Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: jyyli - 19.06.2014, 22:37:27

Otsikko: v70 D5 -01 starttaus sahaa ja herjaa vikakoodia
Kirjoitti: jyyli - 19.06.2014, 22:37:27
Morjensta volvomiehille ja -naisille! Uutena volvon omistajana ja autoista juuri mitään tietämättömänä tukeudun heti apuunne kun epäilyttää että tuliko työnnettyä kädet pashaan! :-\

Elikkä ostin tuossa työmatka-ajoon paljon rullatun (380tkm) vm. 01 manuaaliaskilla olevan 120kW D5:n. Eipä kerennyt pirssi montaa ajoa ajaa kun alkoi ilmetä käynnistymisongelmia. Sahaa startatessa pitkään ennen kuin lähtee tulille. Toisinaan käyntiinlähtö tapahtuu ikäänkuin saman starttauskerran toisella hörähdyksellä. Starttaus on aina vaikeampi mitä kauemmin auto on seissyt.

Haeskelin palstalta ja googlesta mahdollista sahauksen aiheuttajaa ja suutinviaksi sitä epäilin. Käytin dieselkorjaamossa jossa autoon tehtiin ohivuotomittaus jossa 5. suutin vuoti vähän reilummin paluupuolelle, tosin ei kyllä mitenkään erityisen paljon. Suutin "korjattiin", eli lienee vaihdettu kaikki tiivisteet. Hintaa tuli 240€ tinkauksen jälkeen.

Autodata näytti suuttimen asennuksenkin jälkeen paineen heittelevän hieman ja korjaamosta suositeltiin paineensäätimen vaihtoa ~200€. Jätin vielä tähän hätään laittamatta kun ei ole lottovoittoja ilmaantunut.

Lähdin korjaamon pihasta ja painoin hieman kaasua niin ilmeni ihan uusi ääni ko. autossa mitä ei ennen korjaamokäyntiä ollut minun aikana kuulunut. Eli kun antaa autolle reippaan kiihdytyksen, niin konehuoneesta kuuluu nakuttava/tikittävä ääni. Korjaaja ei osannut paikallistaa äänen aiheuttajaa.

Nyt taas palstaa lukiessani oireet viittaisivat suuttimen vuotoon palotilaan koska tällaista ääntä ilmenisi ennenaikaisen palamisen johdosta. Omalla ELM327 bluetoothpalikalla ja puhelimen torque-ohjelmalla olen saanut pari vikakoodia ilmenemään. P0092 oli kerran muistissa ja sen sain nollattua. P0088 on päällä oleva vika joka ei lähde pois nollaamalla. Koodihan viittaa liian korkeaan polttoainepaineeseen joten olisiko säädin kuitenkin syytä vaihtaa? Torque antoi myös livedataa ja polttoainepaine pysyi hetkittäin 5200psi:n tuntumassa tasaisesti minkä muistan olleen vertailuarvo korjaamolla. Hetkittäin paine putosi 4970:n ja hetkittäin nousi 5300:n tuntumaan. Onko tuo vaihtelu liian suurta ja mistä se voisi kieliä?

20cm. pitkällä hylsyn jatkovarrella yritin stetoskooppimaisesti kuunnella nakutuksen sydänääniä ja mielestäni se ei ole mikään kolmesta ensimmäisestä suuttimesta vaan nakutus tulee joko 4. tai 5. suuttimesta. Käytin 4. ja 5. hehkut pois mutten huomannut kärkien kastuneen.

Mitä tässä tilanteessa teidän enempi autojen ja kyseisten moottoreiden kanssa värkänneiden mielestä kannattaisi tehdä?

Ongelmana siis edelleen:
+ Sahaava käynnistys
+P0088 vikakoodi ja huojuva polttoainepaine
+raivostuttava nakutus kuormitettaessa konetta

Oletan, että ongelmat liittyvät toisiinsa enkä usko akussa, startissa yms. olevan vikaa vaikka niitä en ole testannut/testauttanut.

