Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: Rautamuumi - 25.06.2014, 16:29:02

Otsikko: 240 B200F Käyntiäänen diagnosointi
Kirjoitti: Rautamuumi - 25.06.2014, 16:29:02
Heps,

Lunastin ukolta B200F koneisen ruumisauton, jossa kaikenmoista pientä laittoa  ::)
Ensi viikolla vaihtoon menee kuollut siirtopumppu, mutta akuutimpi pulma tuossa olisi koneen nakutus.
Jakohihna on vaihdatettu pari viikkoa sitten ja löin juuri uudet sytkäosat kiinni autoon. Öljyt vaihdettu myös jokunen viikko sitten.
Omasta mielestä tuo nakutus alkoi selkeästi kuulua toissapäivänä. Auto kerkesi ukolla olla n. 2kk ja tyhjäkäynti on kokoajan ollut röpäävää, mutta nakutusta ei ainakaan näin selvästi ole aikaisemmin kuulunut. Kulkuihin ei ainakaan vielä tunnu vaikuttavan.
Laittakaahan arvoisat asiantuntijat omia mietteitä / vinkkejä mitä voisi lähteä puuhailemaan.
Voiko olla, että pääpumppu ei yksinään jaksa antaa tarpeeksi kakkua? Jakohihnan kiristin löystynyt? Nostin antautumassa?


Elävää kuvaa (ääntä) ongelmasta. http://youtu.be/2t1qra-95Vc

Kiitoksia etukäteen!
Otsikko: Vs: 240 B200F Käyntiäänen diagnosointi
Kirjoitti: Joni- - 25.06.2014, 21:02:54
Et tota suuttimien tikitystä tarkota kuitenkaa?
Onko vesipumppu tai ohjaustehostimen pumppu väljä?
Otsikko: Vs: 240 B200F Käyntiäänen diagnosointi
Kirjoitti: Rautamuumi - 25.06.2014, 23:20:47
Et tota suuttimien tikitystä tarkota kuitenkaa?
Onko vesipumppu tai ohjaustehostimen pumppu väljä?

Taidanpa tarkoittaa.... Laitoinpas muuten suutinten puhdistajaa tankkiin ennen tikityksen alkua  ;D
Eli kenkää ja jos ei poistu, niin suutin yks kerrallaan irti ja vikaisan suuttimen paikannus?
Otsikko: Vs: 240 B200F Käyntiäänen diagnosointi
Kirjoitti: tommi m - 27.06.2014, 01:14:25
Tulpanjohdot ainakin näyttää olevan mitä sattuu.  ???
Otsikko: Vs: 240 B200F Käyntiäänen diagnosointi
Kirjoitti: Miuzo - 29.06.2014, 11:06:47
mulla on b230f ja vastaava kalke. Enkä tarkota nyt suuttimia enkä venttiilikoneiston ääntä. Onko sullakin niin kun antaa kierroksia kalke lähes häviää ja paluu kierroksilla kalke tuplaantuu? Sitte tuo kalke on mulla aika epäsäännöllinen. Välillä kalkkaa niin että oottelen koska jotain tulee pihalle ja välillä luulen ettei kalkkaa lainkaan. Ite vastaavaa täällä joskus kyselin ja piston slappia meinattiin

Vaihdoin kk-laakeritkin ko. moottoriin eikä ollut mitään vaikutusta ääneen. Aattelin seuraavaks kokeilla jäykempiä öljyjä 5w-40 --> 5w-50. Ei tosta kalkkeesta huolissaan kannata olla. Omalla rullannut jo 10tkm ja kalke on ja pysyy eikä mihinkään oo vaikuttanut  ;) Häiritsevä ääni tosin kun alkaa kuulostelemaan
Otsikko: Vs: 240 B200F Käyntiäänen diagnosointi
Kirjoitti: Slerbahuuli - 29.06.2014, 11:14:44
Paljonko on moottorilla ajettu? Itte en videolta muuta kuin suuttimien "naksutusta", mutta se perus "vinokoneen kolkotus" on ihan normaalia kylmälle koneelle ja on just sitä "piston slap" -ääntä (mäntä keinuu sylinterissä, mistä kuuluu tuo ääni). Omassa B230FB:ssä on kylmällä koneella (pakkasella) kolina aika raju jos erehtyy kaasua painamaan. :-X

Mutta videon perusteella en kuullut mitään ihmeellisiä ääniä. Suuttimien nakse nyt päälimmäisenä äänenä oli, joten voihan ne suuttimet "mitata" varmuuden vuoksi ettei mikään vuoda.
Otsikko: Vs: 240 B200F Käyntiäänen diagnosointi
Kirjoitti: Rautamuumi - 03.07.2014, 12:19:10
Heps!

