Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: eepioj - 18.06.2014, 08:33:11
-
Terve,
paljon on asiasta kirjoiteltu, mutta kysynpä kumminkin. 850 20v, vm-95,aj 330t toiminut moitteettomasti kunnes aamulla ei käynnistynyt. Starttaa hyvin. Bensaa suihkii, kun avaa suutinkiskon päässä olevan liitoksen. Hyvännäköinen kipinäkin tulee, kun otin tulpanjohdon irti ja tökkäsin tulpan siihen. Jos oikein pitkää starttaa, alkaa lupailemaan ja vaivaisesti taitaa sekunin pari käydäkkin. Mittasin nokka-akselinanturin vastusta liittimen navoista, näytti ykköstä. Hain toisen varaosa autosta, sama juttu. Osasinkohan mitata oikein? Eli kipuna ja bensaa tulee, mitähän seuraavaksi pitäisi tehdä?
Terv. Eero
-
Voisiko olla ns. liimaventtiili? Tosin olet jo aika lailla starttaillut, mutta oireet silti viittaisivat siihen suuntaan:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=5907.0
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3992.0
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=17918.0
-
Starttailin ohjeen mukaan vähän yli käynnistymisen ja kas kummaa Volle lähti kuin lähtikin käyntiin. Venttiili tuntuu naputtavan. Tätä ei aikaisemmin ollut. Tuossa pihassa se on käynnissä. Kuulostelen hetken josko naputus lakkaisi. Liimaventtiili homma tais olla. Kiitokset tästä.
-
Ajoin lenkin. Tuntuu, kun ei kävisi kaikilla. Nopeasti kaasua painaessa alussa pieni "viivepöräys" ennenkuin kierrokset nousevat. Joten ei ole Volle entisenlainen.
-
Ajoin lenkin. Tuntuu, kun ei kävisi kaikilla. Nopeasti kaasua painaessa alussa pieni "viivepöräys" ennenkuin kierrokset nousevat. Joten ei ole Volle entisenlainen.
Kuinka pitkän lenkin ajoit? Kokeilepa vielä ajaa oikein kunnolla lämpimäksi kone ja katso miten sitten toimii.
Öljynvaihdosta ei varmaankaan haittaa olisi ja näitä moottorin "sisäpesuja" (forte ja vastaavat) voisi ehkä harkita. Auttaa tai ei.
-
Onko tuo liimaventtiili juttu jotain urbaanilegendaa? Ei ole vastaan moista tullut itselle eikä volvo tuttavillakaan.
Miten se edes on mahdollista?
-
Kysyjä lukaise tuo linkki kun tuollainen homma joskus on kirjoitettu.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3048.msg66598#msg66598
-
Onko tuo liimaventtiili juttu jotain urbaanilegendaa? Ei ole vastaan moista tullut itselle eikä volvo tuttavillakaan.
Miten se edes on mahdollista?
Kun lukaiset läpi tähän linkitetyt ketjut niin selviää.
Mutta yksinkertaistettuna ja tiivistettynä kyse on siitä, että hydrauliset venttiilinostimet jättävät pakoventtiilit hieman raolleen -> paineet karkaavat -> ei käynnisty.
-
Niin tuolla "liimaventtiilillä" siis tarkoitettanee hydraulisten venttiilinvälyksen tasaajien jumittumista? Nostajat toimii suoraan nokka-akselilta eikä ne kai ainakaan voi jumia? Voiko muka tasurit jumia niin paljon että auto ei lähde käyntiin. Venttiilijousihan se on joka sulkee venttiilin. En kyllä jaksa enää muistaa hyvin tuota volvon venttiilikannen rakennetta, mutta kummiski.. ???
-
Itellä oli 3kpl 850 10venttilistä ja 20venttiilistä,kaikissa sama vika eli jos käynnistät ja sammutat muutaman sekunnin päästä niin oli varmaa että ei lähtenny,pyöri kuin ei olis puristuksia.Akun sai tyhjäksi äkkiä,piti olla piuhan päässä kaverin auto josta riitti virtaa ja silti joutu minuuttikaupalla pyörittämään ennenkuin läks pytty kerrallaan. :hello:
-
tuohon auttaa kun ottaa tulpan kerrallaan pois ja tiputtaa jonkun tipan öljyä tulpanreijistä. kokeiltu monet kerrat. lähtee het käyntiin ei tartte sahata akkua tyhjäksi