Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Tuunaus ja Autohifi => Korisarjat ja alustamuutokset => Aiheen aloitti: vippe - 29.06.2014, 17:06:44
-
Kokeneemmilta mielipiteitä että miten kannattaa tehdä, eli kun jotkut laittavat pusliin rasvanippoja erityisesti ympärivuotisessa käytössä oleviin autoihin. jotkut taas sanovat ettei tarvitse mitään, jotkut valmistajat sanovat ettei välttämätön, mutta eivät kyllä kielläkkään...
kuulemma syy ympärivuotisessa käytössä olevien rasvailuun on, että asennuksessa laitettava rasva mm. peseytyy ajan myötä pois ja sen jälkeen puslat alkavat narista ja kulua nopeammin.
itse siis mietin että tekisikö nipat, kun kerran ruvetaan vaihtelemaan puslia. eikä rasvailu kausittaisen renkaitten vaihdon yhteydessä ole paha rasti... kaverit taas meinas et ei kannata...
eli koeskustelua sekä omia kokemuksia kaivataan tositarkotuksella ;)
-
Ei hyövää kun ei siellä mitään uriakaan ole sille rasvalle.
Eikä ne kyllä normaalisti siellä taida paljon pyöriäkkään.
-
IPD ainakin suosittelee rasvaamaan ja heiltä löytyy jotain marine -rasvaa joka on kuulema kunnon tervaa ettei lähde karkuun. Löytyy infoa IPD:n sivuilta ainakin.
-
tämmöseen ite törmäsin tuolta superpron sivuilta, ko semmoset on tilauksessa:
Do you recommend using grease with SuperPro bushes?
In all the locations on a vehicle where bushes have a pivoting action, it is essential that grease is used. Due to the characteristics of Polyurethane, and the way in which the bushes behave, they start to act as bearings instead of just a gap filler, and as little friction in movement as possible is vital to avoid uncomfortable increases in Noise Vibration and Harshness (NVH). All SuperPro kits include grease where necessary; of course we do not include grease where it is not necessary for the performance of the component to do so.
ja sitte noista urista propagandaa:
http://www.superpro.eu.com/whysuperpro/features.aspx
-
Nostellaas ja kysytään aiheesta:
Päteekö PU-puslissa sama sääntö kuin normipuslissa, eli kiristetään vasta kun auto makaisi maassa pyörillään? Periaatteessahan kun se keskiholkki on ihan irtonainen niin se antaisi myöten? ???
Toinen mikä mietityttää että kun koiranluun puslat siihen yläpäähän vakaajan molemmin puolin pitäs kiristää, niin millasella ohjeella ne pitää tiukata? Joku x määrä millejä prikkojen välillä, paljonko? Alfamerin oppaassa oli seiskan kohdalla muistaakseni peräti 42mm, mutta Motonetin tangoilla/kumeilla ei se vakaaja kiristyny ensinkään, jäi hölskymään. Eikös 2-satkussa sama koiranluu?
Ja sitten semmonen, että kun mulla tulee etupäähän Superflexin puslat niin ainakin alatukivarsien taaempiin pusliin pitää jättää vanhoista se ulkoholkki tuki varteen, tarviiko etummaisista puslista jättää ulkoholkki tukivarteen vai nykiikö sen hiiteen? Selviäähän tuo viimeistään kun saa puslat ja tukivarren käpäliinsä, mutta ajattelin kysyä samoilla lämpösillä...
-
Koiranluut olen kiristänyt tuohon alfamerin arvoon, auto tasaiselle alustalle lasketttuna.
::)
-
Kokeneemmilta mielipiteitä että miten kannattaa tehdä, eli kun jotkut laittavat pusliin rasvanippoja erityisesti ympärivuotisessa käytössä oleviin autoihin. jotkut taas sanovat ettei tarvitse mitään, jotkut valmistajat sanovat ettei välttämätön, mutta eivät kyllä kielläkkään...
kuulemma syy ympärivuotisessa käytössä olevien rasvailuun on, että asennuksessa laitettava rasva mm. peseytyy ajan myötä pois ja sen jälkeen puslat alkavat narista ja kulua nopeammin.
itse siis mietin että tekisikö nipat, kun kerran ruvetaan vaihtelemaan puslia. eikä rasvailu kausittaisen renkaitten vaihdon yhteydessä ole paha rasti... kaverit taas meinas et ei kannata...
eli koeskustelua sekä omia kokemuksia kaivataan tositarkotuksella ;)
Vastaanpa silti, vaikka onkin jo "vanha" viesti.
Itse näkisin rasvanipan puslan kyljessä täysin epäonnistuneeksi, jos verrataan rasvanipan toimintaa laakerin rasvaamisessa. Laakerin pitää pyöriä, jotta rasva kulkeutuu ympäri laakeria. Pusla kun pysyy paikoillaan, niin rasva ei kulkeudu kehällä mihinkään ja lopulta rasva mitä luultavimmin kaivaa itsensä nipan kohdalta puslasta läpi. Rasvaprässillä saadaan suhteellisen kova voima vaseliiniin.
Nämä olivat omia ajatuksia teollisuuden kunnossapidon kokemuksen kautta. :)
Ei hyövää kun ei siellä mitään uriakaan ole sille rasvalle.
Eikä ne kyllä normaalisti siellä taida paljon pyöriäkkään.
Näin äkkiä ajatellen, jos puslassa olisi ura rasvalle, niin rasva kulkisi sitä uraa pitkin ja uraton kohta jäisi vaille voitelua. ???
Jos pusla pyörisi pesässään, niin se olisi hetkessä sohlo. ???
-
maastureissa lehtijousen riipukkeita myydään rasvanipallisia, mutta siinä liikeratakin on aikapaljon suurempi. ja kumipuslien väliin jää pieni rasvatasku kun useat mallit kootaan kahdesta puolikkaasta. myöskään kaikki kumi ja pu-laadut ei kestä kaikkia rasvoja. ainakin perienteinen rasvaprässijankki turvottaa useita kumilaatuja, varmaan jotakin erikoismömmöjä löytyyy jotka toimii ok.
-
Superpro puslien mukana tuli rasva, tosin nämä oli vakaajan puslat ja niissä on rihlat. Eli samanmoisissa asennuksissa esim koiranluut, voisi sitä käyttää. Se vaatii oman rasvan, muistaakseni silikonirasvaa tuo oli. Ja maininta että em kohteessa sitä tulee käyttää, ettei vakaaja pääse tarraamaan puslaan kiinni ja siten rikkoa sitä.
Onhan tuo aika selkeää, kun asiaa miettii? Jos jokin liikkuva osa kulkee puslan läpi, niin se pitää voidella. Mieleen tuli vielä jäykän taka-akselin pitkittäistukien puslat, mutta sama asia :)
-
Onhan tuo aika selkeää, kun asiaa miettii? Jos jokin liikkuva osa kulkee puslan läpi, niin se pitää voidella. Mieleen tuli vielä jäykän taka-akselin pitkittäistukien puslat, mutta sama asia :)
Se on selvää, että polyuretaanipuslia asennettaessa osat pitää rasvata mukana tulleella liukasteella, mutta ei niihin välyksettömiin osiin saa rasvaa mitenkään niiden ollessa tukivarressa kiinni. Se puslan läpi menevä keskiholkki liikkuu ajossa sen mitä liikkuu, puslatehtaan rasva kestää sielä sen mitä kestää.