Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: L4hti - 05.07.2014, 17:16:05
-
Apua tarvis aiheesta.
Auto -89 745 b230ft LH2.4
Oireet alkoi joskus ennen vuoden vaihdetta sammuiluna ajossa ja huonona käyntiin lähtijänä. Auto jäi seisomaan pihaan kiireiden takia huhti- toukokuuhun asti jolloin alkoi olemaan taas inspiraatiota laittaa auto ajo kuntoiseksi.
Ensiyrittämällä auto starttasi mutta ei lupaillutkaan käynnistymistä, vaihdoin tulpat ja lähti kuin palmun alta käyntiin mutta ei pysynyt kuin kaasulla käynnissä aluksi. Hetken kun piti pintakaasulla kierrokset tonnin kieppeillä ja laski kaasun niin sai pysymään käynnissä myös ilman kaasua.
Sitten koeajon vuoro ei jaksa kunnolla liikkua ilman kaasua, välillä sammuu vaihteen vaihdon yhteydessä kytkin pohjassa mutta herää taas kun nostaa kytkimen ja kierroksia ei ota kuin n.3500 jos vähääkään enemmän antaa kaasua, pienellä kaasulla kiertää kyllä 6000 jos jaksaa hitaasti kiihdyttää. Paikoillaan ollessaan ottaa rajottimelle asti kiekkaa ihan hyvin.
Nyt lähtee käyntiin melkeinpä aina ensinmäisellä starttauksella mutta vaatii alkuun pientä kaasua että pysyy käynnissä, ilman kaasua välillä hytkyy ja sytyttää lambdan joka häviää pienelläkin kaasun annolla. Sammuilee välillä ajossa kaasun ollessa ylhäällä kytkin pohjassa. Nokeaa sytystulpat melkeinpä heti.
Autoon uusittu
- Tulpat
- Tulpanjohdot
- Virranjakajankansi
- Pyörijä
- Lambda
- IMM
- Puola
- Puolanjohto
- Ruiskupumppu
- Polttoainesuodatin
Nyt kaipailisi apua jotta kerkeäisi nauttimaan kesän riennoista ruottinraudalla :).
-
Vikakoodit luettu?
-
Vikakoodeja 2-navasta antaa välillä
1-1-3 Lambda-anturi/liian rikas tai laiha seos (vaihtoehtoinen koodi)
2-3-1 Lambda-arvo, liian rikas tai laiha seos osakuormalla
2-3-2 Lambda-arvo, liian rikas tai laiha seos tyhjäkäynnillä
3-1-1 Nopeusanturin signaali puuttuu
Nopeusanaturi vika oli perässä piuhassa ja korjattu.
-
Toimiiko paremmin tankki täpötäynnään?
-
Polttoaineen paineen lisäksi mieleeni tulee ilmavuoto.
Imusarjan tiiviste tai sitten jossain ahtoletkussa.
-
Mittaakos tämä malli vauhtipyörältä YKK:n. Löysää anturi, puhdista ja kiinnitä takasin.
Oliko vaikutusta?
Oireilu voisi johtua väärästä sytytyksen ajoituksesta. Haiseeko bensa putken päässä?
-
Mittaakos tämä malli vauhtipyörältä YKK:n. Löysää anturi, puhdista ja kiinnitä takasin.
Oliko vaikutusta?
Oireilu voisi johtua väärästä sytytyksen ajoituksesta. Haiseeko bensa putken päässä?
EZK:lla ja kiinteällä vauhtipyörällä se sytytyksen ajoituksen sekoilu kyllä aivastelee putkessa ja huolella, käynnistyminenkin on niin ja näin. Tomaatilla ja vääntyneellä peltikehällä tuota voisi tapahtuakkin. Eli erittäin epätodennäköistä, että vika olisi tuossa asentotunnistimessa.
Jos ilmavuotoja ei ole, niin lämpöanturin tarkistaminenkaan ei ole haitaksi. Ohjeet FAQ:ssa arvoineen.
Koska selvästi oireet viittaavat hoikkiin sopituksiin.
Siihen syynä voi olla:
- Polttoaineen paine
- IMM
- Lämpötila-anturi
- lambda
- Ilmavuoto
Ja koska IMM on vaihdettu ja lambdakin, ei vika ole antureissa. Mutta piuhavikaa se ei tietysti poista.