Jos Vaasassa/ympäristössä on innokasta volvotohtoria joka haluaa tämän yksilön sydänääniä kuunnella käyn mielelläni näyttäytymässä.

ps. Tosiaan olen uusi tällä palstalla joten toivotan itseni tervetulleeksi!  ;)

Otsikko: Vs: v70 D5 -01 starttaus sahaa ja herjaa vikakoodia
Kirjoitti: Kulmamies - 20.06.2014, 08:43:05
Yleensä paluupuolelle vuotava suutin aiheuttaa käynnistysvaikeuksia, mutta ei sen pitäisi nyt lämpimillä keleillä oireilla. Talvella pakkasten painuessa -5 tuntumaan alkaa suutinvika tulla vahvemmin esille.

Jos se nakuttava ääni alkoi sen suutinremontin jälkeen, niin silloin se lienee korjattu jotenkin huonosti, tai huonoilla osilla. Äänihän tosiaan johtuu liiallisesta ruiskutuksesta ja on pahimmillaan erittäin haitallista moottorille. Kannattaa korjata tämä uusi vika ensimmäisenä ja sitten jatkaa käynnistysongelmien parissa.

Kannattaa varmuudeksi kokeilla antaa vaikka lisävirtaa käynnistyksen yhteydessä, niin selviää sekin sitten, että auttaako se käynnistymiseen. Myös hehkut kannattaa tarkastaa/vaihtaa, vaikka niiden vaikutus lämpimillä keleillä on aika rajallinen, mutta vaikuttavat kuitenkin.

Muistelisin täältä lukeneeni, että viallinen paineensäädin aiheuttaisi koneen sammuilua, eikä niinkään huonoa käynnistyvyyttä ???
Otsikko: Vs: v70 D5 -01 starttaus sahaa ja herjaa vikakoodia
Kirjoitti: volvotdi - 20.06.2014, 10:42:07
Nakutus (räkättävä) johtuu myös liian suuresta polttoaineen paineesta ja koodiakin oli siitä. Tyhjäkäynnillä varmaan kuuluu välillä sellaista räkättävää "nakutusta" ja välillä se katoaa eli paineet vaihtelee eli vaihda se paineensäädin.
Otsikko: Vs: v70 D5 -01 starttaus sahaa ja herjaa vikakoodia
Kirjoitti: Nortti - 20.06.2014, 13:12:21
Haeskelin palstalta ja googlesta mahdollista sahauksen aiheuttajaa ja suutinviaksi sitä epäilin. Käytin dieselkorjaamossa jossa autoon tehtiin ohivuotomittaus jossa 5. suutin vuoti vähän reilummin paluupuolelle, tosin ei kyllä mitenkään erityisen paljon. Suutin "korjattiin", eli lienee vaihdettu kaikki tiivisteet. Hintaa tuli 240€ tinkauksen jälkeen.


Olipa "korjauksella" hintaa. Puolella tuosta saa ehjän käytetyn. Harva osaa niitä korjailla ja jos osaa, niin silloinkin se pitäisi jollain konstilla mitata että saadaan se sopimaan samaan moottoriin. Aikalailla varmasti se korjattu suutin vuotaa nyt palotilaan koko ajan. Siinä sylinterissä diesel syttyy paineesta ennen kuin pitäisi aiheuttaen kilinän vedossa. Se on haitallista koska rasittaa moottoria. Jos jotain asuntovaunua vetää, niin saattaa vaikka hajota koko moottori. Perinteisten paineella avautuvien suuttimien korjaajat voivat vaihtaa "kärjen" ja tiivisteitä, mutta se on turhaa kun tuollaisessa injektorissa on aivan eri viat.


Itse käynnistyvyysongelmaa ei se tainnut korjata. Paitsi ehkä vaikeuttaa sitä jos yksi sylinteri sytyttää ennen aikojaan. Startti noista myös menee niin että ratas irtoaa välillä vauhtipyörästä. Emmä paineensäädintä heti vaihtaisi. Sitä on tyhjäkäynnillä helppo testailla ottamalla piuha irti. Silloin on täydet paineet ja melkoinen kalina.
Otsikko: Vs: v70 D5 -01 starttaus sahaa ja herjaa vikakoodia
Kirjoitti: jyyli - 20.06.2014, 16:00:17
Kiitos tähänastisista vastauksista!

Auton käytin siis ihan virallisella moottorikoneistamolla & Dieselkorjaamolla missä on testipenkit yms. vermeet kun ovat erikoistuneet näihin. Ko. yritys siis Vaasassa mutta en viitsi nimeltä mainita kun ei pysty vielä sanomaan onko nakutusvika aiheutunut heidän toimestaan vai onko vain ollut piilevänä mutta tullut nyt esiin kun yksi suutin on korjattu. Mitä hintaan tulee, niin mielestänikin on kallis puhumattakaan siitä että sain työn osuudesta tingattua puolet pois joten valohoitoa on saanut ainakin..

