Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: möhkis - 08.07.2014, 00:21:15
-
Eli tänään tuli pihaan ensimmäinen etuveto volvo.
Ongelmat
- ei kiihdy mihinkään
- kierrokset ei nouse yli 4000
- tämän hetkinen huippunopeus 120km/h
Auto käy todella hyvin tyhjäkäyntiä noin 800 kierroksella
Ilmastoinnit ja kaikki muutkin varusteet toimii joten epäilen että autoa on joku joskus jopa huoltanut. Mistäs lähtis vikaa hakemaan. Mittarissa vajaa 400 000
-
Siellä pitäis olla apukuskinpuolella keulalla diagnostiikkavehje, josta pystyy vikakoodit lukemaan ihan itse (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=165.0). Tuosta alkaisin asiaa penkomaan. Onko automaatti vai manuaali ?
-
Tomaatti. Mittaristossa ei pala vikavalo ainakaan vielä.
No ni toihan näyttää kuulostaa samanlaiselta vikojen luvulta kun 940 ft vai et koneessa. Kyllä sen pitäs mulle tuttua olla aamusella harjottelemaan ja katsomaan mitä vilauttelee.
-
Tomaatti. Mittaristossa ei pala vikavalo ainakaan vielä.
No ni toihan näyttää kuulostaa samanlaiselta vikojen luvulta kun 940 ft vai et koneessa. Kyllä sen pitäs mulle tuttua olla aamusella harjottelemaan ja katsomaan mitä vilauttelee.
Ei sit koeajolla oireillut mitenkään ? Siellä ei välttämättä ole polttimoa mittaristossa ::) ja kaikki viat ei sitä valoa edes sytytä.
-
Tämmösiä koodeja sieltä sitten löyty
A 2 1.2.2 1.3.1
A 3 3.1.1 3.1.3 3.2.3 1.4.4 1.2.3
-
Auton alla oleva polttoainesuodatin tukossa. Ei saa pensaa riittävästi.
http://www.matthewsvolvosite.com/fuel-filter-replacement-diy.html
Ja video:
http://youtu.be/FluhkgVv6GA
-
Kannattaakos ottaa muita osia samalla kun nyt käyn hakemassa bensansuodattimen?
-
Bensansuodatin vaihdettu ja vikakoodit nollattu. Ei vaikutusta. Onko ideoita?
-
Pysähtyykö 4 tonniin kuin seinään?
Miten kierrokset nousee siihen neljään tonniin? Ilman ongelmia vai nykien?
Suhauttele koneen käydessä tyhjäkäyntiä starttisparaytä tai jarrucleaneriä imusarjan päälle, jarrutehostimelle, letkuille, liitoksiin ja etsi imuvuotoja. Jos on imuvuoto, niin kierrokset heilahtavat ylöspäin.
Kokeile onko katti tukossa - irrota putki ja kokeile ottaako kierroksia paremmin.
-
Kierrokset nousee todella laiskasti. Imuvuotoja en oo löytänyt. Yli 4000 ei vaan jaksa nousta.
Puola ja puolan johdon mittasin muuten ok mutta muttareiden välille en saanut vastusta. Tein kyllä ohjeiden mukaan liittimet yms. Irti
-
Ei olis eka kerta, kun tuollaisen Volvon katti on tukossa. Työtähän se vaan on, kun avaat putken ja kokeilet nostaako kierrokset, kun katti ei ole esteenä.
-
Laittaisin mielelläni suoranputken katin tilanne mutta osa työkaluista työmaalla ja saan ne vasta maanantaina. Ei olis eka putki minkä rakentelen makitan akkuvehkeillä. Menee mainostamiseks kohta :)
Tätäkin projektia tehdään parkkipaikalla. Maaliskuussa vaihdoin omegan kannentiivisteen yms samassa paikassa että kaippa tähän kohta korjaamo pitäs perustaa. Onneks oli lämmin talvi.