Kun koneen saa käymään tyhjää normaaliti lämpöisenä, pitäisi IMMun pinnistä 3 ja IMMun rungon/auton rungon välistä löytyä se 2,3V jännite (+/- 0,1V). Jos ei, niin siinä vaiheessa tarkka syyni ahtoputkille/coolerilla ja imusarjan tiiviydelle.
Edit: Sopat voivat olla myös tolkuttoman paksulla!
Ja se selviää helposti sillä, että yleismittari näyttää kokoajan kuumalle koneelle suurempaa jännitettä kuin 0,7V. Jos jännite makaa 1 voltissa, niin sopat ovat jotain yyber-paksua.
Myös jumitteleva TK-servo voi aiheuttaa sammuilua.
-
Paikoillaan ollessa ottaa kierroksia rajoittimelle saakka. Oliskohan sittenkin pensapaineen vähyyttä?
Onkos tässä mallissa tankissa pumppu? Voisi siitä laipasta katsoa maadoitusjohdon liittimen kunnon - jos siellä pumppu on.
-
Tarkista imuvuodot
-
Kävin juuri tankkaamassa täyteen ja mittailemassa lämpimän moottorin arvoja.
IMM: pinnin-3 ja maan välissä 2.4V
Lambda: 0.6-0.8 tyhjäkäynnillä
Vikakoodeja lykkäsi: 2-3-2 Lambda-arvo, liian rikas tai laiha seos tyhjäkäynnillä
Aluksi ei käynnistynyt, mutta kun kääntelee virtoja päälle/pois nii kuskinalusen pumpun ääni muuttuu ''täydemmäksi'' ja suostuu käynnistymään. Ei mitään mainittavaa eroa onko tankki täysi vai ei tankkiin meni 18L ettei se edes ollut tyhjän puolella.
Imuvuotoja etsin starttipilotilla suihkuttelin ahtoputkien liitoksiin ja imusarjan ympärille eikä käynti muuttunut. Silikoniputket käytin eilen irti eikä niissä näkynyt halkeamia.
Hieman näyttäis että tankinpumppu ei toimi ihan niinkuin sen pitäisi. Pitänee perehtyä aiheeseen lisää kun ileisesti kahen viikon päästä pääsee auton kimppuun valtionvelvoitteilta.
-
Kallista takapenkin selkänoja eteenpäin ja nosta tavaratilan pohjan verhoilu. Alta paljastuu tarkistusluukku, joka on 4 pultilla kiinni. Avaa luukku. Alta näkyy tankki ja sinne menevän mittarin / pumpun laippa. Tarkista laipassa kiinni olevan maajohdon kiinnitys.
-
Lambda: 0.6-0.8 tyhjäkäynnillä
Kaikki mittarit eivät osaa sitä näyttää, mutta kun kone toimii lambdasäädöllä, sen pitäisi välillä heilahtaa yli yhteen volttiin, minun mittarini näyttää jopa kahta. Kapeakaistalambda nimensä mukaisesti kertoo vain absoluuttiarvon, yksi taikka nolla, käykö kone rikkaalla vai laihalla. Jos se signaali on tasaisesti alta voltin, lambdan mukaan kone käy laihalla. Jos siellä on passeli pakovuoto ennen lambdaa tai välittömästi lambdan jälkeen, sotkee se sopat varsin paljon rikkaalle.
-
Kaikki mittarit eivät osaa sitä näyttää, mutta kun kone toimii lambdasäädöllä, sen pitäisi välillä heilahtaa yli yhteen volttiin, minun mittarini näyttää jopa kahta. Kapeakaistalambda nimensä mukaisesti kertoo vain absoluuttiarvon, yksi taikka nolla, käykö kone rikkaalla vai laihalla. Jos se signaali on tasaisesti alta voltin, lambdan mukaan kone käy laihalla. Jos siellä on passeli pakovuoto ennen lambdaa tai välittömästi lambdan jälkeen, sotkee se sopat varsin paljon rikkaalle.
Jos mittarisi näyttää kapeakaista lambda-anturilta tulevan 2V signaaleja, heitä mittarillasi kuikkaa tms. vesilintua välittömästi, sillä mittarisi on täyspazka! :-[
Kapeakaista-anturi ei pysty tuollaisia jännitteitä edes tuottamaan! :o
(http://forums.pelicanparts.com/uploads8/O2+sensor+voltage1150420738.gif)
Ja kuten kuvasta näkyy, kapeakaistallakin pystyy mittaamaan kohtuullsen leveää aluetta, mutta vaatii mittarilta tarkkuutta!
