Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: jonessi - 05.07.2014, 09:30:20

Otsikko: XC60 kahinaa auton takaosasta
Kirjoitti: jonessi - 05.07.2014, 09:30:20
Tervehdys, tuoreena Volvon omistaja olen törmännyt otsikonmukaiseen vaivaan Volvon kanssa. Auto ostettu liikkeestä joten jonkinlaista takuutakin olisi siksi haluaisin selvittää äänen syyn että ei sitten myöhemmin jää kokonaan itseni maksettaviin jos vika voisi olla isokin. Eli auton takaa (jostain akselistosta/renkaiden kiinityksestä?tms) kuuluu kahinaa/rahinaa ihan kävely vauhdissakin ajaessa sekä noin 60km/h nopeuteen saakka, ääni ei voimistu tai katoa kiemurtelemalla (laakeri) ? Takapyörissä ei oo väljääkään, jarrut rempattu juuri( levyt+palat). Eli voiko pyöränlaakeri oireilla näin volvossa vai voiko liittyä nelivedon vikaan? Eli pyöriikö mikään nelivedon osa hitaasti normaalisti ajaessa eli kun neliveto ei ole päällä että sielä voisi joku kahista vai mikä voi olla äänen syy kun jarrut ja mahdolliset hankaavat letkut kivet Ym on pois suljettu? Onko kellään ollut vastaavaa.kiitos!
Otsikko: Vs: XC60 kahinaa auton takaosasta
Kirjoitti: jonessi - 23.07.2014, 20:38:19
Tähän ei kukaan vastannut mitään mutta vastaan nyt itse jos jollain myös samoja ääniä kuuluu. Eli haldex kahisee. Joutuu vaihtamaan koko haldexin uuteen. Näitä on kuulemma mennyt järestään vaihtoon n.200tkm kohdalla.
Otsikko: Vs: XC60 kahinaa auton takaosasta
Kirjoitti: veeaa - 26.07.2014, 23:05:01
Asia on varmaan asinmukaisesti tutkittu ? Oma käsitykseni on, että ei ne järjestään ole vaihtoon menneet, mutta huollolla tai sen puutteella lienee suuri merkitys. Kun itse ostin xc volvon kyselin merkkiliikkestä miten autoa huolletaan ja minulle vastattiin, että
- haldeksia ei tarvitse huoltaa, koska se kestää auton iän. Totuushan on, että kytkimen öljy tulisi vaihtaa säännöllisesti samoin kuin kytkimessä oleva öljynsuodatin. Saman sukupolven haldexin huoltaa Audi ja vw 60000 välein. Eli jos autosi on huollettu merkkiliikkeessä (huonosti) 200 000 on lähellä auton ikää.
- tarkista samalla miten automaattivaihteisto on huollettu. Minulle vastattiin myös tähän, että se on huoltovapaa ja kestää auton iän. Totuushan on, että öljyn likaantuessa toiminta huononee, kunnes tulee kalliita murheita. Takseihin öljy vaihdetaan 60 000 välein. Miksihän ? Eli jos autosi on saman merkkiliikkeen tai muun asian ohittaneen huoltama niin kannattaa tehdä jotain
Otsikko: Vs: XC60 kahinaa auton takaosasta
Kirjoitti: D5GT - 27.07.2014, 09:13:06
Aika harvalla on mennyt "järjestään vaihtoon"...  ;D
Otsikko: Vs: XC60 kahinaa auton takaosasta
Kirjoitti: völvöxc60 - 27.07.2014, 11:29:39
Asia on varmaan asinmukaisesti tutkittu ? Oma käsitykseni on, että ei ne järjestään ole vaihtoon menneet, mutta huollolla tai sen puutteella lienee suuri merkitys. Kun itse ostin xc volvon kyselin merkkiliikkestä miten autoa huolletaan ja minulle vastattiin, että
- haldeksia ei tarvitse huoltaa, koska se kestää auton iän. Totuushan on, että kytkimen öljy tulisi vaihtaa säännöllisesti samoin kuin kytkimessä oleva öljynsuodatin. Saman sukupolven haldexin huoltaa Audi ja vw 60000 välein. Eli jos autosi on huollettu merkkiliikkeessä (huonosti) 200 000 on lähellä auton ikää.
- tarkista samalla miten automaattivaihteisto on huollettu. Minulle vastattiin myös tähän, että se on huoltovapaa ja kestää auton iän. Totuushan on, että öljyn likaantuessa toiminta huononee, kunnes tulee kalliita murheita. Takseihin öljy vaihdetaan 60 000 välein. Miksihän ? Eli jos autosi on saman merkkiliikkeen tai muun asian ohittaneen huoltama niin kannattaa tehdä jotain
Takseissa 60tkm vastaa varmaan yksityiskäytön 200tkm :pomo:
Kyllähän taksit passaa vatkaamaan noita automaatin öljyjä tyhjäkäynnillä aika monen km edestä..
Otsikko: Vs: XC60 kahinaa auton takaosasta
Kirjoitti: Taksari - 28.07.2014, 21:43:34
Takseihin vaihdetaan laatikkoöljy 60 ja moottoriöljy 20 välein. Siviiliautoissa moottoriöljy 30 välein ja laatikkoöljyn vaihtosuositus 90 välein, mutta varsinaiseen huolto-ohjelmaan se ei kuulu ollenkaan.

