Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: volvo 929 - 17.06.2014, 14:50:21
-
tere. eli tuomosen 940 farmarin käsijarru ei taho alkaa toimimaan millään. olen uusinu käsijarru vaijerin (sen lyhyen joka menee vaan sinne akselin päälle) sekä palat. levyt ovat hyvät. käsijarrun säädöt pitää vääntää pohjaan että alkaisi edes ottamaan muttei ota tarpeeksi siltikkään (aivan kuin antaisi periksi vedettäessä) onko voinu tulla jokin asennus virhe vai missä vika? ei ota tönkkiin edes soralla kun on säädöt tapissa.
-
Luepa alkuun (tällä hetkellä) pari aihetta alempaa: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=41534.0
-
tere. eli tuomosen 940 farmarin käsijarru ei taho alkaa toimimaan millään. olen uusinu käsijarru vaijerin (sen lyhyen joka menee vaan sinne akselin päälle) sekä palat. levyt ovat hyvät. käsijarrun säädöt pitää vääntää pohjaan että alkaisi edes ottamaan muttei ota tarpeeksi siltikkään (aivan kuin antaisi periksi vedettäessä) onko voinu tulla jokin asennus virhe vai missä vika? ei ota tönkkiin edes soralla kun on säädöt tapissa.
Jarrupalat vai käsijarrukengät uusittu? Vai molemmat?
-
Samanlainen ongelma oli omassa. Ratkesi vasta kun vaihdoin uudet takalevyt. Tuon käsijarrukenkien toimintalimiitti on aika pieni joten toimiakseen kunnolla voi vaatia tosiaan kaikkien komponenttien vaihdon. Tuo tunne että venyy vaan kiristettäessä on oire kaikkien osien uusimiseksi. Kunnossa ollessaan toimii kyllä varsin jämäkästi ja sitä pitää sitten käyttää joka kerta kun pysäköi.
-
Samanlainen ongelma oli omassa. Ratkesi vasta kun vaihdoin uudet takalevyt. Tuon käsijarrukenkien toimintalimiitti on aika pieni joten toimiakseen kunnolla voi vaatia tosiaan kaikkien komponenttien vaihdon. Tuo tunne että venyy vaan kiristettäessä on oire kaikkien osien uusimiseksi. Kunnossa ollessaan toimii kyllä varsin jämäkästi ja sitä pitää sitten käyttää joka kerta kun pysäköi.
Minä en käytä käsijarrua kuin kesällä ja silloinkin vain asuntovaunua koukkuun kytkiessä. Kaikki toimii edelleen, elokuussa tulee 6 vuotta minun omistuksessa. :)
-
::) Meillä taas on perheessä PYSYVÄISMÄÄRYS käyttää pysäköintijarrua REIPPAASTI A I N A, kun auto parkkeerataan. :hello:
Merkistä riippumatta. Kokemukseni mukaan jarrut pysyy parhaiten kunnossa käyttämällä. Sama se on monen muunkin asian kanssa.
Vaan mitenkä vain. Kukin tavallaan. Harvoin, Päivittäin tai tiheämpään.
Jätän rakentavasti suoraan kirjoittamatta, mikä tuli mielleyhtymänä mieleen asiasta. ^-^
_sfr-
-
::) Meillä taas on perheessä PYSYVÄISMÄÄRYS käyttää pysäköintijarrua REIPPAASTI A I N A, kun auto parkkeerataan. :hello:
Merkistä riippumatta. Kokemukseni mukaan jarrut pysyy parhaiten kunnossa käyttämällä. Sama se on monen muunkin asian kanssa.
Vaan mitenkä vain. Kukin tavallaan. Harvoin, Päivittäin tai tiheämpään.
Jätän rakentavasti suoraan kirjoittamatta, mikä tuli mielleyhtymänä mieleen asiasta. ^-^
_sfr-
Käyttöjarru pysyy varmasti paremmin kunnossa käyttämällä kuin seisottamalla. Käsijarrussa kyllä osat liikkuu kun kahvaa käyttää, mutta ei se rummun kitkapintaan mitään vaikuta, kun rumpu ei pyöri. ::) Eli se siitä hyödystä.
-
Niin. Sillä käsijarruvaijereiden ja muiden osien liikuttamisellahan ei ole vaikutusta niiden jumimisen välttämiseen. Ymmärrän. :2funny:
-
Niin. Sillä käsijarruvaijereiden ja muiden osien liikuttamisellahan ei ole vaikutusta niiden jumimisen välttämiseen. Ymmärrän. :2funny:
Edelleenkään käsijarrun käyttö ei auta jarrurumpujen kitkapinnan ruostumiseen. ::)
Golfissa takalevyt ei pysy kirkkaina edes käyttöjarrulla, saatika sitten auton seistessä paikoillaan kun jarrupalat puristaa levyä yhdestä kohdasta. :2funny: :2funny: :2funny: :2funny: :2funny:
Kun ei mene perille, niin ei mene.
-
Eiköhän näistä "tieteellisistä" selvityksistä voi tehdä johtopäätöksen käyttääkö pysäköinti/seisontajarrua vai ei. Auton käyttöohjekirjakin antaa siihen pienen vihjeen.
-
Nojoo, mutta tässä taidettiin nyt tarkoittaa sitä, että jos käsijarrua käyttää kerran vuodessa (katsastuksessa) niin aivan varmasti vaijerit jumiutuvat.
Tuohon "pikkurummun" kitkapinnan ruostumiseen auttaa kevyt hiihätys joskus harvoin. Esim omani joskus pysäytän kävelyvaihdista käsijarrulla. Mitään ei ole hajonnut ja hyvin pelittää.
Ensimmäiseen katsastukseen sain käsijarrut pitämään hiihdättämällä/"jumppaamalla" eli repimällä kokoajan joka kerta kun auto pysähtyi.
Nyt jokuaika sitten kun käsijarrut käytin auki, havaitsin aivan mielettömän määrän jarrupölyä. Tätähän ei tule jos jarrua ei liikkeessä käytä, mutta varmasti edesauttaa jumimiseen.
-
::) jännää .... mun autoissa ei ole tullut vastaa ainuttakaan kitkapinnoiltaan ruostunutta jarrurumpua. ei volvoissa, eikä rumpujarru volkkareissa. eikä edes nuo paloilla pelaavat, ilman rumpua, olevat vokkarin pysäköintijarrutoimintaan osallistuvat takalevytkään, ole olleet ruosteessa. niitäkin on tullut tongittua. paitsi näitä uusimpia, jotka vaativat elektroniikkaa rempassa. eli mielenkiintoisia on ongelmat. mielenkiintoisia...
ja jos tulisi, ei se hirmuisesti mieltä järkyttäisi. korjauksen jälkeen resepti olisi sama: päivittäin kuuluu tempaista. päivittäin...
reittaan reippaasti.
minusta Slerbahuuli on lukenut viestini - ja oivaltanut- ihan oikein. mitäpä teitä neuvomaan, kun kerran tiedätte :2funny:
_sfr-
-
Onhan siellä rummun sisässä se linkku joka voi ruostua jumiin jos hyvin vähäisellä käytöllä on käsijarru.