Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: seiskanelonen - 27.04.2011, 01:15:42
-
Kertokaas miten FT/FK moottorit eroaa ulkoisesti,vai eroaako mitenkään. Olen havainnut kahdenlaista ahtoputkien asentoa, toisessa ahtoputki menee coolerin yläosaan ja toisessa jonnekin keskivaiheille. Käsittääkseni-94/95 tapahtui moottorien kokoonpanossa(ahtoputkissa) jotain eroa, mutta olen havainnut sekä-92 että -97 malleissa samaa konseptia eli.ahtoputki menee sinne keskelle cooleria ja taas vastaavasti -93/96 malleissa menee coolerin yläosaan.
Mikähän reikä on -94 FT koneessa tukittu irroitettavalla nastalla IMM:n kohdalla ilmansuodatinkotelon sivuseinässä. Reiän läpimitta n.6-8 mm. Jos nastan irroittaa niin siitä menee suodattamatonta ilmaa koneeseen,on siis ilmansuodattimen yläpuolella.
Onko FT/FK koneiden pakoputkistoissa mitään eroa. Omaan FT koneeseen on asennettu rosteriputki jonka takuu on auton ikä(Eurostainless)???? mutta kone tyypiksi on mainittu matalapaineturbo.
Mielellään faktatietoa
-
Erilaiset coolerit ja sitä myöten putket liittyy eroon ilmastoitu(lähdöt keskellä) ja ilmastoimaton(lähdöt ylhäällä).
-
Jakopään suojassa lukee joko B230FK tai B230FT, siinäpä ulkoiset erot. Ainoa ero on hukkaportin kello, ja se taitaa olla samannäköinen ulkoapäin. Joissain kelloissa on pienet säätömahdollisuudet, mutta ei kaikissa ja näitä on kai lähinä ollut FT koneissa. Pakoputket myös samat.
E: alussa (pre-90) tais FTssä olla heikommat kanget? FK tuli vasta ~95 ja samalla öljysuihkut männille.
Ja FK:ssa tosiaan ei ahtopainemittaria mittaristossa.
-
Eli vuosimalli ja varusteet huomioon ottaen ainoat erot nuo acken mainitsemat hukkaportin kello ja tarra/merkinnät :)
-
Ei ole moottorissa ero mutta fk:sta puuttuu ahtopainemittari, ainakin niistä mihin olen törmännyt. :buck2:
-
eikös fk:ssa ole maskikin erinlainen? ft:ssä kokonaan tummanharmaa ja fk:ssa paljokin näkyy kromireunaista ruutumaskia?
-
eikös fk:ssa ole maskikin erinlainen? ft:ssä kokonaan tummanharmaa ja fk:ssa paljokin näkyy kromireunaista ruutumaskia?
Taitaa riippua varusteisa eikä moottorista? Omassa FK:ssa on kromireunainen, mutta olen myös nähnyt FT malleja kromireunalla.
-
Ja nämäkin taitavat olla maakohtaisia juttuja, isän -98 Classicissa oli kokokromimaski kun oli saksatuonti. Mutta FT/FK ei ole mitään moottorinohjauksellisia eroja, ja ainoa mekaaninen erokin on hukkaportin kello.
-
Omassa 945 (FK vm-95) vehkeessä ei ole mitään ulkoista eroa konehuoneessa kaverin 945 FT-mallin (vm. 97) kanssa.
Muut erot konehuoneessa johtuvat laatikosta (AW71L minulla ja kaverilla M90).
Mittaristossa on vain yksi ero, ahtopainemittari, joka on kaverin FT-mallissa mutta minulta puuttuu.
Kummankin kiessin cooleri on täysin sama (ilmastoituja) ja putket menevät keskelle cooleria. No, tietty syylärissä on se ero, että minulla siellä kiertää laatikkoöljy ja kaverilla ei kierrä. Muutoin syylärit ovat täysin identtisiä.
Kummassakin on kromireunainen maski. Kaverin FT:ssä on katolla ne kaaret, minulla taasen ei niitä ole.
Kaiken kaikkiaan, erot ovat erittäin vähäisiä, paitsi vaihdelaatikosta johtuvat.
Lyhyesti, eroina ovat ahtopainemittari ja katon ns. kattotelineet. Koska kummatkin ovat identtisesti varusteltuja, kaverin nahkasisustusta huomioimatta.
