Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: L4NDe - 08.07.2014, 09:13:38
-
Elikkäs eilen kun töistä polkaisin kotia kohti rupesi autosta kuulumaan kova mekkala. Kuulosti siltä niinkuin jotain olisi voimansiirrosta hajonnut. Kotia päästyä huomasin höyryämistä öljypohjan/vaihelaatikon välillä, sammutin koneen ja katselin sen verran autoa mitä pysty.
Nesteet oli kaikki ok. Laitoin piruuttani koneen käymään ja kappas, se meteli mikä oli kaikkosi kokonaan ja auto kävi taas aivan normaalisti. Kytkin toimii aivan normaalisti, vaihteet menee silmään niinkuin ennenkin. Kävin ajelemassa vajaan kymppi kilsan eikä autossa tuntunut olevat mitään vikaa. Viikonloppuna tuli kuitenkin heitettyä lähes tonni taas mittariin. Ikään kuin mitään ei olisi koskaan tapahtunutkaan.
En pääse nyt auton alle katsomaan. Pitäisi kotia pohjoseen päräyttää, että saa auton ylös. Onko foorumilaisilla koskaan ollut mitään vastaavaa tai jopa aavistus siitä mitä on voinut sattua koska minulla loppuu ideat kesken koska nesteet pysyy sisällä ja kaikki on niinkuin ennenkin. Vaimoke ehdotti, että vanhalla rouvalla on vähän pms-oireita mutta ei sekään taida nyt olla oikea diagnoosi :D
-
Enpä ole omissa autoissa moiseen törmännyt, enkä Volvoissa...
...mutta isällä oli aikanaan toisenmerkkisessä autossa samanlainen vaiva. Yht'äkkiä keskenmatkan alkoi pirullinen kolina/räminä ja täristäminen vaihteenvaihdon jälkeen ja nilkutettiin lähimmälle levikkeelle. Kun auto rullasi parkkiin ja sammutettiin, tuli vaihteiston/moottorin välistä hentoinen savu.
Uusi käynnistys paljasti, että vika oli kadonnut.
Kytkinremontissa pari kuukautta myöhemmin syy selvisi; kytkinlevyn jousista yksi oli mennyt poikki ja kulkeutunut palasina levyn ja vauhtipyörän välille. Tippunut sieltä ilmeisesti pois kun moottori oli sammutettu.
Että yhtään en tiedä voisiko sinulla olla sama tapaus nytten, tämä nyt on vain yksi vaihtoehto. Tuolloin kyllä ihmeteltiin ja mietittiin että mikä h**vetti siellä on ollut.
-
Enpä ole omissa autoissa moiseen törmännyt, enkä Volvoissa...
...mutta isällä oli aikanaan toisenmerkkisessä autossa samanlainen vaiva. Yht'äkkiä keskenmatkan alkoi pirullinen kolina/räminä ja täristäminen vaihteenvaihdon jälkeen ja nilkutettiin lähimmälle levikkeelle. Kun auto rullasi parkkiin ja sammutettiin, tuli vaihteiston/moottorin välistä hentoinen savu.
Uusi käynnistys paljasti, että vika oli kadonnut.
Kytkinremontissa pari kuukautta myöhemmin syy selvisi; kytkinlevyn jousista yksi oli mennyt poikki ja kulkeutunut palasina levyn ja vauhtipyörän välille. Tippunut sieltä ilmeisesti pois kun moottori oli sammutettu.
Että yhtään en tiedä voisiko sinulla olla sama tapaus nytten, tämä nyt on vain yksi vaihtoehto. Tuolloin kyllä ihmeteltiin ja mietittiin että mikä h**vetti siellä on ollut.
Paras ehdotus tähän mennessä.
Mitähän tuollainen kytkin kestää ajaa mistä on jousi katkennu?
Tämä kyseinen auto kun ei ole mikään kedon kaunein kukka ja tuulilasikin tulisi vaihtaa niin ei varmaan tule vaihdettua uutta kytkintä. Leimaa vaan ois kovastikkin vielä jäljellä.
-
Joku osahan siellä on irronnut ja lepäilee nyt kopan pohjalla. Jousi varmaan.
-
Varmaankin kestää niin kauan kuin tarvitsee. En usko että tekee muuta kuin korkeintaan ravistaa
-
Jos pääset auton alle, ota sieltä vyötärökehältä se erillinen alumiini-osa irti niin näät onko siellä irrallaan jotain