Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: katalyytti - 22.06.2014, 17:19:37

Otsikko: Volvo V70 T5 veto loppui kesken ajon -> ei käynnisty.
Kirjoitti: katalyytti - 22.06.2014, 17:19:37
Moro.
Tänään iski pieni pulma Volvoon, ja viisaita neuvoja olisin vailla.

Eli ajeltiin rauhassa mökiltä kotiapäin, kunnes ihan yllättäen auto "hyytyi" ja ei totellut kaasuun milläänlailla.
Tämän jälkeen auto ei enää ole käynnistynyt, valot palaa mittaristossa normaalisti.

Ongelma tuli maantienopeudessa ja oltiin ajeltu reilun tunnin verran, mitään normaalista poikkeavaa ei auton käytöksessä ennen tuota ollut.

No auto nyt hinattu kotipihalle, ja huomenna soittamaan Volvon huoltoon..

Bensaa autossa on, ilmansuodattimen putsasin, öljyt ok, muutamia sulakkeita tarkastelin konehuoneessa. Bensasuodatin päällisin puolin ehjä..

Jakohihna vaihdettu 7/2011 ja 211tkm, nyt ajettu 263tkm.

Mökiltä lähtiessä pohja kopsahti todella äänekkäästi kiveen, onkohan tuolla tekemistä tuohon vikaan..?

Ja autohan on siis V70 T5 mk2 automaatilla vm.2005 moottori B5244 T5

Otsikko: Vs: Volvo V70 T5 veto loppui kesken ajon -> ei käynnisty.
Kirjoitti: Chili - 22.06.2014, 17:54:00
Starttaako? Nouseeko startatessa kierroslukumittari?

Ensimmäisenä tuli mieleen pyörimisen tunnistusanturin vioittuminen kolahduksen seurauksena. Kai siinä sellainen anturi on.

Jakohihnan kunnon voi tarkistaa helposti. Katso öljyntäyttöreiästä pyöriikö nokka-akseli startatessa; se kannattaa tehdä tietenkin.


Ja sitten polttoaineenpaineanturin mahdollinen ongelma. Auttaisiko kopsuttelu?

http://forums.swedespeed.com/showthread.php?198349-FPS-(fuel-pressure-sensor)-prices-and-parts

http://www.volvopartswebstore.com/products/Volvo/Pressure-sensor/7143767/31272730.html
Otsikko: Vs: Volvo V70 T5 veto loppui kesken ajon -> ei käynnisty.
Kirjoitti: katalyytti - 22.06.2014, 19:11:15
- Starttaa (ei siis käynnisty), mutta kierroslukumittari ei heilahdakaan.

kertooko tuo jotain oleellista?
Otsikko: Vs: Volvo V70 T5 veto loppui kesken ajon -> ei käynnisty.
Kirjoitti: katalyytti - 22.06.2014, 19:39:06
No niin, nyt kun tarkemmin autoa tutkii, niin kun laittaa virrat päälle n.10s päästä syttyy auton "päästöjenvalvontajärjestelmä valo" eli se keltainen valo ja se vilkkuu 7 kertaa ja sitten sammuu.

Voiko vika kenties olla katalysaattorissa tai jossain vastaavassa anturissa joka sijaitsee jossain auton pohjan liepeillä.., auto tosiaan otti muutamaan otteeseen mökkitiellä pohjakosketusta kivikon kanssa.

Vai onko joku tuupannut huoltoaseman parkissa pakoputkeen jotain epämääräistä  :(

Autohan pelannut täysin normisti ennen tätä, ja huoltoaseman jälkeen ajettiin ehkä 15km ja sit loppu kulku.
Otsikko: Vs: Volvo V70 T5 veto loppui kesken ajon -> ei käynnisty.
Kirjoitti: therealdeal - 22.06.2014, 23:35:10
Pakoputki menny lyttyyn?
Otsikko: Vs: Volvo V70 T5 veto loppui kesken ajon -> ei käynnisty.
Kirjoitti: anssi68 - 23.06.2014, 08:45:02
Katin sisukset tulppana putkessa..
Otsikko: Vs: Volvo V70 T5 veto loppui kesken ajon -> ei käynnisty.
Kirjoitti: katalyytti - 23.06.2014, 13:38:30
Auto hinattu pajalle, toivottavasti selviää missä vika.. ilmottelen tänne sit jos/kun vika korjaantuu.
Otsikko: Vs: Volvo V70 T5 veto loppui kesken ajon -> ei käynnisty.
Kirjoitti: Chili - 23.06.2014, 19:21:58
Jos ei kierroslukumittari nouse startatessa, niin sen pyörimisentunnistimen anturi ei anna impulssia. Eikös se ole siinä vaihdelaatikon ja moottorin liitoskohdassa autossasi näkösällä. Ota irti ja putsaa se.