Jarruissa, perissä, moottoreissa yms. auton perusrakenteessa emme ole havainneet eroja.
-
Mutuilisin että FT:n ilmansuodatinkotelossa lukee Turbo, FK:ssa ei lue.
-
Mutuilisin että FT:n ilmansuodatinkotelossa lukee Turbo, FK:ssa ei lue.
Senverran voin tätä vahvistaa että FT:n alkuperäisessä suodatinkotelossa lukee Turbo. FK:sta en osaa sanoa.
-
Senverran voin tätä vahvistaa että FT:n alkuperäisessä suodatinkotelossa lukee Turbo. FK:sta en osaa sanoa.
95 FK:ssa ei lue Turboa ilmanputsarissa, mutta on kattokaiteet ja kokokromimaski. Saksantuontia....
-
Mutuilisin että FT:n ilmansuodatinkotelossa lukee Turbo, FK:ssa ei lue.
Suomi-auto vm. 95 B230FK 945. Tarkemmin leimattu tehtaalla tarkastetuksi 4/1995.
Ja ilmanputsarikotelossa lukee Turbo kuten myös kaverin FT:ssä.
-
Joo, uskokaa nyt että sieltä löytyy mitä sattuu :D. Paras tunnistuskeino autoa katsoessa on tuo ahtomittari. Onhan senkin joku seppä voinut sinne vaihtaa(mittariston).
Ainakaan ennen vuotta -94 ei sählätty turhaan noiden vajaapainemoottoreiden kanssa...
-
Mulla taas on '97 945 (tuotu Saksasta 12/2002) matalapaineturbolla eli B230FK. Ja siinä ON ahtopainemittari, siinä on tosin teksti 'Econ.' eikä 'Turbo'.
Nyttemmin on lastu sekä rajapaineventtiili hukkaportin ohjauksessa. Potkii ihan kivasti.
-
Mulla on turbovolvo ja siinä on kaikenlaisia osia. :D
Toi on loputon lista jos rupeatte noita vertailemaan, Gööran on lyönyt noihin osaa sitä mukaa kun on hyllystä käteen sattunut.
Voisihan joku tietysti gradun väsätä volvo mallien eri vuosikohtaisista varustuksista.
-
95 FK:ssa ei lue Turboa ilmanputsarissa, mutta on kattokaiteet ja kokokromimaski. Saksantuontia....
Onneksi FT:ssä ei ole kromimaskia vaan ruutumaski. :hello:
-
Onneksi FT:ssä ei ole kromimaskia vaan ruutumaski. :hello:
Onko? ^-^
Minulla ei ole. Onhan sen joku voinut vaihtaakin mutta en usko.
-
Onneksi FT:ssä ei ole kromimaskia vaan ruutumaski. :hello:
Olen jo ikänikin puolesta kromimaskimies. ;)
(Haluaosin vielä 960 malliset puskurin päälle tulevat kromilistat)
-
Olen jo ikänikin puolesta kromimaskimies. ;)
(Haluaosin vielä 960 malliset puskurin päälle tulevat kromilistat)
:facepalm: Ite taas peittelen turhat kromit, wanha äijä vaikka oonkin...
-
:facepalm: Ite taas peittelen turhat kromit, wanha äijä vaikka oonkin...
Ei ole turhia kromeja ;).
Tuo kokokromimaski on kyllä enempikin saksaspesiaali kuin moottoriin liittyvä, eli ainoat ft/fk erot ovat oikeasti hukkiksen kello ja ahtomittari. FK:ssä -95 lukee turbo ilmanputsarissa, ja on orggis.
-
Onko? ^-^
Minulla ei ole. Onhan sen joku voinut vaihtaakin mutta en usko.
Itsellä oli ostettaessa vain kehykset jäljellä mutta nyt on melkein paikalleen sopiva ruutumaski. :D Eli omassa on ollu alunperin ruutumaski, kyseessä -98 Classic.
-
Itsellä oli ostettaessa vain kehykset jäljellä mutta nyt on melkein paikalleen sopiva ruutumaski. :D Eli omassa on ollu alunperin ruutumaski, kyseessä -98 Classic.
