Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: J_J - 10.07.2014, 00:49:44

Otsikko: 850 2.5-10V 106kW (1995) kysymyksiä
Kirjoitti: J_J - 10.07.2014, 00:49:44
Hei!

Tuli hankittua otsikon mukainen kartano-Volvo. Kilometrejä mittarin mukaan takana 307 tuhatta, vaikuttaa varsin luotettavalta lukemalta siitä huolimatta, että ensimmäisen puolen tähänastisesta elämästään auto onkin viettänyt Germaaniassa... Jakoremmi on hieman yli 4 vuotta vanha, ja se menee vesipumpun kanssa vaihtoon välittömästi muun "neste-/öljyperushuollon" yhteydessä. Kaikki suodattimet ja jarru- sekä pakkasnesteet ja öljyt ajattelin myös vaihtaa, samoin apulaitehihnan. Edellisistä jarru- ja jäähdytysnesteiden vaihdoista ei ole tietoa, vaikka jonkinlaista huoltomuistiota auton edelliset omistajat ovatkin pitäneet yllä. Mm. kampiakselin pään stefa, kytkin ja paljon muuta on tehty viimeisten kolmen vuoden aikana.

Tuosta nokkaremmistä kyselisin, että missä tämä hihnan tyypin määrittävä moottorin numero sijaitsee? Jakoremmin kotelossa on valkoinen tarra, onko se oikea paikka etsiä? Entä tuleeko tähän moottorityyppiin (B2525S käsittääkseni) vaihtaa aina hihnan vaihdon yhteydessä myös automaattikiristin? Niitäkin varaosaliike tarjoaa kahta eri tyyppiä moottorin numeron perusteella. Autossa on automaatti-ilmastointi, joka yllätyksekseni jopa toimii tehden todella hyvin kylmää. Täyttöhuolto sillekin tehdään varmuuden vuoksi.

Ajossa auto tuntui oikein hyvältä hintaisekseen, ostin sen näkemättä... Olisiko arvon foorumilaisilla vinkkejä tarpeellisista tarkastuskohteista jo mainittujen lisäksi? Ajossa korvaan kuului pieni "säksätys" vedättäessä moottorin suunnalta, eikä se oman aiemman rivivitoskokemuksen perusteella ollut normaalia "pörinää". Alipainevuoto jossain tai vastaavaa?
Otsikko: Vs: 850 2.4-10V 106kW (1995) kysymyksiä
Kirjoitti: Kuoma - 10.07.2014, 10:04:12
Löytämäsi valkoinen tarra sisältää sekä moottorityypin, että sen valmistusnumeron. B2525S on oikein. Jos saa suositella, osta vaikka Gates valmis sarja, jossa tulee hihna, kiristin ja vesipumppu yhdessä paketissa.
Tuohon säksätykseen liittyen, se voi tulla pakosarjasta. Tarkista siitä sen jousto-osan kunto, ettei ole murtunut. Murtuminen taas johtuu käytännössä aina rikkoutuneesta moottorin ylätukipuslasta, joka päästää moottorin heilumaan ja siten murtaa jousto-osan pakosarjan perästä.
Otsikko: Vs: 850 2.4-10V 106kW (1995) kysymyksiä
Kirjoitti: dneproshin - 10.07.2014, 10:43:45
Moottorin koodista löytyi google-haulla tuommoinen:

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=26929.msg485514#msg485514

Eli koodi ja sarjanumero ovat myös lohkoon stanssattuina, pitää tiirailla ylhäältä alaspäin kuvan osoittamaan paikkaan, missä on tasainen kieleke. Ja  pyyhkäistä peukalolla öljypöly siitä päältä pois niin näkeekin sen koodin :P

Ja se kiristin on halpa verrattuna jakohihnan katkeamiseen => itse vaihdoin myös sen kun tein jakopään.

Jos haluat selvitellä kilometrien paikkaansapitävyyttä => http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?t=6731
Linkistä löytyy ohjeet miten luetaan ECU:n rekisteröimä kokonaisajomäärä (eri kuin mittaristossa). Toiminee jos autossasi on vielä LED-vikakoodinlukurasia konehuoneessa. Uudemmista en tiedä, niissä on OBD-pistoke keskikonsolissa.
Otsikko: Vs: 850 2.4-10V 106kW (1995) kysymyksiä
Kirjoitti: J_J - 10.07.2014, 11:39:48
Kiitokset näistä, täytyy tutkia tuo pakosarja/haitariputki/moottorin tuenta. Tunteeko tuon rikkinäisen moottorin tuennan esimerkiksi "hölskymisenä" ajossa vedosta rullaukseen ja päinvastoin siirryttäessä?

Löysin tuosta jakopään kotelosta tarran, jossa "serial number" tjsp. sanoisi numeroksi 471123, mutta se ei kaiketi voi olla mahdollinen? Ainakaan varaosia etsiessä ei anna vaihtoehdoksi tuollaista... Täytyy jatkaa tutkimuksia :)

edit:
Kyllä tuolta lohkoon meistettynä löytyy dneproshinin vinkkaamasta paikasta tuo samainen numerosarja 471123 ja moottorin tyyppi.