Eli tähän astiset vastaukset puoltaisi liiallisesta ruiskutuksesta jonkin/joidenkin suuttimien osalta. Onko tuon vian ilmaisemiseen muuta tietä kuin irroittaa kaikki suuttimet ja käyttää testipenkissä jotta saadaan ruiskutusarvot kohdilleen? Tämähän tietää noilla hinnoilla melkoista laskua.

Lisävirtaa täytyy kokeilla kunhan saan jonkun sitä antamaan. Hehkujen vaikutus plussakeleillä on aika pieni mutta toki ne ois hyvä testata jo pelkästään siksi että talvella ne saisi olla kaikki käytössä. Testauksessa pystyy siis käyttämään ns. hyppylankaa tai mitata vastuksia? Kumpaa kannattaa suosia ja miten ne käytännön tasolla tapahtuu?Minkälaisia resistanssilukemia täytyisi ehjän ja rikkinäisen hehkun antaa?

Paineensäädintä en ainakaan uutena vielä osta. Ebaysta löysin tällaisen: http://www.ebay.com/itm/volvo-V70-S60-S80-D5-fuel-pressure-regulator-2001-2005-/111309928537?pt=UK_CarParts_Acc_Wheels_tyres_Trims_Car_Rims_ET&hash=item19ea96b859 (http://www.ebay.com/itm/volvo-V70-S60-S80-D5-fuel-pressure-regulator-2001-2005-/111309928537?pt=UK_CarParts_Acc_Wheels_tyres_Trims_Car_Rims_ET&hash=item19ea96b859). Kannattaakohan käytettyyn edes sortua vai kannattaako maksaa tuo 200€ pelkästä uudesta osasta kun tarkkaa diagnoosia ei vielä ole. Toki vikakoodi viittaa suoraan liialliseen paineeseen, mikä ei liene mahdollista jos paineensäädin on kunnossa?

Voiko startin ja vauhtipyörän mahdollista ongelmaa testata muuten kuin käyttämällä pöydällä?

PA-suodatin täytynee vaihtaa kun sen vaihdosta ei ole tietoa vaikka ei liene vaikutusta käynnistyvyyteen. Joillakinhan on foruminkin mukaan käynnistysongelma ratkennut vaihtamalla orkkismallin suodatin tarvikesuodattimen tilalle.
Otsikko: Vs: v70 D5 -01 starttaus sahaa ja herjaa vikakoodia
Kirjoitti: Nortti - 20.06.2014, 16:37:19
Nämä suuttimet ovat "digitaalisia" eli sähköpulssi avaa sen aina täysin auki. Testipenkissä näkee vuodon ja siinä sitä voi sähköllä avata jolloin näkee kärjen sumut viiteen suuntaan. Jos oikein hieno testipenkki on, niin onhan se mahdollista, että se mittapenkki kertoo uuden luokan suuttimelle (epäilen). Se näkyy tuonikäisessä numerona rinkulan sisällä.

Vanhanaikaisia suuttimia on joskus säädelty esim. lisäämällä prikkoja jousen alle jolloin on saatu säädettyä avautumispaineet kohdilleen.
Otsikko: Vs: v70 D5 -01 starttaus sahaa ja herjaa vikakoodia
Kirjoitti: virkpe - 20.06.2014, 16:42:07
Minulle diesel korjaaja sanoi että käytettyjä ei kannata ostaa koska ovat voineet jäädä auki asentoon.
Antoi myös vinkin jos epäilee suutin vikaa, osta yhden uuden jota vaihtelet niin monta kertaa kunnes nakuttavaa ääntä ei kuulu eli viallinen on löytynyt.
Muistaakseni olisi pystynyt myymään uuden suuttimen 270,-.
Otsikko: Vs: v70 D5 -01 starttaus sahaa ja herjaa vikakoodia
Kirjoitti: paku97 - 20.06.2014, 17:49:07
Kiitos tähänastisista vastauksista!