Haldexin öljyt ei kuulu huolto-ohjelmaan edes takseissa, mutta asentajan mukaan ne olisi hyvä välillä vaihtaa, vaikka tyhjennysproppua ei koko mokkulassa  edes ole. Itselläni kesti öljyä vaihtamatta 225 kunnes meni vaihtoon.
Otsikko: Vs: XC60 kahinaa auton takaosasta
Kirjoitti: veeaa - 29.07.2014, 21:50:55
Niinpä, huoltamattomana Haldex kestää auton iän joka on vaikka 225 000. Volvolla kun sitä ei tarvitse huoltaa ollenkaan, kun kilpailija audi vaihtaa öljyn ja suodattimen 60 000 välein. Maksaako mokkula n 4000€ ? Siinä voi kuluttaja miettiä ostaako Haldex huolletun vai merkkiliikkeessä huolto-ohjelman mukaan huolletun ja Haldex huoltamattoman n 200 000 ajetun laatu volvon.
Ja sama pätee automaattiin jos sitäkään ei huolleta. Maksaako uusi loota n 7000€ ?
Erikoista huoltosuunnittelua Volvolla.
Otsikko: Vs: XC60 kahinaa auton takaosasta
Kirjoitti: völvöxc60 - 29.07.2014, 22:24:18
Niinpä, huoltamattomana Haldex kestää auton iän joka on vaikka 225 000. Volvolla kun sitä ei tarvitse huoltaa ollenkaan, kun kilpailija audi vaihtaa öljyn ja suodattimen 60 000 välein. Maksaako mokkula n 4000€ ? Siinä voi kuluttaja miettiä ostaako Haldex huolletun vai merkkiliikkeessä huolto-ohjelman mukaan huolletun ja Haldex huoltamattoman n 200 000 ajetun laatu volvon.
Ja sama pätee automaattiin jos sitäkään ei huolleta. Maksaako uusi loota n 7000€ ?
Erikoista huoltosuunnittelua Volvolla.
Ei kai kukaan kiellä vaihtamasta, vaikka moottoriöljyjä 1000km välein :D
Otsikko: Vs: XC60 kahinaa auton takaosasta
Kirjoitti: Stinger - 30.07.2014, 16:59:06
Niinpä, huoltamattomana Haldex kestää auton iän joka on vaikka 225 000. Volvolla kun sitä ei tarvitse huoltaa ollenkaan, kun kilpailija audi vaihtaa öljyn ja suodattimen 60 000 välein. Maksaako mokkula n 4000€ ? Siinä voi kuluttaja miettiä ostaako Haldex huolletun vai merkkiliikkeessä huolto-ohjelman mukaan huolletun ja Haldex huoltamattoman n 200 000 ajetun laatu volvon.
Ja sama pätee automaattiin jos sitäkään ei huolleta. Maksaako uusi loota n 7000€ ?
Erikoista huoltosuunnittelua Volvolla.

