Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: kakkosnelone240 - 09.07.2014, 17:42:18
-
Eli autona on 855 T5, automaatti ilmastoinnilla. Äsken kävin täyttämässä kylmäaineet siihen ja sitten tuli hetken kylmää ja nyt kylmä lakkasi tulemasta. Missä vika? Kompuran edessä on se joku levy ja se ei pyöri moottorin mukana vaan on paikallaan siinä. Onko kompura tullut tiensä päähän vai voiko siellä olla joku liitos irti? joku rele? Onkos jollai samankaltaisia ongelmia ollut? :o
-
Eli autona on 855 T5, automaatti ilmastoinnilla. Äsken kävin täyttämässä kylmäaineet siihen ja sitten tuli hetken kylmää ja nyt kylmä lakkasi tulemasta. Missä vika? Kompuran edessä on se joku levy ja se ei pyöri moottorin mukana vaan on paikallaan siinä. Onko kompura tullut tiensä päähän vai voiko siellä olla joku liitos irti? joku rele? Onkos jollai samankaltaisia ongelmia ollut? :o
Todennäköisesti välys laipan ja hihnapyörän välissä kasvanut liian suureksi.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=163.0
-
Oliko ainetta yhtään jäljellä ennenkuin laite huollettiin (vuoto) ?
-
Oliko ainetta yhtään jäljellä ennenkuin laite huollettiin (vuoto) ?
Ei ollut yhtään ainetta jäljellä? Mutta vaikuttaako se siihen kompressorin toimintaan?
-
Ei ollut yhtään ainetta jäljellä? Mutta vaikuttaako se siihen kompressorin toimintaan?
Jos ei ole yhtään ainetta jäljellä, niin todennäköisesti se vuotaa sieltä pois ja koska nyt ei taas toimi, niin hyvin todennäköisesti järjestelmä on taas tyhjä.
Eli kaasu ei pysy järjestelmässä, jossa on reikä :)
-
Todennäköisin vuotopaikka lauhduttimen kenno keulan edessä niinkuin niin monella (allekirjoittanut mukaan lukien) ::)
-
Todennäköisin vuotopaikka lauhduttimen kenno keulan edessä niinkuin niin monella (allekirjoittanut mukaan lukien) ::)
Mut onko se helppo korjata? Ja pystyykö sitä toteemaa muutaku jossai ilmastointihuolto paikassa?
-
Mut onko se helppo korjata? Ja pystyykö sitä toteemaa muutaku jossai ilmastointihuolto paikassa?
Tehtiinkö kylmäaineen lisäys suoraan pullosta?
Ilmastoinnin huoltolaite tekee alipainetestin huollon yhteydessä, jolloin mahdollinen vuoto selviää. Tarkka vuotopaikka löytyy öljyn väriaineen avulla.
-
Tehtiinkö kylmäaineen lisäys suoraan pullosta?
Ilmastoinnin huoltolaite tekee alipainetestin huollon yhteydessä, jolloin mahdollinen vuoto selviää. Tarkka vuotopaikka löytyy öljyn väriaineen avulla.
Se huolto tehtiin ihan ilmastointikoneella. Ei se kaveri/kone sanonu mitään mistään vuodoista.
-
Täyttöhuollon alipainetesti ei kerro juuri mitään vuodoista, ellei siellä ole suurta reikää. Pahimmassa tapauksessa alipainetesti vielä imee sen olemassaolevan reiänkin kiinni testin ajaksi. Kun sitten ajetaan aineet sisään ja laitetaan kompura päälle, paineet järjestelmässä nousee hyvin korkeiksi ja pienikin reikä saa aineet vuotamaan ajan kanssa ulos. Siksi testit pitäisi tehdä ylipaineistamalla "oikeassa" ilmastointihuoltoa osaavassa paikassa.
Kävi esim. minulle tuon II-koppaisen lauhduttimen kanssa, että vasta ylipaineella löytyi kiven tekemä reikä. Kuvaavaa oli ettei väriainetta näkynyt ollenkaan vaikka sitäkin sekaan oli laitettu edellisessä täytössä.
Hankin itse lauhduttimen ja kuivaimen. Vaihtotyön teki Volvon oma huolto, hintaa tuli 290€ sisältäen työt ja ilmastoinnin uudelleen täytön. Aikaa meni 3,5 tuntia.
Taas kelpaa ajella :pomo:
-
Ottaen huomioon sen, että 850-sarjalaisten valmistaminen lopetettiin jo lähes 20 vuotta sitten, voisin veikata kompressorin tulleen tiensä päähän ja falskaavan paineet akselia pitkin ulos. Tarkistapa kiilteleekö kompressorin akselin tuntumassa pienestikään öljymäinen täyttöaine.