Auton käytin siis ihan virallisella moottorikoneistamolla & Dieselkorjaamolla missä on testipenkit yms. vermeet kun ovat erikoistuneet näihin. Ko. yritys siis Vaasassa mutta en viitsi nimeltä mainita kun ei pysty vielä sanomaan onko nakutusvika aiheutunut heidän toimestaan vai onko vain ollut piilevänä mutta tullut nyt esiin kun yksi suutin on korjattu. Mitä hintaan tulee, niin mielestänikin on kallis puhumattakaan siitä että sain työn osuudesta tingattua puolet pois joten valohoitoa on saanut ainakin..

Eli tähän astiset vastaukset puoltaisi liiallisesta ruiskutuksesta jonkin/joidenkin suuttimien osalta. Onko tuon vian ilmaisemiseen muuta tietä kuin irroittaa kaikki suuttimet ja käyttää testipenkissä jotta saadaan ruiskutusarvot kohdilleen? Tämähän tietää noilla hinnoilla melkoista laskua.

Lisävirtaa täytyy kokeilla kunhan saan jonkun sitä antamaan. Hehkujen vaikutus plussakeleillä on aika pieni mutta toki ne ois hyvä testata jo pelkästään siksi että talvella ne saisi olla kaikki käytössä. Testauksessa pystyy siis käyttämään ns. hyppylankaa tai mitata vastuksia? Kumpaa kannattaa suosia ja miten ne käytännön tasolla tapahtuu?Minkälaisia resistanssilukemia täytyisi ehjän ja rikkinäisen hehkun antaa?

Paineensäädintä en ainakaan uutena vielä osta. Ebaysta löysin tällaisen: http://www.ebay.com/itm/volvo-V70-S60-S80-D5-fuel-pressure-regulator-2001-2005-/111309928537?pt=UK_CarParts_Acc_Wheels_tyres_Trims_Car_Rims_ET&hash=item19ea96b859 (http://www.ebay.com/itm/volvo-V70-S60-S80-D5-fuel-pressure-regulator-2001-2005-/111309928537?pt=UK_CarParts_Acc_Wheels_tyres_Trims_Car_Rims_ET&hash=item19ea96b859). Kannattaakohan käytettyyn edes sortua vai kannattaako maksaa tuo 200€ pelkästä uudesta osasta kun tarkkaa diagnoosia ei vielä ole. Toki vikakoodi viittaa suoraan liialliseen paineeseen, mikä ei liene mahdollista jos paineensäädin on kunnossa?

Voiko startin ja vauhtipyörän mahdollista ongelmaa testata muuten kuin käyttämällä pöydällä?

PA-suodatin täytynee vaihtaa kun sen vaihdosta ei ole tietoa vaikka ei liene vaikutusta käynnistyvyyteen. Joillakinhan on foruminkin mukaan käynnistysongelma ratkennut vaihtamalla orkkismallin suodatin tarvikesuodattimen tilalle.
Taisit käydä Isokankaalla? :hello:
Otsikko: Vs: v70 D5 -01 starttaus sahaa ja herjaa vikakoodia
Kirjoitti: (Miksu) - 20.06.2014, 18:32:53
Minulle diesel korjaaja sanoi että käytettyjä ei kannata ostaa koska ovat voineet jäädä auki asentoon.

Vain piezo-suutimet voi jäädä aukiasentoon, jos siltä ottaa virran pois keskenkaiken.
Normaalit käämillä olevat suuttimet sulkeutuu kyllä heti jousen avulla, kun virta katkeaa käämistä, joten jos voi olla varma, että saa ehjän käytetyn, niin kyllä käytetynkin uskaltaa ostaa, jos se vain on säilytetty suojattuna/puhtaana.
Otsikko: Vs: v70 D5 -01 starttaus sahaa ja herjaa vikakoodia
Kirjoitti: jyyli - 21.06.2014, 00:11:29
Taisit käydä Isokankaalla? :hello:

Jos kieltäisin niin valehtelisin  8)

Nämä suuttimet ovat "digitaalisia" eli sähköpulssi avaa sen aina täysin auki. Testipenkissä näkee vuodon ja siinä sitä voi sähköllä avata jolloin näkee kärjen sumut viiteen suuntaan. Jos oikein hieno testipenkki on, niin onhan se mahdollista, että se mittapenkki kertoo uuden luokan suuttimelle (epäilen). Se näkyy tuonikäisessä numerona rinkulan sisällä.