Itsekin pidän erikoisena ettei ko. kohteet kuulu huolto-ohjelmaan. Vähintään niiden tekemistä tulisi suositella lisätöinä.
Otsikko: Vs: XC60 kahinaa auton takaosasta
Kirjoitti: jonessi - 30.07.2014, 22:34:06
Ei nyt tietysti ihan järestään mene vaihtoon haldex volvoissa mutta asiaan nyt perehtyneenä ja ruotsiinkin yhteydessä olleena kertoivat haldexin laakerin olevan alimitoitettu ja siitä alkaa kahina ajaessa..sanoivat että tulee jokaisesta hajoamaan mutta käytöstä riippuen eri aikoihin.. Itellä 171tkm ja tiedossa toinen jossa sama vika ja ajettu 181tkm samalla paikkakunnalla. Hintaa on 3800€ töineen. Tulee uusi haldex ei voi muuta tehdä. Että kannattaa kuunnella koeajoilla kuuluuko ylimäärästä. Itellä myyjäliike onneksi maksaa laskun.
Otsikko: Vs: XC60 kahinaa auton takaosasta
Kirjoitti: D5GT - 31.07.2014, 06:49:32
Kuka sanoi, että laakerit ovat alimitoitetut? Ja missä versiossa?
Otsikko: Vs: XC60 kahinaa auton takaosasta
Kirjoitti: jonessi - 31.07.2014, 08:02:15
Ruotsin volvolta josta tuli myös tämä uusi haldex. En tiedä missä haldex mallissa alimitoitettu mutta ainakin 08 ja uudemmissa on tämä "vika". Neliveto siis toimii, ainoana vaan kahina ajaessa joka tulee pahenemaan hiljalleen sietämättömäksi kun laakeri väljenee väljenemistään.
Otsikko: Vs: XC60 kahinaa auton takaosasta
Kirjoitti: D5GT - 31.07.2014, 23:11:20
Mikä on "Ruotsin Volvo" ?

Jälleen kerran omissa ja lähipiirin vehkeissä on ollut uskomatonta tuuria, kun yksikään ei ole lauennyt. Eniten ajettu on taksi pk-seudulla, josta jäi eläkkeelle 320 tkm. ajettuna, nyt mittarissa on melkein 400 tkm..

EDIT: vai koskeeko tuo mystinen alimitoitus muuten vain XC60:iä, sama haldex taitaa olla läpi malliston?
Otsikko: Vs: XC60 kahinaa auton takaosasta
Kirjoitti: jonessi - 01.08.2014, 14:25:34
Ihan kun olisi aistittavissa pientä hikeentymistä edellä kirjoittaneella.. Mutta ideahan tässä on Se neuvo ja varoituksen sana autoa ostaville että mikäli vähänkin kuuluu perästä kahinaa/rahinaa tms. Niin tällaista vikaa on ollut yleisesti ja lasku on iso. Ei tästä sen enempää ja erittäin hyvä että hannuhanhiakin on olemassa joilla,ei tätäkään vikaa ole tullut :)

edit. Sama haldexihan on kaikissa. Ja vikaa on ilmennyt muissakin korimalleissa missä kyseinen mötikkä auton pohjassa on. Mystisestä sitten en tiiä on Se Semmonen mystinen juttu..
Otsikko: Vs: XC60 kahinaa auton takaosasta
Kirjoitti: D5GT - 02.08.2014, 09:41:30
Ei mistään hikeentymisestä ole kyse ja ei asiaa mun mielestä voi päättää noin, että toisilla on ollut "tuuria". Keskeisempi kysymys on kustannusten jako asiakkaan ja Volvon välillä.

Tollaiset mystiset "kaikki hajoaa" "joku sanoi" on syytä kertoa avoimesti, jotta tiedon luetettavuus voidaan arvioida. Aika paljon samantyyppisä legendoja pyörii, esim. ardic/webasto automaattikäyttö, hiukkassuodatin, egr.. Siksi taustat on syytä tietää kunnolla, ennen kuin hysteriaa alkaa leviämään.

Jos ja kun omat kokemuksesi on tuollaisia ja jollain muullakin oli vastaava niin ihan yksittäistapauksesta ei ole kyse. Toisaalta itse en tunne yhtään näiden uuskoristen haldex ongelmaa ja nelikkoja on useita lähipiirissä ja itselläkin ollut - suurimmalla osalla on varsin paljon kilsoja mittarissa..

Kysytään toisen kerran: Mikä on mainitsemasi "Ruotsin Volvo"  -lähde, joka kertoi, että näissä olisi kaikkia haldex vehkeitä koskeva suunnitteluvirhe = tyyppivika, joka pitäisi valmistajan toimesta korjata. Ja jos, "Ruotsin Volvo" on sen myöntänyt, niin sama koskee kotimaatakin ja korjauksen hinnan pitäisi olla 0 eur..

