Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Slerbahuuli - 02.07.2014, 09:41:19
-
Hei, kovasti yritin haulla löytää tietoa, mutta ainakaan mitään suoraa apua ei löytynyt. Joitain topickeja vastaavasta operaatiosta 200-sarjaan ja 300-sarjaan, muttei osunut vastaavaa silmiin.
Eli kaveri olisi aikas kyllästynyt oman 745:sen B200K:hon ja olisi kovin kiinnostunut vaihtamaan tilalle B230F:n. Mitähän kaikkea pitää tehdä että tuo onnistuu?
Alustavasti ajateltiin tehdä välisäiliöllä, eli tankki/polttoainelinjasto pysyisi alkuperäisinä. Tällöin konehuoneeseen tehtäisiin välisäiliö, johon siirtopumppu siirtää polttoaineen ja säiliön painepumppu paineistaa ruiskutusjärjestelmän.
Mitenkäs menee sähköjen kanssa? Täytyykö löytää ruiskullinen 740, josta ottaa johtosarjat? Ja ennenkaikkea, mitkä kaikki johtosarjat?
Omaan järkeen tässä ei ole mitään muuta hankalaa, kuin johtosarjat. Moottorithan ovat täysin vaihtokelpoisia, senkun ottaa vanhan pois ja tiputtaa uuden paikoilleen. Välisäiliö + pumput vielä menee järjellä, mutta nuo B200k/B230F johtosarjojen/komponenttien ero mietityttää ja kummastuttaa. Auttakaa tyhymää.
-
Johtosarjojen kanssa on varsin helppoa. Vaihdat vaan koko keulan johtosarjan. Kun sähköruitallisen laitteen johtoja perkailee vähän aikaa, se kristallisoituu aika helposti. Samassa paketissa keulalle kulkee valot, lampunpesurit ja kaikki.
Molemmin puolin autoa menee tulipellistä läpi varsin paksu nippu johtoja. Matkustamon puolella on isot, neliskanttiset liittimet. Vähän vuosimallista riippuen niistä menee läpi myös ovien ja takaluukun johtosarjat. Useimmiten kuitenkin ne on olleet eri blokissa, liitin on siis kaksiosainen ja purettavissa. Karkeasti ottaen sytkäpuolen johdot kulkee kuskinpuolelta ja purkki on poljintellingissä ja pensapuolen johdot menee tulipellistä läpi apukuskin puolelta ja purkki löytyy oven edestä alimmaisen muovipaneelin takaa. Näiden lisäksi kulkee LH:n ja EZK:n välissä vielä puolenkymmentä narua, missä menee kuormitustietoa, nakutusrikastuspyyntöä, pyörimisnopeustietoa jne.
Helpointa on työntää johtosarja liittimineen läpitte konehuoneen puolelle. Jos pääsee purkamaan vanhasta itte, kannattaa ottaa koko tankki purkuautosta, niin saa tehdä originaalin oloiset linjavedot. Alunperinhän ne on pitkälti kuparia, mutta kyllä ihan kuminen polttoaineletku siellä menee sen ku tarvii. 3 bar on kuitenkin aika pieni paine.
Oma motivaatio ei tässä kohtaa enää riittäisi yhden vapaastihengittävän vaihtamiseen toiseen (vaikka tuo oma käyttis nyt vielä onkin vapari, siellä on kaikki valmiudet ja ahdin pöydällä...), ainakin optio ahtimelle pitää laittaa. Eroja on kuitenkin lopulta niin vähän ja purkuauton turbokoneella löytänee varsin helposti.
-
Noni, eli kannattaa siis etsiä 740/940 purkuauto, josta saa käydä purkamassa moottorin apulaitteineen + johtosarjat. Mielellään myös tankin laitteineen.
Joo kyllähän se ahdin on hieno asia, mutta myös tosiasia että "romun" määrä konehuoneessa lisääntyy. Alkaa olemaan ahtoletkua, ahdinta, cuuleria (siinäpä ne onkin). Hyvä koppahan tuo olisi turbottaa, mutta mitä suotta. Sillekun ei ole tarvetta.
Kyseiselle kaverille kun riittää mainiosti jo tuon B200K:n menohalut (silloin kun se toimii), mutta ajettuaan minun autolla pariin kertaan alkoi kiinnostamaan ruiskutekniikka 2.3 litraisena.