Mainitakseni vielä tämä, kun sopitus on LH:ssa tasan kohdillaan, kapeakaista lambdan antojännite sahaa 200mv käppyrää 400-600mV välissä, kuten lambdaintegraattorin arvo määrää LH:n sovelletussa PID-säätimessä.
Kävin juuri tankkaamassa täyteen ja mittailemassa lämpimän moottorin arvoja.
IMM: pinnin-3 ja maan välissä 2.4V
Lambda: 0.6-0.8 tyhjäkäynnillä
Vikakoodeja lykkäsi: 2-3-2 Lambda-arvo, liian rikas tai laiha seos tyhjäkäynnillä
IMMun antojännite ok rajoilla. Mittasitko IMMun rungon ja autonrungon välisen jännitteen.
Vikakoodi tarkoittaa sitä, että lambda-korjaus on ylittänyt hälytysrajan, joten polttoaineen painetta alan epäillä vahvasti!
Aluksi ei käynnistynyt, mutta kun kääntelee virtoja päälle/pois nii kuskinalusen pumpun ääni muuttuu ''täydemmäksi'' ja suostuu käynnistymään. Ei mitään mainittavaa eroa onko tankki täysi vai ei tankkiin meni 18L ettei se edes ollut tyhjän puolella.
Hieman näyttäis että tankinpumppu ei toimi ihan niinkuin sen pitäisi. Pitänee perehtyä aiheeseen lisää kun ileisesti kahen viikon päästä pääsee auton kimppuun valtionvelvoitteilta.
Vieläkin voimakkaammin tämä viittaisi siihen siirtopumppuun tankissa.
-
Vaihtoehtoisesti myös pumpun taka-isku vuotaa ja/tai paineensäädin.
-
Ekaksi katsoisin sen maadoitusjohdon kiinnityspisteen polttoainetankin laipan läpiviennissä. Helppo homma - 5 minuutissa vilaistu takapenkin takaa peltiluukun 4 kpl 10 mm pulttia auki ja siitä sen voi putsata / kiinnittää uudelleen.
-
Olitko ilmansuodattimen vaihtanut? Muistin vaan hämärästi sellaisen tapauksen jossa kone oli imaissut kiduksiinsa konepellin äänieristeen tai vastaavaa.
-
Olitko ilmansuodattimen vaihtanut? Muistin vaan hämärästi sellaisen tapauksen jossa kone oli imaissut kiduksiinsa konepellin äänieristeen tai vastaavaa.
Joo, todennäköisesti siis ilmanputsarikotelon solumuovihöttöpallon suodattimen tukkeeksi, tää kuulostais ihan tutulta.
-
Ilmanputsarin virkaa toimittaa kuiva kartiosuodatin ja konepellin äänieriste on tiukasti paikoillaan.
-
Nyt on tankin pumppu vaihdettu. Ei mainittavaa eroa auto lensi käyntiin ensi yrittämällä, ottaa paikoillaan kiekkaa aivan normaalisti mutta kakkosella kiihdyttäessä loppuu kierto n.3500rpm. Kuskin penkin alta vaihtelevasti vinkunaa ja tasasta hurinaa pumpusta. Koeajon jälkeen uudelleen käynnistäessä ei halunnut omin avuin pysyä käynnissä vaan vaati suostuttelua kaasun kanssa.
Mitenkä laipan maadoitus mitataan kun laippa muovinen mallia http://ecx.images-amazon.com/images/I/41ZHgNsb%2BjL.jpg
Mitä seuraavaksi syyniin?
Bensanpaineensäädin?
-
Laippaa ei ole maadoitettu, vaan laipan läpi tulee pumpun +/- ja bensa-anturin kaksi johtoa.
Nollaa LH irroittamalla 1 sulake (n. 15min ilman sähköä). Ja kokeile miten käyttäytyy sen jälkeen. Koska lambda-säätö on vetänyt sopitusta pieleen.
-
Nyt on tankin pumppu vaihdettu. Ei mainittavaa eroa auto lensi käyntiin ensi yrittämällä, ottaa paikoillaan kiekkaa aivan normaalisti mutta kakkosella kiihdyttäessä loppuu kierto n.3500rpm. Kuskin penkin alta vaihtelevasti vinkunaa ja tasasta hurinaa pumpusta. Koeajon jälkeen uudelleen käynnistäessä ei halunnut omin avuin pysyä käynnissä vaan vaati suostuttelua kaasun kanssa.