EDIT: Yritin etsiä tietoa muilta foorumeilta laihoin tuloksin, onko muille osunut silmiin juttuja laajasta ongelmasta? vai onko kyse siitä ns. normaalista ilmiöstä, ettei missään autossa ole yhtäkään osaa, joka olisi 100% luotettava - kaikki hajoaa joltakin, muttei kaikilta, joko poikkeavan käytön, satunnaisen valmistus- tai asennusvirheen johdosta.
Otsikko: Vs: XC60 kahinaa auton takaosasta
Kirjoitti: Niclashki - 01.06.2015, 09:52:43
Jipii, taisin päästä samaan kerhoon...

Eli auton takaa kuuluu jurina, ihan kuin pyöränlaakeri. Pyöränlaakereista ei löytynyt vikaa. No aika Biliaan ja tutkimuksiin... -> tuomio, joko perän laakerit pettäneet (arvioi 80% todennäköisyydellä) tai haltex. Ei kuulemma osaa sanoa tarkasti kumpi on mennyt, ennenkuin räjäyttää palasiksi.

Autohan tosiaan XC60 D5 vm 2011 ja ajettu noin 156tkm. Tosin kun katsoin varaosia, niin sama haltex ja perä on myös S80, V70, XC70 etc AWD mallit. Onkohan näitä enemmänkin mennyt? Tosin sanoivat Biliassa, että on näitä muutamia vaihdettu, siis periäkin.