Kiitoksia vastauksista. Olo huojentui kummasti ylläolevista kommenteista  :)
Ajomäärästä ei tietoa. Mittari näyttää 167tkm, mutta hetkeäkään en siihen lukemaan usko.
Suuttimen tikitys lakkasi ajamalla. Johtuipa siis suutinpuhdistin aineesta.
Kaikki sytkäosat tosiaan vaihdettu kuvan ottamisen jälkeen, joten ei huolta, en noilla sekajohdoilla itse pitkään ajanut. Tosin eipä käyntiin vaikuttanut osien vaihteleminen.

Pitäisi ottaa työn alle seuraavaksi siirtopumppu. Ohjeitahan kyseiseen operaatioon löytyy pilvin pimein, mutta onkos kellään kokemusta noista tarvikepumpuista?

Alustaa pitäisi myös huoltaa.
Tarviikos kyseisen vehkeen alatukivarren vaihtoon mitään kummallisia työkaluja?








Otsikko: Vs: 240 B200F Käyntiäänen diagnosointi
Kirjoitti: Kaziganth - 03.07.2014, 12:24:42
Heps!

Kiitoksia vastauksista. Olo huojentui kummasti ylläolevista kommenteista  :)
Ajomäärästä ei tietoa. Mittari näyttää 167tkm, mutta hetkeäkään en siihen lukemaan usko.
Suuttimen tikitys lakkasi ajamalla. Johtuipa siis suutinpuhdistin aineesta.
Kaikki sytkäosat tosiaan vaihdettu kuvan ottamisen jälkeen, joten ei huolta, en noilla sekajohdoilla itse pitkään ajanut. Tosin eipä käyntiin vaikuttanut osien vaihteleminen.

Pitäisi ottaa työn alle seuraavaksi siirtopumppu. Ohjeitahan kyseiseen operaatioon löytyy pilvin pimein, mutta onkos kellään kokemusta noista tarvikepumpuista?

Alustaa pitäisi myös huoltaa.
Tarviikos kyseisen vehkeen alatukivarren vaihtoon mitään kummallisia työkaluja?

pari viikkoo ennen remonttia kun silloin tällöin suihkii crc:tä tms. pultteihin ja muttereihin, varsinkin iskarin pultin holkkiin niin voi kaikki lähteä suht kivuttomasti :) erikoisia työkaluja ei tarvi, woimaa välillä sitäkin enemmän :D
Otsikko: Vs: 240 B200F Käyntiäänen diagnosointi
Kirjoitti: Rautamuumi - 03.07.2014, 12:25:38
mulla on b230f ja vastaava kalke. Enkä tarkota nyt suuttimia enkä venttiilikoneiston ääntä. Onko sullakin niin kun antaa kierroksia kalke lähes häviää ja paluu kierroksilla kalke tuplaantuu? Sitte tuo kalke on mulla aika epäsäännöllinen. Välillä kalkkaa niin että oottelen koska jotain tulee pihalle ja välillä luulen ettei kalkkaa lainkaan. Ite vastaavaa täällä joskus kyselin ja piston slappia meinattiin

Vaihdoin kk-laakeritkin ko. moottoriin eikä ollut mitään vaikutusta ääneen. Aattelin seuraavaks kokeilla jäykempiä öljyjä 5w-40 --> 5w-50. Ei tosta kalkkeesta huolissaan kannata olla. Omalla rullannut jo 10tkm ja kalke on ja pysyy eikä mihinkään oo vaikuttanut  ;) Häiritsevä ääni tosin kun alkaa kuulostelemaan

Enpä muuten ole kiinnittänyt asiaan huomiota kuin tyhjäkäynnillä. Elättelen toivoa, että siirtopumpun vaihdolla tyhjäkäyntikin kohentuu.
Tuntuu vaan, että mitä enemmän bensaa sitä parempi tyhjäkäynti.
Otsikko: Vs: 240 B200F Käyntiäänen diagnosointi
Kirjoitti: Rautamuumi - 03.07.2014, 12:27:59
pari viikkoo ennen remonttia kun silloin tällöin suihkii crc:tä tms. pultteihin ja muttereihin, varsinkin iskarin pultin holkkiin niin voi kaikki lähteä suht kivuttomasti :) erikoisia työkaluja ei tarvi, woimaa välillä sitäkin enemmän :D

Tattista. Täytyys käydä ruikkimassa paikat täyteen ja toivoa, notta viikonloppuna irtoaa  :D
Puuron keittoon siis!
Otsikko: Vs: 240 B200F Käyntiäänen diagnosointi
Kirjoitti: Slerbahuuli - 03.07.2014, 12:29:55
No minulla nyt on 940, mutta...

