Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: JKK74 - 10.07.2014, 02:39:11
-
Auto on 2009, ja aina käynnistettäessä pöläyttää mustan savun kun lähtee ajamaan. Sitten taitaa asettua savuttomaksi. Tiedän kyllä että tuollainen musta pölähdys on normaalia dieseleissä, mutta olen myös ymmärtänyt että jos autossa on DPF-filtteri, ei tuota musta pöläystä pitäisi tulla? Ainakaan kahdessa entisessä dieselissäni (DPF-filsuilla) ei koskaan esiintynyt minkäänlaista mustaa savua, ja putken päätä olivat 200tkm kohdalla aivan kirkkaita. Onkos tämä ihan normaalia 2,0D-koneessa? Vai onko ed. omistaja ronkkinut DPF-elementin irti?
-
Auto on 2009, ja aina käynnistettäessä pöläyttää mustan savun kun lähtee ajamaan. Sitten taitaa asettua savuttomaksi. Tiedän kyllä että tuollainen musta pölähdys on normaalia dieseleissä, mutta olen myös ymmärtänyt että jos autossa on DPF-filtteri, ei tuota musta pöläystä pitäisi tulla? Ainakaan kahdessa entisessä dieselissäni (DPF-filsuilla) ei koskaan esiintynyt minkäänlaista mustaa savua, ja putken päätä olivat 200tkm kohdalla aivan kirkkaita. Onkos tämä ihan normaalia 2,0D-koneessa? Vai onko ed. omistaja ronkkinut DPF-elementin irti?
DPF ronkittu pois, mustaa ei tule jos sisukset on tallessa.
-
DPF ronkittu pois, mustaa ei tule jos sisukset on tallessa.
No justiinsa näin minäkin ajattelin. Autocomin live-data näyttää kuitenkin vastapaineet siten, että siellä olisi DPF paikallaan. Tyhjäkäynnillä näyttää n.8mbar ja täydellä vedolla maksimit 250mbar. Tasaisessa ajossa muutama kymmenen millibaria. Mielestäni samaa tasoa kuin esim. BMW 320d:ssä, jossa DPF on paikallaan? Eli ns. terveen DPF:n vastapaineet.
Jos DPF on poistettu, pitäisi paineet olla mielestäni paljon matalammat??? Omituista.
-
No justiinsa näin minäkin ajattelin. Autocomin live-data näyttää kuitenkin vastapaineet siten, että siellä olisi DPF paikallaan. Tyhjäkäynnillä näyttää n.8mbar ja täydellä vedolla maksimit 250mbar. Tasaisessa ajossa muutama kymmenen millibaria. Mielestäni samaa tasoa kuin esim. BMW 320d:ssä, jossa DPF on paikallaan? Eli ns. terveen DPF:n vastapaineet.
Jos DPF on poistettu, pitäisi paineet olla mielestäni paljon matalammat??? Omituista.
Autossa voi olla emulaattoriboksi, mikä mallintaa DPF:n paine-eroa ja näin mahdollistaa tyhjän pöntön ilman häiriöitä. Jos tuota ei ole niin kuulostaa kyllä oudolta...
-
Autossa voi olla emulaattoriboksi, mikä mallintaa DPF:n paine-eroa ja näin mahdollistaa tyhjän pöntön ilman häiriöitä. Jos tuota ei ole niin kuulostaa kyllä oudolta...
Täh, onko sellaisiakin jo olemassa! Kaikkea sitä kuulee.
Tuossahan on varmaan nykytyylisesti kombinatiopönttö, jossa on samassa paketissa DPF+KAT. Voisikohan pelkkä katalysaattorin kenno pöntössä saada aikaan tuollaisen paine-eron? Vaikka DPF olisi poistettu?
Ei se sinällään haittaa, vaikka DPF olisikin heivattu pois, jos muutos on tehty ohjelmallisesti myös?
-
Täh, onko sellaisiakin jo olemassa! Kaikkea sitä kuulee.
Tuossahan on varmaan nykytyylisesti kombinatiopönttö, jossa on samassa paketissa DPF+KAT. Voisikohan pelkkä katalysaattorin kenno pöntössä saada aikaan tuollaisen paine-eron? Vaikka DPF olisi poistettu?
Ei se sinällään haittaa, vaikka DPF olisikin heivattu pois, jos muutos on tehty ohjelmallisesti myös?
