Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Sitikkamies - 29.06.2014, 21:00:57
-
Tänään ilmestyi mittaristoon ilosanoma, "ajonvakautus vaatii huollon". Vikakoodeja löytyi vain yksi, BMC-0130, jarrupaine sensori 1, eli näyttää hydrauliyksikön vialta.
Nettiselailun perusteella tuo yksikkö koostuu pumppu- ja venttiiliosasta sekä elektronisesta ohjainyksiköstä.
Onko jollain tietoa, kummassa osassa tuo painesensori sijaitsee? Jos ongelma on ohjausyksikössä, voiko ohjausyksikön vaihtaa irroittamatta pumppu&venttiiliyksikköä?
Jos koko hydrauliyksikkö vaihdetaan, pitääkö se ohjelmoida autoon?
-
Moro.
Anturi sijaitsee hydraulilohkossa. Lohkoa, eikä ohjainlaitetta ei tarvitse ohjelmoida. Joissain tapauksissa joutuu kalibroimaan nolla arvon.
Meillä (sercap.fi) on myynnissä tuota lohkoa hintaan 275 euroa.
-
Moi,
Kiitos neuvoista, keräilen rohkeutta....
-
No niin, hydrauliyksikkö on vaihdettu. Muutamia havaintoja.
- Ilmanputsarin kotelon poistaminen helpoittaa hommaa, kotelossa kiinni huohotinputki joka pitää irroittaa.
- Akkukotelo pitää myös poistaa, kotelon pohjassa lämpötila-anturin johto jonka liitin avattava.
- Jarruputkien liittimen kannat 11mm, kannattaa ostaa sellainen nivelöity jarruputki mutteri avain.
- Tein jarrujen ilmauksen ilman apulaitteita kahdessa osassa. Ensimmäisen kerran jälkeen kävin ajamassa, ABS yksikkö aktivoituu vasta auto liikkuessa jolloin ilmat yksiköstä pääsee liikkeelle.Toisen ilmauksen jälkeen jarrut ok.
- Kytkin toimii myös samalla jarrunesteellä, kannattaa ilmata =vaihtaa vanhat nesteet pois samalla.
- Alipaineella imeminen jarrusatulasta ei toimi.
- Huomautus huollon tarpeesta hävisi heti uuden osan jälkeen.
- Edullisia osia saa ebay:stä, purkuosa Saksasta 220 eur kotiovelle tuotuna.
-
Itellä sama ilmoitus. käytetty lohko vaihdettu. jarrut yhen kerran ilmattu (toinen kerta pitäisi vielä tehdä). Vielä valittaa samaa vikaa. Onko ideoita. Omalla autellin testerillä anturia kun lukee niin näyttää semmosta 214 bar.
-
Itellä sama ilmoitus. käytetty lohko vaihdettu. jarrut yhen kerran ilmattu (toinen kerta pitäisi vielä tehdä). Vielä valittaa samaa vikaa. Onko ideoita.
Hetki mennyt jo, asia lie ratkaistu? Sanoisin silti, että uusi tai kunnostettu tilalle. Ei kannata käytettyä laittaa jollei ole tiedossa varmasti, että on ehjä. Eli luettu vikakoodit ennen purkua.