imuvuotoja bräkliinillä tuloksetta
- vaihdettu tulpat
- puhdistettu virranjakajan kansi
- vaihdettu ilmansuodatin

Pikkukierroksilla ajo on jotenkin hankalan tuntuista, kun veto vaihtelee ja tuntuu saavan ylimääräistä ilmaa ja kaasua on löysäiltävä aika-ajoin. Erityisesti alle 3000 kierroksen meno on tunkkaisen tuntuista, mutta varsinkin yli 4000 kierroksen tuntuu kiertävän iloisesti.

Muutama vuosi sitten omistin 850 samalla koneella eikä siinä kyllä ollut tällaisia "ominaisuuksia". Vaikuttaa imuvuodolta, mutta mitenkäs kaasuläpän asennontunnistin? Jos se ei kerro kaasuläpän olevan kiinni. Millaisia arvoja sen pitäisi antaa?

Otsikko: Vs: V70 2,4 20v -98 imuvuotoa vai mitä?
Kirjoitti: raimsshi - 14.06.2014, 14:12:51
Kaasuläpän asentoanturin mittaus näytti järkeviä lukemia. Jännite muuttui heti, kun läppää aukaisi hiukankin, joten se voisi olla poissuljettu.

Ajoin vielä edellisen viestin jälkeen 150 km ja jatkuvasti häiritsi se, että tasaisen kaasun pitäminen on erittäin vaikeaa. Tuntuu, että veto muuttuu noin sekunnin sykleissä parempaan ja huonompaan. Kiihdytyksessä ilmiö tuntuu korostuvan.

Kauheasti tuossa on laitteita, mihin menee alipaineletkua. Tekisi mieli karsia turhat pois käytöstä. Mitenkähän sitten huohotuspuoli, voiko siellä olla esim. rikkinäistä takaiskua mikä tekisi ikäänkuin ilmavuodon moottorin näkökulmasta?
Otsikko: Vs: V70 2,4 20v -98 imuvuotoa vai mitä?
Kirjoitti: volvos70 - 14.06.2014, 20:52:37
Mites lambda? Hieman kuullostaa lambda-anturi vialta jos veto "vaihtelee" pienillä kierroksilla.
Otsikko: Vs: V70 2,4 20v -98 imuvuotoa vai mitä?
Kirjoitti: raimsshi - 14.06.2014, 23:09:34
Mites lambda? Hieman kuullostaa lambda-anturi vialta jos veto "vaihtelee" pienillä kierroksilla.
Ei ole poissuljettu. Olis kiva tietää missä vaiheessa kiihdytystä ei enää mennä lambdan mukaan, vaan kartoilla. Jostain 3500 rpm paikkeilta alkaa tosiaan vetämään puhtaasti. Siinä kohtaa tuntuu oikein nykäisy kun alkaa vetämään paremmin. Tosin muuttuuko imusarjassakin tässä vaiheessa jotain.

Kaverilla olisi kyllä hiukan parempi diagnostiikkalaite, jos se näyttäisi live-dataa tästä autosta. Pitänee jossain vaiheessa kokeilla sitä.
Otsikko: Vs: V70 2,4 20v -98 imuvuotoa vai mitä?
Kirjoitti: Chili - 14.06.2014, 23:38:43
Tulpanjohdot kannattaa vaihtaa ainakin 10 vuoden välein.
Otsikko: Vs: V70 2,4 20v -98 imuvuotoa vai mitä?
Kirjoitti: raimsshi - 15.06.2014, 00:07:57
Tulpanjohdot kannattaa vaihtaa ainakin 10 vuoden välein.
Joo näytti olevan ainakin Volvon alkuperäisosaa, voi olla tietysti alkuperäistäkin. Kierrosten päällejäänti ei oikein vaan sovi tulpanjohtojen taudinkuvaan.

Tuli mieleen nyt, että imusarjan huohotusletkun vaikutuksen voisi eliminoida ottamalla sen väliaikaisesti pois käytöstä ja tulppaamalla imuputken yhteydessä olevasta haarasta sen lähdön.
Otsikko: Vs: V70 2,4 20v -98 imuvuotoa vai mitä?
Kirjoitti: Chili - 15.06.2014, 00:15:59
Ei taida toimia se, että tukkii letkut. Kokeile suhautella vaikka stattisraytä putkiin ja liitoksiin imuvuodon löytääksesi.
Otsikko: Vs: V70 2,4 20v -98 imuvuotoa vai mitä?
Kirjoitti: raimsshi - 15.06.2014, 00:26:56
Bräkliiniä on suihkuteltu, eka vuoto löytyi sillä. Mutta jos huohotuksessa on esim. takaisku paskana. Sen voisi eliminoida, että irrottaisi huohotuksen imuputkistosta.
Otsikko: Vs: V70 2,4 20v -98 imuvuotoa vai mitä?
Kirjoitti: raimsshi - 23.06.2014, 21:04:40
Huohotus kokeiltu erottaa imuputkistosta - ei muutosta.

Bensasuodatin vaihdettu - ei muutosta.

Kokeiltu toista ilmamassamittaria - ei muutosta.

Sytytysjohdot, virranjakajan kansi ja pyörijä vaihdettu. Meno saattoi tasaantua hiukan, muttei vieläkään aivan kuten pitäisi. Luonnollisesti kierrokset laskeutuvat edelleenkin hitaasti vaihteen vaihdoissa. Jos pelkästään kaasulla käyttää kierroksia ylhäällä, niin silloin ne laskeutuvat normaalia tahtia. Taidan totutella ajamaan tuollaisenaan, väliaikainen auto tuo kuitenkin on. Siltikin tuntuu oudolle, että voiko auto olla noin laiskan tuntuinen. Voi osittain johtua turboautoihin tottumisesta.
Otsikko: Vs: V70 2,4 20v -98 imuvuotoa vai mitä?
Kirjoitti: raimsshi - 08.07.2014, 19:49:07
Luulen nyt keksineeni syyn ongelmaan. Ilmastointi pois päältä ajaessa tuntui jokseenkin kulkevan paremmin, samoin kylmällä moottorilla ajamaan lähtiessä. Ilmastoinnin kompura alkaa lämmetessään hiukan jurisemaan ja pyörii ilmeisesti sen verran raskaasti, että aiheuttaa menoon pientä nyhtämistä. Kaasu pohjassa kiihdyttäessä meno on puhdasta, ilmeisesti kompura lähtee pois päältä täyskaasulla.

Kierrosten hitaaseen laskuun ei ole löytynyt selitystä. Kylmällä koneella kierrokset laskevat kuitenkin nopeammin.

Yleiseen koneen laiskuuteenkin alkaa pikkuhiljaa tottua, kun on ajanut pelkästään tällä pari viikkoa.