Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Takavetoiset => Aiheen aloitti: Joro - 04.07.2014, 23:37:54
-
Eli mistä se öljy juoksutetaan pois AW-71/71L lootasta (ei varmuutta kumpi, eroaako öljynvaihto mitenkään?) Mieluiten kuvana missä se sijaitsee :D En onnistunut löytämään hakutoiminnolla tarkkoja ohjeita.
-
http://www.ipdusa.com/files/product/138/PI-241-AUTOMATIC-TRANSMISSION-DRAIN-AND-FLUSH-INSTRUCTIONS.PDF
-
http://www.ipdusa.com/files/product/138/PI-241-AUTOMATIC-TRANSMISSION-DRAIN-AND-FLUSH-INSTRUCTIONS.PDF
Eli ei tarvitse alkaa pohjaropusta tyhjentämään ensin vaan voi alkaa suoraan jäähdyttimeltä paluupuolelta ottaa öljyt ulos ja uutta sisään? Sehän hoituu sitten kokonaisuudessaan tasaisella kotipihassa jos näin on. Onko kellään tietoa, mikä kierre tuossa jäähdyttimen öljynpaluussa on? Vai miten porukka on öljyt saanut sotkematta pois ilman ohjeen kaltaista letkua? Tosiaan jos tasaisella voisi koko homman tehdä niin vaikka vuosittain voisi sitä harrastaa :D
-
http://blog.fcpeuro.com/2014/04/21/volvo-240-740-940-transmission-flush-diy/
Tuossa on toinen ohje, en ole lukenut tarkemmin mutta pätevältä vaikuttaa.
-
http://blog.fcpeuro.com/2014/04/21/volvo-240-740-940-transmission-flush-diy/
Tuossa on toinen ohje, en ole lukenut tarkemmin mutta pätevältä vaikuttaa.
Laatikko huuhdeltu ohjeen mukaan ja maitokahvin väri muuttui punaiseksi. Kendallin Classic ATF meni sisään ja kymmenen purkkia käytin jolloin oli öljy tosi kirkasta jo.
-
Pohjaroppuun ei kannata nykiä, tulee jenkojen kanssa pihalle. Ja siihen lauhuttimen putkeen voi tökätä ihan vaan kirkasta letkua (jotain 8mm sisähalkasijalla) nii sillä on hyvä katella huuhella vanhoja öljyjä poikkeen.
-
Pohjaroppuun ei kannata nykiä, tulee jenkojen kanssa pihalle. Ja siihen lauhuttimen putkeen voi tökätä ihan vaan kirkasta letkua (jotain 8mm sisähalkasijalla) nii sillä on hyvä katella huuhella vanhoja öljyjä poikkeen.
Miksi ne kierteet sieltä tulisi ellei ole jotain kämmätty ja urakalla. Itse monesti tipautan sen ekat pari litraa pois sieltä. Toki ei välttämättömyys.
-
Omasta ja kahesta kaverin aw.sta lähti kierteet ihan vittuilemmatta mukkaan. Ja landian puolellakki tästä varoteltiin, en uskonu, nyt lännenpatentti öljyropun tilalla.
-
Sen verran nätisti lauhduttimesta saa 12 mm kirkkaalla letkulla öljyt pihalle ettei viitsi auton alle mennä :) Ohjeesta poiketen itsellä tuli litra öljyä ulos aika tarkalleen 15 sekunnissa.
-
Mites muute, uskaltaako huuhtelemalla vaihtaa jos ei oo mitään tietoa kuinka paskaset ja vanhat öljyt laatikossa on, kuulin yheltä toiselta foorumilta kauhutarinoita :D
-
Mites muute, uskaltaako huuhtelemalla vaihtaa jos ei oo mitään tietoa kuinka paskaset ja vanhat öljyt laatikossa on, kuulin yheltä toiselta foorumilta kauhutarinoita :D
Uskaltaa... ei tämä ole mikään bemarin laatikko.
-
Uskaltaa... ei tämä ole mikään bemarin laatikko.
Juu, vanhojen AW:n öljyjen vaihtamatta jättäminen tarkoittaa hyvin nopeasti sitä, että vaihdelaatikko vaihdetaan! :-[
Benarin yms. härpättimien vaihdelaatikkojen tuhoutuminen johtuu nimenomaisesti vaihtamattomista öljyistä!
Niissä kun mukamas oli ikuiset öljyt! :facepalm:
-
Juu, vanhojen AW:n öljyjen vaihtamatta jättäminen tarkoittaa hyvin nopeasti sitä, että vaihdelaatikko vaihdetaan! :-[
Benarin yms. härpättimien vaihdelaatikkojen tuhoutuminen johtuu nimenomaisesti vaihtamattomista öljyistä!
Niissä kun mukamas oli ikuiset öljyt! :facepalm:
Tämä ikuiset öljyt teoria perustuu aika lailla siihen millonka auto vaihdetaaan uuteen. Saksassakin autojen keski-ikä kun on aika paljon nuorempi kun suomessa ja insinöörit on muutenki laskenu sen että auton elinikä on 5-vuotta ja sitten se lähtee paaliin.
-
Tämä ikuiset öljyt teoria perustuu aika lailla siihen millonka auto vaihdetaaan uuteen. Saksassakin autojen keski-ikä kun on aika paljon nuorempi kun suomessa ja insinöörit on muutenki laskenu sen että auton elinikä on 5-vuotta ja sitten se lähtee paaliin.
Ajatuksenakin 5-vuoden auton kestoikä tarkoittaa sitä, että autoilu (€50000 auto) maksaa pelkän auton osalta €10 000 vuodessa, ilman mitään korkoja, huoltoja tms. kuluja. :idiot2:
Lienee tuon on laskenut joku koulusta juuri päässyt dynaaminen ekonomisti, joka asui vielä kotona tai markkinointi-puolen visionääri! :facepalm:
Saa olla porukalla melkoiset tulot, jotta tuo toteutuu! Normaaleilla mediaanipalkoilla tuollainen on utopiaa!
Samoja "ikuisia" öljyjä esiintyi mm. V70 tomaateissa siinä -00 nurkilla. "Ei tarvitse vaihtaa koskaan" ja silti ukon V70:n vaihdettiin laatikkoöljyt 150tkm huollossa tuossa muutama vuosi sitten....
Markkinointia pitkälti ja sen kikkailua tuo on. Sitä esiintyi monessa autossa tuossa 2000-luvun taitteessa. :idiot2:
Homma loppui aikas pitkälti siihen, kun noita autoja alkoi porsimaan laatikostaan siinä alle 200tkm ajomatkoilla. :facepalm:
Ei tarvitse olla kovin Einstein tajutakseen, ettei ikuisia öljyjä ole olemassakaan! :idiot2:
Mutta tämä oli OT:ta.
Lisäksi autojen käyttö on kovin erilaista, joten mitään absoluuttista kilometrimäärää (isoa) ei minusta kannata antaa vaihtoväliksi. Tässä nykytekniikka pystyy auttamaan ja laskemaan vaihtotarpeen suuruutta esim. käytetyn kuormitusasteen mukaan.
Minulle sopiva laatikko-öljyjen vaihtoväli on noin vuosi AW:n kanssa. Vuoden jälkeen loota-öljyn ominaisuudet alkavat olla lopussa normaalissa ajossa. Saatanallisessa säätämisessä se aika laskee alle puoleen.