Mitenkä laipan maadoitus mitataan kun laippa muovinen mallia http://ecx.images-amazon.com/images/I/41ZHgNsb%2BjL.jpg
Mitä seuraavaksi syyniin?
Bensanpaineensäädin?
Jos tuo kierto loppuu 3.500 tienoilla, niin kyllähän se bensan puutteelle tuntuu vahvasti Toivottavasti bensapumpun vaihto onnistui tankissa oikein. Bensapumppuunhan tulee vain kaksi johtoa positiivinen ja negatiivinen. Negatiivinen johto, eli maadoitus on viety laipan läpi siten, että johto kiinnitetään laipan ulkopuolella liittimeen ja laipan sisäpuolella johto jatkuu liittimestä. Tässä kohden on usein ongelma, eli se ulkopuolella oleva liitin ruostuu niin huonoksi, että johto jopa irtoaa siitä.
Ostitko uuden ja varmasti oikean pumpun laippoineen? Jos näin teit, niin siellä on sitten kaikki kunnossa - olettaen, että sait laipan kiinnitettyä ilman ongelmia ja silloin pumppukin meni oikein ja tankin pohjalle oikeaan paikkaan. Sen voi myös kiinnittää pieleen.
Onkos tuossa mallissa siinä kuskin alla, auton pohjassa kokonaisuus, jossa on korkeapainepumppu ja suodatin samassa, kumijousitetussa teräskehikossa kiinni? Irrota se kehikko autosta pumppuineen ja suodattimineen (neljällä pultilla kiinni, ja lähti ainakin minulla ilman ongelmia 22 vuoden jälkeenkin, kun oli joskus tehtaalla massattu. Letkut vain irti, niin se lähtee sieltä pöydälle. Vaihdoin suotimen ja pumpun Motonetista ostettuun Boshin pumppuun muutama vuosi sitten. Minulla oli samat oireet - eli otti vajaat 4.000 kierrosta ja veto alkoi hyytymään. Korjaantui tankkipumpun vaihdolla, mutta vaihdoin tuon auton alla olleen suodattimen ja pumpunkin.
-
Kävin justiinsa nollaamassa LH:n ja ajelin koeajoa n.50km nätisti jonka jälkeen koitin vetoja, mutta kierto loppuu 3500-4000rpm. Jaksaa alhaalta vetää mukavasti mutta 3500-4000 rötää vaan ja kierrokset ei nouse. Ahtamatta antaa nostaa kierroksia yläemmäs.
Laipan johdot oli hyvän näköiset ja kontakteissa ei ollut mitään hapettumia/ruostumisia.
Polttoaine järjestelmään uusitut palikat:
tankinpumppu http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/281301/302677
kuskin penkin alusen pumppu http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/281389/728837
polttoainesuodatin sekä penkin alla että tankissa
pumpunrele saman väriseen kuin olikin
-
Hm... Olisikohan ahtoputkistossa vuoto?
Eli ahdoilla rötää mutta alipaineilla ei?
Tarkasta kaikki ahtoputket, ettei sieltä löydy öljyistä kohtaa, joka paljastaa sen vuoden paikan. Coolerikin kannattaa tutkia päädyistään.
-
Itselläni teki tuota ettei meinannut ottaa kierroksia, niin syynä oli bensapumppu, samanlaista ominaisuutta sai myös viallinen IMM aikaseksi.
Edit: Tuossa on miten oireili paikoillaan: https://www.youtube.com/watch?v=yE6JMZXdOWE
Ongelmana esiintyi myös että ~3000rpm kohdilla isommalla kuormalla (esim mäkeen ajaessa) alkoi pätkimään ja ei meinannut ottaa kierroksia sitten millään, mutta kun vetäs pakkovaihteille että sai kierrokset ylös, niin toimi hienosti rajottimelle asti.
Myös sitä teki että varovaisesti kiihyttämällä toimi hienosti, mutta keskikuormalla ei.
Saattoi myös sammua kun nosti äkillisesti kaasun ylös.
-
Alkohan se ruottinrauta toimimaa kun on melkein kaikki osat vaihdettu. Tänään vaihdoin polttoainepaineensäätimen ja kadonneet kiekat löyty.