Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: Axu85 - 25.06.2014, 22:44:29

Otsikko: B5234T3 eli 2.3 T5 vakio turbo.
Kirjoitti: Axu85 - 25.06.2014, 22:44:29
Paljonko se ahtaa maksimissaan?
eli uskaltaako sen painekellon heivata siitä kyljestä pois vai ei. ???

Työkaveri sanoi ettei se niin paljon ahda kun on TD04HL-16T turbo.

Kertokaa te ylhäät viisaammat minulle vastaus.
Otsikko: Vs: B5234T3 eli 2.3 T5 vakio turbo.
Kirjoitti: JuHaU - 25.06.2014, 23:39:48
Aprillipäivä meni  jo?

Oletko siis heivaamassa hukkaportin kelloa pois, vai mitä tässä koitetan tehdä?
Otsikko: Vs: B5234T3 eli 2.3 T5 vakio turbo.
Kirjoitti: Kojontti - 26.06.2014, 00:05:43
Jotenkin luulen ettei se ainakaan kauan ahda, ennen kuin iskee fuel cut (kai näissä sellainen toiminto on?) jos hukkiksen eliminoi...
Otsikko: Vs: B5234T3 eli 2.3 T5 vakio turbo.
Kirjoitti: visa - 26.06.2014, 01:44:43
Ei saakeli kuuluu ropiropi... Diisselikoneissa joskus mahdollinen vaihtoehto :2funny:
Otsikko: Vs: B5234T3 eli 2.3 T5 vakio turbo.
Kirjoitti: Axu85 - 27.06.2014, 00:30:28
kyl oli vähän tällainen ajatus, ettei se todellakaan ole järkevää.
Varsinkin kun hän sanoi vielä että avaa sen läpän jota ohjataan tämän painekellon avulla täysillä auki.. :idiot2:

Kuulostaako se terveeltä kun painaa kaasun pohjaan niin kuuluu vihellystä koko ajan alkaen n.4000rpm kunnes vaihde vaihtuu ja sit alkaa uudestaan.
eli toimiiko painekello kunnolla niinkuin pitääkin?
Otsikko: Vs: B5234T3 eli 2.3 T5 vakio turbo.
Kirjoitti: flektinelonen - 27.06.2014, 16:20:12
Jos hukkaportin kello poistetaan, ei ahtopainetta muodostu ollenkaan, koska hukkaportin läppä aukeaa kokonaan.

Ahtopaine on ehkä hieman plussan puolella. Sen sijaan, jos hukkaportti suljetaan esim. "sähköliimalla", ahtopaine nousee liikaa.

Ahtopaine pitäisi vakiossa T5:ssa olla 0,66bar, jonkinlaista vihellystä voi vanhasta turbosta kuulua. Ei kannata ruuvata ahtoja liiaksi. Sulla on nyt vielä ehjä ja käyttökelpoinen auto - kun nostat ahdot tappiin, käyttöikä lyhenee merkittävästi.
Otsikko: Vs: B5234T3 eli 2.3 T5 vakio turbo.
Kirjoitti: tire - 24.07.2014, 16:49:48
Siis paljonko tuon pitäisi piikata kiihdytyksessä??
Otsikko: Vs: B5234T3 eli 2.3 T5 vakio turbo.
Kirjoitti: Solmurauta - 24.07.2014, 17:10:15
Jos hukkaportin kello poistetaan turbo ahtaa kyllä vähintään puoli kiloa kierroksilla vaikka läppä olisikin kokonaan auki mutta herää vastaavasti myöhemmin.
Muuten menee kuten tuossa aiemmin jo mainittiin.
Otsikko: Vs: B5234T3 eli 2.3 T5 vakio turbo.
Kirjoitti: tire - 25.07.2014, 09:05:49
Pahoittelut puhelimesta kirjottelin, niin ilmaisin itseni kyllä hyvin väärin :D

Elikkä alunperin piti kysyä, paljonko tuon kyseisen moottorin siis vakiona pitäisi piikata täys kiihdytyksessä?
Otsikko: Vs: B5234T3 eli 2.3 T5 vakio turbo.
Kirjoitti: Axu85 - 29.07.2014, 09:23:57
Tuli tässä mieleen että miten saisin tämän koneen heräämään nopeammin, muuten kuin vaihtamalla putkistoa tai lastuttamalla?
kulkevuus on jo tarpeeksi, mutta nopeampi kiihtyvyys olisi enemmän hakusessa.
Auttaako jos vaihdan esim: kaasuläpän suuremmaksi tai jotain muita muutoksia tekemällä?

Kertokaa vaan kaikki parannuskeinot mitä voisin tehdä, minulta löytyy B5242FS kone josta saisin esim: isomman kaasuläpän ja nokka-akselit.
Otsikko: Vs: B5234T3 eli 2.3 T5 vakio turbo.
Kirjoitti: mikkeki - 29.07.2014, 19:25:30
Lainaus
Tuli tässä mieleen että miten saisin tämän koneen heräämään nopeammin, muuten kuin vaihtamalla putkistoa tai lastuttamalla?
kulkevuus on jo tarpeeksi, mutta nopeampi kiihtyvyys olisi enemmän hakusessa.
Auttaako jos vaihdan esim: kaasuläpän suuremmaksi tai jotain muita muutoksia tekemällä?

Kertokaa vaan kaikki parannuskeinot mitä voisin tehdä, minulta löytyy B5242FS kone josta saisin esim: isomman kaasuläpän ja nokka-akselit.
Ahtopaineen säädin yms. perusjutut kuntoon. Eikös tuommoisen pitäis antaa täys boosti jo jossain 2500rpm ja jos se ei riitä niin kuulajousivena käyttöön ja jostain etit sille softantekijän joka softaa sen käymään e85:lla.
Noilla eväillä lulis syttyvän tarpeeks aikaiseen ja jos ei riitä niin pienempää turboa tai sit vaihda suosiolla dieseliin.