Sama havainto, -98 classic FT (http://i735.photobucket.com/albums/ww354/Hembaland/VaarinVolvo4.jpg)
-
Sama havainto, -98 classic FT (http://i735.photobucket.com/albums/ww354/Hembaland/VaarinVolvo4.jpg)
O0
Vielä kun omaan sais alkuperäisen täydellisesti sopivan niin avot. S*
-
Maskeista puheen ollen, minkähän takia ne yläkulmat on jäänyt puhkaisematta? Eihän siellä takana mitään haitollakaan ole. Omista 9:stä oon järjestäen avannut ne kulmareiätkin.
edit: jaa noh, viimeisimmästä tää onkin vielä tekemättä. Pitääkin ottaa heti työnalle.
-
Maskeista puheen ollen, minkähän takia ne yläkulmat on jäänyt puhkaisematta? Eihän siellä takana mitään haitollakaan ole. Omista 9:stä oon järjestäen avannut ne kulmareiätkin.
edit: jaa noh, viimeisimmästä tää onkin vielä tekemättä. Pitääkin ottaa heti työnalle.
Eiks siellä ole ne kiinnityshärvelit? Jos ne on hakeneet vähän jäykkyyttä sillä? En tiä.
Onhan ne toki rumat, tossa näkyy vähän liiankin hyvin...
(http://i77.photobucket.com/albums/j75/Vapiti/HPIM2545.jpg)
Kuvassa FT, kun ei tuolloin vielä mitään FK:ta edes ollut. Tuo tais olla -91 malli.
-
Kiitoksia kaikille vastanneille. Ainoa asia joka jäi vaille kommenttia on se reikä siinä ilmanputsarissa.Nastan jos irroittaa niin imee vähän enemmän putsaamatonta ilmaa,tuntee imun sormessa kun antaa kaasua. Kai sillä jokin sillä tukitulla reiällä on jokin insinööri selitys vai liittyykö johonkin lisälaitteeseen jota ei po.pelissä ole.
-
Älä nyt sinne putsarin yläpuolelle avaa mitään reikiä.
-
Ei se varmaan sitä auki jätä... ;)
Se reikähän voi olla vaikka bleedin ilmareikä. Itse olen joitakin tehnyt niin että bleediltä letku just tuonne putsarin päälle. Kun moottori toimii imumoottorina, ei siis ahda, tuosta letkustahan vedetään aavistus ilmaa polttoon. Olen sen tuumannut niin että parempi se on olla suodatettua kuin pihalta. :) Näissä laitteissa voisi liittyä siihen turbo+ satsiin.
Muistelisin itsekin huomanneeni tuon tulpan edellisessä -97 ft:ssäni. Oli sellainen muovitulppa joka istui vähän väljästi...
Hep! Nyt se iski mulle... Jospa tuo tulpattu reikä on et:n läppäimmun kiinnitysreikä? Jos kotelotoimittajalta on tullut vanhoilla ohjeilla koteloa ja se Motronicin läppämallin immun kiinnitys taitaa olla eri jaolla kuin f-sarjassa. Tarkistankin tuon vielä tänään, kun sattuu molempia malleja olemaan irrallaan... :)
ed2. Joo, en tiedä selittääkö tuokaan sitä reikää. ET:n immu on kolmella kiinni, vaakaan reikien väli 80mm ja lokarinpuolella päällekkäin ne kaksi 26mm jaolla. F-koneissa kahdella vaakaan ja reikäväli 50mm.
-
Maskeista puheen ollen, minkähän takia ne yläkulmat on jäänyt puhkaisematta? Eihän siellä takana mitään haitollakaan ole. Omista 9:stä oon järjestäen avannut ne kulmareiätkin.
edit: jaa noh, viimeisimmästä tää onkin vielä tekemättä. Pitääkin ottaa heti työnalle.
Nyt on nykyisestäkin korjattu. Nättihomma, eikä mene kuin 10min..
(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20vrcf/940maski1.jpg)
(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20vrcf/940maski2.jpg)
(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20vrcf/940maski3.jpg)
(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20vrcf/940maski4.jpg)
(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20vrcf/940maski5.jpg)
-
Nojoo, tuossa kuvissahan se näkyy että jäykkyyttä ja kestävyyttä sillä on haettu. Ulkonäkö on sivuseikka. :facepalm:
-
Mistää tunnistaa FT+ mallin?
-
jaa turbo+ mallin ?
-
Niin sen 190hp version? eikös semmonen oo vai onko mua huijattu?