Oon epäilly itte kans kattia mutta voiko se tosiaan vaikuttaa noin paljon?
-
Ota putki pois ja kokeile kajauttaa pieni lyhyt lenkki ilman vaimentimia.
Tai kokeilet lyödä rautakangella reiän katin läpi.
-
Laitetaas nyt kaikki mitä on tehty:
- sähkö-osiin laitettu ihme aineita
- tulpat katsoin muuten ok mutta olivat valkoiset ja normaalisti öljyssä. Haisi kyllä erikoiselta.
- imu-ilmanlämpötila anturista on johto-irti (jonkun omistajan toimesta ja huohotus laitettu ilmansuodattimeen)
- vikakoodeja ei vieläkään vaikka join monta kaljaa
- bensansuodatin vaihdettu mutta bensan painetta ei mitattu koska ei löytynyt mittaria. Bensapumppu vaihdettu vuoden sisään. (Kuulemma ja en tiedä kuka vaihtanut)
- nokkahihna, vesipumppu yms. Vaihdettu 15tkm sitten liikkeessä 700 euroa luulis tehneen hyvin :D
Seuraavaks sitten pakoputken kimppuun jos ei tuu muita vaihtoehtoja. Auto on muuten katsastettu alle puolivuotta sitten jos se nyt vaikuttaa mihinkään
-
"Huohotus laitettu ilmansuodattimeen"??
Tuota....siinä on se imuilman lämpötila-anturi. Onko se nyt sitten koko ajan öljynpaskainen?
Virittele se huohotus alkuperäiseksi.
-
Kaasuläppäkotelossa on jatkona u mallinen muoviosa josta lähtee imusarjan alle 10cm putki joka ei siis mene mihinkään mihin sen pitäs mennä?
-
Kaasuläppäkotelossa on jatkona u mallinen muoviosa josta lähtee imusarjan alle 10cm putki joka ei siis mene mihinkään mihin sen pitäs mennä?
Eli saako kone jostain muualtakin ilmaa kuin ilmamäärämittarin läpi?
-
Kyllä koska nimenomaan putki menee vaan imusarjan alle. Siis nysä putki. Mihin se kuulus mennä?
-
Kyllä koska nimenomaan putki menee vaan imusarjan alle. Siis nysä putki. Mihin se kuulus mennä?
En tiedä mihin kuuluis mennä, mutta siinä melko varmasti vika, että saa mittaamatonta ilmaa.
-
Kyllä koska nimenomaan putki menee vaan imusarjan alle. Siis nysä putki. Mihin se kuulus mennä?
Imusarjan jakopään puoleiseen päätyyn menee yksi valkoinen letku
-
Laitoin väli aikaisella patentilla umpeen reijän ei mainittavaa vaikutusta. Tulpatkin uusin ja tietysti puhdistin kaasuläppäkotelon.
Kattokaa nyt joku kristallipallosta mikä tässä on ongelma?
Vaihteistossa on muuten liikaa öljyä mutta mahtaako olla kauheen vaarallista kovin punasta oli vielä.
-
Minkäs kokonen suurin piirtein on se valkonen letku ja menee vissiin imusarjan alla?
Nyt antanu pari kertaa vakkarin koodia mutta vakionopeudensäädin toimii.
Ilman saannissa ongelma ei ole koska tein testin että varmaan saa happee. Bensanpaine testaamatta vieläkin.
-
Ihan ohut, oliskos jotain 3mm sisähalkaisija. Kovaa muovia ja mustat kulma malliset letkut päissä. Imusarjan päädyssä U:n mallinen musta letku.
-
Sen oon irrottanu ja huulet öljyssä puhaltanu tyhjäks. Toi mistä puhun on noin 20mm putki
-
Laita kuvia niistä patenteista , olikos jo maininta paljonko moisella on ajeltu ?
-
Oliskos tästä (http://lakesidedp.com/uploadpics/pcv/) apua noihin letkuihin?