Hintaahan oli noin 3500€ per kipale. Huonolla tuurilla molemmat rikki, eli jopa lähemmä 7K€ paukku. Tosin onneksi myyjäliike maksaa.
Otsikko: Vs: XC60 kahinaa auton takaosasta
Kirjoitti: veeaa - 05.06.2015, 06:43:03
Hienoa, että liike maksaa, minulla ei ole yhtä hyvä tilanne. Toivottavasti alla oleva helpottaa jonkun kanssakumppanin tuskaa.
140 000 ajettu vm 2010 xc70 alkoi kahista takaa ja kahina paikannettiin perään. Ei vastaantuloa volvolta eikä mahdollisuutta vedota kuluttajasuojaan kun olen toinen omistaja. Koska artisti maksaa alkoi vaihtoehtojen etsintä n 4000 euron menoerälle (uusi perä volvolla maksaa 3543,86) (koska joku sitä kysyy: kyllä,  perässä oli öjyä, jopa vaihdatin perän öljyt 120 000 huollossa ja kyllä, öljy oli todennäköisesti oikeaa, koska se oli ostettu Volvon varaosatiskiltä ja öljypullon kyljessä luki Volvo)
1. Vaihtoehto: korjaminen
On vaikea löytää korjaajaa Suomesta. Itse löysin ja perä purettiin. Kahinan syy oli pienen vetoakselin toisesta kartiorullalaakerin rullista pinta irronnut palasina. (Laakeri skf, made in germany). Remontin kulut: stefat volvolta 95€, vaihdettiin vain vetoakselin kaksi laakeria kun poskilaakerit ok, maksoivat 67€. Työstä kaveri otti 150€. Perä irrotettiin volvolla ja menee kiinni tänään (arvioitu työ n 3,5 tuntia eli n 500€), joten ohuesti jännittää onnistuiko remontti. Kerron lisää kun saan auton.
2. Vaihtoehto: peruskorjattu vaihtolaite
esim Helsten.se tarjoaaperuskorjattua takuu perää, hinta 1650€ eli allelaitettuna vähän yli 2000€. Helppo ja varma vaihtoehto
3. Vaihtoehto: peruskorjattu vaihtolaite Freelander 2
Sama perä kuin volvossa on Freelander2:ssa vm 2006-20014. Hakusana Freelander 2 differrential tuottaa hyvin tulosta. Perän valussa sama tuotenumero kuin minun volvossa en selvittänyt voiko välitykset olla eri, tuskinpa. Freelanderiin periä löytyy mm ebaystä josta peruskorjattu takuuperä oli halvimmillaan 395 puntaa. Erinomainen vaihtoehto (em pienellä lisäsävarmistuksella).
4. Vaihtoehto: Korjauta Latviassa
Latvialainen vaihteisto/voimansiirtokorjaamo RECRO lupasi korjata perän joko, jos se sinne lähetetään tai ajamalla paikan päälle, yö hotellissa ja seuraavana päivänä korjatulla autolla pois, kustannukset perän laitto 450€, perän irroitus ja asennus 220€, työllä on takuu. Sähköposteihin vastattiin heti ja asiallisesti. Keskustelupalstojen mukaan useampi suomalainen BMW on käynyt täällä "yön yli" vaihteistoremontissa hyvin tuloksin. Recroon on n 300 km Tallinnan satamasta. Olisin ajanut tänne ja tuonut kesäjuomat tullessani jos aikataulut olisi mahdollistaneet.
5. Vaihtoehto: Käytetty purkaamo-osa
Suomesta ei juuri tällä hetkellä löytynyt sopivaa purkuosaa. Ebaystä löytyi kaksi purkuosaa. Esim 116 000 ajetusta hinta n 600+postikulut. Tässä vaihtoehdossa tietenkin on pieni riski, onko kaikki ok, hyvää olisi ollut em vaihtoehdossa, että siinä oli Haldex mukana joka olisi jäänyt varaosaksi tai myytäväksi itselle ( sekin maksaa nimittäin volvolla n 3500€)
Muuta:
- Volvon omalla perän varaosanumerolla 36001787ei netistä oikein hyvin löydä vaihtoehtoja, mutta perän kyljessä olevalla tyyppinumerolla P1216638 jo löytyy (minun perässä kiinni olevan Haldexin tyyppi nro P30751697).
- tiivisteet perään löytyvät volvolta (mitään muuta perän osaa ei)
- laakerit ovat yleisiä ja löytyvät "laakerikaupasta"
- kun haet haulla Freelander 2 differential repair kit, löydät korjaussarjan perään jossa on kaikki perän laakerit ja tiivisteet, o-renkaat, pinion mutteri, öljyt (n 140puntaa). Korjaussarjaa myydään saatesanoin "tarvitset sen ennemmin tai myöhemmin"
- perän korjaus vaatii jonkin erikoistyökalun (minun kaveri teki sellaisen itselleen), joten työhön tarvitset ammattimiehen. löysin toisenkin joka olisi työn tehnyt (aikaa vain olisi mennyt kun töitä oli jemmassa) Hän arveli työn osuudeksi 350€
Lopuksi: Nyt kun on tehnyt salapoliisityötä asian eteen käy sääliksi niitä jotka eivät osaa tai halua muuta kuin ajaa autolla, ainakin volvon kohdalla se on kallista, itse jään nyt seuraamaan vaihteistoa ja samalla toivon kulmavaihteen kestävän, Haldeksin kaikki kertovat kestävän hyvin, toki pumpun uusinta tulee kohta. Väkisten joutuu eläkeläinen arvioimaan nelivedolla ajamisen mielekkyyttä suhteessa hintaan.
LOPPURAPORTTI:
Auto on ajossa ja perä on äänetön.
Kustannukset minun kohdallani:
Oman asentajan kulut: Perän purku ja kasaus 150,00, Stefat Volvolta (3 kpl)95,00, Pienen vetoakselin laakerit 2 kpl 67,00 (SKF ja KOYO)
Merkkiliikkeen kulut: Perän irrotus ja asennus: 286,88
Vetopyörästön öljyt: 20,52
4-pyörä suuntauksen tarkastus: 90,00
Koko peräremontti yhteensä: 709,40€
- tietenkin samalla vaihdatin myös Haldex öljyn ja suodattimen, mutta se ei kuulu varsinaisesti peräremonttiin (61,87€)
Otsikko: Vs: XC60 kahinaa auton takaosasta
Kirjoitti: Niclashki - 05.06.2015, 08:06:28
Aivan mahtava yhteenveto tuosta ongelmasta. Itse jännitän tässä, tuleeko auto kuntoon tänään. Tosin ainut mikä rupesi epäilyttämään, kun auton vein toissailtana tähän Herttoniemeläiseen Kiaakin edustavaan autoliikkeeseen korjaukseen, niin tiedustelin minne tämä mun auto on menossa laittoon, niin myyjä tuumasi vain, onko sillä väliä, pääasiahan on että auto tulee kuntoon? hmm... ei ole vahva usko tähän.