Mutta hei, erittäin suuri kiitos sulle Dartteri! :hello:
-
Noni, eli kannattaa siis etsiä 740/940 purkuauto, josta saa käydä purkamassa moottorin apulaitteineen + johtosarjat. Mielellään myös tankin laitteineen.
Joo kyllähän se ahdin on hieno asia, mutta myös tosiasia että "romun" määrä konehuoneessa lisääntyy. Alkaa olemaan ahtoletkua, ahdinta, cuuleria (siinäpä ne onkin). Hyvä koppahan tuo olisi turbottaa, mutta mitä suotta. Sillekun ei ole tarvetta.
Kyseiselle kaverille kun riittää mainiosti jo tuon B200K:n menohalut (silloin kun se toimii), mutta ajettuaan minun autolla pariin kertaan alkoi kiinnostamaan ruiskutekniikka 2.3 litraisena.
Mutta hei, erittäin suuri kiitos sulle Dartteri! :hello:
Sekasin saa olla jos B230F riittää :D Sekä kyllä siellä konetilassa tilaa riittää niille ahtoputkille yms ihan hienosti.
Mutta ei kannata tommosten välisäiliöitten yms kanssa alkaa turaamaan kyllä pätkääkään. Sekä tietenkin putkeen tarvitsee lambdalle paikan.
Sekä itse en koko linjaa kumiletkusta tekisi, vaan jos ei putkia halua väsätä, niin edes samanlaisella ratkaisulla kuin alkuperäinen, eli nailonletkulla. Nimimerkillä: "huono kokemus pieksämäen perämetsillä kun letkun raapasi kivi tms halki lähes mahdottomasta paikasta"
-
Joo, en usko että linjastot on ongelmana. Putkeen lamvda on helppo, kattia ei tu ;D
Mikä helvetti siinä on ettei vapari kelpaa? Menee alle kympin (pitäs mennä alle ysin) ja varmasti saat kortin pois vielä satasen rajoituksella. "Pakollinen ahdin" on dieseleihin ja pienimunasille. Ilmankin pärjää.
-
Mikä helvetti siinä on ettei vapari kelpaa? Menee alle kympin (pitäs mennä alle ysin) ja varmasti saat kortin pois vielä satasen rajoituksella. "Pakollinen ahdin" on dieseleihin ja pienimunasille. Ilmankin pärjää.
Kun samalla vaivalla saa ns vitusti enemmän, ja silti esim 945 menee ft koneella maantiellä sinne vajaaseen ysiin vaikka käyttelee ilmastointia. Toki jos ei enempi tartte niin kaiken helpoimmalla pääsee kun nostaa sinne B230E:n niin ei tartte pelata sähköjen kanssa, jos vaan löytää ehjän koojetin ni siinähän sitä olis.
-
Kjetti olisi myös vaihtoehto. Pääpointtina olisi jokatapauksessa voiman lisäys ja kulutuksen lasku. Ei se b200 jaksa mennä mihinkään esim. kärry perässä ja kontti täynnä.
-
Mun mielestä tuolloin se hyrrällinen moottori olis just oikea vaihtoehto kuvailemaasi hommaan. Jos vertaillaan vaikka 940:n tekniikoita, niin löytyyhän sieltä ihan selkeät plussat ahtimelle. Otetaan vertailuun vaikka B230FB ja B230FK
B230FB 130hp @ 5500rpm 185Nm @ 2950rpm
B230FK 135hp @ 4900rpm 230Nm @ 2300rpm
Paperilla FK:ssa on vain 5hp enemmän, mutta jos olisin vetoautoa hommaamassa, niin en kyllä miettis sekuntiakaan kumman valitsisin siihen hommaan. Ahdettu on vaan kaikinpuolin fiksumpi vaihtoehto ja kulutuskin pysyy lopuksi melkolailla samoissa. Muutenkaan en ymmärrä tuollaista "ahdin on pienimunaisille" -kommentointia. Kummasti vaan kivikautisesta vinokoneestakin muuttuu ihan näppärä vetojuhta kun sinne saa edes vähän painetta ja moottorikoodi alkaa B23
Perävälitys on toinen mitä kannattaa miettiä siinä vetojuhdassa. Ajonautinnon ja kulutuksen kannalta yllättävän suuri tekiä, vaikka usein jätetään täysin huomioimatta.
