Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: Chall - 29.06.2014, 15:15:21
-
Tällänen tuli mieleen, jos vähän väittelyä sais aikaseks :idiot2:
Hypereutectic mäntä on siis aluseoksesta tehtyä, missä on normaalia enemmän piitä mukana.
Yleensä max 20% asti, mitä enemmän piitä, sitä heikompi. mitä vähemmän piitä, sitä enemmän lämpölaajenemista. (kylmänä kalkattaa, piston släppiä)
"hyperspektaakkeli" männän kesto ei ole yhtä hyvä kuin tako, mutta kestävempi kuin valetussa.
Ei juurikaan lämpölaajenemista, jolloin koneen voi porata tiukaksi sylintereiden ohella. (tämä itsellä mielessä wiinan käytön kanssa.)
painoa hieman enemmän verrattuna taottuun.
Mietintään pisti juuri tuon todella pienen lämpölaajenemisen takia, koska viinalla tulee ajeltua, saa viinan päätymisen öljyn joukkoon minimissä.
Sitten taas kesto ahdetussa tuli myös mieleen, miten tälläinen saattaisi kestää painetta. Nakua ei kestä oikein, mutta eihän naku olekkaan suotavaa minkään mäntä ratkaisun kanssa.
Joissain männissä käytetty pinnoitetta männän helmoissa juuri wiinan huuhtelevaa ominaisuutta silmällä pitäen.
-
Jenkki foorumeilta lukeneena niin vapareissa käyttävät usein noita hypereitä ja remmi/turbo vehkeisiin laittavat mielummin takomäntiä hyperin nakukestävyyden takia.
MUTTA eihän viina nakuta.
-
Saahan sen viinan nakuttamaan niin kuin bensan, tarpeeksi puristusta ja säädöt päin jotain.
Suvussa olevassa isolohko buickissa on Hypereutectic männät, ja yhdessä ahdetussa fordissa olen nähnyt.
Mutta viinahan ei nakuta läheskään niin helposti. Se tässä olisi ideana laittaa etanolin kanssa nuo silarimännät :buck2:
-
Saahan sen viinan nakuttamaan niin kuin bensan, tarpeeksi puristusta ja säädöt päin jotain.
Suvussa olevassa isolohko buickissa on Hypereutectic männät, ja yhdessä ahdetussa fordissa olen nähnyt.
Mutta viinahan ei nakuta läheskään niin helposti. Se tässä olisi ideana laittaa etanolin kanssa nuo silarimännät :buck2:
Ei niissä mitään silikoonia ole. Silicon tarkoittaa piitä englanniksi.
-
Ei niissä mitään silikoonia ole. Silicon tarkoittaa piitä englanniksi.
;D ;D pistetään turhaan pitkään nukutun sunnuntain piikkiin
pää pisti automaattisesti e-kirjaimen perään
-
Onkohan hyper + viina + ahdin = uusi ilmiö?
Ole pioneeri ja tee kunnon turbomotti hypereillä.
-
Ei niitä montaa ahdettuna ole tullut vastaan, kasikoneissa kadulla on muutamia. Ja nämäkin vapareita bensalla
Mutta tässä muutenkin miettinyt koneen laittoa talven aikana, niin melkeen voisi alkaa keräämään tavaraa tuollaseen
-
Tässä lueskellut melkeen koko päivän aiheesta..
Hyperi on todella tarkka männänrenkaiden välyksistä, erityisesti ylin. Varsinkin ahdetussa.
Ja kuuman kesto huono, eli juurikin se naku.. Tosin viina koneessahan lämpö on reippaasti alhasempi
-
Ei niitä montaa ahdettuna ole tullut vastaan, kasikoneissa kadulla on muutamia. Ja nämäkin vapareita bensalla
Mutta tässä muutenkin miettinyt koneen laittoa talven aikana, niin melkeen voisi alkaa keräämään tavaraa tuollaseen
BMW M5:n S38b36 männät ovat hypereutektiset. Niistä saa vakio sisuskaluilla ahdettuna mitä tahansa 600hp ja 900hp väliltä, itselläni oli 605hp häikäisevällä 0,8bar ahtopaineella. Sen kyllä huomasin että ottavat itseensä todella herkästi, nimittäin jos kyseessä on ulkoiset kolhut. Aikoinaan kun purin moottorini ja laitoin männät säilöön tallinhyllyyn muovilaatikkoon, ja muutaman kuukauden kuluttua niitä jälleen hypistelin oli joku, joka ei tähän päivään mennessä ole ilmoittautunut (voin olla myös minä ::)), onnistunut murjaisemaan yhdestä männästä helmasta palan pois, ja tuosta kohdasta lähti sitten iloisia pikku murtumia ja siitä sai sitten murennettua mäntää. Kaverilta sain hyväkuntoisen "vaihtomännän" ja kasailin koneen vanhoilla männänrenkailla, leikki loppui vasta kun öljypumpun ratas petti toisen kerran ja öljynpaine kävi vähiin. Oman koneeni sääti Sporttiauto, ilmeisesti ei nakutellut kun ei männissä ollut mitään nakuun viittaavaa kun moottorin öljynpainekatastrofin jälkeen taas purin. Ja jonninverran noita S38B36:sia on suomenmaalla ahdettu vakio sisuskaluilla, että kai ne hyperautistiset männätkin kestävät kun koneen oikein säätää.
Niin ja koneeni oli about 9.0 puristuksilla ja ajoin bensalla.
-
BMW M5:n S38b36 männät ovat hypereutektiset. Niistä saa vakio sisuskaluilla ahdettuna mitä tahansa 600hp ja 900hp väliltä, itselläni oli 605hp häikäisevällä 0,8bar ahtopaineella. Sen kyllä huomasin että ottavat itseensä todella herkästi, nimittäin jos kyseessä on ulkoiset kolhut. Aikoinaan kun purin moottorini ja laitoin männät säilöön tallinhyllyyn muovilaatikkoon, ja muutaman kuukauden kuluttua niitä jälleen hypistelin oli joku, joka ei tähän päivään mennessä ole ilmoittautunut (voin olla myös minä ::)), onnistunut murjaisemaan yhdestä männästä helmasta palan pois, ja tuosta kohdasta lähti sitten iloisia pikku murtumia ja siitä sai sitten murennettua mäntää. Kaverilta sain hyväkuntoisen "vaihtomännän" ja kasailin koneen vanhoilla männänrenkailla, leikki loppui vasta kun öljypumpun ratas petti toisen kerran ja öljynpaine kävi vähiin. Oman koneeni sääti Sporttiauto, ilmeisesti ei nakutellut kun ei männissä ollut mitään nakuun viittaavaa kun moottorin öljynpainekatastrofin jälkeen taas purin. Ja jonninverran noita S38B36:sia on suomenmaalla ahdettu vakio sisuskaluilla, että kai ne hyperautistiset männätkin kestävät kun koneen oikein säätää.
Niin ja koneeni oli about 9.0 puristuksilla ja ajoin bensalla.
Tuota en tiennyt että joiltain merkeiltä on tullut jo tehtaalta, sen mitä kattelin että eutektisiä mäntiä on ollut, mitkä on alle 10% piitä sisältäviä.
Tarkoitus ajaa tuolla LH + EZK yhdistelmällä vielä pitkään, sen verran hyvin saa ohjelmoitua Ostrichin kanssa :pomo:
Ja nuo kun hallitsee nakutuksen erinomaisesti