Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Markus_82_ - 26.06.2014, 22:53:59
-
Eli tälläistä olen ruvennut ihmettelemään: Öljyä syö melko reippaasti, puolisen litraa parissa viikossa (500-1000km), eikä valuta alle.
Kylmänä/seisoneena käynnistettäessä tuprauttaa sinertävänharmaan pakokaasu "pilven".. Normi ajossa/tyhjäkäynnillä (pienillä kierroksilla) ei liiemmin savuta eli vaikuttaa normaalilta, kunnolla kaasua antaessa lämpinäkin "pöffäyttää" jonkin verran tuota sinistä usvaa..
Lisäksi kylmänä että kuumana pakokaasua tulee niin öljyn mittatikun reiästä niinkuin öljyntäyttökorkistakin (raotettuna siis).
Auto pelaa kyllä ihan ok tuosta huolimatta ja tehotkin jokseenkin tuntuvat olevan tallella.
Poikki menneeseen männänrenkaaseen en oikein usko/ halua uskoa.
Huohotus/imu -putki on putsattu kauttaaltaan kaasuläpältä ilmanputsarille, onko muita letkuja/putkia vielä tuohon moottorin huohotukseen?
Asiaa tutkiessa ohjuri ja venttiilikumit tuli mieleen myös..
Mutta osaisiko joku noilla tiedoin sanoa missä mättää, kun konekin pukkaa tuota pakokaasua "joka" reiästä..
-
Millä moottorilla tämä on?
Äkkiseltään tulee mieleen, että huohotin on tukkeessa ja puskee öljyä sieltä läpi. Puhdistitko myös sen öljyloukun imusarjan alta? Toinen, mistä todennäköisesti öljyä pääsee sylintereihin, on venttiilinvarsien kumit. Voi sieltä myös olla männänrengaskin antautunut tai sylinterit ovat soikeat.
-
venttiilien ohjureitten kumit hapristuneet...eikä voi laittaa tulppien reiistä vaan joutuu aukasemaan koneen...halpaa ku saippua eli apaut tonnin maksaa...
-
Jos höyryä nousee oljytikun reiästä, niin kohta vuotaa moottorin takapään stefa. Sen vaihto maksaa 800 euroa, kun vaihdelaatikkokin otetaan pois.
Vaihda imusarjan alla liekkilukolle kulkeva, imusarjan apukuskin puoleisesta päästä lähtevä huohotin letku. Ja ota mahdollinen liekkilukon sihti pois.
Jos siinä 10 venttiilisessä 2,5 litran turbossa sellainen on. ;)
-
venttiilien ohjureitten kumit hapristuneet...eikä voi laittaa tulppien reiistä vaan joutuu aukasemaan koneen...halpaa ku saippua eli apaut tonnin maksaa...
Kymppi venttiilinen turbo, never höörd ???
Mutta tähän ESEn kommenttiin. Miksei muka Volvoon saa vaihdettua kantta irrottamatta? Venttiilikopan tietenki joutuu irrottamaan, mutta eikö nuo kumit pystyne vaihtamaan kun tunkee narua tai jotain sylinteriin niin ettei venttiili pääse putoamaan kun irrottaa jousen. Tai tulpan reijästä paineilmaa, onhan näitä kikkoja ja ennen mitsuun tälleen vaihdettiin kumit.
-
Mielestäni jos tuprauttaa kylmänä niin silloin viittaisi männän renkaisiin , muistaakseni 850:een tuli parannetut männärenkaat -94 lopussa tai -95 alussa faceliftin yhteydessä.
Edit: Otsikon moottorimallissa on kolme toisiinsa kuulumatonta merkintää 10V, T5 ja 2,5 ;)
-
Venttiilinvarren kumit sieltä aika luultavasti sitä öljyä päästää, voi olla kumi noussut ohjurista irti.
Kovalla öljynkulutuksella palaa helposti pakoventtiili, eli kannattaa laittaa pian kuntoon.
Saa kumit vaihdettua kansi paikallaan, muttei sen kannen irrotus enää paljoa tee lisätyötä siihen, saa samalla hiottua venttiilit yms.
Ja tosiaan, mikä sen koneen ihan oikea tyyppi on? Ei ole olemassa 2,5 10v T5 konetta.
Ja paljonko ajettu?
-
Joo, eihän tämä mikään turbo olekaan.. Normaali 10V Bensakone, korjattu otsikkoon ;) Autolla 300tkm päästelty..