Moottorin ylätakatuenta näyttää tältä, oman silmämääräisen arvion mukaan tuo on antautunut:
(http://i60.tinypic.com/30dktue.jpg)
Otsikko: Vs: 850 2.4-10V 106kW (1995) kysymyksiä
Kirjoitti: J_J - 10.07.2014, 16:52:14
Onko näkemyksiä, liekö tämä (http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/259120/696629?ajoneuvo=656) sopiva jakopääsarja tuolle moottorille jonka numero on 471123 ?
Motonetin sivulla jakopäähihnasarjoja tarjolla 10-venttiiliseen vain tuo yksi. Sen sijaan "automaattikiristinlaitteita" (jollaisen oletan kuuluvan tuohon sarjaan) on irrallisena saatavana kolmea erilaista moottorin numerosta riippuen :-\ :idiot2:
Otsikko: Vs: 850 2.4-10V 106kW (1995) kysymyksiä
Kirjoitti: Juhizz - 10.07.2014, 17:41:45
Onko näkemyksiä, liekö tämä (http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/259120/696629?ajoneuvo=656) sopiva jakopääsarja tuolle moottorille jonka numero on 471123 ?
Motonetin sivulla jakopäähihnasarjoja tarjolla 10-venttiiliseen vain tuo yksi. Sen sijaan "automaattikiristinlaitteita" (jollaisen oletan kuuluvan tuohon sarjaan) on irrallisena saatavana kolmea erilaista moottorin numerosta riippuen :-\ :idiot2:

Katso moottorinnumero siitä bensiinisuuttimien päällä olevasta alumiinisuojasta jossa uria. Moottorinkoodi on B5252S mutta se on eri asia kuin moottorinnumero.
Otsikko: Vs: 850 2.4-10V 106kW (1995) kysymyksiä
Kirjoitti: J_J - 10.07.2014, 18:33:14
Niin tuo 471123 löytyy sekä jakopään kopassa olevasta tarrasta, että meistettynä lohkon pakopuolelta moottorin tyyppimerkinnän yhteydestä... Joten kai sen on pakko olla oikea numero?
Otsikko: Vs: 850 2.4-10V 106kW (1995) kysymyksiä
Kirjoitti: Vivaldo - 10.07.2014, 19:29:45
Onko näkemyksiä, liekö tämä (http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/259120/696629?ajoneuvo=656) sopiva jakopääsarja tuolle moottorille jonka numero on 471123 ?
Motonetin sivulla jakopäähihnasarjoja tarjolla 10-venttiiliseen vain tuo yksi. Sen sijaan "automaattikiristinlaitteita" (jollaisen oletan kuuluvan tuohon sarjaan) on irrallisena saatavana kolmea erilaista moottorin numerosta riippuen :-\ :idiot2:

Tohon sarjaanhan kuuluu vain rullat ja hihna, ei kiristintä (http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/256261/914459) joka myydään erikseen ja jota ei nyt näytä olevankaan motonetissä. Kiristin tuskin onkaan vaihtokunnossa vielä noin vähän ajetussa autossa.
Otsikko: Vs: 850 2.4-10V 106kW (1995) kysymyksiä
Kirjoitti: J_J - 10.07.2014, 20:49:52
Tohon sarjaanhan kuuluu vain rullat ja hihna, ei kiristintä (http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/256261/914459) joka myydään erikseen ja jota ei nyt näytä olevankaan motonetissä. Kiristin tuskin onkaan vaihtokunnossa vielä noin vähän ajetussa autossa.
Mietin vaan, kun ei ole pientäkään arvausta siitä, onko tuota kiristintä vaihdettu koskaan. Tekee toki satkun loven lisää hommalle, mutta kun kerran remmi pöyhitään esiin niin ehkäpä se kiristinkin siihen samalla fiksuinta vaihtaa... Jos homma kaatuu satasen lisäkulunkiin, niin pitää kulkea bussilla  :o
Otsikko: Vs: 850 2.4-10V 106kW (1995) kysymyksiä
Kirjoitti: Juhizz - 10.07.2014, 22:10:30
Niin tuo 471123 löytyy sekä jakopään kopassa olevasta tarrasta, että meistettynä lohkon pakopuolelta moottorin tyyppimerkinnän yhteydestä... Joten kai sen on pakko olla oikea numero?

http://i105.photobucket.com/albums/m214/bblackbr/0221001310.jpg

Tuon 1... alkuisen numeron perusteella saat tietää kumpiko sarja moottoriin kuuluu. 144 hampainen vai 138 hampainen.
Otsikko: Vs: 850 2.4-10V 106kW (1995) kysymyksiä
Kirjoitti: J_J - 10.07.2014, 22:31:25
http://i105.photobucket.com/albums/m214/bblackbr/0221001310.jpg