Vai saako se impulssin tuosta - 10 mm avain käteen, irti, puhdistus ja takaisin.

http://youtu.be/XPDQsY-UGxo


Taitaa sittenkin saada impulssin tuosta: putsaa tai katso, ettei ole lohjennut irti => liimalla korjaus.

http://youtu.be/DEXJI91oad0
Otsikko: Vs: Volvo V70 T5 veto loppui kesken ajon -> ei käynnisty.
Kirjoitti: katalyytti - 26.06.2014, 23:40:28
Auto taas kunnossa.

"Vian" korjaus oli akun lataus yön yli ja vikakoodien luku (ei koodeja). Auto laakista käyntiin ja toiminut taas normaalisti  :).

Liikkeessä sanoivat että jos akku jostain syystä alkanut purkamaan itteensä ja sit katkaissut polttoaineen syötön (tämä siis kenties saanut alkunsa muutamasta rajummasta pohjakosketuksesta) ??

Vähän epäilyttävä diagnoosi.. ::), mutta pääasia että meno taas maistuu.

Kiitokset vinkeistä!
Otsikko: Vs: Volvo V70 T5 veto loppui kesken ajon -> ei käynnisty.
Kirjoitti: Chili - 27.06.2014, 00:18:40
Kerroit, että auto starttaa, mutta ei käynnisty. Aurinkoenergiallako starttasi? :D

Veikkaan, että vika toistuu vielä.

Nouseeko kierroslukumittari nyt startatessa?
Otsikko: Vs: Volvo V70 T5 veto loppui kesken ajon -> ei käynnisty.
Kirjoitti: katalyytti - 27.06.2014, 07:38:16
Joo, pahoin itsekin pelkään että toistuu vielä.

Käytävä viikonlopun aikana tekee pidempi "testilenkki" ja katsoo miten pelaa.

Auton akkuhan meni "virransäästötilaan" hinatessa se korjaamolle (korjaamolla kertoivat että ei enää käynnisty tuossa tilassa vaan akku ladattava).., en oikein usko siihen että se olisi ollut se perimmäinen syy.

Itse enemmänkin mietin, että olisiko ajonesto mennyt vikatilaan ja sit kun akku meni tyhjäksi "vika" nollautui itsekseen.

Mystisiä juttuja..
Otsikko: Vs: Volvo V70 T5 veto loppui kesken ajon -> ei käynnisty.
Kirjoitti: Kaide - 27.06.2014, 08:57:22
Mielestäni akun tyhjeneminen ei sammuta käyvää autoa ?
Otsikko: Vs: Volvo V70 T5 veto loppui kesken ajon -> ei käynnisty.
Kirjoitti: Wortex - 03.07.2014, 18:55:19
Itellä teki paska akku samaa. Eli starttaa kyllä mutta ei lähde käymään(suojatila). Sammuminen liikkeestä viittais laturi vikaan.
Otsikko: Vs: Volvo V70 T5 veto loppui kesken ajon -> ei käynnisty.
Kirjoitti: katalyytti - 06.07.2014, 17:57:14
Vajaa pari viikkoa ollut jokapäiväisessä ajossa, ajoa tullut n.700km.., ei minkäänsortin ongelmaa ole ollut.


Otsikko: Vs: Volvo V70 T5 veto loppui kesken ajon -> ei käynnisty.
Kirjoitti: katalyytti - 18.08.2014, 17:28:17
VIKA KORJATTU

No niin, eli vika todellakin uusi 2 viikkoa sitten ja eihän siinä auttanut kuin hinuuttaa Volvo huoltoon..

Oireet olivat edelleen samankaltaisia kuin aiemmin viesteissä mainitsin.

Viallinen osa oli polttoainepumpun ohjausyksikkö, ei ollut hyllyssä joten tilasivat ihan Ruotsista asti.
Hintaa osalla 345€, eli ei ihan halpa. Töineen muutaman euron alle 600€  :P

Jokatapauksessa tuntuma on, ettei tuota olisi nyrkkipajalla saatu kuntoon tuolla hintaa, Volvon autosähköasentaja oli pari tuntia mittaillut/etsinyt vikaa ennen kuin löytyi oireen aiheuttaja.

Nyt siis homma toimii ja meno taas Volvolla maistuu  8)

Kiitoksia kaikille hyvistä neuvoista.