Sinulla on siis kaksipumppujärjestelmä? (yksi siirtopumppu tankissa ja ns painepumppu kuljettajan alla)

Minua kovasti varoiteltiin siirtopumpun ostamisesta tarvikkeena (tankkipumppu), mutta nyt toiminut jo 1,5 vuotta ilman ongelmia. Joillakin hajonnut viikossa jne.
Otsikko: Vs: 240 B200F Käyntiäänen diagnosointi
Kirjoitti: Kaziganth - 03.07.2014, 12:34:16
Ja kannattaa tutkia onko tankkilaitteen läpiviennissä piuhat ehjänä, mulla oli siirtopumppu pimeänä kun oli piuha poikki :D
Otsikko: Vs: 240 B200F Käyntiäänen diagnosointi
Kirjoitti: Rautamuumi - 03.07.2014, 12:37:16
No minulla nyt on 940, mutta...

Sinulla on siis kaksipumppujärjestelmä? (yksi siirtopumppu tankissa ja ns painepumppu kuljettajan alla)

Minua kovasti varoiteltiin siirtopumpun ostamisesta tarvikkeena (tankkipumppu), mutta nyt toiminut jo 1,5 vuotta ilman ongelmia. Joillakin hajonnut viikossa jne.

Juurikin näin.
Näyttihän tuolla löytyvän myös oivia vinkkejä tarvikeosan tarkastukseen.
Ostitkos omasi moponetistä?

Kaziganth: Juu melko mädältähän ja alkuperäiseltä siellä tankin päällä näytti. Täytynee vielä putsauksen jälkeen kurkkia johdot ettei turhaan ala irrottelemaan systeemiä, jos vaikka hörähtäis vanha käyntiin :)
Otsikko: Vs: 240 B200F Käyntiäänen diagnosointi
Kirjoitti: Slerbahuuli - 03.07.2014, 12:51:35
Juurikin näin.
Näyttihän tuolla löytyvän myös oivia vinkkejä tarvikeosan tarkastukseen.
Ostitkos omasi moponetistä?

Kaziganth: Juu melko mädältähän ja alkuperäiseltä siellä tankin päällä näytti. Täytynee vielä putsauksen jälkeen kurkkia johdot ettei turhaan ala irrottelemaan systeemiä, jos vaikka hörähtäis vanha käyntiin :)
Motonetistä juu ostin.
Ja vaihdettaessa vanha pumppu vielä toimi kädessä kokeillessa "kuin uusi", muttei jaksanut nostaa bensaa tankista. Meinasin aluksi jättää vanhan pumpun paikoilleen, mutta sitten vaihdoinkin tilalle uuden (onneksi).
Otsikko: Vs: 240 B200F Käyntiäänen diagnosointi
Kirjoitti: Rautamuumi - 03.07.2014, 12:57:46
Motonetistä juu ostin.
Ja vaihdettaessa vanha pumppu vielä toimi kädessä kokeillessa "kuin uusi", muttei jaksanut nostaa bensaa tankista. Meinasin aluksi jättää vanhan pumpun paikoilleen, mutta sitten vaihdoinkin tilalle uuden (onneksi).

Oolrait hyvä vinkki! Kiitos tästäkin!
Otsikko: Vs: 240 B200F Käyntiäänen diagnosointi
Kirjoitti: Pyssy - 03.07.2014, 15:19:19
Motonetistä juu ostin.
Ja vaihdettaessa vanha pumppu vielä toimi kädessä kokeillessa "kuin uusi", muttei jaksanut nostaa bensaa tankista. Meinasin aluksi jättää vanhan pumpun paikoilleen, mutta sitten vaihdoinkin tilalle uuden (onneksi).

Olen kuullut parista tapauksesta, joissa pumpun siipipyörä on irronnut akselista.  Pörisee, mutta ei pumppaa.  Samaa sattuu joskus moottorin vesipumpulle.
Otsikko: Vs: 240 B200F Käyntiäänen diagnosointi
Kirjoitti: tommi m - 03.07.2014, 19:07:21
Menihän navat oikeinpäin. Se aiheuttaa tehottumuutta näissä.
Otsikko: Vs: 240 B200F Käyntiäänen diagnosointi
Kirjoitti: Rautamuumi - 10.07.2014, 14:08:31
Menihän navat oikeinpäin. Se aiheuttaa tehottumuutta näissä.

Mitkäs navat?   :o
Viikonloppuna tuli vaihdeltua alapallot ja oikea ulompi raidetangonpää (Huhheijaa oli tiukassa). Ei loppunu kolinat. Sitten säästellään iskareihin ja kääntölaakereihin.
Vielä en ole päässyt siirtopumpun kimppuun, mutta bilialta sentään saapui uusi stefa ja lukitusrengas odottamaan inspiraatiota ja jaksamista (viikonlopun yövuorot ei auta asiaa).