Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: KeljuKalle - 21.06.2014, 21:21:23
-
Nyt olis aika taas surulliselle tarinalle.
Kaikki alkoi reilu kuukausi sitten ennen kesälomia, ja suunniteltua lapin matkaa. Olin matkalla töihin yhtenä kauniina kesäisenä arki aamuna, ja yhtäkkiä rakas hoppani päätti sammua kesken ajon ja vetäytyä tien sivuun haukkaamaan happea. Hetken puhelimessa turistuani päätin koittaa käynnistää uljasta tulppaanipuimuriani, mutta lopputulos sai hymyni hyytymään ja sapen lämpötilan jo hieman nousemaan, onneksi jo toisella yrittämällä volvo lähti käymään ja pääsin jatkamaan matkaani epävarman pelokkaasti, katastrofia odottaen.
Työpäivän päätteeksi ajelin kotiin, tehden matkalla muutaman lentävän startin kun auto hyytyi kun painoi kytkimen pohjaan. Kotipihassa kerrostalon siistillä parkkipaikalla kaivoin sitten Bilteman uskollisen OBD2 härvelin esiin ja lykkäsin sen kiinni pistokkeeseen, ja katselin mitä koodikieltä se minulle puhuu, sieltähän silmilleni sitten hyppäsi välittömästi vanha tuttavani P0141, joka oli kaverikseen saanut P0171 koodin.
Tämä ensin mainittu koodi on ollut matkakumppanini jo jonkin aikaa, aiheuttamatta kumminkaan mitään elämyksellisiä kokemuksia auton kanssa. P0171 oli taas uusi tuttavuus joka tahtoi kertoa että järjestelmä käy liian laihalla, ja syytä tähän olen nyt loman ajan pohdiskellut kummempaa kiirettä pitämättä. Nyt tahtoisin arvoisat VRCF:än käyttäjät vinkkejä ja jopa täsmäohjeita mistä vikaa lähteä etsimään, kun P0171:seen liittyy niitä enemmän kuin yksi kirjain ja neljä numeroa antaa ymmärtää.
Ajoneuvo:
Volvo V40
VM:1998
Moottori: B4204T
KM: 310100~
Oireet:
-Tyhjäkäynti, jonkin aikaa tasaista (kylmänä), ja lämmetessään alkaa heittelemään rajustikkin 200-1000rpm (noin). Tyhjäkäynti tasaisenakin "hypyttävää".
-Pienessä vauhdissa nykimistä
-Vähän vetämättömältä Volvo tuntuu
Kovasti koittanut tuijottamalla vikaa korjata, mutta ei tunnu hirveästi auttavan. Ei sammu kesken ajon ainakaan enää.
Kyselkää lisää kun koette sen aiheelliseksi.
-
Sanoisin että lambda tai imm on rikki.
-
Olisikohan puolavika kykeneväinen aiheuttamaan kyseisen käyntivian? Eilen sain auton kuivaan talliin, jossa sitten tyhjäkäynnillä nyin tulpan hattuja irti, 2 pytyn johdossa huomasin sitten vitullista kaarta kun alkoi lyömään runkoon, eikä vaikuttanut juurikaan käyntiin.
Uudella johdolla koitin, ja runkoon lyöminen loppui, mutta käyntivika jatkui, olisikohan puola hengetön? Ainakin osittain? Viallisesta puolasta piuha irti ja auto jaksoi vielä käynnistyä ja käydä kahdella, mutta kun Ehjän puolan irroitti, niin jaksoi vain pörähtää.
-
Kyllä, puola vikainen voi olla.