Tuon 1... alkuisen numeron perusteella saat tietää kumpiko sarja moottoriin kuuluu. 144 hampainen vai 138 hampainen.
Meinaatko todella, että esim. Motonetin sivuilla puhutaan puutaheinää... Siellä kun vaihtoehdot on 10-venttiiliselle 144-hampainen ja 20-venttiiliselle 148-hampainen ketju. 138-hampaista ei ole vielä tullut vastaan. Samoin Motonetin sivuilla nuo moottorin numerot (joilla vaikutusta osan valintaan) pyörii välillä 131154 --> 148582.
Otsikko: Vs: 850 2.4-10V 106kW (1995) kysymyksiä
Kirjoitti: Juhizz - 10.07.2014, 23:29:18
Katsopa jakohihnat osiosta. Siellä on kymppiventtiiliseen 138 ja 144 hampainen hihna riippuen moottorinumerosta

144 hampainen numeroon 1266127
138 hampainen numerosta 1266128

Noista sinun numeroista en tiedä mitään.. En edes löytänyt sellaisia numeroita motonetin sivuilta..?

Ja kiristimen tiedät varmuudella kun käytät jakopään muovikoppaa auki. Kiinni yhdellä ruuvilla.
Otsikko: Vs: 850 2.4-10V 106kW (1995) kysymyksiä
Kirjoitti: J_J - 11.07.2014, 00:48:05
Kai mä oon sokea, mutta en saa Motonetin sivuilta noilla antamillani autotiedoilla kuin 144 ja 148 hampaisest remmit...
Otsikko: Vs: 850 2.4-10V 106kW (1995) kysymyksiä
Kirjoitti: jaskajokunen - 11.07.2014, 01:21:49
Kai mä oon sokea, mutta en saa Motonetin sivuilta noilla antamillani autotiedoilla kuin 144 ja 148 hampaisest remmit...

Hampaita on kuin kanalla, jospa Skruvatin (http://www.skruvat.fi/) sivuille sen rekisterikilven laittaisit, niin saattaisi oikean hammasluvun omaavan hihnan tyyppi löytyä ?
Otsikko: Vs: 850 2.4-10V 106kW (1995) kysymyksiä
Kirjoitti: J_J - 11.07.2014, 01:59:02
Hampaita on kuin kanalla, jospa Skruvatin (http://www.skruvat.fi/) sivuille sen rekisterikilven laittaisit, niin saattaisi oikean hammasluvun omaavan hihnan tyyppi löytyä ?
Skruuvattikin antaa 144-hampaista. Mutta siis mikä se OIKEA moottorin numero lopulta on... Se 6-numeroinen, mikä on lohkoon raavittu sekä tarrassa jakopään kotelossa? Vaiko tämä alumiinisessa suuttimien suojassa oleva 7-numeroinen?
Otsikko: Vs: 850 2.4-10V 106kW (1995) kysymyksiä
Kirjoitti: leka - 11.07.2014, 03:02:17
Eikö se nyt ole se 144 hampainen 10-venasessa b5252s-koneessa??

Ei kai sinne nyt monta erilaista hihnaa voi työntää??

Itse ajelen vanhalla kiristimellä ja vesipumpulla (original ja 250tkm alla).
Kiristin pitää puristaa penkissä _todella_ hitaasti kasaan ettei hajoa.

Good luck, minun Volvo-merkkisessä ykkösautossa ei ole mitään hihnoja tai ketjuja saati kiristimiä :)
Otsikko: Vs: 850 2.4-10V 106kW (1995) kysymyksiä
Kirjoitti: Juhizz - 11.07.2014, 11:05:02
Skruuvattikin antaa 144-hampaista. Mutta siis mikä se OIKEA moottorin numero lopulta on... Se 6-numeroinen, mikä on lohkoon raavittu sekä tarrassa jakopään kotelossa? Vaiko tämä alumiinisessa suuttimien suojassa oleva 7-numeroinen?

Se mikä on siinä suutinsuojassa.
Otsikko: Vs: 850 2.5-10V 106kW (1995) kysymyksiä
Kirjoitti: J_J - 13.07.2014, 07:47:31
Muutama päivä lisää kokemusta hankinnasta, tyytyväisyys kasvaa päivä päivältä.

Olisikohan kytkimen painelaakeri, mikä "rapisee" etenkin kylmänä? Kytkimen painaminen vaientaa rapinan täysin. Nostaessa polkimen rapina alkaa uudelleen ja sen taajuus vaihtelee kierrosten mukana.

Sitä kun itse muistelee inttiaikaista "työsuhdeautoa", eli -96 mallista 850 2.5-20V:tä, jossa oli "vain" manuaali-ilmastointi... Ja sitä, miten hieno peli silloin oli kyseessä... Toki aikaa on kulunut tuostakin jo 16 vuotta, mutta enpä tuolloin olisi ihan helposti kuvitellut, miten hieno ja "nykyaikaisen" tuntuinen kasipuolikas olisi vuonna 2014