-
On olemassa. Siihen kuuluu solenoidiventtiili ja ohjausboksi. Hukkaportin kellolle menevässä letkussa pitäisi olla jotain haaroituksia, jos on Turbo+ asennettu.
-
Tuota.. Paljonkos tässä turbo+ sarjassa on ahtoa? Ja onko siinä muita muutoksia tehty? Meinaan vaan että voidaanko olettaa pelkällä paineen nostolla olevan 190hv ???
-
Tuota.. Paljonkos tässä turbo+ sarjassa on ahtoa? Ja onko siinä muita muutoksia tehty? Meinaan vaan että voidaanko olettaa pelkällä paineen nostolla olevan 190hv ???
Ahdot on lyhyen ajan n. 0.8 bar, yli 4200 rpm. Alemmilla kierroksilla tuo ei kytkeydy.
Tehot oli muistaakseni ilmoitettu 188hp. Voi mennä muutaman heposen pieleen. :D
Ei siinä muita muutoksia ole tehty, vain tuo rajoitus ettei ahdot nouse alakierroksilla yli vakion.
Heps, tuolla ketjussa juttua... http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=193506
-
Siellähän se, kutakuinkin 185hv = 0.8bar
-
Vanha aihe, mutta VADIS:sta tutkin määräaikaishuoltojen huoltotoimenpiteitä.
Niin EGR järjestelmän puhdistuksen kohdalla oli "B230FK only"
Ja tämän voin vahvistaa, omasta FT ei löydy mutta kaverin FK:ssa on.
Mitenkäs on muilla?
-
EGR-löytyy myös meikäläisen FK:sta.
-
Meikäläiseltä ei, mutta ei olekaan suomen ituhippimalli vaan sakemannimalli.
-
Vanha aihe, mutta VADIS:sta tutkin määräaikaishuoltojen huoltotoimenpiteitä.
Niin EGR järjestelmän puhdistuksen kohdalla oli "B230FK only"
Ja tämän voin vahvistaa, omasta FT ei löydy mutta kaverin FK:ssa on.
Mitenkäs on muilla?
Eka ysi oli FK pannulla ja EGR:llä vm-95 ja nykynen FT ja siinä sitä ei ole... vm.-98
-
Mitenkäs tuo volvon alkuperäinen ahtopainemittari tuossa kierroslukumittarin alapuolella. Onko nää lisävaruisteita molempiin, sillä törmännyt FT ja FK moottorisiin ilman tuota mittaria.
-
Se pitäis olla niin että matalapaineturbossa ei mittaria ole(fk).(jos ahtaa max 0.3 bar niin mitä sillä mittarilla tekee?.. :P)
-
Se pitäis olla niin että matalapaineturbossa ei mittaria ole(fk).(jos ahtaa max 0.3 bar niin mitä sillä mittarilla tekee?.. :P)
Paitsi viimisimmissä matalapaineturboissa on se ns. "economymittari" ahtopainemittarin tilalla.
-
Se pitäis olla niin että matalapaineturbossa ei mittaria ole(fk)
Muttei asia kuitenkaan näin ole. Tota Turbo+ sarjaakaan ei Volvon ohjeiden mukaan sais asentaa mittarittomaan autoon, mutta semmoinenkin tässä kylällä pyörii (FK+). Arvontapelillä niitä mittareita on jaeltu.
-
Muttei asia kuitenkaan näin ole. Tota Turbo+ sarjaakaan ei Volvon ohjeiden mukaan sais asentaa mittarittomaan autoon, mutta semmoinenkin tässä kylällä pyörii (FK+). Arvontapelillä niitä mittareita on jaeltu.
No kyllä pääsääntönä voidaan sanoa että äfkoossa ei ahtomittaria ole. Turbo plussan asennus on tietenkin jokaisen oma asia ja niitä voi asentaa mihin tykkää.
-
Turbo+ sarjoja on aika monta erilaista. Kolme tai neljä.
-
Turbo+ sarjoja on aika monta erilaista. Kolme tai neljä.
Kerro toki tarkemmin, 940 volvoistahan on siis kyse.
-
No mm. tämmöiset sarjat on:
B230 FK *
MT/AT (AW71) 9192 957-0
B230 FK/FT/GT
MT/AT (AW71) 9134 817-7
* Autoihin, joissa on taloudellisuusmittari.