Tuossa mallissa on poikkeuksellisesti toteutettu paine-eromittaus yhdistelmäpöntön ennen ja jälkeen kun muissa mittaus on toteutettu yhdistelmäpöntön DPF-osuuden ja pöntön jälkeen eli kyllä paine-eron kuuluukin liikkua sen verran mitä katti ahdistaa kulkua, tarkkaa lukua en osaa näin äkkiseltään sanoa mitä sen kuuluisi olla, mutta esim. Opeleissa anturitieto menee miinukselle jos tyhjää kummatkin. Testerillä näkyy jos ohjelmaa rukattu.
-
Tuossa mallissa on poikkeuksellisesti toteutettu paine-eromittaus yhdistelmäpöntön ennen ja jälkeen kun muissa mittaus on toteutettu yhdistelmäpöntön DPF-osuuden ja pöntön jälkeen eli kyllä paine-eron kuuluukin liikkua sen verran mitä katti ahdistaa kulkua, tarkkaa lukua en osaa näin äkkiseltään sanoa mitä sen kuuluisi olla, mutta esim. Opeleissa anturitieto menee miinukselle jos tyhjää kummatkin. Testerillä näkyy jos ohjelmaa rukattu.
Tämä kaikki on arvokasta tietoa, kiitos! Täytyy ottaa ja tutkia tätä asiaa. Kiikutin auton tänään takaisin myyjäliikkeeseen, jossa laittavat ensialkuun polttoaineen syötön osalta kiskopaineen säädön kuntoon. Johan tässä tulikin ensimmäisen parin viikon aikana 4000km, kun ajelutettiin Volvoa Lofooteilla.
Saakos tässä mallissa katkaistua tuon yhdistelmäpöntön siten, että DPF-kennon saisi ronkittua siististi pois ilman rälläkkää ja hitsauspuikkoa? Bemareissa DPF:n poistaminen ei nääs onnistu kuin tekemällä rälläkällä luukku poistamista varten.
-
Tämä kaikki on arvokasta tietoa, kiitos! Täytyy ottaa ja tutkia tätä asiaa. Kiikutin auton tänään takaisin myyjäliikkeeseen, jossa laittavat ensialkuun polttoaineen syötön osalta kiskopaineen säädön kuntoon. Johan tässä tulikin ensimmäisen parin viikon aikana 4000km, kun ajelutettiin Volvoa Lofooteilla.
Saakos tässä mallissa katkaistua tuon yhdistelmäpöntön siten, että DPF-kennon saisi ronkittua siististi pois ilman rälläkkää ja hitsauspuikkoa? Bemareissa DPF:n poistaminen ei nääs onnistu kuin tekemällä rälläkällä luukku poistamista varten.
Tuossa mallissa saa oikeikin nätisti pöntön katkaistua ilman rälläkkää, äkkiseltään samalla tavalla toteutettu kuin mm. Citroenissa.
-
Testerillä näkyy jos ohjelmaa rukattu.
Tarkoittaako siis käytännössä, että näkyy Volvon omalla Vida-testerillä? Ajattelin muutenkin viedä auton Turbotecille optimointiin, joten Mika varmaan näkee softasta saman asian? Täytyy vaan ennen sitä tarkistaa se pöntön sisusta.
-
Tarkoittaako siis käytännössä, että näkyy Volvon omalla Vida-testerillä? Ajattelin muutenkin viedä auton Turbotecille optimointiin, joten Mika varmaan näkee softasta saman asian? Täytyy vaan ennen sitä tarkistaa se pöntön sisusta.
Ei tarvii olla Vida, yleistesterillä näkee. Vikakoodeja on yksi liittyen "väärään" softaan. Toki vikakoodi on voitu poistaa ohjelmasta, jolloin sitä ei tietenkään tule.
-
Tarkoittaako siis käytännössä, että näkyy Volvon omalla Vida-testerillä? Ajattelin muutenkin viedä auton Turbotecille optimointiin, joten Mika varmaan näkee softasta saman asian? Täytyy vaan ennen sitä tarkistaa se pöntön sisusta.
Käytitkös auton turbotecillä ohjelmoitavana, mikäs oli dpf:n kohtalo ja millaiset suorituskyvyn muutokset käytännössä ?
-
Käytitkös auton turbotecillä ohjelmoitavana, mikäs oli dpf:n kohtalo ja millaiset suorituskyvyn muutokset käytännössä ?