Sanoi vain, että menee sellaiseen paikkaan laittoon, missä tämä ongelma tiedetään ja on muutama korjattu.

Mutta toivotaan, että tulee kuntoon ja kestäisi edes jonkun aikaa. Tässä tulikin onneksi hyvin vaihtoehtoja, jos tämä sattuu särkymään uudestaan... Koskaanhan ei tiedä, minkä 400tkm ajetun laittavat tilalle ja done... Tosin mulla on onneksi kuluttajasuojan mukaan oikeus vaatia vuoden takuu sekä osalle ja -työlle, koska liike sen laittaa ja auto on jo yksityisomistuksessa (minulla), eikä auto enää ole laitattavan liikkeen omaisuutta. Tämä perustuu siihen, että korjaamoilla pitää olla nykyään takuu sekä osille ja työlle. Jotenkin jäi vain peen maku koko touhusta. Alussa myyjä oli suorastaan todella asiallinen kaveri, mutta kun tämä ongelma löyty, niin tilanne olikin toinen ja käytös.

Jännä, että mulla tämä on jo kolmas neliveto volle, eikä yhdenkään kanssa ole pahemmin ongelmia ollut nelikon kanssa. Tosin olen öljyt vaihdattanu 100tkm välein kulmavaihteeseen, perään sekä haltexiin aina. Edellisessä S80 on varaosanumeroiden perusteella täysin sama perä sekä haltex, eikä ollut ylimääräisiä ääniä 250tkm kohdalla vielä tässäkään. Mikähän hajottaa samat osat xc60 mallissa herkemmin?

Otsikko: Vs: XC60 kahinaa auton takaosasta
Kirjoitti: veeaa - 05.06.2015, 08:40:03
Näin näyttää menevän, että jotkut kestää, jotkut ei. Kyseessä ei voi olla esim huono laakerisarja koska näitä on korjattu vm 2008, -10, -11 jne, tuurilla mennään
Kyseessähän on Fordin valmistama perä (FoMOCo-lukee kyljessä) ja kaikki viat jotka itse selvittelyni aikana sain selville oli johtuneen pienen vetoakselin laakerin pettämisestä. Lieneekö alimittainen tai voiteluongelmainen. Jos autoosi laitetaan vaihtoperä tai uusitaan laakerointi ja sen jälkeen perä on äänetön (näitä on vaihdettu myös vihellyksen takia) niin matka jatkuu, mekaanisesta osasta on kyse.
Korimallin vaihtuessa 2008 Volvoon tuli Mondeon alusta, samoin näköjään Fordin perä.
Rikkottuiko periä vanhemmissa XC-malleissa, näihin en törmännyt, kuka periä lieneekään valmistanut ?
Ja ainakin Freelander 2:ssa tätä samaa perää näyttää rikkoutuvan ja niitä on myynnissä runsaasti peruskorjattuina saarivaltiossa ja myös korjaussarjoja on saatavana. Kysyin laakereita etsiessäni myös suomen Roverilta perän hajoituskuvia/osia. Ei löydy heiltäkään. Netin syövereistä kuvan löysin, mutta ilman varaosanumerointia.
Otsikko: Vs: XC60 kahinaa auton takaosasta
Kirjoitti: volvotdi - 05.06.2015, 10:41:40
Monen auton perä hiljennetty RVS lisäaineella. Kannattaa kokeilla ja korkealta ei putoa jos ei toimi.
Otsikko: Vs: XC60 kahinaa auton takaosasta
Kirjoitti: Niclashki - 05.06.2015, 10:51:31
Näissä tapauksissa tuskin, jos laakerit on pettäneet ja laakeripinnat muusina... Eriasia on jos hammasrattaat vähän ääntää, mut laakerivikaan en usko ihmeaineiden tehoavan.
Otsikko: Vs: XC60 kahinaa auton takaosasta
Kirjoitti: volvotdi - 05.06.2015, 12:23:24
Näissä tapauksissa tuskin, jos laakerit on pettäneet ja laakeripinnat muusina... Eriasia on jos hammasrattaat vähän ääntää, mut laakerivikaan en usko ihmeaineiden tehoavan.