Eli kannattaisiko kysäistä ko. korjaamon suutinkorjauksen periaate? Eli että mitä sille on tehty ja että vastaako se korjauksen jälkeen "ruiskutusarvoltaan" sitä suutinta mikä on ko. suuttimen rinkulassa numerona. Jos oikein olen ymmärtänyt niin suuttimia on numeroilla 1-3.

Ja voiko tuo sumutus tulla alkuperäistään suuremmaksi korjauksen jälkeen jolloin tuo korjattu suutin olisi nakutuksen aiheuttaja?
Otsikko: Vs: v70 D5 -01 starttaus sahaa ja herjaa vikakoodia
Kirjoitti: jyyli - 06.07.2014, 23:36:07
Sen verran saanu asiaa selvitettyä että käytin suuttimien 4. Ja 5. liittimet irti auton ikäydessä. Oletin, että olisi saanut nakuttavan suuttimen "ilmiannettua". Ei saanut selkeästi määritettyä mutta se on jompikumpi noista ja epäilen 5. suutinta kun nakutusongelma alkoi sen irroituksen ja "korjauksen" jälkeen.

Ajattelin, että tilaan suosiolla käytetyn/testatun suuttimen siihen ja asennutan sen. Ongelmaksi ilmaantui vain se, että auton suuttimista ei löytynyt numeroa rinkulan kera jotta saisi samanlaisen suuttimen tilalle. Numerosarja 0445110078 löytyi sekä 8658352. Passaako nakata paikoilleen samalla numerolla varustettu suutin ilman että sen joutuu ohjelmoimaan?

Ebayssa näyttää olevan halvimmat 80-120€/kpl.
Otsikko: Vs: v70 D5 -01 starttaus sahaa ja herjaa vikakoodia
Kirjoitti: volvotdi - 06.07.2014, 23:53:51
Ohjelmointia ei tarvitse, hifistelijänä sen voi käyttää ohjelmoitavana. Käytännössä ei ole mitään eroa onko ohjelmoitu vai ei, kalibrointiarvo vaikuttaa vain hyvin pieneltä osin päästöihin (arvoihin joita ei Suomessa mitata). Yleensä silti korjaamo joka osaa vaihtaa suuttimen, osaa myös koodata sen, joten menee samalla.
Otsikko: Vs: v70 D5 -01 starttaus sahaa ja herjaa vikakoodia
Kirjoitti: jyyli - 31.08.2014, 12:25:55
Nakutus häipyi,kun kävin juttelemassa suuttimen "kunnostaneen" tahon kanssa ja vaihtoivat tehdaskunnostetun suuttimen takuutyönä paikoilleen. Ei tarvinut tapella,propsit Isokankaalle hyvästä palvelusta.

Olivat vielä samaan "hintaan" tutkineet alkuperäistä vikaa minkä vuoksi autoa rupesin korjauttaa. Oskiloskooppilla(?) olivat kampiakselin asentotunnistinta mittailleet ja sieltä häipyy signaali starttauksessa niin että starttaus pätkii,sahaa ja hörähtelee ennen kuin syttyy tulille kokonaan.

Tilasin uuden anturin mutta en vielä ole löytänyt sille paikkaa konehuoneesta. Vaihteiston puolelta koneen kyljestä kattelin muttei selvinny. Voineeko olla jopa alapuolella? Jos löytyy kuvaa tai muuten tarkat ja tarpeeksi yksinkertaiset koordinaatit anturin paikallistamiseksi olisin enemmän kuin kiitollinen!
Otsikko: Vs: v70 D5 -01 starttaus sahaa ja herjaa vikakoodia
Kirjoitti: Belsebub - 31.08.2014, 14:18:39
Sieltä se anturi löytyy vaihteiston puolelta varsin ahtaasta paikasta, ahtimen alumiinisen imuputken takaa muistaakseni. Vauhtipyörän kohdalta yläpuolelta. Ilmanputsarikotelon ja turbon imuputken joutuu ainakin irrottamaan. Olikohan se anturi 10-kantasella pultilla kiinni ylhäältäpäin...
Otsikko: Vs: v70 D5 -01 starttaus sahaa ja herjaa vikakoodia
Kirjoitti: uutis - 08.11.2016, 16:38:42
Onko tietoa mikä paljastui viaksi. Itsellä oireili samanlailla ja sammui kesällä ajosta eikä käymään millään helvetillä...