-
Monesti se käytännön suorituskykykään ei selviä pelkästään tehoon tuijottamalla. Juuri vääntöalue ja sen laajuus on aika tärkeitä tekijöitä. Ei tuossa mun käyttis-tdi:ssä ole kuin 140 heppaa mutta vääntöä on 290nm @ 1900rpm. Ja nimenomaan se käytännön suorituskyky ja ajomukavuus tuolla tien päällä on jotain vähän muuta kuin vapari-vinomotilla vaikka tehoa on hyvin marginaalisesti enemmän. Edellä mainittu +45nm 600rpm pienemmällä kierrosuluvulla on todellisuudessa paljon.
Eikä mulla ainakaan ft+aw yhdistelmä vienyt yhtään enempää kuin fb+m47 ja arvatkaas kummalla ajoi mieluummin?
-
Totta, jokainen varmana sen turbon laittaa jos haluaa.
Nyt ei olla kuitenkaan tekniikanvaihtoa tekemässä vain ahtimen vuoksi. Kyllähän turbotekniikan hankintahintakin on kovempi, kuin vaparitekniikan.
Kyllä täällä moottoritekniikkaa riittävästi tajutaan, että ymmärretään tehon ja väännön merkitys ja vetoalue. Oma pointtini lähinnä oli, ettei kaikki tarvitse sitä turboa.
-
Totta, jokainen varmana sen turbon laittaa jos haluaa.
Nyt ei olla kuitenkaan tekniikanvaihtoa tekemässä vain ahtimen vuoksi. Kyllähän turbotekniikan hankintahintakin on kovempi, kuin vaparitekniikan.
Kyllä täällä moottoritekniikkaa riittävästi tajutaan, että ymmärretään tehon ja väännön merkitys ja vetoalue. Oma pointtini lähinnä oli, ettei kaikki tarvitse sitä turboa.
Menee rankasti offtopiciksi, mutta vaparivinokoneella ajaminen on yhtä mukavaa kuin pienten neulojen työntely varpaankynsien alle.
Ainoat jotka ei tarvitse turboa, on ne joilla sitä ei ole, tai itsepetos on mahdollisimman hyvällä tasolla. :D
-
Mikä ihmisiä vaivaa? :2funny:
Saa sen kortin pois sillä vaparillakin ja hyvin tuo omakin FB jauhoi ykkösen tappiin asti ja vielä hetken kakkosellakin kun yksi päivä tässä hieman kiire tuli. :D
Asenne kysymys. ;) Teho on hauskaa, sitä en kiellä. Mutta jos ei sitä koe tarvitsevansa, en ymmärrä pointtia. ???
Tämä kaverinikin ajaisi turbolla 98% ajasta alipainealueella, mikä järki? Yhtälailla voi ajella sillä vaparilla ja sitten kerran/kaksi vetää rajoittajalle kuukaudessa.
-
edellinen 745 farmari meni tonin lastun jälkeen alle 8litran 100km ja matkaajossa oli ihan mukavasti vääntöä lakkasi hyytymästä ylämäkiin.:) moottori oli ihan vakio B230F tosin ajettu uudelleen rakennuksen jälkeen 60tkm, mutta itse suosin kuitenkin näitä ahdettuja mootoreita, menee luutavasti kulutuksensa puolesta pienemmällä vielä kun tuo edellä mainittu 745 jos siis vakio kuntoinen moottori.:) mutta kyllä mielummin B200K tilalle tuo B23FB jos vaparissa haluaa pysyä.:)
-
Tuokin vähän kaksipiippuinen juttu.
Vakio B230FB taitaa olla janoisempi kuin perus B230F. Ainakin kuulemani, näkemäni ja kokemani perusteella. Eihän se perus B230F jaksa mihinkään mennä, mutta kunnossa ollessaan pihi. Huikkoster viimeksi mainitsi norjaan mennessään kulutuksen ~7,5l/100km, 1995 945 B230FD
Jos tuossa FB:ssä nostaa puristuksia sinne 9,8:1 tasolle, missä ovat perus B230F:ssäkin, tulee ala/keskikierroksille lisää hönkyä eikä konetta tarvitse enään jengattaa jokapaikassa kokoajan. Häviää se yläkierroksien "potku", mutta vetää laajemmin.
Tosin kuulemma se B200K:kin on "pihi" kunnossa ollessaan. Se vain kun romut alkavat olemaan 30 vuotta vanhoja, pitäisi niitä osiakin oikeasti vaihtaa että toimisivat kunnolla.
-
745 B230F saatu maantiellä 6,53l/100km :hello:
Reginalla ohjataan ja silloin ajettiin vielä ysivitosella.