Mutta ei kannata kuitenkaan koittaa...
Otsikko: Vs: XC60 kahinaa auton takaosasta
Kirjoitti: veeaa - 05.06.2015, 12:31:49
Minun tapauksessa voin vahvistaa, että oikeassa olet, ei kannata :). Kun on laakerin nähnyt ja kuinka sen rullien kiilto on lentänyt palasina irti niin ei paljon taskulaskinta tarvitse niin tietää mikä kahinan aiheuttaa. Jos ajoa jatkaisi olisi seurauksena varmaankin laakerin ja sen ympäristön tuhoutuminen, se auttaisiko joku liukaste jatkamaan matkaa x kilometria ei liene merkityksellistä.
Otsikko: Vs: XC60 kahinaa auton takaosasta
Kirjoitti: volvotdi - 05.06.2015, 14:47:53
En tietenkään tiedä miten pahaa kahinaa kyseisen Volvon perä pitää, mutta Transitin, Hiacen, Mersun, Jaguarin, Mitsun kahisevat perät on hiljenneet n. 1000km tökötin lisäämisen jälkeen. Noissa kahina on selkeästi kuultavaa eli kaiketi laakerivauriosta on kysymys noissakin. Itse olen nyt Jaguarilla ajanut 20tkm ilman kahinoita eli jotain se siellä teki...
Otsikko: Vs: XC60 kahinaa auton takaosasta
Kirjoitti: Niclashki - 07.06.2015, 19:05:42
No mulla tuota ääntä ei voi sanoa kahinaksi enää. Vaan todella kova volina/jurina, joka varmasti erottuu kabiiniin sekä myös ulos autosta. Tosin ei enää väliä, koska auto on myyjäliikkeellä korjattavana ja pistävät uutta osaa paikalleen. Mutta jos tulevaisuudessa tulee sama ongelma, niin tietää miten lähteä etenemään. Eli varmastikin omassa tapauksessani olisi Latvian reissu se fiksuin.
Otsikko: Vs: XC60 kahinaa auton takaosasta
Kirjoitti: ralli art - 14.06.2015, 22:23:47
Niin laittaako ne siellä liikkeessä sen haldexin vai perän uusiksi?
Otsikko: Vs: XC60 kahinaa auton takaosasta
Kirjoitti: Niclashki - 14.06.2015, 22:27:28
Itseasiassa ei kumpaakaan. Bilian diagnoosi oli, joko perä tai Haltex. Todellisuus toisella korjaamolla: apukuskin puolen pyöränlaakeri sekä edessä ja takana sökö. Takaa vaihtoivat jo ja äänet hävisi ja edestä vielä vaihtavat ensiviikolla, kun pientä jurinaa antaa 70km/h vauhdissa. Kivenkovaa vielä Biliassa väittivät, että pyöränlaakerit kunnossa.... Että tällaista tällä kertaa :D
Otsikko: Vs: XC60 kahinaa auton takaosasta
Kirjoitti: volvotdi - 15.06.2015, 00:47:37
Hyviä tuntuu olevan Volvon laakerit jos 150tkm välein pitää uusia koko kierros. No on se halvempaa kuin perän uusiminen, joten onneksi oli vain nuo.
Otsikko: Vs: XC60 kahinaa auton takaosasta
Kirjoitti: ralli art - 15.06.2015, 06:49:13
Oho?!aika mössi merkkiliikkeeltä..
Otsikko: Vs: XC60 kahinaa auton takaosasta
Kirjoitti: Niclashki - 15.06.2015, 12:08:53
No sattuuhan näitä paremmissakin piireissä :D
Otsikko: Vs: XC60 kahinaa auton takaosasta
Kirjoitti: veeaa - 16.06.2015, 07:45:57
Onpa merkkiliikkeeltä huonoa työtä.
Omassa tapauksessani jossa perän pienen vetoakselin taaempi laakeri oli viallinen ääni oli täsmälleen samanlainen kuin laakerin antama pieni jurina. Tämän tiesin koska juuri aiemmin vaihdettiin vasen etulaakeri jurinan takia - ja äänet hävisi. Uuden jurinan pystyi paikantamaan taakse ja koska ei pyöränlaakereista saanut oikein selvää vaihdatin ensin toisen ja koska ei ääni hävinnyt sitten myös toisen (laakerit skf autonvaraosat24 86€/kpl ja työ n 100€/kpl). Sitten vein Volvolle ja Itä-Suomalaisen Volvo liikkeen diagnoosi oli selvä - ääni on selkeä ja tulee perästä. Olisi ollut tietenkin viisasta käyttää autoa näytillä heti merkkiliikkeessä, mutta omalla kohdallani olin varma, että "taas on mennyt laakeri" juuri tuon täsmälleen samanlaisen äänen takia.
Lisään vielä, että tälläkin foorumilla on puhuttu, että Haldex pitää ääntä. Varmaan sotketaan tai yhdistetään Haldex ja perä samaksi. Haldex näyttäisi kestävän, FoCoMo:n perän yksi laakeri ei, sama vaiva koskee keskustelupalstojen mukaan myös samalla vetopyörästöllä olevaa Freelander 2:ta. Kun etsin vaihtoperää kerrottiin minulle peruskorjattuja periä myyvästä ruotsalaisesta yrityksestä, että koko uransa aikana tämä myyjä oli myynyt yhden Haldexin, mutta kymmeniä vetopyörästöjä.
Otsikko: Vs: XC60 kahinaa auton takaosasta
Kirjoitti: Niclashki - 16.06.2015, 09:18:03
No mutta katsellaanhan vielä. Tänään vaihtuu siis toinen pyöränlaakeri. Jos sen jälkeen ei täysin häviä jurinat, niin voihan se olla vielä se perä uudestaan tutkinnan alla :) Nyt ainakin ääni tuntuis paikantuvat oikeaan etukulmaan ja takapenkillä kun istuu, niin siellä ei ole ylimääräisiä ääniä, ainakaan vielä.
Otsikko: Vs: XC60 kahinaa auton takaosasta
Kirjoitti: Niclashki - 18.06.2015, 08:53:24
Korjausta tilanteeseen... Etupyörän laakeri vaihdettu, edestä volina hävisi. Mutta mutta... takaa kuuluu nyt se jurina selkeimmin :D Eli ei tullutkaan vieläkään hiljaista autoa. Koviten kuuluu 60-90km/h vauhdissa ja kun löysää kaasua, niin jurina aina häviää pariksi sekunniksi. Viittaisi sittenkin Bilian "tuomio" todelliselle, sillä selkeästi koska kaasun asento vaikuttaa ääneen, niin tulee jostain voimansiirrosta takaa. Kettu sanon mä.