-
Kaasuläppäkotelossa on jatkona u mallinen muoviosa josta lähtee imusarjan alle 10cm putki joka ei siis mene mihinkään mihin sen pitäs mennä?
Liekkilukolta menee n. 3-5 mm putki imusarjan alla imusarjan päähän, jakohihnan päässä. Joissakin malleissa menee.
Kyllä sun kuvia pitäisi tänne laittaa.
-
Vinkkiä kesäksi nakutusanturit ( knock sensor ) harvemmin hajoaa, mutta voisko olla että kiinnityspultti löystyy ajan mittaan ja menee kuuroksi.
e.g. www.volvoclub.org.uk/faq/EngineSensors.html#TestingaKnockSensor
Et olis ensimmäinen, netistä löytyy volvoja samoilla oireilla
Yksi idea testata anturi ois lyödä piuhat stereoihin kiinni ja kopauttaa lohkoon.
Jos kaiuttimista kuuluu ääni, anturi on yes.
Kuiteski jos anturi ei anna lupaa, bensaa tulee mutta sytkää ei anna siirtää aikaisemmaksi eikä kone ota kierroksia. Tyhjäkäynti loistava, mutta yrittäppä kiihdyttää yli x rpm. Eli seos rikkaalla vikakoodi, lambda anturi vikakoodi jne jne. Antaiskoha vikakoodia nakutusanturille, jos anturi ok, muttei lohkossa kiinni.
Haiseeko muuten bensa pakoputkesta ?
-
Aluksi tuli vaaleaa savua putkesta mutta vaihdoin kunnon öljyt niin enää ei ole savuttanut.
Hitto kun työt häiritsee harrastustoimintaa.
Bensanpaine virrat päällä noin 0,5 ja täyskaasulla 1,5 kuppilaa.
Sama tulos suodattimelta ja jakotukista.
Sähköistä kun en ymmärrä mitään niin voiko toi olla releen vika vai todennäköisesti paineensäädin?
-
Jos oot mitannut suodattimen koneen puoleisesta päästä, suodatin tukossa tai bensapumppu sökö, luultavasti kuitenkin bensapumpussa vika.
-
Suodattimen vaihdoin just. Oon ymmärtäny että bensapumppu hajois laakista?
-
Suodattimen vaihdoin just. Oon ymmärtäny että bensapumppu hajois laakista?
No ei se hajoa laakista. Pikkuhiljaa hiipuu ja ei noi bensanpaineet kyllä riitä oikein mihinkään...
-
Tampereella riittää kaupunki alueella vaikka puolet noista :D
Katoin motonetistä sarjaa missä on pumppu, letkut yms. Hinta vaan 70 toimii varmaan paremmin kun nykynen mutta mahtaako toimia hyvin...
-
Kattelin tänään vähän bensaletkuja ja kuuntelin että tankilta tuleva tuloletku sihisee niin pirusti niin kuin vuotais mutta vuotokohtia en löytänyt mistään. Kuuluuko sen sihistä?
Bensapumppukin piti kamalaa mekkalaa. Eikös sen bensapumpun pitäs olla hiljainen kun auto käynnissä?
-
Sanoisin, että nuo sun pensan paineet on alle luokattoman rajan. Käykö se auto noilla paineilla?
-
Sanoisin, että nuo sun pensan paineet on alle luokattoman rajan. Käykö se auto noilla paineilla?
Käy täydellistä tyhjäkäyntiä ja kaupungissa pystyy ajamaan.
Ainakin tässä on se hyvä puoli että kun saan vian korjattua niin tiedän miltä tuntuu hypätä ladasta ferrariin :)
-
Nyt on uus pumppu ja paineet 2,2 paaria. Liikkeessä kävin mittauttamassa.
Paineensäätimen paluu letku on kuiva eli sen pitäis toimia.
Mikä muu tota painetta säätelee? En ymmärrä koska vuotojakaan en oo löytäny.