Elikkä tuota ilmaa sekä myöskin sitä pakokaasua tulee tuolta öljynerottimelta tulevasta putkesta/letkusta joka tuohon liekkilukkoon tulee, eli huohotus kaiketi on kunnossa kun pieni alipaine öljynmittatikun reiästä sormeen tuntuu niin ikään..
Elikkä vikahan on aika yksinkertainen, öljyt pääsee palotilaan kuin myös sitten pakokaasu moottoriin.
Syypäänä paska kone, tai sitten nuot venttiilivarren kumit..
Miten tuon vianaiheuttajan nyt sitten paikallistaisi? Puristuspaine mittauksella kaiketi selviää jos männän välistä tavaraa enempi lykkää?
Kumien kuntoa tuskin voi selvittää, muuta kuin purkamalla ja katsomalla..
Mutta kovaa ajoa vain, kun kerran muuten käy ja kulkee hienosti ja pakokaasutkin pysyy ja kiertää moottorin sisuksissa ettei tarvi sentään sitä käryä haistella :D
-
Puristukset tai ohivuodot mittaamalla saa selville, että onko kone mekaanisesti kondiksessa, mutta ohivuotoa voi tehdä myös karstoittunut venttiilin seetipinta, eli tuokaan mittaus ei kerro ihan kaikkea.
Huonot ohjurinkumit paljastuu lähinnä vain avaamalla yläkerran.
Mutta kuten sanoin, raju öljynkulutus tuppaa polttamaan näissä pakoventtiilin, sitten sen kannen ainakin saa nostaa pois...
-
Taitaa olla provo?
Kerrot, että: "Lisäksi kylmänä että kuumana pakokaasua tulee niin öljyn mittatikun reiästä niinkuin öljyntäyttökorkistakin (raotettuna siis)."
Ja seuraavassa viestissäsi kerrot, että mittatikun reiässä on imua:"...eli huohotus kaiketi on kunnossa kun pieni alipaine öljynmittatikun reiästä sormeen tuntuu niin ikään.."
Yritä ny hiukan keskittyä oireiden kuvaamisessa. Tuntuu, että kun sulle annetaan hyvä neuvo, niin seuraavana muutat oireen sellaiseksi, ettei neuvoa enää kannata soveltaakaan.
-
Pakokaasut niinsanotusti kiertää koneessa sekottuen lopuksi imuilmaan tuolta liekkilukolta.. Pakokaasut pyrkii pääsemän koneesta ulos luonnollisesti, ei ne öljytkään koneessa pysy jos korkki auki ajelee ;)
Mutta tuossa kun sattuu öljyä olemaan, niin heitämpä uudet sisään stp smoke treatmentin kera, näin ensiavuksi. En tiedä onko mitään hyötyä tuosta, mutta kokeillaan.
Katsellaan sitten myöhemmin tuota konetta että mikä tarkalleen on vikana, ja kannattaako edes ruveta laittamaan. Vai etsitäänkö uusi omistaja "hyvänä pidetylle" volvolle ;)
Ei viitsisi kauheasti panostaakaan 700e:n autoon.
-
Kymppi venttiilinen turbo, never höörd ???
Mutta tähän ESEn kommenttiin. Miksei muka Volvoon saa vaihdettua kantta irrottamatta? Venttiilikopan tietenki joutuu irrottamaan, mutta eikö nuo kumit pystyne vaihtamaan kun tunkee narua tai jotain sylinteriin niin ettei venttiili pääse putoamaan kun irrottaa jousen. Tai tulpan reijästä paineilmaa, onhan näitä kikkoja ja ennen mitsuun tälleen vaihdettiin kumit.
Mitä kerroin niin ei ole omasta päästäni keksitty vaan Keskusautohallin huollon kertomaa Turussa kun oma kymmentappinen savutti aivan sairaasti, ja silloin täällä siihenkin neuvoja kyselin... Tosin nyt en ole enään varma että oliko kansi vai venakoppa kyseessä...mutta tulpan reistä niitä ei voi tässä vaihtaa, eri asia sitten on esin.900 sarjalaiset... saa korjata jos mulle on annettu aivan väärää tietoa...
-
Ei ne volvolla niitä kumeja varmaan ala yläkautta vaihtamaan,vaikka se onkin kepulikonstein mahdollista.
-
Eikä niitä kumeja tulpanreiästä vaihdetakaan vaan siitä tungetaan narua tms. pyttyyn jottei venttiili putois männän päälle. Toinen vaihtoehto on laittaa paineilmaa pyttyyn ja pitää sillä venttiilit ylhäällä vaihdon ajan. Ite kyl repisin kannen irti ja samalla tulis tarkastettua ja läpättyä venttiilitkin..