No ensiviikon keskiviikkona taas auto pajalle...
Otsikko: Vs: XC60 kahinaa auton takaosasta
Kirjoitti: Kulmamies - 19.06.2015, 09:15:31
Onko nämä ulisevat perät aina samanikäisissä autoissa? Niclashkilla näkyy olevan -11 mallinen, mutta onko milloin rekisteröity? Onkohan joku tietty valmistuserä niitä jotka alkaa ääntämään, vai onko pidempiaikainen ongelma?


Nimim. Kahinaa odotellessa, vm. -11 XC60 :D
Otsikko: Vs: XC60 kahinaa auton takaosasta
Kirjoitti: veeaa - 21.06.2015, 20:43:52
Itselläni XC70 2010 ja piti tehdä peräremontti, 2008 autoon on näköjään tehty peräremontteja. Liittynee uuteen korimalliin siirtymiseen ja foordin omitukseen koska silloin autoon tuli Mondeon alusta ja FoCoMo:n valmistama perä. Sama perä on Freelander 2:ssa ja samoilla ongelmilla. Perän pienen vetoakselin taaempi laakeri ei kestä. Mutta ei se näytä kaikilla hajoavankaan :), ja ei tuo nyt niin mahdoton vika (ominaisuus) ole, jos tulee ongelmia niin vaihtoehtoja merkkiliikkeen n 4000 euron remontille on esim tässä keskusteluketjussa.
Otsikko: Vs: XC60 kahinaa auton takaosasta
Kirjoitti: Niclashki - 01.07.2015, 10:43:26
No toivotaan, että kaikki menee hyvin. Eivät ruvenneet korjaamaan perää liikkeessä (ei ollut kokemusta moisesta), vaan tilasivat suositukseni mukaan Hellsten Ab:lta vahvistetuilla osilla olevan kunnostetun perän. (1300€). Nyt vain odotellaan, että saisivat kulkineen läjään viimein. Ei mielestäni paha hinta perästä, mikä tulee vahvistetuilla laakereilla ja takuulla.