Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: volvo 929 - 01.07.2014, 17:45:15

Otsikko: tappikoneen tilalle b230E
Kirjoitti: volvo 929 - 01.07.2014, 17:45:15
eli auto on 242 vm 74 johon olisi tarkoitus vaihtaa b230e kone ja laatikko jotka ovat peräisin vm85 740. mitä joutuu sähköille tekemään ? onko 740  koneelle erilliset sähköt ? onko b230e siirto pumppua tankisa?
 
Otsikko: Vs: tappikoneen tilalle b230E
Kirjoitti: Lankku - 02.07.2014, 00:49:53
740:ssä johtosarjat on samassa auton muiden sähköjen kanssa. Perusmallin K-jet ei tarvitse muuta sähköä konehuoneen puolelle kuin ohjauspaineensäätimelle ja lisäilmaluistille virran startatessa sekä avain on kakkosasennossa. Bensapumpunreleen, johdotukset sille joutuu lisäämään ja vetämään johdot pumpuille. Tankkipumppu on kaikissa vakioruiskuissa. Ei ole pakollinen, mutta voihan senkin laittaa.
Otsikko: Vs: tappikoneen tilalle b230E
Kirjoitti: volvo 929 - 02.07.2014, 07:56:18
kiitos vastauksesta=)
Otsikko: Vs: tappikoneen tilalle b230E
Kirjoitti: 244L - 02.07.2014, 13:52:32
Tarvitset myös ruiskumallin tankin jossa loiskesäiliö, muuten auto sammuu kaarteessa.

Tankkia on kahta eri mallia, vm 1974 14xGL: ssä ja vm 75-77 24xGL: ssä on vanhan mallin tankki, jossa imuputki tankin kyljessä, ja painepumppu kiinni imuputken välittömässä läheisyydessä tankin vasemman etukulman kohdalla. Näissä ei ole siirtopumppua. Kaasaripelin tankista puuttuu loiskesäiliö ja imuputki, joten ei sovellu ruiskukäyttöön sellaisenaan.

VM 1978- 240sissä on uudemman mallin tankki, jossa erilainen täyttöputki, kaikissa loiskesäiliö, imuputki tankkianturihässäkän läpiviennissä ja ruiskumalleissa siirtopumppu tankissa. Painepumppu on näissä suunnilleen vastaavassa paikassa takalattian alla, kun siinä 740 -ruiskussa mistä tekniikan irroitit.

Vanhan mallin tankki on helpompi kun ei tarvitse siirtopumpun kanssa arpoa, mutta voi olla vaikea löytää ehjää.