Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: TMOS - 29.04.2011, 00:28:27
-
Tuli tuossa konehuoneesta kaikki pienet letkut vaihdettu, ja aika haperoa ne kyllä olikin. Lähinnä TCV:n letkut, sekä by-pass ja hukkaportin letkut tuli vaihdettua.
Myös EVAP (tai mikä bensahöyryjen kierrätys pönttö onkaan) letku oli aika huonossa kunnosa, joten sekin tuli vaihdettua. Siinä letkussa oli myös takaiskuventtiili, joka vuotaa. Eli periaatteessa ahdot karkaavat erästä letkua pitkin turbon imuletkuun.
(http://i8.photobucket.com/albums/a41/dubbedoutgeo27/2011-01-06_195451.jpg)
Tuollainen, mistähän noita saisi. Siinä ei ole mitään osanumeroa, ja mitä lueskelin, niin Volvo myy vain koko letkusarjan, jossa on tuon venttiilin lisäksi paljon muutakin, kuin myös hintaa.
Eli, mistähän noita takaiskuventtiileitä saisi ja onko niillä jotain eroja, muuta kuin liitinkoot?
Myös kaasuläpän ajattelin ottaa irti ja putsailla, joten varmaankin sen ja imusarjan välinen tiiviste kannattaisi uusia. Mitähän ne maksavat ja missä? :P
EDIT: Niin ja tuli myös Hurmoksen vinkistä vaihdettua vaihteensiirtäjän kumipuslien tilalle kuulalaakerit, tuli heti paljon jämptimpi vaihteisto.
-
Joku jarrutehostimen takaisku vois olla soppeli, tai sitten joku pissapoikaan tarkoitettu?
Mikä tuon letkun sisämitta on? Ei se nyt niin vaikeeta oo tommonen jostain kehitellä. ;)
Ei tarvii sitten maksaa miljoonaa nistä letkunpätkistä... :P
-
Joku jarrutehostimen takaisku vois olla soppeli, tai sitten joku pissapoikaan tarkoitettu?
Mikä tuon letkun sisämitta on? Ei se nyt niin vaikeeta oo tommonen jostain kehitellä. ;)
Ei tarvii sitten maksaa miljoonaa nistä letkunpätkistä... :P
Sisämitta on 8mm letkusta, mutta sehän se onkin, että mistä tuollaisen löytää. Sininen myy normaalisti koko letkuhässäkän, jossa sattuu olmaan myös tuo takaiskuventtiili....
-
Jos motonet on lähellä, niin käy tsekkaamassa, miltä tämä näyttäisi http://www.motonet.fi/web/guest/muut#query=19-0306
Tai sitten tämä http://www.motonet.fi/web/guest/muut#query=23-8011
-
Jos motonet on lähellä, niin käy tsekkaamassa, miltä tämä näyttäisi http://www.motonet.fi/web/guest/muut#query=19-0306
Tai sitten tämä http://www.motonet.fi/web/guest/muut#query=23-8011
Kävin jo aiemmin motonetissä ihan tiskiltä kysymässä, että onko tarjota mitään takaiskuventtiileitä, sanoivat, että ei ole.
Mutta pitää näemmä käydä uudestaan. :)
-
Otin tuon takaiskuventiilin irti ja sehän virtasi väärään suuntaan paremmin kuin oikeaan suuntaan. Jos joku kokeilee samaa, niin se pitää todella ottaa irti kokonaan, sillä jos vastasuuntaan puhaltaa toinen letku kiinni, niin venttiili tuntuu toimivan vaikkei välttämättä toimikaan. Ja tämä venttiilihän siis sijaitsee noin kaasuläpän kohdalla, kiinni flektin yläpuolella.
Sitten joku Volvon insinööri on päättänyt tehdä sellaisen takaiskuventiilin, jossa toinen liitin on 8mm ja toinen pää noin 13mm. Eihän sellaista mistään löydä, joten hätävaraksi laitoin nyt tuohon 8mm päässä olevaan letkuun Opelin 8mm takaiskuventiilin. Vaikutus oli kyllä melko suuri, ahdot eivät seilaa enää yhtään ja muutenkin nousevat paljon aikaisemmin. Vielä pitäisi jostain saada vastaava Volvon oma venttiili, jotta tuon patentin voisi ottaa pois. ;D Ja tosiaan venttiilin jälkeen on t-haara josta yhdessä letkussa on toinen samanlainen venttiili...
-
Sinisellä letku+venttiili 88€... Taidan siis itse alkaa rakennella omaa ratkaisua, kun nuo takaiskuventtiilit maksavat ehkä 7€/kpl.
-
(http://i657.photobucket.com/albums/uu298/Tmos_/Muuta/2011-05-06161256.jpg)
Tuollainen pätkä tuli sitten tehtyä itse. Tuota oikealla olevaa mustaa möttiä lukuunottamatta tuo olisi siis maksanut Sinisellä sen 88€, eikä varaosamyyjän mukaan kukaan ole ikinä kysellyt moista. Itse tehtynä hinnaksi tuli ehkä 25€.
(http://i657.photobucket.com/albums/uu298/Tmos_/Muuta/2011-05-06163102.jpg)
Nuo olivat alkuperäiset takaiskuventtiilit, ja kummatkin siis rikki.
Nyt tyhjäkäynti tasaantui paljon, myös ahdot nousevat huomattavasti nopeammin, sekä pysyvät siellä 1,1-1,2 barin kohdilla tasaisesti.
-
Aikas säätöä, näinhän se pitää tehdäkin. Tästä on varmaan monelle hyötyä tulevaisuudessa. Vois melkeen faq puolelle siirtää, ei siellä liikaa ole tavaraa. :)
Jos vaikka ite TMOS tai valvojat. Ite en enää viitti, tulee turhaan mun nimimerkki siihen väliin.
-
Mun puolesta saa siirtää, minä en osaa... ;)
-
Tänään töissä törmäsin tälläiseen vw:n osaan.
Hintaa suomessa n. 24€/kpl
http://www.ecstuning.com/Volkswagen-Jetta_V--2.5/ES12077/PriceAlert/
Varmaan jostain saanee halvemmallakin??? ehkä
VW varaosanumero 078 905 291b
-
Tänään töissä törmäsin tälläiseen vw:n osaan.
Hintaa suomessa n. 24€/kpl
http://www.ecstuning.com/Volkswagen-Jetta_V--2.5/ES12077/PriceAlert/
Varmaan jostain saanee halvemmallakin??? ehkä
VW varaosanumero 078 905 291b
Vaikuttaisi samanlaiselta.
Tampereella ainakin Dunlop Hiflex myy takaiskuventtiileitä, joihin saa halutessaan minkä kokoiset päät haluaa. Hintaa taisi olla 9€ venttiili + kaksi päätä...
-
Tää oli hyödyllinen ittelleki, tein itse bensaletkusta ja näistä http://www.motonet.fi/web/guest/muut#query=19-0306
Sain vähän kromin kiiltoa 8). Pitäsköhän sen takaiskun olla miten kevyt toiminen? Tuskin niin väliä, Eiköhän tuo imusarja ja imuputki sen verta ime että pysyy takaiskut auki, vai miten tää systeemi toimii :idiot2:
M: Omat takaiskut näytti päällepäin ok kuntoisilta. Imusarjaan menevä takaisku päästi ilmaa kumpaankin suuntaan ja turbolle menevä oli ehyt. Kummatkin tuli uusittua. Myös se T-kappaleen yksi liitos vuoti kanssa vaikka pitävältä näytti, puhaltamalla selvisi vasta sekin.