Vähän vastailin jo tuohon viereiseen topiciin... Mutta suorituskyky lisääntyi sen verran, minkä vauhtipyörä kestää. Hakemalla kun hakee, saa pienen jyrähdyksen kaksoismassavauhtipyörästä 1700rpm paikkeilla. Tosin niin vauhtipyörän keston rajalle on väännöt simmattu että haitaksi siitä ei ole. Varsinkin kun suht rauhallisesti muuten ajelen. Suorituskykyyn tuli kuitenkin mukavasti pontevuutta varsinkin maantieajossa. Nopeudenmuutokset tapahtuu vaivattomammin huomattavasti pienemmällä pedalin polkaisulla. Kontrasti on nyt vain varsin suuri 1500rpm:n kohdalla. Alapuolella on yhtä kuollutta kuin ennenkin, ja yläpuolella tulee sitten muulinpotku, jonka jälkeen vetoa piisaa pirteästi 4000rpm:n yläpuolelle saakka.
Samalla softattiin yksi Passatin (3B) 1,9TDi 130hp, joka lipsahti jopa hieman "ylitehoiseksi" kun kytkinkin alkoi luistamaan. Käytännön rinta-rinnan-testissä Volvo ja Passat kulkevat softaamisen jälkeen tasatahtia 0-100km/h (=9,5s/Tempes GT)) ja sen jälkeen Volvo alkaa keräämään hiljalleen etumatkaa. Tekisi mieli käyttää Volvo vielä dynossa ihan vaan mielenkiinnosta. Polttoaineeen kulutuksen suhteen en ole huomannut mitään muutosta mihinkään suuntaan.
-
Vähän vastailin jo tuohon viereiseen topiciin... Mutta suorituskyky lisääntyi sen verran, minkä vauhtipyörä kestää. Hakemalla kun hakee, saa pienen jyrähdyksen kaksoismassavauhtipyörästä 1700rpm paikkeilla. Tosin niin vauhtipyörän keston rajalle on väännöt simmattu että haitaksi siitä ei ole. Varsinkin kun suht rauhallisesti muuten ajelen. Suorituskykyyn tuli kuitenkin mukavasti pontevuutta varsinkin maantieajossa. Nopeudenmuutokset tapahtuu vaivattomammin huomattavasti pienemmällä pedalin polkaisulla. Kontrasti on nyt vain varsin suuri 1500rpm:n kohdalla. Alapuolella on yhtä kuollutta kuin ennenkin, ja yläpuolella tulee sitten muulinpotku, jonka jälkeen vetoa piisaa pirteästi 4000rpm:n yläpuolelle saakka.
Samalla softattiin yksi Passatin (3B) 1,9TDi 130hp, joka lipsahti jopa hieman "ylitehoiseksi" kun kytkinkin alkoi luistamaan. Käytännön rinta-rinnan-testissä Volvo ja Passat kulkevat softaamisen jälkeen tasatahtia 0-100km/h (=9,5s/Tempes GT)) ja sen jälkeen Volvo alkaa keräämään hiljalleen etumatkaa. Tekisi mieli käyttää Volvo vielä dynossa ihan vaan mielenkiinnosta. Polttoaineeen kulutuksen suhteen en ole huomannut mitään muutosta mihinkään suuntaan.
Minkäslaisia teho/vääntö lukemia tuossa arviolta nyt on?
-
Minkäslaisia teho/vääntö lukemia tuossa arviolta nyt on?
Käsittääkseni n. 175-180hp/400Nm. Samaa tukevat omat Tempes-mittaukseni.
-
Auto on 2009, ja aina käynnistettäessä pöläyttää mustan savun kun lähtee ajamaan. Sitten taitaa asettua savuttomaksi. Tiedän kyllä että tuollainen musta pölähdys on normaalia dieseleissä, mutta olen myös ymmärtänyt että jos autossa on DPF-filtteri, ei tuota musta pöläystä pitäisi tulla? Ainakaan kahdessa entisessä dieselissäni (DPF-filsuilla) ei koskaan esiintynyt minkäänlaista mustaa savua, ja putken päätä olivat 200tkm kohdalla aivan kirkkaita. Onkos tämä ihan normaalia 2,0D-koneessa? Vai onko ed. omistaja ronkkinut DPF-elementin irti?
Hyvin samanlaisia komkemuksia on omassa 2.0D:ssä.. pöläyttää ja sitten jää jokseenkin savuttomaksi, joskus huomaa kun on tarpeeksi vaalea tausta kun starttaa ja muistaa vilkaista peiliin. Myös voimasavua antaa aivan että silmllä huomaa, kun jokus tullut oman auton perässä ajettua. Itsellä otettu maltilliset 120kW/385Nm.
Pari kertaa on ilmoittanut "Nokisuodatin täynnä", mutta pikku siivu kovemmilla kierroksilla on hävittänyt ilmoituksen.
Nyt hieman alle 300tkm antautui kaksoismassavauhtipyörä, joten sekin tuntuu kestävän kivasti tuon vännön lisäyksen, mikä tuli noin 200tkm aikaisemmin hankittua :)